blandades snabb och licens? visste inte om det. eller jag hade väl mina aningar att det var konstiga blandningar. var enorma skillnader mellan förarna. inte konstigt det var lite mycket regplåtar där ute de sista 2 passen jag körde... eller ja överhuvudtaget. benämningen "licensgrupp" stämmer nog inte riktigt överens för gårddagens körning.
Men jag hade iaf kul o jag hoppas jag inte var för het i någon omkörning. Jag vet några blev lite tajta, men det jag försökte fint säga förlåt med att vifta med handen.
Jupp, om jag minns rätt skedde blandningen i näst-sista passet för snabb gatgrupp. Licensgruppen hade haft lite strul (vet inte varför ni stod i depå när snabb gatgrupp skulle ut). När sedan utsläppet skedde rullade båda grupperna ut.
Den jag tänker på i mitt inlägg känner nog igen sig om jag beskriver situationen (behöver inte hänga ut någon det räcker att han/hon själv vet).
5st. förare på rad (ca. 1 hojlängd mellan varje) är i slutet av karusellen (1:a föraren i ledet har passerat apex vid depåkurvan) när nämnda förare, efter en snabb och korrekt omkörning på yttern av förare nr. 6 i ledet, dvs. jag, som precis just på halv-yttern (ha, låter som fotboll) precis passerat förare nr. 7 (hänger ni med
). Nämna licensåkare klipper sedan alla förare utom den första och trycker sig in på plats nr. 2 detta under tiden både förare nr. 2 (i originalordningen) OCH förare nr. 3 redan har påbörjat kurvan dvs. styrt in.
Hade det varit race = OK. Hade det varit licensgruppen hade det varit...låt oss säga onödigt (få förare hade gillat manövern under träning).
Nåväl, allt gick bra och om föraren läser och känner sig träffad räcker det om han/hon öppet försöker reflektera över valet av hur omkörningen av de sista föraren i karusellen ev. påverkade de som blev omkörda (speciellt de som fick byta spår)!
Mvh!
// Niklas
Ett av passen sent på dagen var det som nån skrev ca 5 förare från en gatgrupp som smet ut när vi släppte på licensgruppen efter en avflaggning. Vi valde att låta det fortsätta de sista minuterna för att inte förstöra hela det passet. Ska inte upprepas. De som körde i licensgruppen hade licens, det var dock några som körde med reggad hoj i den gruppen.
OK, kan hända att jag missuppfattade situationen. Men vi i snabb gatgrupp som stod samlade längre bak i depån var mellan 15-20st. hojar som rullade ut tillsammans. Jag stod i mitten av denna samling! Hade vi blívit stoppade hade nog ingen av oss rullat ut. Eftersom licensgruppen kört rätt länge, jag tog inte tiden, innan stopet och sammlingen idepån så började vi i snabb gatgrupp samlas. Efter att ha stått där ca. 5 minuter släppes det på. Eftersom de första 5-10 hojarna i snabb gatgrupp inte blev stoppade antog jag att det var körtid för snabb gatgrupp men att licensförarna fick köra sina sista minutrar samtidigt (no probs).
Nåväl, allt gick ju, som sagt var bra, så no hard feelings!
Väl möt nästa tillfälle på "mossen"!
Mvh!
// Niklas
Är det "gatfolk" i licensgruppen tycker jag att dom får acceptera att omkörningarna är lite tuffare, likväl som licensfolk får köra om med mer marginal om dom kör i gatgrupper..
Så tycker iaf jag...
Läs min korta beskrivning (i inlägg ovanför detta) så förstår du kanske varför jag reagerade! Inte ens när jag tävlade, sent 80-tal/tidigt 90-tal, var den typen av omkörningar speciellt omtyckta under träning! Race = HELT annat!
Mvh!
// Niklas
att vi licensare körde om tufft kan nog förklaras med att i licens är 10 cm en vanlig uppfattning som stor marginal,så när en meter lucka lämnas så uppfattas den olika.
Näpp, inte denna typen av omkörning på en TRÄNING! Fyller liksom inget syfte mer än att den som kör om kanske tycker det är skitkul ELLER om man är två/tre förare som under träning håller på att latja/"tävla" med varandra men då är alla med på noterna.
Träning är väl just till för att träna om man skall träna på omkörningar just i den situationen/platsen där det nu skedde må vara hänt. Men varför då inte varsko alla man har tänkt ha som träningspartners?
att de sedan blir uppläxade i karusellen är ju en klen tröst när rakan blir likadan igen
Japp jag blev "uppläxad" i karusellen...vem bryr sig...finns ALLTID de som är snabbare äm mig/dig/den som körde om mig. Jobbigt om man har som målsättning att bli snabbast i världen och tävlar i Sverige. Liksom fel land att bo i för att ens få chansen hur duktig/rik man än är, sorry!
Som sagt var, jag har inga problem med att bli omkörd ÄVEN med relativt små marginaler (har viss vana även om det var länge sedan) men träning är träning och tävling är något helt annorlunda!
Nog om detta, nu tror jag jag har förklarat hur/varför och dessutom svarat alla inlägg som tagit upp detta!
See U!
Va fan, jag HAR svarat SEPARAT på alla inlägg och ändå hamnar alla svaren i ETT och samma!
Mvh!
// Niklas