Ny diesel förstör motorer !

pini

full fart spar tid
Gick med
7 Mar 2003
Ort
hjo
Hoj
R1 me lite godis
RME diesel har vi matat våra traktorer med länge och våra bilar inga bekymmer men det är ingen nyhet att sämre bilfrabrikat motorer inte tycker om vet tre bilar av samma fabrikat som stannat pga av rme diesel (BMW)
så då kostar det 38000:- å få de lagat

vet inte om vag dieselar är godkända för den sortens diesel men dom övelever de utan bekymmer vet de av egen erfarnhet
men raps i dieseln är ingen nyhet
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
pini skrev:
2684222 Att sämre bilfrabrikat motorer inte tycker om vet tre bilar av samma fabrikat som stannat pga av rme diesel (BMW)

Skulle vissa av BMW´s dieselmotorer va dåliga ?

Flera av Renaults moderna dieselmotorer är känsliga för pumpras.
En sak som är helt säkert är att pumparna går sönder av någon anledning.
Sen om det beror på nya "jättebra miljövänliga" bränslen tåls att diskuteras.
 

pini

full fart spar tid
Gick med
7 Mar 2003
Ort
hjo
Hoj
R1 me lite godis
bmw dieselar gillar inte rme diesel gäller på årsmodeller för 01 vet en 330 och två 530 som har stannat med samma fel när till och med verkstaden säger att dom inte tål rme dieseln
sen så är de la så att bmw bygger vassa dieselar men dom håller inte i längden
 

Habbe

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2005
Ort
Vetlanda
Hoj
Honda VTR1000F -97
På mitt förra jobb körde vi lastbilar på RME och har gjort så i säkert 10 år. Vad jag vet så har det aldrig varit några mekaniska problem orsakade av det. Däremot så kan det vara väldigt känsligt när det blir riktigt kallt. Bränslefiltrena fryser lättare så det var tätare byten av såna i förebyggande syfte. Läste också nyligen att Scania nu garanterade att alla deras nyare motorer ska kunna köras på ren RME.
 

Itssoeasy

Medlem
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki ZX6R -11
Nu kan jag inte så himla mycket om dieselbilar, men jag har dock en, och är därför intresserad.
Det här RME som nämns, är det samma sak som Bio-diesel?
Rent spontant låter det ju så, men jag har haft fel i mina spekulationer förr! Isåfall så får man inte tanka det i nyare VW dieslar, jag har en ny Caddy och den ska man inte tanka Bio-diesel i. Sitter en dekal i tanklocket.
 

Homo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2006
Ort
på tiptop
Hoj
80talet 80talet va kunde gå snett va kunde gå galet
läste på aftonbladet för några år sen att i england (eller om det va irland)´så kör folk på vegetabiliska oljor med en skvätt nitrometan i, jörgen kanske kan redogöra för om detta går bra? det kanske funkar med metanol eller nåt annat att blanda ut med också, har ingen aning, men kolla upp om det verkligen funkar att köra på "vilken olja som helst" bara man slår i en skvätt nitro, kan finnas massa pengar att spara där verkar det som

btw är "biodiesel" en icke petroleumprodukt?
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Homo skrev:
2694323 läste på aftonbladet för några år sen att i england (eller om det va irland)´så kör folk på vegetabiliska oljor med en skvätt nitrometan i, jörgen kanske kan redogöra för om detta går bra? det kanske funkar med metanol eller nåt annat att blanda ut med också, har ingen aning, men kolla upp om det verkligen funkar att köra på "vilken olja som helst" bara man slår i en skvätt nitro, kan finnas massa pengar att spara där verkar det som

btw är "biodiesel" en icke petroleumprodukt?

Det gör folk i hela världen, raps är bara en oljefröbärande växt, det finns fler.

Googla på Biodiesel, Veggievan, homebrew diesel och läs.
 

Homo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2006
Ort
på tiptop
Hoj
80talet 80talet va kunde gå snett va kunde gå galet
vilken är den billigaste oljan som går att köra på i dagsläget?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Itssoeasy skrev:
2690052 Nu kan jag inte så himla mycket om dieselbilar, men jag har dock en, och är därför intresserad.
Det här RME som nämns, är det samma sak som Bio-diesel?
Rent spontant låter det ju så, men jag har haft fel i mina spekulationer förr! Isåfall så får man inte tanka det i nyare VW dieslar, jag har en ny Caddy och den ska man inte tanka Bio-diesel i. Sitter en dekal i tanklocket.

