Nurburgring

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
Fürstenhoff skrev:
160-170€ per runda oavsett du/ni är en eller tre personer i bilen - dock läge att boka plats redan nu då dom har ca 1 års väntetid!! :3freak

Kan lova att det är en mäktig upplevelse att åka med dem, speciellt Sabine - annars får du väll höra utav dig när du skall ner så får vi se om jag är där så skall jag bjuda dig på en åktur i bilen eller på moppen!! ;)

/Fürstenhoff.
jag skulle väldigt gärna åka bakpå dig, speciellt på ringen :hihi :lol
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Duke Gollum skrev:
Ska ner med bil till ringen i sommar med en större gäng, bla gis vipern(den som inte rasade) och massa kuliga audisar. Hade vart kul att ha hojen med också.
Nicki Lauda har kört på ca: 5 min, men så lever han ju inte längre... :fyllisar
När dog Niki Lauda? :va

Snabbaste varvet som finns dokumenterat runt nordslingan är Stefan Bellofs 6:11 min, satt 1983 med en Grupp C-Porsche. Dock var detta under kvalet, så det borde inte räknas som gällande banrekord. Det viskas också om att Bellof var under sex minuter på något kvalvarv vid samma tillfälle. :brinnerup :skrämd
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
valmers skrev:
När dog Niki Lauda? :va

Snabbaste varvet som finns dokumenterat runt nordslingan är Stefan Bellofs 6:11 min, satt 1983 med en Grupp C-Porsche. Dock var detta under kvalet, så det borde inte räknas som gällande banrekord. Det viskas också om att Bellof var under sex minuter på något kvalvarv vid samma tillfälle. :brinnerup :skrämd
Bellof körde ihjäl sig på Spa 85, Niki va iof nära döden efter sin olycka men han överlevde.

Finns ingen hoj som ens är i närheten av Bellofs rekordtider från ringen.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Tänk på att banans längd har ändrats under åren så många av de olika tiderna är inte helt jämförbara med dagens sträckning. Bellofs tid räknas dock som det hårigaste någonsin med en snittfart över 200 och för de som kört där själv är det ju rätt osannolikt. I racet fick han luft under sin Porsche i Pflanzgarten och flög upp i trädtopparna. :skrämd
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
Neutral skrev:
Bellofs tid räknas dock som det hårigaste någonsin med en snittfart över 200 och för de som kört där själv är det ju rätt osannolikt. I racet fick han luft under sin Porsche i Pflanzgarten och flög upp i trädtopparna. :skrämd
:yoparty
 

Jerry#1

To fast for me.whadever.
Gick med
30 Jan 2005
Ort
söder
Hoj
Aprilia SXV550 och en RG 500 Gamma från 1985 som INTE är till salu och ännu en <yamaha RD500
titan skrev:
Undrar om det finns några tappra själar som har varit och testat på det "Gröna helvetet".
Vi är ett litte gäng från halmstad som planerar att åka ner till sommaren.
Skulle va tacksam om någon som varit där har lite tips om hottel priser mm.
Har varit inne på hemsudan men inte lyckats få fram något vettigt.

hälsningar Niklas
Vi var 5 man där i början på augusti och det var inga problem att hitta något litet zimmer på..Är man fler än 5 så börjar det bli problem om man ska va på samma ställe..Räkna med ca 25-30 euro inkl.frukost..
Ta de lungt där,många överraskande kurvor..Men snabba..
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Jag och farsan gjorde en 300-milaresa 1992. Båt från Göteborg till Amsterdam, därifrån ner till Ringen, hittade ett litet zimmer och lade ett varv på ringen innan stängningsdags. Jag lyckades hålla undan från farsan och hans Honda 750 på Aprilia 125:an !!! :D Dagarna efter var det sportvagns träning/tävling så det blev inte mer än så men kul var det och just ingen trafik, typ tre bilar på hela varvet. Klart goa vägar i Moseldalen ändå :tummenupp
Man minns vissa böjar bra nu när man kör GT4 :hihi
 

Elektron

I can wreck anything
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Östersund och Eskilstuna
Hoj
Suzuki GSX750R 2000
Nürburgring

titan skrev:
Skulle va tacksam om någon som varit där har lite tips om hottel priser mm.
hälsningar Niklas
Precis innan du kommer till Adenau ligger (hoppas det ligger kvar...) ett bra hotell som heter "Jägerhof" (de är påhittiga, tyskarna, eller hur :rolleyes: ). Ett dubbelrum kostade 55 euro inkl frukost när jag var där för en 4 år sen och tanten som ägde hotellet var hur trevlig som helst. Hon gav endel bra råd till oss innan vi åkte upp till banan, som att ta det lugnt dit och att ta med varma kläder för det är kallare där uppe.

Hotellet är sista huset i Leimbach innan man kommer till Adenau. Första parkett har man när alla Porschar o Ferraris åker förbi påväg upp till banan :banana . Boende i Adenau är oftast dyrare eftersom alla turister tror att det är där man ska bo.

p.s. Mitt allra bästa råd är att åka dit precis när banan öppnar (kl 08.00 var det när jag var där) för då kan man åka några varv utan att behöva köra om eller omköras en enda gång. Framåt 11-tiden har bussar o skit kommit dit och folk börjar åka av och banan stängs av långa stunder = astrist.

Ett råd till: Köper ni 12 varv så se till att ni har däck/bromsar etc som håller för detta... Vi köpte 12 varv men däck och bakbroms klarade bara 9 och fick sälja de tre sista varven till en glad finne med flickvän.

Förlåt om jag upprepat nåt som sagts tidigare i denna tråd - jag orkar inte läsa...
 

Bifogat

  • Jagerhof.jpg
    Jagerhof.jpg
    67.8 KB · Visningar: 214
  • Karta_omr.jpg
    Karta_omr.jpg
    65 KB · Visningar: 110
  • starten.JPG
    starten.JPG
    74.6 KB · Visningar: 197

bean305

#78 125R
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R, CRF450R, RS125R
Har totalt kört 50 varv vilket inte räcker på långa vägar för att kunna banan ordentligt. Har satt en BTG (bridge to gantry, vilket brukar vara tiden man tar som privatperson iom att man måste stoppa mitt på den långa rakan) tid på 8:30 med min zx6r från 95. Men då var det några gånger som jag faktiskt blev rädd, alltså så jag undrade om jag skulle överleva :kocko .
Måste bara säga att banan är riktigt rolig, skymda kurvor, krön, uppför, nerför, enorma inbromsningar... I vissa kurvor är det oerhört viktigt att få med sig fart, man kan spöa mkt effektstarkare hojar om man får med sig lite extra fart, hihi! Grymt att spöa lite långsammare tyskar på sina nya R1:eek:r med min gamle skorv :tungan .
Angstkurve- där kommer alla ha ångest, kurvan ser hemsk ut och det är uppför och det går duktigt fort. Slår du av det minsta tappar du enormt mycket, du vill slå av men man får inte! Grymt :mad: .
Finns även en go nerförsbacke som går över i en kraftig uppförsbacke (fuchsrörhe tror jag det heter), lägg bröstkorgen mot tanken innan du kommer till uppförsbacken. För där kommer bröstkorgen att vara oavsett om du vill eller ej, det enda du väljer är hur kraftig smäll i solarplexus du vill ha :D .
Sen säger jag bara camping, du lär känna alla som bor i närheten på campingen redan första kvällen. Riktigt trevligt :tummenupp
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
För de lite mer orutinerade Ringen besökarna kan jag tipsa om följande länk:
http://www.nurburgring.org.uk/

Där finner ni i stort all info ni behöver om banan, hotell o.lik.
Gillar man hojar och fart så är det lite som att vara inne på Wembley att köra banan....

För de som vill se ett bra varv så långt ne rpå sidan http://www.webbikeworld.com/Motorcycle-racing/Racing.htm
finne en rubrik om Closed public road racing med ett varv på Ringen med Dähne, han med varvrekordet. :Bugar Påminner överhuvudtaget inte om hur jag kör där....
 

IronMike

Guest
Ironmike åker ner med crew i slutet av april för att putsa Bellofs rekord-tider..

När åker ni ner?

:tummenupp
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Fürstenhoff skrev:
April är för tidigt för mig :huvet , åker ned första allt andra veckan i maj!!

/Fürstenhoff.
Även det kan vara för tidigt, vi körde ner tredje veckan i maj för ett par år sedan, det snöade och haglade på banan.
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Bjussar på en bakgrundsbild jag gjorde för några år sen, innehåller sträckning samt höjdprofil över nordslingan.
 

