Ny fakta om Aprilia RS 125 strypning i CDI´n.

Solid snake

Guest
Ny fakta om rs 125 strypning i cdi

Oi! Här kommer ny mer exakt fakta om hur man fixar cdi:n till sin RS 125a.

Skrivet av longbow. :)

Då börjar vi med att börja att montera av den boxen på som det sitter en lapp med en massa siffror på, om jag inte missminner mig så står
det även ”nippon” på den.
Det är alltså INTE den boxen som det står ”ducati” på!

Då kollar man i motsatta ände emot vad kabelhärvan går in i, där kommer det vara en svart lite hårdare typ av Siliconmassa,
är det inte det så har någon redan varit där och pillat.

För att återgå till den svarta massan, det är bara att pilla bort den med någon form av vassare verktyg men ta det väldigt försiktigt.
I botten ligger ett kretskort och ut från den går den lilla metall bryggan. Bilderna stämmer ganska bra, någon millimeter hit och dit.
Det är inte svårt att hitta.

Klipp av bryggan och se till att ändarna inte nuddar varandra. För säkerhets skull koppla in och ta en provtur, om allt funkar ska den gå som
en gud, det blir en helt annan hoj att köra.

Var noga att fylla igen hålet som blivit med ny silicon för vem vet vad fukt kan ställa till med. Skruva allt på plats och var glad, typ såhär ---> :) :banana


Släng in denna i stickyn så är ni snälla.


Har även en liten bild som longbow har ritat. :)
 

Bifogat

  • cdi strypning rs125.JPG
    cdi strypning rs125.JPG
    21.6 KB · Visningar: 116
Last edited by a moderator:

Longbow

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2004
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr 600 FS Rossi Edition
Är jag inte bra i paint? :) om det är nått som är oklart så säg till eller om något inte stämmer alls..
 

PEPPO!

Soon to be a man
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia RS125 Tuono -04
Drar upp en gammal tråd...
Är det okej att klippa av sladden till cdi-boxen utan att byta munstycke eller dylikt, eller finns det risk att den skär? Sen antar jag att den inte går att fixa tillbaks strypningen eftersom att man har klippt av den.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
PEPPO! skrev:
Drar upp en gammal tråd...
Är det okej att klippa av sladden till cdi-boxen utan att byta munstycke eller dylikt, eller finns det risk att den skär? Sen antar jag att den inte går att fixa tillbaks strypningen eftersom att man har klippt av den.
du kan ju alltid koppla in bryggan igen.. men varför?. :va
 

PEPPO!

Soon to be a man
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia RS125 Tuono -04
philsson skrev:
du kan ju alltid koppla in bryggan igen.. men varför?. :va

Om jag klippt av hela bryggan är den väl inte så lätt att koppla i igen? Eller?

Vid eventuell krasch (förhoppningsvis inte) vore det bra om jag innan jag visar upp den för försäkringsbolaget kunde fixa den original igen (annars lär ju inte försäkringarna för vagnskada eller liknande gälla).
Sen andra frågan måste jag gå upp i storlek på munstycket eller ska den klara av denna enkla strypning?

Var ute o kände på hojen första gången idag (helt ny) ... Och fy f*n vad besviken jag vart, gick som en original moppe upp till 5000 varv o sen fortsatte den fan inte mer hur mkt jag än försökte :( En polare har en RS -05 som han klippte av cdi-sladden på och den går myyyycket bättre. Vill dock vara säker på att den inte skär eller liknande :/
 

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
västkusten
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
PEPPO! skrev:
Om jag klippt av hela bryggan är den väl inte så lätt att koppla i igen? Eller?

Vid eventuell krasch (förhoppningsvis inte) vore det bra om jag innan jag visar upp den för försäkringsbolaget kunde fixa den original igen (annars lär ju inte försäkringarna för vagnskada eller liknande gälla).
Sen andra frågan måste jag gå upp i storlek på munstycket eller ska den klara av denna enkla strypning?

Var ute o kände på hojen första gången idag (helt ny) ... Och fy f*n vad besviken jag vart, gick som en original moppe upp till 5000 varv o sen fortsatte den fan inte mer hur mkt jag än försökte :( En polare har en RS -05 som han klippte av cdi-sladden på och den går myyyycket bättre. Vill dock vara säker på att den inte skär eller liknande :/

du måste nog byta munstycke... och plocka alla andra strypningarna !! eller är det inte samma motor som rs ?? kostar ju trots allt 10000 mindre
 

PEPPO!

Soon to be a man
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia RS125 Tuono -04
lasse kongo skrev:
du måste nog byta munstycke... och plocka alla andra strypningarna !! eller är det inte samma motor som rs ?? kostar ju trots allt 10000 mindre

Kostade lika mycket när de var samma årsmodell... tillverkas dock inte längre (sista va 04:erna) så de satte lägre pris på 04:erna.
JA det är exakt samma motorcykel med små utseende och sittställningsskillnader.

Men jag har läst o sett många som kör endast med cdi strypningen borttagen.. grejen är att jag nöjer mig (än så länge) med ganska låg effekt bara jag slipper varvtalsstoppet vid 5000 varv (jobbigt som bara den).
 

PEPPO!

Soon to be a man
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia RS125 Tuono -04
lasse kongo skrev:
fan vad billigt då då kunde jag ju nästan fått en ny i stället...

Japp, det är dock inte samma racing-känsla i en Tuono, men skönare :)
Styret är inte av racing-stuk, ser ut som ett vanligt typ moppestyre.

Ingen annan som har info om cdi:n?
 

Mighty Leif

Real men play with pucks....NOT BALLS!
Gick med
7 Jul 2005
Ort
Arvika
Hoj
Kawasaki kxf 250 -07
PEPPO! skrev:
Om jag klippt av hela bryggan är den väl inte så lätt att koppla i igen? Eller?

Vid eventuell krasch (förhoppningsvis inte) vore det bra om jag innan jag visar upp den för försäkringsbolaget kunde fixa den original igen (annars lär ju inte försäkringarna för vagnskada eller liknande gälla).
Sen andra frågan måste jag gå upp i storlek på munstycket eller ska den klara av denna enkla strypning?

Var ute o kände på hojen första gången idag (helt ny) ... Och fy f*n vad besviken jag vart, gick som en original moppe upp till 5000 varv o sen fortsatte den fan inte mer hur mkt jag än försökte :( En polare har en RS -05 som han klippte av cdi-sladden på och den går myyyycket bättre. Vill dock vara säker på att den inte skär eller liknande :/

Du behöver inte gå upp i munstycke. jag har strypt ur den i cdi-boxen och den har inte skärt.
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
har du plockat bort alla strypningar och kopplat in avgasporten?
 

PEPPO!

Soon to be a man
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia RS125 Tuono -04
Färjestad skrev:
Du behöver inte gå upp i munstycke. jag har strypt ur den i cdi-boxen och den har inte skärt.

Har du alltså endast strypt av cdi:n eller alla andra strypningar också?
Har du sen kollat om den går får fett eller snålt? Annars kanske den skär i framtiden ... :/
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
PEPPO! skrev:
Ok... men den går inte att sätta tillbaka? Man har väl knipsat av den..
när du knipsar av den så har du brutit en krets. Det är ju bara till att på något sätt sluta den igen. Klipp inte av så mycket så du inte kan fixa tillbaks det om du nu önskar det. Det går alltid löda dit en kabel imellan exempelvis. Änkelt!.
 

PEPPO!

Soon to be a man
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia RS125 Tuono -04
philsson skrev:
när du knipsar av den så har du brutit en krets. Det är ju bara till att på något sätt sluta den igen. Klipp inte av så mycket så du inte kan fixa tillbaks det om du nu önskar det. Det går alltid löda dit en kabel imellan exempelvis. Änkelt!.

Ok.. och om man inte lyckas med det så är sista lösningen innan man t ex säljer den att köpa en ny cdi för ~1000 kr. Då vet jag.. Tyckte det va förjävligt den gick typ som min original moppe (dock så var detta första turen på 100 meter men ändå).
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
PEPPO! skrev:
Ok.. och om man inte lyckas med det så är sista lösningen innan man t ex säljer den att köpa en ny cdi för ~1000 kr. Då vet jag.. Tyckte det va förjävligt den gick typ som min original moppe (dock så var detta första turen på 100 meter men ändå).
Det är klart du lyckas löda ihop dem. Om inte annat när du kapar så isolera benen så att de inte går emot istället för att kapa dem mer.
Ang dedär 5k varven. säker på att du ens varmkörde motorn innan du försökte varva?. kan ha viss betydelse.
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top