RME är en sorts biodiesel ja. Det är en sk fett-metyl-ester, FAME. Man kan tillverka liknande FAME-bränslen på tex palmolja (=frityrolja) mm.

Man kan även utvinna syntetisk dieselbränsle ur andra förnyelsebara ämnen. Men då brukar det kallas syntetisk diesel. Den vanligaste metoden kallas Fisher-Tropf. Den uppfanns av tyskarna under andra världskriget för att tillverka syntetisk flygbensin och diesel. Tyskarna anväde dock kol till denna process, vilket ju inte är förnyelsebart. Men det går bra med många andra organiska ämnen, förnyelsebara eller icke.

Idag finns många projekt i hela världen kring bränsleframställning med Fisher-Tropf, bla i Sverige. Sådan syntetisk diesel är helt kompatibel med vanlig diesel. Dvs den går att använda även i äldre dieselfordon, vilket inte är helt säkert med RME beroende på att fett-metyl-estrar kan vara aggressiva mot en del tätningar.

/J

Homo skrev:
2694323 läste på aftonbladet för några år sen att i england (eller om det va irland)´så kör folk på vegetabiliska oljor med en skvätt nitrometan i, jörgen kanske kan redogöra för om detta går bra? det kanske funkar med metanol eller nåt annat att blanda ut med också, har ingen aning, men kolla upp om det verkligen funkar att köra på "vilken olja som helst" bara man slår i en skvätt nitro, kan finnas massa pengar att spara där verkar det som

btw är "biodiesel" en icke petroleumprodukt?

Se mitt svar ovan.
Mvh
J
 
Last edited:

Itssoeasy

Medlem
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki ZX6R -11
Jörgen Karlsson skrev:
2694366 RME är en sorts biodiesel ja. Det är en sk fett-metyl-ester, FAME. Man kan tillverka liknande FAME-bränslen på tex palmolja (=frityrolja) mm.

Man kan även utvinna syntetisk dieselbränsle ur andra förnyelsebara ämnen. Men då brukar det kallas syntetisk diesel. Den vanligaste metoden kallas Fisher-Tropf. Den uppfanns av tyskarna under andra världskriget för att tillverka syntetisk flygbensin och diesel. Tyskarna anväde dock kol till denna process, vilket ju inte är förnyelsebart. Men det går bra med många andra organiska ämnen, förnyelsebara eller icke.

Idag finns många projekt i hela världen kring bränsleframställning med Fisher-Tropf, bla i Sverige. Sådan syntetisk diesel är helt kompatibel med vanlig diesel. Dvs den går att använda även i äldre dieselfordon, vilket inte är helt säkert med RME beroende på att fett-metyl-estrar kan vara aggressiva mot en del tätningar.

/J

Ok! Jag fattar, tror jag... Frågan jag får i mitt huvud blir då varför kan man inte tanka Bio-diesel, eller motsvarande, i den jag har som är NY? Verkar ju onekligen ganska korkat med en sådan motor år 2006. (Eller är han som köpt den korkad!?)
Vad skulle hända om jag, eller någon annan i min närmaste omgivning, av misstag tankade Bio-diesel?

/I
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Homo skrev:
2694340 vilken är den billigaste oljan som går att köra på i dagsläget?

Det billigaste är förmodligen att köra på begagnad frityrolja från restauranger. Även om du köper ny frityrolja hos restauranggrossist så blir det många kronor billigare än dieseloljan på macken.
Frityrolja består vanligtvis av raps-, palm-, eller jordnötsolja. Eller blandningar därav. Men när man kör på rå fröolja, dvs inte förestrad till FAME, då har man två problem i en "liten" diesel (allt över 1000 rpm).
1)Viskositeten är för hög för att ge en bra spridarbild, bränslet måste därför förvärmas före insprutningspumpen. Dels elektrisk innan start, dels mha tex värmeväxlare från tex kylvattnet under drift. (När man gjort RME av rå rapsolja så har man fått ned viskositeten till den hos vanlig diesel så där är det inga problem, å andra sidan är som sagt RME:n aggressivare mot packningar än den råa fröolja.)

