Nurburgring

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
titan skrev:
Tack för tipsen. tror inte det blir riktigt så många varv. Har spikat juni nu. Är tre stycken som ska ner säkert än så länge. brukar det va mycket "trafic" under den månaden? hur som helst så ska det bli skit kul och jag längtar redan....
När det gäller däck. just nu så har jag michellin pilot road. är fortfarande bra mönster på dom så jag kan inte slänga dom men har funderat på power till banan, vet dock inte om det spelar så stor roll då jag inte är någon roadracing champ utan amatör.
ja ja det ger sig
förs får våren komma och som det ser ut nu så kanske dom däcken hinner ta slut innan det är dax att åka ner.
Kolla i kalendern så att banan inte är privatbokad, se till att komma fram på söndag kväll och satsa på att köra måndag-fredag, på helgerna är det ofta väldigt mycket folk, det dräller av galna tyskar med årskort.

Men framförallt ta det lugnt, ta inga tider ha kul istället så överlever ni.
 

titan

Man lever bara en gång...
Gick med
4 Aug 2005
Ort
Halmstad
Hoj
CBR 1000 RR
GSXR1100R skrev:
Kolla i kalendern så att banan inte är privatbokad, se till att komma fram på söndag kväll och satsa på att köra måndag-fredag, på helgerna är det ofta väldigt mycket folk, det dräller av galna tyskar med årskort.

Men framförallt ta det lugnt, ta inga tider ha kul istället så överlever ni.


Har tänkt mig att ta det lungt. Ser det mest som en kul resa inte någon snabbaste vavtids grej. När släpps 2006 år kalender då? hittar ingen
hur ligger det till med däck? spelar det någon jätte stor roll?
Tack för tips
 

Elektron

I can wreck anything
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Östersund och Eskilstuna
Hoj
Suzuki GSX750R 2000
titan skrev:
Har spikat juni nu. Är tre stycken som ska ner säkert än så länge. brukar det va mycket "trafic" under den månaden?
GSXR1100R skrev:
Kolla i kalendern så att banan inte är privatbokad, se till att komma fram på söndag kväll och satsa på att köra måndag-fredag, på helgerna är det ofta väldigt mycket folk
Vi var där en lördag i juni (2002) och som jag sa så var man nästan ensam på banan de första timmarna men framåt 11-tiden började det bli mycket folk och avstängd bana lite då och då. Det är klart att har ni chans att åka på en vardag och banan är öppen för allmänheten då så är det väl det bästa.
 

Bifogat

  • Adenau.JPG
    Adenau.JPG
    77.3 KB · Visningar: 130
  • banan2.JPG
    banan2.JPG
    76.1 KB · Visningar: 131
Last edited:

titan

Man lever bara en gång...
Gick med
4 Aug 2005
Ort
Halmstad
Hoj
CBR 1000 RR
Elektron skrev:
Vi var där en lördag i juni (2002) och som jag sa så var man nästan ensam på banan de första timmarna men framåt 11-tiden började det bli mycket folk och avstängd bana lite då och då. Det är klart att har ni chans att åka på en vardag och banan är öppen för allmänheten då så är det väl det bästa.


Ensam på banan låter ju bra, om man är nybörjare. Vi har dock planlagt minst fyra dagar vid ringen så det blir nog ett par varv. desutom så är det kul att se anndra hojar och kanske en och annan miljon sportbil. Ser fram emot det här grymt mycket nu.
 

Andre_A

Punisher
Gick med
7 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
HP4 Comp -13 + R1200GS -13 + CRF 450 X -09
titan skrev:
Ensam på banan låter ju bra, om man är nybörjare. Vi har dock planlagt minst fyra dagar vid ringen så det blir nog ett par varv. desutom så är det kul att se anndra hojar och kanske en och annan miljon sportbil. Ser fram emot det här grymt mycket nu.


När reser ni ner?
 

titan

Man lever bara en gång...
Gick med
4 Aug 2005
Ort
Halmstad
Hoj
CBR 1000 RR
Andre_A skrev:
När reser ni ner?


Vecka 24 är preliminärt bokad än så länge. Måste kolla så att banan inte är hyrd eller att det går tävlingar. Annars är det den veckan som gäller än så länge
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Neutral skrev:
En annan sak är att de är mycket hårdare på ljudnivå i Tyskland. Om polisen har synpunkter på ljudnivån så beslagtar de ljuddämparen! Så ta det lugnt i depåområdet vid Ringen, coola posörgasningar kan straffa sig ordentligt. :D

Beslagta ljuddämparen, vilket bra sätt att få tyskt på en mc :)
 

sp2

Nytt nik. #46
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Nytt nikname! #46
Hoj
Jaag har bytt nikname! Heter numer #46
Det jag tycker man ska tänka på är att banan är grymt rolig, men det vi upplevde som läskigt var att man blev väldigt fartblind! Banan är så lång och kuperad att du märker inte att du åkt uppför i flera kilometrar och sen skjuter det på väldigt mycket när du plötsligt befinner dig på väg neråt!
Det tog ett par varv innan man lärde sig hålla undan för Ferarris och Porschar!
Ladda din kamera för det är en upplevelse att bara befiina sig i depån! :tuttar
Och framför allt så decibelmäter dom alla misstänkta som står och vill köra in på banan. Det går inte att komma in :fatta! med dom besiktningsgodkända burkarna som du har här i sverige = 103 db! Där på banan så är det 99,9 db som gäller när du varvar upp hojen! :( Ordna detta här hemma så slipper du göra så här! :huvet Jag kan säg att hojen blev ganska trött med denna ljuddämpning! När vi kört vårt 5 varv så blev banan avstängd för resten av kvällen pga en R1 kraschat några sek. bakom oss, killen levde men inte mycket mer! Så ta det lugnt!
 

