Ny EMU omröstning!

Hur ska du rösta?

• Antal röstningar
    0

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Idén är god dock har det stora EU som står på darriga ben inte kompetensen som krävs för att ro i hamn något så här stort.
Avvakta 10 år sedan kan det vara läge att gå med då vi kan se facit utav det hela.

Otee

Medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
CBR1000RR -04 Movistar Edition *Stulen*
Jag har inte ändrat mig på de sista 2 minuterna. Fortfarande ett NEJ!!!!

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
kajlyl skrev:
Kan någon motivera ett nej?

Läs min tråd ovan!
Sedan har fortfarande ingen övertygat mig om att det är rätt att överlämna vår pengapolitik till Bryssel. Tyvärr är det för många länder och kulturer i EU för att alla ska kunna dra åt samma håll.
Hade det låt oss säga varit Tyskland. Frankrike, England samt norden hade det varit bättre stabilitet.

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Men Svergies riksbank har följt EMUs hur länge som hälst.. bara att dom t.ex. lägger räntan exakt 1% över!

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
kajlyl skrev:
Men Svergies riksbank har följt EMUs hur länge som hälst.. bara att dom t.ex. lägger räntan exakt 1% över!

Är en stor skillnad att följa någon och att helt ge upp bestämanderätten:mattias
Som det är nu är det vi som har kontroll över vår ekonomi inte någon ifrån t.ex Spanien

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Marals76 skrev:
Är en stor skillnad att följa någon och att helt ge upp bestämanderätten:mattias
Som det är nu är det vi som har kontroll över vår ekonomi....
Hur mycket bestämmer vi igentligen då?
Vi är beroende av Europa, dom har mer makt över vår ekonomi om vi håller oss utanför...

Föresten en liten tanke: Hur många som är insatta i frågan är för ett utanförskap? ..väldigt få! Förstår man inte eller inte orkar engagera sig i vad det innebär så är det ju alltid lättare att säga nej! Typiskt Svenskt! :(

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
I våras var jag och ett gäng andra "slumpmässigt utvalda" på ett hotell i stan för att beskriva för ett gäng konsulter vad vi som röstare vill höra för att rösta ja den 14 September.

I vår försynta skara satt det en utvandrad fransos som jag tycker beskriver lite hur det är i "vårt" EU.
Han berättade rakt ut att om beslutarna i Bryssel säger åt medlämsländerna att hoppa, så hoppar Sverige. De andra medlemsländerna hittar på ursäkter för att slippa, beslutet gynnar kanske inte dom. Svenska riksdagen däremot anser att vi skall ställa upp för våra bröder runt om i europa och göra som beslutarna i Bryssel har beslutat.

Jag är beredd att tro fransosen.

bollen

weeeeee, det var kul!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Wr 250F -04 med massa godis =) och en affe
kajlyl skrev:

Föresten en liten tanke: Hur många som är insatta i frågan är för ett utanförskap? ..väldigt få! Förstår man inte eller inte orkar engagera sig i vad det innebär så är det ju alltid lättare att säga nej! Typiskt Svenskt! :(

Ja, jag har iaf försökt att sätta mig in i frågan, men jag har inte hittat något som övertygar mig att säga ja.

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
kajlyl skrev:
Hur mycket bestämmer vi igentligen då?
Vi är beroende av Europa, dom har mer makt över vår ekonomi om vi håller oss utanför...

Då vill, åtminstone jag, höra ett väldigt bra argument FÖR EMU. Vad kommer att bli bättre, O du insatte?

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
NEJ.. såklart!

Ett argument som ofta finns för.. är att en större valuta är starkare än en liten.
Men den intressanta frågan för EMU-debatten är dock om det finns några avgörande skillnader mellan kronan och euron. Det går nu att studera hur dessa valutor rört sig under de senaste fyra åren. Mätt under denna period kan man sluta sig till att kronan varit mer stabil än euron. Ser man till valutans dagliga förändring – det som brukar kallas skvalpighet – så har kronan även där rört sig mindre än euron. Euron har alltså »skvalpat« mer än kronan.

Det är en flexibel valuta som tryggar välfärd och sysselsättning. Vi kan ju bara se vad som hände i Sverige i början av nittiotalet när man valde att ha en stabil valuta – dvs. en fast valuta mot ecun, eurons föregångare. Det ledde till att anpassningen fick tas ut på arbetsmarknaden. Vi fick massarbetslöshet och en raserad välfärd. Hade vi från början haft en rörlig valuta hade detta inte inträffat. Liknande händelser såg vi i Argentina när man valde att ha en stabil valuta mot dollarn. Resultatet blev massarbetslöshet, ekonomisk kris och elände.

