Ny dragracingbana i Stockholmsregionen.

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
Toppen ! Allt under tjugo mil är nästgårds i sammanhanget för oss i Stockholm med omnejd.
Grattis och tack Lelle och alla andra eldsjälar som kämpar på för detta :Bugar

Man slutar aldrig förvånas över många av skribenterna på s-hoj.
Nästan hälften av inläggen i tråden om denna kanongrej handlar om hurvida det kan klassas till Stockholm och om det verkligen är den första permanenta banan.... Jösses vilken nivå, verkligen dragracingrelaterat.....tack för att ni ger lite matnyttigt innehåll av denna karaktär i trådarna.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
s_4b5df2206c3a1.jpg

http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=76-AV_ID=1007550,00.html

http://bilsport.se/news.php?id=76851

"Läktare för 10.000 personer och depåutrymmen för över 300 team är med i beräkningarna. Inne på det 1,5 kvadratkilometer stora området kommer det även att ges möjlighet att tävla och träna i andra motorsporter. Det som nämns är karting, drifting, traktorpulling och kanske även en träningssträcka för rally."

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Kul! Härligt när det händer grejjer!

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tierp ligger inte i Stockholmsregionen hur mycket man än tar i...
Du, dom räknar Gävle till norra stockholmsregionen sen dom öppnade nya E4 från Uppsala till Mehedeby! Det finns dessutom gott om folk som dagspendlar Gävle - Stockholm, förvisso med tåg, men iom nya vägen trodde politikerna att många skulle börja åka bil istället. Saftigt med 30-40 mil i bilen, om dan :(

Tillbaka till ämnet, skitkul med en riktigt dragstrip! :tummenupp

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
s_4b5df2206c3a1.jpg

http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=76-AV_ID=1007550,00.html

http://bilsport.se/news.php?id=76851

"Läktare för 10.000 personer och depåutrymmen för över 300 team är med i beräkningarna. Inne på det 1,5 kvadratkilometer stora området kommer det även att ges möjlighet att tävla och träna i andra motorsporter. Det som nämns är karting, drifting, traktorpulling och kanske även en träningssträcka för rally."

Ser grymt ut hoppas kartingbanan blir ordentlig (så man kan köra båge där...) eller att de tar hela steget och gör en riktig bana....

Skulle vara kul att kunna ta bågen över dagen och kolla lite top fuel och slippa åka till Mantorp!

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Är ju sanlöst grymt om det här projektet når så långt att de får igång en permanent strip. Motorsportanläggningar kan vi inte få för lite av.

Vad jag förstått så finns idagsläget inga färdiga tillstånd för att bedriva motorsport på flygfältet.

http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=76-AV_ID=1007684,00.html? kan man läsa att, en uppdaterad miljökonsekvensbeskringning inte finns, och att länsstyrelse, grannar och övriga inte fått sagt sitt ännu.

Att det kommer stå en färdig strip i sommar, nja..... men kul vore det!

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
Det är ju helt perfekt att det nu börjar ploppa upp potentiella banbygen i krokarna!
Den i Hallstavik har man ju filat på ett tag nu så vi får se när/om den kommer till skott.
Rent färdmässigt så ligger ju Tierp bra mycket bättre till.

En undran bara;
"Med godkännande från länsstyrelsen räknar han med att banan ska stå klar i sommar."
Det där citatet från nyhetstexten säger mig inte om man har fått
godkännande eller tror sig få det och i så fall kan bygga upp allt väldigt fort efteråt.
Historiskt sett så har ju Länsstyrelsen varit överjäkligt stänga med buller även på platser som tidigare nyttjades av staten som bullerområden.

|ZooT

Medlem
Gick med
19 May 2008
Hoj
ingen
Miljödomstolen är alltid den stora boven.
Enköping har sitt tillstånd klart redan om jag inte misstar mig,
hallstavik har den biten kvar, och troligen även tierp.
Vet att när dom klubbade att det skulle bli bana i hallstavik
i somras så var det nån som berättade att det tagit enköping
ca 2 år att få klart sitt tillstånd, dock då en bana med mycket
större planerad aktivitet kanske..

Lelle_olsson

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2004
Hoj
VFR750
Hallå

Vi kommer att ha Leffe Andreasson i motorsoffan nu på onsdag för att snacka sponsring.
Vi har avsatt c:a 15 min för att pratat banan med honom. Har ni frågor, maila in på soffan@nitroz.se
Er dräng
//Lelle

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Fy f-n va kul! Se till att fixa (nåja) många test n' tune så vi som bara vill showa/slanga 402m också får komma :D Men ärligt, den körningen som Lazzat hade i aug (Jörgen/Patlin, när var vi där?) hade på Kjula fick iaf. upp mina ögon för dragrace. Innan hade jag en högst förutfattat mening om att det bara var att skicka fullt när det slår om till grönt, snacka om att ha fel! Oavsett cykel borde alla prova att köra strippen på riktigt, jakten mot det egna tidkortet är helt vansinnigt kul :yoparty

//B. Iten

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Låter ju kanon det där:yoparty

Kanske är dags att damma av det gammla funnybikebygget:D

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Den körningen var på Malmby 15/8
Fy f-n va kul! Se till att fixa (nåja) många test n' tune så vi som bara vill showa/slanga 402m också får komma :D Men ärligt, den körningen som Lazzat hade i aug (Jörgen/Patlin, när var vi där?) hade på Kjula fick iaf. upp mina ögon för dragrace. Innan hade jag en högst förutfattat mening om att det bara var att skicka fullt när det slår om till grönt, snacka om att ha fel! Oavsett cykel borde alla prova att köra strippen på riktigt, jakten mot det egna tidkortet är helt vansinnigt kul :yoparty

//B. Iten

PatrikL

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Hoj
Kawasaki ZX12R, 1427 PSB. Honda CRF 450 R
Den körningen var på Malmby 15/8

Du menar när du hann "typ" 12 vändor sista timmen, för att du kom ner så sent på eftermiddagen :D
Henrik, ser det Retta som gäller i år, jäklar vad du ska trimma tidkorten på Kjula i sommar. Sen blir det långsving, sidewinder och allt annat man bara måste ha för att leka på strippen. Så till i Aug kan du inte åka med Rettan på gatan längre.

Mvh
Patrik

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Du, dom räknar Gävle till norra stockholmsregionen sen dom öppnade nya E4 från Uppsala till Mehedeby! Det finns dessutom gott om folk som dagspendlar Gävle - Stockholm, förvisso med tåg, men iom nya vägen trodde politikerna att många skulle börja åka bil istället. Saftigt med 30-40 mil i bilen, om dan :(

Tillbaka till ämnet, skitkul med en riktigt dragstrip! :tummenupp

sen finns det svenskar som tror att Åland tillhör Sverige också..

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du menar när du hann "typ" 12 vändor sista timmen, för att du kom ner så sent på eftermiddagen :D
Henrik, ser det Retta som gäller i år, jäklar vad du ska trimma tidkorten på Kjula i sommar. Sen blir det långsving, sidewinder och allt annat man bara måste ha för att leka på strippen. Så till i Aug kan du inte åka med Rettan på gatan längre.

Mvh
Patrik

Ja det var helt stört. Har aldrig kört så många repor på så kort tid. Jag och Henrik var ju helt ensamma "på plan" :D Jag hade bara tänkt glida förbi och glo, trodde inte ens att jag skulle få köra eftersom jag kom så sent:Bugar

Bifogat

• IMG_0818.JPG
    IMG_0818.JPG
    106.7 KB · Visningar: 71
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO