Nutidens "jorden är platt" fakta?

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
chrilla skrev:
2611683 Religion. Visserligen tror inte alla att det är fakta, men mänskligheten kommer nog i samförstånd kunna skratta gott åt hur vidskeplig man var förr.
Håller med. Men det man kommer skratta åt är väl tron på "det övermänskliga" i synnerhet.

Vet inte om man redan idag ska skratta eller gråta åt det som kyrkan, för enbart några hundra år sedan, gjorde med genier som hade revolutionerande idéer inom vetenskapen. Kyrkan bannlös dessa personer, dömde de för kätteri, hängde dem och brände de på bål. Fanns säkert människor som höll sina teorier om jordens form för sig själva just pga att slippa bli hängda.

Det lär inte dröja många decennium innan man kommer skratta (eller gråta) åt kyrkans ståndpunkt om preventivmedel, kanske främst förra påvens ståndpunkt. I dagens läge är religion till för vilsna personer som inte tror på slumpen.

Ett rostad mariaikonformat bröd med marmelad någon?

_Nille_

Eh? :F
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
KTM Duke II
Om människoutvecklingen fortsätter som den gjort under dess existens borde dom skratta åt oss om några miljoner år, om jorden finns kvar vill säga ;).

Annars kmr man sj väll skratta åt internet om ett X antal år..

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
Bodoe skrev:
2612876 I dagens läge är religion till för vilsna personer som inte tror på slumpen.

Tror på slumpen :va :såjaponken Jag tror på att vara förberedd när möjligheterna presenteras.

... och sen tror jag på :tomten

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
Bodoe skrev:
2612876I dagens läge är religion till för vilsna personer som inte tror på slumpen.

Vill inte verka elak eller arrogant (till skillnad från dig...), men du borde verkligen fila på dina filosofiska argument innan du yttrar dig. Vill heller inte förvandla detta till ytterliggare en ateister och troende kallar varandra korkade-tråd, så om du vill ta en seriös diskussion får du gärna skicka PM :tummenupp

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Nej, låt oss inte dra ut på diskussionen om religion i den här tråden. Vill dock avsluta (om jag får :rolleyes: ) med att påstå att religioner, där man tror på "övermänskliga" ting och ovetenskapliga förklaringar till jordens uppkomst, är på väg att dö ut. Allt färre tror på reiligioner och det är en del av evolutionen (anser jag) där människan utvecklas, och blir intelligentare, och således inte behöver det stöd som religioner förut gav. Dock kan man ju tänka sig att religiösa inte köper detta argument eftersom tex kristna inte tror på evolution över huvud taget.

Något annat man kommer skratta åt i framtiden tror jag är beroendet av icke förnyelsebara bränslen och hur vi idag lever på det svarta guldet. Hur många krig kommer stå till grunden för att få kontroll över oljemarknaden innan vi blir oberoende oljan? Det är nästan en religion i sig...att tro på oljan :D

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Dee_cati skrev:
2612771 De kommer skratta i framtiden åt hur panikslagna folket är i dagsläget åt att vi orsakar växthuseffekten. Då vet de med säkerhet (något jag vet nu) att det är jordens egna faser som påverkar klimatet och inget annat påverkar något märkbart.
Vad lugnande det var att läsa detta!:tummenupp
Mitt förslag är att, eftersom detta är viktiga nyheter, du publicerar dina fynd någonstans och eventuellt bjuda in oroliga forskare till ett seminarie och förklarar detta för dem! Du måste ju veta något som de flesta av dessa inte vet.

(Nu vet jag att det finns forskare som är inne på din linje, om än de inte verkar vara i majoritet, men vad har du för kompetens att agöra vilken sida som har rätt?)

jag tror inte att framtiden kommer att skratta åt oss men kanske le lite åt det mesta vi gör...

MangeO

Med dubbla överliggande allt
Gick med
21 Jan 2005
Hoj
Två klassiska gubbhojjar, VTR1000 & DRZ 400 (E)
bonny skrev:
2613580 Vad lugnande det var att läsa detta!:tummenupp
Mitt förslag är att, eftersom detta är viktiga nyheter, du publicerar dina fynd någonstans och eventuellt bjuda in oroliga forskare till ett seminarie och förklarar detta för dem! Du måste ju veta något som de flesta av dessa inte vet.

(Nu vet jag att det finns forskare som är inne på din linje, om än de inte verkar vara i majoritet, men vad har du för kompetens att agöra vilken sida som har rätt?)

jag tror inte att framtiden kommer att skratta åt oss men kanske le lite åt det mesta vi gör...

