Nutidens "jorden är platt" fakta?

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
wdac skrev:
2614009 då var de väll rätt å slätt universitetets nätet du koppla upp dig på..? de är oldschool.

Jag tror nog en hel del trafik går över SUNET fortfarande, så att så himla old school ere nog inte. :hihi

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Zee skrev:
2614008 Oj vilka starka ord. Du verkligen brinner för denna frågan. En antimiljövän?

Är det verkligen vedertaget att växthuseffekten är en myt bland politiker och forskare? Försöker ni säga att vi inte har något att oroa oss för? Eller rättare sagt att det är fullt normalt att det svänger så mycket som det gör?

Ja, växthuseffekten är garanterat en myt. framförallt påhittad och framhejad av kommunistregimer som vill få ursäkter till att straffskatta sin befolkning med orimliga "miljöskatter". Vissa äckliga miljömuppar sprider inte ens lögnerna för pengarnas skull utan av den enkla anledningen att de vill att fler ska åka kollektivt eftersom de vill ha fler som de kan sätta sig bredvid på tunnelbannan när de själva är ute och åker.

:mad: :mad: :mad:

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
korvgubbe skrev:
2614056 Ja, växthuseffekten är garanterat en myt. framförallt påhittad och framhejad av kommunistregimer som vill få ursäkter till att straffskatta sin befolkning med orimliga "miljöskatter". Vissa äckliga miljömuppar sprider inte ens lögnerna för pengarnas skull utan av den enkla anledningen att de vill att fler ska åka kollektivt eftersom de vill ha fler som de kan sätta sig bredvid på tunnelbannan när de själva är ute och åker.

:mad: :mad: :mad:
global_whining.gif

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
wdac skrev:
2614009 ja men då skicka du bara fax och busringde kompisar å avlägsna släktingar ;)

om du hade 300bps då var de väll rätt å slätt universitetets nätet du koppla upp dig på..? de är oldschool.

kunde man även göra med en Commondore 128 :yoparty

Nej nej.. BBS:er!!

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
Bodoe skrev:
2613256 Nej, låt oss inte dra ut på diskussionen om religion i den här tråden. Vill dock avsluta (om jag får :rolleyes: ) med att påstå att religioner, där man tror på "övermänskliga" ting och ovetenskapliga förklaringar till jordens uppkomst, är på väg att dö ut. Allt färre tror på reiligioner och det är en del av evolutionen (anser jag) där människan utvecklas, och blir intelligentare, och således inte behöver det stöd som religioner förut gav. Dock kan man ju tänka sig att religiösa inte köper detta argument eftersom tex kristna inte tror på evolution över huvud taget.

nej... du får inte avsluta (än iallafall :D). Även om jag kan kalla mig själv troende är jag beredd att skriva under på mycket av det du påpekade; att ju mer människan lär sig om universum dessto mindre behöver "Gud" fylla. Dock tycker jag att det är extremt viktigt att påpeka att alla kristna inte förespråkar kreationism över evolutionism. Detta vore som att säga att alla muslimer förespråkar jihad mot de otrogna, vilket endast är fördumsfullt och tyder på okunnande.

Så... passa på att avsluta diskussionen nu med att skriva "ok" :pannkyss

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Global warming

OK Jag är miljömupp, men jag går inte på aftonbladet-statistik vad gäller den refererade forskningsrapporten. T.ex älskar jag figur ett där en miljon år har ungefär samma skala som 10 år i modern tid. testa att rita om den linjärt... Figur 2 "råkar" missa utvecklingen de sista 100 åren (mätning är dessutom på antarktis, vilket troligen kommer att ha bland de mer stabila temperaturerna om inte all is försvinner). Om någon som anger sig vara forskare publicerat detta och folk tar det som bevis för att växthuseffekten inte finns bör samma personer nog tro på aliens efter att ha sett ET.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
korvgubbe skrev:

Jag vet inte vad du syftar på med din bild men troligtvis menar du att du gillar att stå med arslet i vädret och samtidigt bita hårt i kudden :va

Skrattar bäst som skrattar sist men jag skrattar allra bäst åt alla patetiska människor som går på sån här smörja. Och MB som dessutom är utbildad åt detta håll, jag undrar hur dessa lärare kan lära ut sådant. Men det är väl som med religionen...

Jag VET att jag har rätt, anledningen är enkel om man har någorlunda högre iq än genomsnittet och en fullgod medvetenhet inom ämnena. Men sen är jag en jävligt dryg människa som inte bryr mig om vad andra anser utan endast min egna åsikt är av intresse. Men so sagt, sen har jag rätt också.
Kom igen om några årtusenden så kan ni stå och skämmas med dumstruten på.

/Oroar mig mer över den finansiella situationen, den som kommer fortskrida världens förfall och undergång.

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Dee_cati skrev:
2615036
Jag VET att jag har rätt, anledningen är enkel om man har någorlunda högre iq än genomsnittet och en fullgod medvetenhet inom ämnena.