Om man blandar rå raps-, palm-, eller jordnötsolja med vanlig diesel till max 50/50 så går det dock att köra som det är.

2) Det andra problemet med att köra på rå raps-, palm-, eller jordnötsolja är att de oljorna innehåller en del ämnen som ger hartslika beläggningar i kolvringsspår och spridare. Detta gör att en modern motor med fina toleranser kommer att behöva rengöras i förtid om man kör på rå raps-, palm-, eller jordnötsolja. (När man förestrar raps-, palm-, eller jordnötsoljorna till biodiesel dvs FAME har man dock fått bort dessa ämnen som ger beläggningar, så där finns inte problemet)

En gammal tändkulemotor eller lågvarvig bolinder-munktelltraktor eller liknande har dock inga problem att gå länge på rå raps-, palm-, eller jordnötsolja. Men de har ju halt andra spel.

Googla lite så kommer du se att det finns flera sidor där människor med närmast rätthaveristisk övertygelse utbyter erfarenheter kring vad de kör sina dieselbilar på. De människorna brukar dock inte vilja känna till nackdelarna jag beskrivit ovan. Så du får läsa med lite kritik.

Nu orkar jag inte skriva så mycket mer om detta.

/J

Itssoeasy skrev:
2694394 Ok! Jag fattar, tror jag... Frågan jag får i mitt huvud blir då varför kan man inte tanka Bio-diesel, eller motsvarande, i den jag har som är NY? Verkar ju onekligen ganska korkat med en sådan motor år 2006. (Eller är han som köpt den korkad!?)
Vad skulle hända om jag, eller någon annan i min närmaste omgivning, av misstag tankade Bio-diesel?

/I

Ja är den inte anpassad för det bränslet så finns alltså risken att tätningar i bränslesystemet går sönder.

Varför din bild inte är anpassad för RME får du fråga tillverkaren.

/J
 
Last edited:

thefatkid

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Ort
Varberg
Hoj
2006, Yamaha R6
Jörgen Karlsson skrev:
2694401

Om man blandar rå raps-, palm-, eller jordnötsolja med vanlig diesel till max 50/50 så går det dock att köra som det är.

/J

Jag har för mig att man inte kan ha mer än 15% raps i dieseln, för annars koxar den. Man kan heller inte köra på enbart raps. Då man måste starta och stanna på diesel, eftersom man inte ska starta motorn på kall raps (den bör ligga mellan 80-90grader)

Mvh Rasmus
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
På dom forum/hemsidor jag läst om biodiesel så finns en bra processbeskrivning för begagnad frityrolja där man först "tvättar" oljan med lut, tillsätter lite etanol/metanol och filtrerar genom allt finare filter.

Sedan låter man skiten stå, och biprodukten som samlas i botten på baljan gör man tvål av.

Den dieseln ska vara väldigt lik vanlig diesel, utom då möjligen vid minusgrader.

Jag har ingen dieselbil att köra på smörjan, men hade jag det så skulle jag göra en sats bara för att prova, men jag tror inte att jag skulle tycka att det var värt besväret för att köra på det jämt.

Något annat jag har kollat på (också bara på kul) är att elkonvertera WV golf, och bygga en "Volts-rabbit", men då sjulle jag utgå från en caddy pickis.

Nu faller det mest på batterikostnaden IAF, men tekniskt sett finns det färdiga (relativt) billiga satser att beställa i USA, och sen kör man riktigt billigt.

Sen har jag läst mycket om alternativ energi på (den tidigare gratis) nättidningen Home Power Magazine.
Det skulle ha varit kul att prova i en sommarstuga eller nåt, men att skala upp en vind/solcellsanläggning till att driva ett modernt hus blir fruktansvärt dyrt.

Tekniken är kul dock.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
thefatkid skrev:
2695016 Jag har för mig att man inte kan ha mer än 15% raps i dieseln, för annars koxar den. Man kan heller inte köra på enbart raps.