Bifogat

  • Kopia av IMG015.JPG
    Kopia av IMG015.JPG
    82.3 KB · Visningar: 154
  • Kopia av IMG_025.JPG
    Kopia av IMG_025.JPG
    60.7 KB · Visningar: 126
  • Kopia av IMG_016.JPG
    Kopia av IMG_016.JPG
    90.2 KB · Visningar: 155

titan

Man lever bara en gång...
Gick med
4 Aug 2005
Ort
Halmstad
Hoj
CBR 1000 RR
sp2 skrev:
Och framför allt så decibelmäter dom alla misstänkta som står och vill köra in på banan. Det går inte att komma in :fatta! med dom besiktningsgodkända burkarna som du har här i sverige = 103 db! Där på banan så är det 99,9 db som gäller när du varvar upp hojen! :( Ordna detta här hemma

Menar du att man inte ens kan ha orginal dämparen? har inte koll på hur många db min ligger på...
Var kan man kolla upp det någonstans?
 

GasLars

www.hmck.se
Gick med
17 Dec 2005
Ort
Hudiksvall
Hoj
R1 -13. wr250f -15
Ljuddämpning

Här kommer det en bättre bild på SP2;s ljuddämpning vissa gör allt för att köra på drömbanan. vi andra gled ut på banan utan problem.

// Lars
 

Bifogat

  • PGs ljuddämpning..JPG
    PGs ljuddämpning..JPG
    136.2 KB · Visningar: 202

sp2

Nytt nik. #46
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Nytt nikname! #46
Hoj
Jaag har bytt nikname! Heter numer #46
titan skrev:
Menar du att man inte ens kan ha orginal dämparen? har inte koll på hur många db min ligger på...
Var kan man kolla upp det någonstans?
Nä har du orginal så brukar ljudet ligga på ca 80-90 db!
Det brukar stå på ljuddämparen instansat.
Sen är det ganska stor skilnad på twin och radfyra som sagt!
Polarn hade exakt likadana micronburkar som mig men han klarade sig, men så kör han en gixxer också! :3freak

GasLars skrev:
Här kommer det en bättre bild på SP2;s ljuddämpning vissa gör allt för att köra på drömbanan. vi andra gled ut på banan utan problem.

// Lars
Ja så där snygga var dom inte direkt efter några varv! Jag tror Lundin har några snygga bilder när locken hade brunnit :brinnerup upp och stoppning stod som kvastar ur burkarna! :hihi
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
titan skrev:
Menar du att man inte ens kan ha orginal dämparen? har inte koll på hur många db min ligger på...
Var kan man kolla upp det någonstans?
Jag lyckades ta mig in på banan med VH kolfiberhelsystem, bara att puttra lugnt fram till bommen och vänta med att varva tills man är 500 meter från insläppet, publiken jublade och klappade händerna när dom hörde vrålet.
 

Dr.Bike

Guest
*DanTheMan* skrev:
E det fortfarande Dähnes 7.52 som gäller som varvrekord??
Tänkte dra ner o finslipa det lite :D

JO, men det ska du då putsa iförd regnställ och höga gummistövlar... ICKE knähängande och knäskrapande Dan!
Sitta rakt upp och ned precis som Helmut.

Rakare rövhår har sällan skådats!
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Var nere i helgen som gick.

Vädret är som sagt väldigt föränderligt. Var nere i Adenau och käkade lunch på Pinoccio. Hyggligt väder. Efter lunchen tänkte jag ge mig ut med hojen men ett par regnstänk gjorde att jag väntade 5 minuter. Regnet blev snö. En lite stund senare stängde de banan på grund av att en hoj hade gått av.

Banan är lurig. Många hojar har blivit skrot där. I förgår kom jag som försteman till en tysk som hade gått av strax efter klostertal och gjort totalmos av sin R1 SP. På den hojen går kanske luften från däcken att återanvända...

Angående ringtaxi, Sabine kör häftigt! Hon är dessutom duktig på att servera öl på Pistenklause! :)
 

Bifogat

  • Resize of IMG_5279.JPG
    Resize of IMG_5279.JPG
    78.3 KB · Visningar: 77
  • Resize of IMG_5238.JPG
    Resize of IMG_5238.JPG
    48.3 KB · Visningar: 77
  • Resize of IMG_5003.JPG
    Resize of IMG_5003.JPG
    43.2 KB · Visningar: 86

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
blacktriple skrev:
Var nere i Adenau och käkade lunch på Pinoccio.

Angående ringtaxi, Sabine kör häftigt! Hon är dessutom duktig på att servera öl på Pistenklause! :)
Käkade också på Pinoccio i somras, helt sjukt att libanesen som äger stället har en släkting i Linköping så han satt med oss hela middagen och surrade om Sverige och bjöd på likör m m. :)

Pistenklause, vart ligger det?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top