So spill it then, sitt inte där och dryga dig utan förklara för oss ovetande, lågintelligenta människor varför du har rätt.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Halogen skrev:
2615069 So spill it then, sitt inte där och dryga dig utan förklara för oss ovetande, lågintelligenta människor varför du har rätt.

Det går inte att förklara något för någon som inte vill förstå och samtidigt bara vill ha något att skylla på. Läs på för fan så ser du sen. Anledningen till att jag kallar någon ointelligent är just pga oförmågan att forska på egen hand.
Men det kanske inte är så lätt då tom SH´s egna biolog är så insnöad på fel spår.
Och inse, varför skulle vi kunna lösa naturens stora gåtor på bara ett fåtal sekel som har fortgått sedan vi fick någorlunda torra fötter? Nix, jag är säker (fullkomligt medveten mao) om att mänskligheten är fortfarande i ett tidigt vetenskapligt skede och det enda som hindrar oss från att komma så långt som vi hoppas på är människans egna undergång. Inte många generationer kvar innan vi står där med skägget i brevlådan och ndrar vad fan som hände när alla har blivit grillade av den senaste modellen av atombomb.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Dee_cati skrev:
2615234Men det kanske inte är så lätt då tom SH´s egna biolog är så insnöad på fel spår.
Jag är ingen fysiker, men känner till att geometrin mellan solen och jorden och betydelsen för klimatet modellerats med god precision för flera årtionden sedan. Varken dessa variationer eller variationer pga "solvindar" har visat sig kunna förklara den klimatutveckling som har ägt rum under det sista århundradet. Låt mig ge dig ett konkret exempel. Bara några kontor ifrån mig sitter en person, Leif Kullman, som under årtionden har undersökt trädgränsernas utveckling i de svenska fjällen. Hundratals fotografier från 1800-talet och framåt jämförts med dagsfärska foton, alla tillgängliga flygfoton från olika tider har samlats in, 14C-analyser har körts på makrofossil hämtade från olika höjder och breddgrader, pollenanalyser har körts i mängder osv. osv. Denna forskning pekar i en riktning: Fjällen genomgår en förändring som är anmärkningsvärd även på geologisk skala. Trädgränserna är idag högre än vad de har varit på flera tusen år och då hör det till saken att just trädgränser anses vara en indikator på långtidsförändringar. Inom en överblickbar framtid kommer våra kalfjäll att ha beskogats pga ökad temperatur, ifall trenden håller i sig.

Last edited:

Jax

O-('-'Q)
Gick med
9 Jan 2004
Hoj
Student?
mb skrev:
2615317 Jag är ingen fysiker, men känner till att geometrin mellan solen och jorden och betydelsen för klimatet modellerats med god precision för flera årtionden sedan. Varken dessa variationer eller variationer pga "solvindar" har visat sig kunna förklara den klimatutveckling som har ägt rum under det sista århundradet. Låt mig ge dig ett konkret exempel. Bara några kontor ifrån mig sitter en person, Leif Kullman, som under årtionden har undersökt trädgränsernas utveckling i de svenska fjällen. Hundratals fotografier från 1800-talet och framåt jämförts med dagsfärska foton, alla tillgängliga flygfoton från olika tider har samlats in, 14C-analyser har körts på makrofossil hämtade från olika höjder och breddgrader, pollenanalyser har körts i mängder osv. osv. Denna forskning pekar i en riktning: Fjällen genomgår en förändring som är anmärkningsvärd även på geologisk skala. Trädgränserna är idag högre än vad de har varit på flera tusen år och då hör det till saken att just trädgränser anses vara en indikator på långtidsförändringar. Inom en överblickbar framtid kommer våra kalfjäll att ha beskogats pga ökad temperatur, ifall trenden håller i sig.
Tänk också på att Jorden funnits i några miljarder år.
För ett par miljoner år sedan (vilket C14 metoden inte kan bevisa) skulle det kunna ha varit förbaskat varmt på jorden, precis som det är idag.
Jag säger såhär; jorden genomgår en förändring, som den alltid har gjort. Men vi ska veta att vi påskyndar processen genom vårt slöseri med energi. Jag tror inte den stora frågan om Växthuseffekten är boven i dramat. Utan det är alla miljöförstöringar och brist på olja som kommer att utplåna detta så kallade smarta släkte "människan".

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Löser inte CO2-problemet sig självt genom att oljan snart ändå är slut?

Jax

O-('-'Q)
Gick med
9 Jan 2004
Hoj
Student?
Skalman skrev:
2615669 Löser inte CO2-problemet sig självt genom att oljan snart ändå är slut?

Jo det gör det ju såklart..
Men växthuseffekten är väl det sista vi behöver oroa oss för när oljan tagit slut och inget alternativt drivmedel har uppfunnits.

Men förhoppningsvis så kommer framtidens människor skratta åt oss och säga:
- Hur kunde dom vara så dumma och driva bilar med bensin!?