Då man måste starta och stanna på diesel, eftersom man inte ska starta motorn på kall raps (den bör ligga mellan 80-90grader)

Mvh Rasmus

Ok, ja det varierar en del mellan motorer hur stor inblandning de tål. En gammal gjutjärnsmerca förkammardiesel (från -85 och tidigare) med glödning och radpump har ju tex en tappspridare. De kan tex köras på ren begagnad ATF-olja, outspädd och ouppvärmd :D. Jag tror lätt att de startar på 50/50.

En modern direktinsprutad commonrail-diesel med 10-hålsspridare måste ha mycket lägre viskositet och är dessutom mycket känslig för koksning. Det första som händer är att det blir en sotkrona på spridartoppen som förstör spridarbilden.
På de äldre förkammardieslarnas tappspridarna så rensas spridarhålet varje stängning av tappen, dessutom står förkammare för finfördelningen.
Alla motorer kommer dock som sagt att becka/koksa i kolvringsspår och spridare om man i längden kör ren rå fröolja eller inblandningar därav.

Det sistnämda du skrev sade jag ju. Dvs att man inte kan starta på kall rå fröolja. ;)

Som sagt, det är för mycket bök med det där för min smak. Något enklare än gengasaggregat, men ändå... :hihi
Man ska nog bo på landet, ha mycket tid och med eget varmgaragage i vilket alla bilturer börjar och slutar, då skulle det gå att få till en bra logistik. Annars inte.

Mvh
J
 

thefatkid

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Ort
Varberg
Hoj
2006, Yamaha R6
Jörgen Karlsson skrev:
2695233 Ok, ja det varierar en del mellan motorer hur stor inblandning de tål. En gammal gjutjärnsmerca förkammardiesel (från -85 och tidigare) med glödning och radpump har ju tex en tappspridare. De kan tex köras på ren begagnad ATF-olja, outspädd och ouppvärmd :D. Jag tror lätt att de startar på 50/50.

En modern direktinsprutad commonrail-diesel med 10-hålsspridare måste ha mycket lägre viskositet och är dessutom mycket känslig för koksning. Det första som händer är att det blir en sotkrona på spridartoppen som förstör spridarbilden.
På de äldre förkammardieslarnas tappspridarna så rensas spridarhålet varje stängning av tappen, dessutom står förkammare för finfördelningen.
Alla motorer kommer dock som sagt att becka/koksa i kolvringsspår och spridare om man i längden kör ren rå fröolja eller inblandningar därav.

Det sistnämda du skrev sade jag ju. Dvs att man inte kan starta på kall rå fröolja. ;)

Som sagt, det är för mycket bök med det där för min smak. Något enklare än gengasaggregat, men ändå... :hihi
Man ska nog bo på landet, ha mycket tid och med eget varmgaragage i vilket alla bilturer börjar och slutar, då skulle det gå att få till en bra logistik. Annars inte.

Mvh
J

Oj det missade jag:huvet Men en gammal traktor skulle ju vara exemplarisk att konvertera till rapsdrift om man är bonde. Kan man ju pressa sin egen raps och få fram oljan. Kakan som blir lvar får grisarna:p Sen får det plats med två tankar och det gör ingat att man måste vänta några minuter på att motorn ska bli varm eftersom man kommer ha igång skiten i flera timmar när man plöjjer eller vad man nu gör:cool:

Mvh Rasmus
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
thefatkid skrev:
2695794 Oj det missade jag:huvet Men en gammal traktor skulle ju vara exemplarisk att konvertera till rapsdrift om man är bonde. Kan man ju pressa sin egen raps och få fram oljan. Kakan som blir lvar får grisarna:p Sen får det plats med två tankar och det gör ingat att man måste vänta några minuter på att motorn ska bli varm eftersom man kommer ha igång skiten i flera timmar när man plöjjer eller vad man nu gör:cool:

Mvh Rasmus

Ja det förekommer säkert redan :hihi.
Det vore nästan en programidé till Discovery: En programserie om alternativa motorbränslen, både seriösa reportage men även hemmahosreportage från excentriker som kör bilen på de de mest bissarra saker. :hihi