Lite info. Kolla fig 2 och 3!
http://www.chatham.edu/PTI/Pgh_Env_History/Real01.htm

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
I framtiden kommer man skratta åt oss eftersom vi inte visste frågan på svaret 47.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
"Oändlig exponentiell ekonomiskt tillväxt" :lol

:corn

Dee_cati skrev:
2612771 De kommer skratta i framtiden åt hur panikslagna folket är i dagsläget åt att vi orsakar växthuseffekten. Då vet de med säkerhet (något jag vet nu) att det är jordens egna faser som påverkar klimatet och inget annat påverkar något märkbart.
Man behöver inte ens vänta på framtiden för att kunna skratta åt just det här inlägget, som representerar kunskapsnivån för 20 år sedan :D

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Dee_cati skrev:

struts.JPG

Paradoxy

Guest
hållundan skrev:
2613839 Jag skrattar redan nu gott åt sådan "stavning" du för dig med.

Skrattar? Jag gråter nästan. Det är ju sorgligt att folk våldtar språket så grovt.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Zee skrev:
2613757 I framtiden kommer man skratta åt oss eftersom vi inte visste frågan på svaret 47.
Ja, speciellt 47... Däremot har de fortfarande inte fattat frågan till 42.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
MangeO skrev:
Ok, jag får börja med att erkänna att jag inte orkade läsa artikeln om än jag har kollat de två bidlerna. Inte för att det gör mig klokare, men i alla fall. Ingen förnekar naturliga variationer i temperaturen, men det finns ingen enskild vetenskaplig metod att förutsäga hur temperaturen på jorden skulle varit idag utan växthusgaser. Här får man förlita sig till konvergerande bevisföring där en del kommer att tala för och en del emot hypotesen. Sedan blir det till att konstatera att en del av variationen nu troligen är naturlig men kan vi vara säkra på 100%?

Den sista frågan är faktiskt oerhört viktig. Gissar vi fel så är insatsen hög, vi pratar kanske inte om en utrotning av människan men hög likaväl. Så frågan är: Vilket är bäst? Att vara lite för försiktig eller inte?:va

Trots allt är det ju många forskare som hävdar att vi håller på att ställa till det för oss. Har de fel? Och i så fall på vilket sätt?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
bonny skrev:
2613975
Trots allt är det ju många forskare som hävdar att vi håller på att ställa till det för oss. Har de fel? Och i så fall på vilket sätt?

Ännu värre är det att de släpper fram sådana där trädkramarkommunister som palestinasjalsidioten Tony Blair.. den där glaciärälskande djävla britten var ju ute och hetsade för någon vecka sedan och slog på stora trumman om att den växthuseffekten skulle existera. killen måste haft nått knas i sitt te! Alla vet ju att växthuseffekten är en myt!
Dessutom härjar det runt en massa miljömuppar som Al Gore som helt otroligt nog fick bli presidentkandidat trots sin hets och sina vanföreställningar om global uppvärmning...

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
TomK skrev:
2613917 Ja, speciellt 47... Däremot har de fortfarande inte fattat frågan till 42.

Så passande att jag tog fel nuffra. :)

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
GuW skrev:
2611087 Nja, det är väl mera som det här med internet, det är bara en fluga, om ett par år har det gått över....
(det sa en bekant åt mig då jag var en av dom första som skaffade modemuppkoppling för en massa år sedan, det var på den gamla onda tiden då 9.6 var top oft the line...)
mycke BBS servers då va?

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
korvgubbe skrev:
2613992 Ännu värre är det att de släpper fram sådana där trädkramarkommunister som palestinasjalsidioten Tony Blair.. den där glaciärälskande djävla britten var ju ute och hetsade för någon vecka sedan och slog på stora trumman om att den växthuseffekten skulle existera. killen måste haft nått knas i sitt te! Alla vet ju att växthuseffekten är en myt!
Dessutom härjar det runt en massa miljömuppar som Al Gore som helt otroligt nog fick bli presidentkandidat trots sin hets och sina vanföreställningar om global uppvärmning...

Oj vilka starka ord. Du verkligen brinner för denna frågan. En antimiljövän?

Är det verkligen vedertaget att växthuseffekten är en myt bland politiker och forskare? Försöker ni säga att vi inte har något att oroa oss för? Eller rättare sagt att det är fullt normalt att det svänger så mycket som det gör?

Last edited:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Biturbo skrev:
2612030 Bah! Jag hade ett 300 bps modem...
ja men då skicka du bara fax och busringde kompisar å avlägsna släktingar ;)

om du hade 300bps då var de väll rätt å slätt universitetets nätet du koppla upp dig på..? de är oldschool.

kunde man även göra med en Commondore 128 :yoparty

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...