//Jaxo

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Jax skrev:
2615852 Jo det gör det ju såklart..
Men växthuseffekten är väl det sista vi behöver oroa oss för när oljan tagit slut och inget alternativt drivmedel har uppfunnits.

Men förhoppningsvis så kommer framtidens människor skratta åt oss och säga:
- Hur kunde dom vara så dumma och driva bilar med bensin!?

//Jaxo

Nu orkar jag inte föra en lång diskussion men trycker in min åsikt iaf.

I takt med att oljepriset stiger kommer folk att köra mer hybridbilar typ Prius.
Man kommer kanske också att blanda ut bensinen med alkohol.
Blir priset "för dyrt" kommer man att bytta ut villaolja och bensinbilar till elvärme och el/gasbilar.
Ju fler som köper dom miljövänliga alternativen desto vanligare blir dom för att sedan bli standard.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
General E skrev:
2615896 Nu orkar jag inte föra en lång diskussion men trycker in min åsikt iaf.

I takt med att oljepriset stiger kommer folk att köra mer hybridbilar typ Prius.
Man kommer kanske också att blanda ut bensinen med alkohol.
Blir priset "för dyrt" kommer man att bytta ut villaolja och bensinbilar till elvärme och el/gasbilar.
Ju fler som köper dom miljövänliga alternativen desto vanligare blir dom för att sedan bli standard.

Vi kommer nå en punkt då oljeproduktionen plötsligt hamnar långt under behovet(inga nya källor, kanske krig samt att gamla källor sinar). Då kommer priserna skjuta i höjden..

En enkel räkneövning är då att tänka på hur snabbt vi kan ersätta världens fordons och maskinpark för att byta ut till alternativa bränslen.

Räkna då:
Antal fordon/maskiner som kan tillverkas per tidsenhet i förhållande till det akuta behov som kommer att uppstå.

Guldstjärna i kanten till den som funderar över tredjevärldens möjligheter att byta ut sin fordonspark..

vad händer när priset på soppa på något år stiger till 20-30 spänn litern. vad händer med alla bönders ekonomi. Traktorn, skördetröskan, mjölktankbilen...alla ska ha bensin.

Det blir intressant! :tummenupp

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
korvgubbe skrev:
2615967

Räkna då:
Antal fordon/maskiner som kan tillverkas per tidsenhet i förhållande till det akuta behov som kommer att uppstå.

vad händer när priset på soppa på något år stiger till 20-30 spänn litern. vad händer med alla bönders ekonomi. Traktorn, skördetröskan, mjölktankbilen...alla ska ha bensin.

Kan du PM:a facit samt en uppskattad siffra över antal skördetröskor?

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Markus skrev:
2616005 Kan du PM:a facit samt en uppskattad siffra över antal skördetröskor?
:hihi

korvgubbe skrev:
2615967 Vi kommer nå en punkt då oljeproduktionen plötsligt hamnar långt under behovet(inga nya källor, kanske krig samt att gamla källor sinar). Då kommer priserna skjuta i höjden..

En enkel räkneövning är då att tänka på hur snabbt vi kan ersätta världens fordons och maskinpark för att byta ut till alternativa bränslen.

Räkna då:

Guldstjärna i kanten till den som funderar över tredjevärldens möjligheter att byta ut sin fordonspark..

Det blir intressant! :tummenupp

Jag tror/hoppas att det inte händer över en natt utan en period över många år så att ek, livsstil och fordonspark hinner anpassa sig.

I vilket fall kommer det att ta ett tag iom att reserverna växer när priset ökar.
(Reserver=den mängd olja som kan tas upp med dagens teknologi till dagens pris)

Redan nu skulle man kunna minska bensinförbrukningen enormt i väst genom att gå över till etanol. Men man orkar inte eftersom det inte är tillräckligt dyrt med bensin än.

Tredje värden kommer nog att få svårare att anpassa sig, men i gengäld har dom inte kapacitet att starta några jättekrig. Troligen lägre förbrukning oxå.
Bara att hålla tummarna och hoppas att inte västs försvarsmakter spränger jorden åt helvete för dyrare oljepris.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Också en rolig sida av det hela, där folk verkar tro att vi har förbrukat 50% av världens oljeresurser. Hur troligt är det på en skala 1-10? 0 om ni frågar mig, resurserna räcker betydligt längre än vad som utges, men det är väl ingen som tjänar på att säga att oljan kommer räcka i minst 300år till med dagens teknik, kanske ytterligare 300år på dem med framtidens teknik.
Och nej, konspirationsteorier är inte min starka sida måste jag medge, sunt förnuft och förmågan på att inte lyssna på inflyteslerika personer som berättar historier som gör dem gott.

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
I framtiden kommer folk att skratta när de får höra att man en gång för lääänge länge sedan endast behövde starta tv:n för att se ett tv-program.

Nu måste man fibbla med tv+boxer+förstärkare m.m.. o mera skit lär det bli! :huvet

//KaliZ

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...