/J
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jörgen Karlsson skrev:
2696314 Ja det förekommer säkert redan :hihi.
Det vore nästan en programidé till Discovery: En programserie om alternativa motorbränslen, både seriösa reportage men även hemmahosreportage från excentriker som kör bilen på de de mest bissarra saker. :hihi

/J

Den programserien går redan på Canal Motor, en fransk? kanal.
Jag såg det sent en natt, en snubbe rullade ut en stor kundvagn från ett franskt snabbköp, och hällde i frityrolja i tanken, han sa att han bara gör så i undantagsfall, då han hade hittat en restauranggross som sålde på 20 liters dunkar till halva priset, det var ändå billigare att köpa 1½ liters på affären än att tanka på macken.
Dock var det absolut förjudet då man smiter från skatten.

Sen intervjuade dom en massa bönder som odlade och pressade själva till sina traktorer.

Problemet med det är att klimatet i sverige är för kallt, endast från mitten och ner i landet blir fröna tillräckligt oljefyllda (gällde raps, men säkert också solrosor, oliver eller annat man kan pressa till olja) för att man ska få ut tillräckligt med bra olja ur det man odlar.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Haha! Då får jag se om jag kan kolla på den kanalen.
Jag trodde i ärlighetens namn aldrig att ngt tv-bolag skulle nappa på idén eftersom staten skulle se det just som skattebrott.

Jag handlar frityr(palm-)olja till min tändkula ibland på Lidl för 9.90 litern. Billigare och miljövänligare att hälla i dieseloljan för att smörja pumpen än tvåtaktsolja.

/J
GuW skrev:
2696362 Den programserien går redan på Canal Motor, en fransk? kanal.
Jag såg det sent en natt, en snubbe rullade ut en stor kundvagn från ett franskt snabbköp, och hällde i frityrolja i tanken, han sa att han bara gör så i undantagsfall, då han hade hittat en restauranggross som sålde på 20 liters dunkar till halva priset, det var ändå billigare att köpa 1½ liters på affären än att tanka på macken.
Dock var det absolut förjudet då man smiter från skatten.

Sen intervjuade dom en massa bönder som odlade och pressade själva till sina traktorer.

Problemet med det är att klimatet i sverige är för kallt, endast från mitten och ner i landet blir fröna tillräckligt oljefyllda (gällde raps, men säkert också solrosor, oliver eller annat man kan pressa till olja) för att man ska få ut tillräckligt med bra olja ur det man odlar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jörgen Karlsson skrev:
2696391 Haha! Då får jag se om jag kan kolla på den kanalen.
Jag trodde i ärlighetens namn aldrig att ngt tv-bolag skulle nappa på idén eftersom staten skulle se det just som skattebrott.

Jag handlar frityr(palm-)olja till min tändkula ibland på Lidl för 9.90 litern. Billigare och miljövänligare att hälla i dieseloljan för att smörja pumpen än tvåtaktsolja.

/J

Jag kör också tändkula på en blandning av spillolja och frityrolja, den går nästan för bra (läs rått/hårt) på ren frityrolja.
Smörjningen (av öppen ej återcirkulerande typ) är ren frityrolja..
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
GuW skrev:
2696404 Jag kör också tändkula på en blandning av spillolja och frityrolja, den går nästan för bra (läs rått/hårt) på ren frityrolja.
Smörjningen (av öppen ej återcirkulerande typ) är ren frityrolja..

Vad har du för kula, vad sitter den i?
Du har väl inte frityrolja i lubrikatorn?
 
Nyheter
GASGAS presenterar nya EC125

Nya GASGAS EC 125 har sitt ...

Automatisk växellåda tillval hos Yamahas motorcyklar

Yamaha introducerar nu Y-AM...

Moto Guzzi 2024

Från 12 till 15 september 2...

Yamaha lanserar ny automatisk växellåda

Yamaha introducerar nu Y-AM...

Grusbus, mellanklass!

Just nu befinner sig Allt o...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

Bastianini och Viñales bildar KTM-kvartett med Binder och Acosta

KTM har presenterat en helt...

Svenskt i Indians hojbyggarserie

I sjätte avsnittet av India...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

KTM presenterar 2025 års EXC-modeller

2025 års EXC-modeller från ...

Top