Det viktigaste ekonomiska, sociala och politiska skälet till att ha flera olika valutor är att en gemensam valuta i ett icke-optimalt valutaområde kommer att orsaka stora problem. Det blir svårt att hålla en jämn tillväxttakt, att bekämpa arbetslöshet och inflation. En gemensam ränta kommer till exempel att slå hårt mot sysselsättningen i krisområden och spä på inflationen i överhettade områden. Är dessutom rörligheten låg på arbetsmarknaden kommer arbetslösheten tendera att öka. Det kan man se redan idag. Eurons länder har bara en ränta och en växelkurs. Ett land som Tyskland har därför en alldeles för åtstramande penningpolitik fast man där skulle behöva lägre ränta och en sänkning av valutans värde. Ett land som Irland har däremot alldeles för låg realränta och inflation och kostnaderna sticker iväg.

Förlåt om jag blev långrandig... men jag kände bara att jag var tvungen att lägga in lite vettig text som förklarar varför vi inte ska rösta ja.

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Gustav1 skrev:
Då vill, åtminstone jag, höra ett väldigt bra argument FÖR EMU. Vad kommer att bli bättre, O du insatte?
Jag är inte helt insatt, men jag bli oandra sidan röstberättigad 4månader efter valet :(

En tung anledning är räntan! med lägre ränta vågar både företag och privatpersoner låna mer och konsumera mer = Bättre tider :)

Ett annat är att om vi inte går in nu så kommer vi till 95% säkerhet gå med senare iaf, och då har vi förlorat vår chans att vara med o påvärka i samma utsträckning...

Hur tror ni det kommer att gå med import och export affärer, kan inte siffrorna men det är något som alla företag(alltså Sverige) är beroende av.. Håller vi oss utanför så kommer vi bli mindre intressanta sammarbetspartners dels p.g.a. valutan och dels andra gemensamma överenskommelser!!

Att Euron skulle ha en ostabil kurs är ju självklart med en så pass ung valuta, svenska kronan har vi haft i drygt hundra år(rekord? ..brukar byta ca vart 50de år) så den e klart stadigare, men detta är bara ännu ett bakåtsträvande argument!

Sen är det ju givet vis smidigt o resa med gemensam valuta, och det blir lättare att jämnföra priser mellan länderna, vilket i sveriges fall är positivt då vi är rätt överprisade... :D

Jag var emot det först, men efter att ha lyssnat på någon lagom hög kille ifrån SvensktNäringsliv i 2timmar så var det inget snack om saken.... :fakta

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
kajlyl skrev:

...men efter att ha lyssnat på någon lagom hög kille ifrån SvensktNäringsliv i 2timmar så var det inget snack om saken.... :fakta

Jag har sagt åt dig att inte lyssna på knarkare! :mattias :D

Jag känner också en kille som jobbar för svenskt näringsliv.
Men mig har inte lyckats övertala än.
Om jag inte minns helt fel så var väl VD:n för svenskt näringsliv skeptiskt mot EMU? Är inte det ett lite illavarslande tecken?
Ericsson-chefen, riksbankschefen å chefer för andra banker också?
Sen kvittar det väl om vi får euro.. alla stora företag handlar ju bara med dollar iaf.

Sen om jag ska åka nånstanns så kan jag faktiskt kosta på mig att räkna om det.. så himla jobbigt är det faktiskt inte.
Bakåtsträvare hit å bakåtsträvare dit.. ursäkta mig om jag inte vill att det ska gå åt skogen med vårt fina land.

Joseph Stiglitz, nobelpristagare i ekonomi, har argumenterat för att det faktiskt är genom att ha en egen valuta som man är skyddad mot globaliseringen. I en kommentar till krisen i Argentina skrev Stiglitz att det var extremt riskfyllt att låsa sin valuta i en värld av flytande växelkurser:

»Globaliseringen gör att länder kan utsättas för stora chocker. Länderna måste hantera dessa chocker och förändringar i växelkursen är ett sådant sätt.«

Euron kan alltså snarare betraktas som en fälla än ett skydd. Om Sverige sitter fast i euron och den svänger åt fel håll kan vi drabbas av antingen överhettning eller massarbetslöshet. Det är då vi kan utsättas för chocker. Det sistnämnda drabbade Argentina under 2001. Idag finns det väl ingen som på allvar kan hävda att dollarunionen innebar ett skydd för Argentina mot valutaspekulation och kapitalets internationalisering.

Last edited:

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
NEJ! Jag vill inte dela valuta med dom forna öststatsländerna. Det känns inte som om dom har en så stabil politik i huvudtaget och absolut inte en stabil ekonomi.

Casca

Numera innehavare av än V-twin
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
RSV 1000 -01
Låg ränta är inte nödvändigtvis bra, kolla artikeln i DI igår angående bostadspriser. Det har gynnat de som redan hade hus & lägenheter. Att betala 6 miljoner för en "normal" lägenhet känns lite främmande för mig. Hur stor är risken att jag klarar betala tillbaka den summan?
Visst kan räntan vara låg idag men hur ser det ut om 10 år?

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0