Bifogat

  • altitude_und_strecken_profi.jpg
    altitude_und_strecken_profi.jpg
    130.6 KB · Visningar: 222

IronMike

Guest
Fürstenhoff skrev:
Som sagt - lär er banan innan ni visar vad ni kan då man som sagt kan få uppleva det mesta på denna bana!! :D

/Fürstenhoff.
Sists jag var nere.. Körde iofs M3an som jag hade då -kommer ifatt en hayabusa med sidovagn!!!...på insidan i en vänsterkurva ca 3 min efter start. Han kom med föör höög fart in i kurvan, och tryckte ut mig. Visst hade jag kunnat ligga kvar men då hade han brassat in i mig..det var rena rama Formel1 fasoner i den killens hjärna *tävlings-mode on*

Jag hade lite marginaler, gick ut... fick lite lätt sladd, varpå jag provocera fram ett ställ, som ja höll på varvstoppet på 3an, tog tillbaks min "plats" - sen var det krig. Jag vägra släppa, han tryckte på bakom.. Han lyckades köra om, jag tog tillbaks genom sen inbromsning kort därpå.

Sen kom han förbi på en raka... Dom vifta å gorma som att jag var boven i dramat.. sekunderna senare var jag förbi igen, och så fortlöpte denna kamp, på blodigt allvar.

Väl efter varvet, så stanna vi för att sträcka benen lite, då dyker hayabusa-ekipaget upp, föraren närmar sig med krampaktiga steg, han såg sur ut, jag hoppa in i beemern å tänkte lägga två lakrits-spår därifrån...men så ser jag att han ger tummen upp :)

..han kommer fram, skakar hand med mig och gav mig en komplemang, tror han sa "hohoho du bist ja ..blablabla ..schön Freund zu ..lalala amfahren", sen tummen upp igen.

Galen tysk, tyckte det var härligt att riskera sitt liv, och hans medpassagerares, han var skitglad över att få lite motstånd tydligen, även hans kompis i jeans som satt i sidovagnen gjorde tummen upp en bit bort. Ekipaget visade sig sen ha skyltar från just Nürberg-området...

:lol ..några varv senare blev det ännu en kamp,. mot nån gammal skitbil som hade minst 5 passagerare, hängandes ut genom rutorna :3freak

Ibland är det amatörernas afton där nere..
 

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Skane
Hoj
SV650S K3 "SE"
hehe ganka kul att läsa era chockerande händelser, fast man får en tanke att ha respect, respect och respect för denna banan.
 

titan

Man lever bara en gång...
Gick med
4 Aug 2005
Ort
Halmstad
Hoj
CBR 1000 RR
Elektron skrev:
Precis innan du kommer till Adenau ligger (hoppas det ligger kvar...) ett bra hotell som heter "Jägerhof" (de är påhittiga, tyskarna, eller hur :rolleyes: ). Ett dubbelrum kostade 55 euro inkl frukost när jag var där för en 4 år sen och tanten som ägde hotellet var hur trevlig som helst. Hon gav endel bra råd till oss innan vi åkte upp till banan, som att ta det lugnt dit och att ta med varma kläder för det är kallare där uppe.

Hotellet är sista huset i Leimbach innan man kommer till Adenau. Första parkett har man när alla Porschar o Ferraris åker förbi påväg upp till banan :banana . Boende i Adenau är oftast dyrare eftersom alla turister tror att det är där man ska bo.

p.s. Mitt allra bästa råd är att åka dit precis när banan öppnar (kl 08.00 var det när jag var där) för då kan man åka några varv utan att behöva köra om eller omköras en enda gång. Framåt 11-tiden har bussar o skit kommit dit och folk börjar åka av och banan stängs av långa stunder = astrist.

Ett råd till: Köper ni 12 varv så se till att ni har däck/bromsar etc som håller för detta... Vi köpte 12 varv men däck och bakbroms klarade bara 9 och fick sälja de tre sista varven till en glad finne med flickvän.

Förlåt om jag upprepat nåt som sagts tidigare i denna tråd - jag orkar inte läsa...



Tack för tipsen. tror inte det blir riktigt så många varv. Har spikat juni nu. Är tre stycken som ska ner säkert än så länge. brukar det va mycket "trafic" under den månaden? hur som helst så ska det bli skit kul och jag längtar redan....
När det gäller däck. just nu så har jag michellin pilot road. är fortfarande bra mönster på dom så jag kan inte slänga dom men har funderat på power till banan, vet dock inte om det spelar så stor roll då jag inte är någon roadracing champ utan amatör.
ja ja det ger sig
förs får våren komma och som det ser ut nu så kanske dom däcken hinner ta slut innan det är dax att åka ner.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top