Ny bärbar dator. Mac eller pc?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Har en gammel hingst till dator som börjar bli väl seg nu. Är lite sugen på en macbook pro, men de är ju så fruktansvärt dyra!

Hur funkar det här med att jämföra hastigheter mellan pc och Mac? Om en macbook pro går i 100kmh, hur mycket prestanda måste en pc ha för att matcha det?

Jag spelar aldrig, men däremot håller jag på en hel del men fotoredigering i bl.a. Lightroom, och där måste maskinen orka med utan att knäa. Även batteritid prioriteras.

Mac är sjukt dyra att laga om jag förstått det rätt. Även dyra i inköp. De ska dock vara stabilare i mjukvaran, men jag har inte haft några egentliga problem med vare sig vista eller xp.

Så. Vad talar för resp märke?

Väntar själv på leverans av min första mac. En MacBook Pro 17".

Ett tips är att köpa till applecare som förlänger garantitiden till tre år.

Köp det dock inte via apple store, utan köp det på ebay för en fjärdedel av priset.

edit: Tänk på att applecare är modellspecifikt, så köp till rätt modell :)

Last edited:
Köpte en MacBook Pro 17" 2006, funkar fint fortfarande utan att kräva en massa defragmentering eller formatering av mig, allt är smidigt och jag köper fortsätta med Mac livet ut. :)

Inte för att jag hade några större problem med Windows tidigare heller, men visst kraschade den lite då och då, de olika hårdvarukomponenterna gav vika eller sackade efter, och det blev mer ostrukturerat i Utforskaren av någon anledning. Med Mac känner jag att allt är smidigare och mer strukturerat, både det datorn sköter och det jag sköter.

Ett riktigt bra tips (förutom kaZmurs) är att inte köpa till RAM-minne hos Apple utan köp det i efterhand för inte ens halva summan. (alltså välj minst/billigaste alternativet RAM, och köp sedan till så mycket RAM du vill ha eller datorn kan klara av)

p.s en polare har en MacBook Pro 17" som är en 08'a eller 09'a - helt sjukt vilken grym färgstyrka och upplösning det är på den, OFF THE HOOK! :hihi och en annan polare har en iMac 27" - gissa om den är imponerande eller inte? :yoparty

Oh nej! Snart kommer pensionären och kraschar tråden.

För övrigt är det inte ens att diskutera, köp en MBP och var nöjd i många år framöver. Visst, dyrare i inköp, men andrahandsvärdet är bättre det är ändå bättre investerade stålar. Har en top-of-the-line 17" laptop från Fujitsu-Siemens som kostade 20k för några år sen. Jag kommer springa barfota till den som ger mig 2-3k för den idag.

Men vad är det som är bättre då? Andrahandsvärdet och sen då? Det är ju också en spekulation än så länge eftersom jag inte vet vad en motsvarande pc kostar.

Men vad är det som är bättre då? Andrahandsvärdet och sen då? Det är ju också en spekulation än så länge eftersom jag inte vet vad en motsvarande pc kostar.

Det finns ju inget motsvarande. Inte om man tittar på helheten i stället för pris kontra cpu/minne/disk. Sony har väl försökt med Vaio (?).

Själv uppskattar jag förutom att den är übersnygg att den har en magnetisk strömkontakt som hoppar ur utan att göra skada när du flyttar datorn alternativt snubblar på kabeln. Smidigt och elegant med magnetlås på locket i stället för en (eller två!) plastiga knappar med hakar. Den är tystare än någon annan dator jag sett även när fläkt, disk och CD går. Skärmarna är superba med glaset ända ut i kanten. Styrplattan är i en helt annan klass, går inte ens att förklara, mus behövs inte. OS:et frågar inte var 5:e minut om du vill starta om datorn efter att du uppgraderat.

Sammanfattningsvis finns det mycket detaljer att glädjas åt och mycket lite att störa sig på. Har haft min senaste i ett år nu och är precis lika nöjd fortfarande, efter ett år med en PC har jag alltid börjat titta på nästa.

Funderingarna kring hur den klarar av fotobehandling så är det bara ta tröst i att majoriteten av fotografer använder Mac... är det något som Mac verkligen kan så är det foto/media.

Mitt råd, köp en MBP och var nöjd. Visst, det kan tyckas att den kostar mer men tittar du på en PC som erbjuder samma prestanda, samma stabilitet så kommer du upp i samma pris, det har otaliga jämförelser visat.

Behöver du sen assistans eller tips o råd så är det bara surfa in på www.99.se och ställa frågorna där, ett av de största macforumen i Sverige.

Jo, men hur skarp maskin måste man ha rent prestandamässigt om man jämför mac och pc?

Dual-core med minst 3 GB interminne, sen om det är Windows eller OSX är en smaksak då prestandan med operativen är försumbar. Köpt eftertänksamt och inte första bästa på SIBA i rabatthyllan.

Jag har två laptops. En HP multiallt och en MacBook Pro. I början var det lite ovant med MAC:en men nu väljer jag den tio gånger av tio när jag ska jobba eller bara surfa för den är så mycket skönare att sitta vid.

Dual-core med minst 3 GB interminne, sen om det är Windows eller OSX är en smaksak då prestandan med operativen är försumbar. Köpt eftertänksamt och inte första bästa på SIBA i rabatthyllan.

Kan bara hålla med, fast ännu bättre med en av intels nya i-processorer.

Sen lägger vi gärna till OnOff, ElGiganten, MediaMarkt, Expert på listan över no no affärer också.
Visst, de kan ha bra maskiner, men deras prio är segmentet med allt blingbling man kan tänka sig och nyttigt innehåll som sista prio.

Har alltid kört pc, sen fick jag en powerbook 12" som ersättning 2002, allt bara fungerade... Det blev i princip burken för allt som inte krävde PC (spel etc).

Ett tag senare gick jag över till MacBook Pro på jobbet, först en 15" intel, nu blev jag uppgraderad till en 13" MacBook Pro.

Har fortfarande en PC, men det är enbart för spel.

Har man pengarna och inget som kräver PC så är det inte ett val helt enkelt.
En Mac är den bästa PC uppgraderingen du kan göra.
/Dan

Kommentarer som "skönare att jobba med" etc är subjektiva omdömen. Hur är det nu med faktan? Ett svar hittils på det.

Är inte direkt övertygad att lägga 10k extra för en "skön känsla"...

Kommentarer som "skönare att jobba med" etc är subjektiva omdömen. Hur är det nu med faktan? Ett svar hittils på det.

Det behöver du inte heller, du verkar mest intresserad av priset ändå. Uppskattar man inte det som gör Apples produkter unika så är det naturligtvis inte prisvärt att lägga till pengar för "ingenting".

Lycka till med din nya PC. :tummenupp

En sak som övertygade mig i valet är att hur mycket man än letar runt på forum, snackar med polare osv. så hittar man fan inte en enda människa som ångrat att de bytte till mac :)

Det är lite som att diskutera Porsche vs. Ferrari - det blir lätt subjektiva omdömen - även om det visserligen finns skarp teknisk fakta mellan bilar (0-100, maxfart, antal hästar, Nm osv.)

Men som även med dessa bilar så spelar för vettigt folk alla dess siffror mindre roll, det är känslan och upplevelse som gör att man gör det val man gör (om inte pengar är prio 1)

Nej, det är inte det det handlar om.

Om jag jobbar i lightroom så ska det gå smidigt. Det är i första hand beroende på hur programmet är uppbyggt och i andra hand hur snabb datorn är.

Är svaret då att man får samma prestanda för 6000:- på en pc och för 17000:- om det gäller en Mac?

Om den har magnetlås till skärmen eller ej är ointressant. Det är prestanda, alltså hastighet, kapacitet, grafik etc som jag är ute efter.

Mercedes gör oslagbara bilar men jag skulle aldrig rekommendera någon att köpa en.

Det jag kan säga (har jobbat med support för mac datorer) är att prestandan är försumbar om man tar en mac och en pc med liknande komponenter. Det som är intressant och med fördel till mac är att hårdvara och mjukvara är utvecklat av samma tillverkare och anpassat till varandra, dvs mindre problem, i stället för windows som bara är utvecklat för att vara ett OS till en miljard olika maskiner( om du förstår vad jag menar). Alltså är macen snabbare rent generellt än vad en PC är, Nuff said!

Tittar man sedan på detta med foto/media som du sa att du var intresserad av så är vinnaren en mac. Behöver du använda Windows till en del program så går det att installera windows på den med hjälp av programmet Boot Camp.

Innan jag började jobba med supporten så satt jag vid en PC och gjort det i många år, Men efter att jag köpte min iMac 27" så ångrar jag inte en sekund att jag köpte den.

Angående program till macen så finns det motsvarigheter till nästan allt och lite därtill.
det finns även sätt att installera windows program i mac miljön om så önskas.

AppleCare Protection Plan är en förlängning av telefon support och hårvarugaranti till 3 år. För en 13" MBP kostar den 2495.- och för 15-17" 3495.- . Den täcker fel på maskinvara som ej räknas som "accidental damage", alltså skador som du ej påverkar själv. avtal och en korrekt beskrivning hittar du nedan
http://store.apple.com/se/browse/home/applecare

Det jag kan rekommendera är att köpa datorn via hemsidan. det som är till fördel för dig är att du, om du ångrar dig inom 14 dagar, har rätt till att skicka tillbaka varan även om förseglingen är bruten. Dvs, om datorn inte levererar det du vill ha och inte lever upp till dina förväntningar kan du lämna tillbaka den. Om du köper den i butik, tex El-giganten, Media Markt osv så kan dom neka till att du får lämna tillbaka varan bara för att du inte är nöjd.

Priset då?...
Ja visst kan det kännas dyrt att pynta runt 15 loppor men å andra sidan får du kvalité. en bra jämförelse som en kund sa till mig i telefon var; Fan vad nöjd jag är med den, jag har använt den nu i ca en vecka och allt funkar som det ska, det är bara jag som inte lärt mig allt och vilken kvalité det är, det är som att sätta sig bakom ratten på en sprillans ny BMW/Audi ala A6. Han hade en MBP 15"

Känns som jag skrivit en novell nu haha

Har du fler produktspecifika frågor så kan du bara skicka iväg ett PM så ska jag svara med den kunskapen jag har =), Nu ska jag äta lunch!

Mvh

Malm3n

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S