Det jag kan säga (har jobbat med support för mac datorer) är att prestandan är försumbar om man tar en mac och en pc med liknande komponenter. Det som är intressant och med fördel till mac är att hårdvara och mjukvara är utvecklat av samma tillverkare och anpassat till varandra, dvs mindre problem, i stället för windows som bara är utvecklat för att vara ett OS till en miljard olika maskiner( om du förstår vad jag menar). Alltså är macen snabbare rent generellt än vad en PC är, Nuff said!
Tittar man sedan på detta med foto/media som du sa att du var intresserad av så är vinnaren en mac. Behöver du använda Windows till en del program så går det att installera windows på den med hjälp av programmet Boot Camp.
Innan jag började jobba med supporten så satt jag vid en PC och gjort det i många år, Men efter att jag köpte min iMac 27" så ångrar jag inte en sekund att jag köpte den.
Angående program till macen så finns det motsvarigheter till nästan allt och lite därtill.
det finns även sätt att installera windows program i mac miljön om så önskas.
AppleCare Protection Plan är en förlängning av telefon support och hårvarugaranti till 3 år. För en 13" MBP kostar den 2495.- och för 15-17" 3495.- . Den täcker fel på maskinvara som ej räknas som "accidental damage", alltså skador som du ej påverkar själv. avtal och en korrekt beskrivning hittar du nedan
http://store.apple.com/se/browse/home/applecare
Det jag kan rekommendera är att köpa datorn via hemsidan. det som är till fördel för dig är att du, om du ångrar dig inom 14 dagar, har rätt till att skicka tillbaka varan även om förseglingen är bruten. Dvs, om datorn inte levererar det du vill ha och inte lever upp till dina förväntningar kan du lämna tillbaka den. Om du köper den i butik, tex El-giganten, Media Markt osv så kan dom neka till att du får lämna tillbaka varan bara för att du inte är nöjd.
Priset då?...
Ja visst kan det kännas dyrt att pynta runt 15 loppor men å andra sidan får du kvalité. en bra jämförelse som en kund sa till mig i telefon var; Fan vad nöjd jag är med den, jag har använt den nu i ca en vecka och allt funkar som det ska, det är bara jag som inte lärt mig allt och vilken kvalité det är, det är som att sätta sig bakom ratten på en sprillans ny BMW/Audi ala A6. Han hade en MBP 15"
Känns som jag skrivit en novell nu haha
Har du fler produktspecifika frågor så kan du bara skicka iväg ett PM så ska jag svara med den kunskapen jag har =), Nu ska jag äta lunch!
Mvh
Malm3n