Zee
MotoGP URT 3 seed: 5
wdac skrev:2614009då var de väll rätt å slätt universitetets nätet du koppla upp dig på..? de är oldschool.
Jag tror nog en hel del trafik går över SUNET fortfarande, så att så himla old school ere nog inte.
wdac skrev:2614009då var de väll rätt å slätt universitetets nätet du koppla upp dig på..? de är oldschool.
Zee skrev:2614008Oj vilka starka ord. Du verkligen brinner för denna frågan. En antimiljövän?
Är det verkligen vedertaget att växthuseffekten är en myt bland politiker och forskare? Försöker ni säga att vi inte har något att oroa oss för? Eller rättare sagt att det är fullt normalt att det svänger så mycket som det gör?
korvgubbe skrev:2614056Ja, växthuseffekten är garanterat en myt. framförallt påhittad och framhejad av kommunistregimer som vill få ursäkter till att straffskatta sin befolkning med orimliga "miljöskatter". Vissa äckliga miljömuppar sprider inte ens lögnerna för pengarnas skull utan av den enkla anledningen att de vill att fler ska åka kollektivt eftersom de vill ha fler som de kan sätta sig bredvid på tunnelbannan när de själva är ute och åker.
wdac skrev:2614009ja men då skicka du bara fax och busringde kompisar å avlägsna släktingar
om du hade 300bps då var de väll rätt å slätt universitetets nätet du koppla upp dig på..? de är oldschool.
kunde man även göra med en Commondore 128
Bodoe skrev:2613256Nej, låt oss inte dra ut på diskussionen om religion i den här tråden. Vill dock avsluta (om jag får ) med att påstå att religioner, där man tror på "övermänskliga" ting och ovetenskapliga förklaringar till jordens uppkomst, är på väg att dö ut. Allt färre tror på reiligioner och det är en del av evolutionen (anser jag) där människan utvecklas, och blir intelligentare, och således inte behöver det stöd som religioner förut gav. Dock kan man ju tänka sig att religiösa inte köper detta argument eftersom tex kristna inte tror på evolution över huvud taget.
korvgubbe skrev:2613810
Dee_cati skrev:2615036
Jag VET att jag har rätt, anledningen är enkel om man har någorlunda högre iq än genomsnittet och en fullgod medvetenhet inom ämnena.
Halogen skrev:2615069So spill it then, sitt inte där och dryga dig utan förklara för oss ovetande, lågintelligenta människor varför du har rätt.
Jag är ingen fysiker, men känner till att geometrin mellan solen och jorden och betydelsen för klimatet modellerats med god precision för flera årtionden sedan. Varken dessa variationer eller variationer pga "solvindar" har visat sig kunna förklara den klimatutveckling som har ägt rum under det sista århundradet. Låt mig ge dig ett konkret exempel. Bara några kontor ifrån mig sitter en person, Leif Kullman, som under årtionden har undersökt trädgränsernas utveckling i de svenska fjällen. Hundratals fotografier från 1800-talet och framåt jämförts med dagsfärska foton, alla tillgängliga flygfoton från olika tider har samlats in, 14C-analyser har körts på makrofossil hämtade från olika höjder och breddgrader, pollenanalyser har körts i mängder osv. osv. Denna forskning pekar i en riktning: Fjällen genomgår en förändring som är anmärkningsvärd även på geologisk skala. Trädgränserna är idag högre än vad de har varit på flera tusen år och då hör det till saken att just trädgränser anses vara en indikator på långtidsförändringar. Inom en överblickbar framtid kommer våra kalfjäll att ha beskogats pga ökad temperatur, ifall trenden håller i sig.Dee_cati skrev:2615234Men det kanske inte är så lätt då tom SH´s egna biolog är så insnöad på fel spår.
Tänk också på att Jorden funnits i några miljarder år.mb skrev:2615317Jag är ingen fysiker, men känner till att geometrin mellan solen och jorden och betydelsen för klimatet modellerats med god precision för flera årtionden sedan. Varken dessa variationer eller variationer pga "solvindar" har visat sig kunna förklara den klimatutveckling som har ägt rum under det sista århundradet. Låt mig ge dig ett konkret exempel. Bara några kontor ifrån mig sitter en person, Leif Kullman, som under årtionden har undersökt trädgränsernas utveckling i de svenska fjällen. Hundratals fotografier från 1800-talet och framåt jämförts med dagsfärska foton, alla tillgängliga flygfoton från olika tider har samlats in, 14C-analyser har körts på makrofossil hämtade från olika höjder och breddgrader, pollenanalyser har körts i mängder osv. osv. Denna forskning pekar i en riktning: Fjällen genomgår en förändring som är anmärkningsvärd även på geologisk skala. Trädgränserna är idag högre än vad de har varit på flera tusen år och då hör det till saken att just trädgränser anses vara en indikator på långtidsförändringar. Inom en överblickbar framtid kommer våra kalfjäll att ha beskogats pga ökad temperatur, ifall trenden håller i sig.
Skalman skrev:2615669Löser inte CO2-problemet sig självt genom att oljan snart ändå är slut?
Jax skrev:2615852Jo det gör det ju såklart..
Men växthuseffekten är väl det sista vi behöver oroa oss för när oljan tagit slut och inget alternativt drivmedel har uppfunnits.
Men förhoppningsvis så kommer framtidens människor skratta åt oss och säga:
- Hur kunde dom vara så dumma och driva bilar med bensin!?
//Jaxo
General E skrev:2615896Nu orkar jag inte föra en lång diskussion men trycker in min åsikt iaf.
I takt med att oljepriset stiger kommer folk att köra mer hybridbilar typ Prius.
Man kommer kanske också att blanda ut bensinen med alkohol.
Blir priset "för dyrt" kommer man att bytta ut villaolja och bensinbilar till elvärme och el/gasbilar.
Ju fler som köper dom miljövänliga alternativen desto vanligare blir dom för att sedan bli standard.
korvgubbe skrev:2615967
Räkna då:
Antal fordon/maskiner som kan tillverkas per tidsenhet i förhållande till det akuta behov som kommer att uppstå.
vad händer när priset på soppa på något år stiger till 20-30 spänn litern. vad händer med alla bönders ekonomi. Traktorn, skördetröskan, mjölktankbilen...alla ska ha bensin.
Markus skrev:2616005Kan du PM:a facit samt en uppskattad siffra över antal skördetröskor?
korvgubbe skrev:2615967Vi kommer nå en punkt då oljeproduktionen plötsligt hamnar långt under behovet(inga nya källor, kanske krig samt att gamla källor sinar). Då kommer priserna skjuta i höjden..
En enkel räkneövning är då att tänka på hur snabbt vi kan ersätta världens fordons och maskinpark för att byta ut till alternativa bränslen.
Räkna då:
Antal fordon/maskiner som kan tillverkas per tidsenhet i förhållande till det akuta behov som kommer att uppstå.
Guldstjärna i kanten till den som funderar över tredjevärldens möjligheter att byta ut sin fordonspark..
vad händer när priset på soppa på något år stiger till 20-30 spänn litern. vad händer med alla bönders ekonomi. Traktorn, skördetröskan, mjölktankbilen...alla ska ha bensin.
Det blir intressant!
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |