Ny här och tänkte länge Skenförsäkra!

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
elvin2008 skrev:
Det är fel att ladda hem musik, film, program från internet. Det gör att tillverkaren inte säljer lika mycket och höjer priset. Priset som de som betalar för sig för stå för. Hur många av de starka motståndarna till skenförsäkring brukar inte ladda hem lite musik eller film?
Ska du börja med det trista "men titta dom gör så, då kan jag göra så här med"?
Att blanda in vad andra gör hjälper väl inte faktumet att det är fel?
Folk gör mycket fel och olagligt, men för det kan man ju inte släppa allt och peka på dem och sedan bete sig hur fan som helst.
Skenförsäkringar på dessa dyra hojar drabbar just oss, just oss på detta forum, inte nån anna jävel som äger ett skivbolag, det gör det hela väldigt mycket personligare.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Intressant med film och musik med mera. Jag köper min CD-skivor och hyr mina filmer så jag tycker med det är fel att ladda ner. Men samtidigt så är det så att priset på skivor inte höjts nämnvärt de senaste åren. På de senaste tio åren har det kanske höjts 10%. Detta borde innebära att förlusterna inte är stora/existerar. Dvs, att musik på internet rentav innebär vinst för skivbolagen. Man kan på intet sätt få det till att skenförsäkring innebär vinst för sporthojsåkarna.

Det är givetvis fel att göra bägge delarna även om det finns en viss skillnad. Jag bryr mig dock inte jättemycket om något av det, även om det kan vara småirriterande så är det inget som påverkar varken skivpriser eller premier i speciellt stor utsträckning.

Björne-Bus

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2004
Hoj
Ninja 6:a -99 och Husa 650 -04
Felix skrev:
Pratade lite med Folksam om skenförsäkringar och dom hävdade då att dom nekar ersättning i ca 30% av fallen med sporthojar.

Kan på rak arm nämna ca 5 pers jag känner som inte fått ut ett öre på sina försäkringar på grund av vurpa elr stöld. Rätt kasst att pröjsa 1000 spänn i månaden på en föräkring som är rena lotteriet om den gäller.

Att dessutom resten av sporthojskollektivet får lida brukar skenförsäkrare skita i.

/Felix

PS bra gjort vill jag säga till trådstartaren och grattis till en blivande mycket trevlig hoj! DS

det jag inte förstår hur man inte är villig att betala ersättning när hojen blir stulen???? om man skenförsäkrar o hojen blir stulen, det spelar väll ingen roll om jag eller farsan lämnar hojen parkerad nånstans??

Ronnie

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Såld:KTM 660 SMC -04, Såld:R6 -00:a
R6^Putte^

Nu får du allt komma på en egen avtar o inte kopiera min (faktiskt jag som äger bilden :) ),, el är du ägaren till hojen på bilden??

En skön hoj kan ja lova,,,

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Välkommen! Härligt med unga sporthojsägare som inte skenförsäkrar. Det är bara såna jvläa jönsar som Twinner som är för skenförsäkring :rolleyes:

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Tycker att det är fult att skenförsäkra mc. Men är nog inte helt konsekvent då jag har en skenförsäkrad båt på farsan, han har skepparexamen, eller om man så vill nautisk kompetens, det gör 10%. :va :D

R6^Putte^

Sh Medlem
Gick med
31 Aug 2004
Hoj
R6 Blå/Vit -00 + En Ej Fungerande Minimoto..
Ronnie skrev:
R6^Putte^

Nu får du allt komma på en egen avtar o inte kopiera min (faktiskt jag som äger bilden :) ),, el är du ägaren till hojen på bilden??

En skön hoj kan ja lova,,,

Ojrå sorry för det =) Tyckte den var så snygg så jag var tvungen att ha den som avatar!!! Hoppas du blir glad och inte tar illa upp =) Hmmm har du msn och sheite släng ett privat mess till mig så tjötar vi lite ok ? =)
Mvh /Putte :tuttar

Ronnie

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Såld:KTM 660 SMC -04, Såld:R6 -00:a
R6^Putte^ skrev:
Ojrå sorry för det =) Tyckte den var så snygg så jag var tvungen att ha den som avatar!!! Hoppas du blir glad och inte tar illa upp =) Hmmm har du msn och sheite släng ett privat mess till mig så tjötar vi lite ok ? =)
Mvh /Putte :tuttar

Bara skicka PM till mig om du vill veta nått,,,

MasseK

Ofta och mycket...
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
CBR 929 RR -00
Nilles skrev:
Känner mig dum som ett spån som frågar men men.. :huvet

Ställer ni på och av hojjarna mest hela tiden för att spara pengar? Menar inte att det är fel utan vill mest veta om jag missat ett sätt att spara ett par $$...

Precis så... jag ställer på och av efter väder och körtillfällen. Kanske inte direkt nitiskt när tändningen vrids av, men ska det regna några dagar så ställs hojen av.
Helår kostar mig ca. 14000 kr, men med en sommar som denna kommer jag hamna på knappt 5000 kr... :D :tummenupp

/Masse

R6^Putte^

Sh Medlem
Gick med
31 Aug 2004
Hoj
MasseK skrev:
Precis så... jag ställer på och av efter väder och körtillfällen. Kanske inte direkt nitiskt när tändningen vrids av, men ska det regna några dagar så ställs hojen av.
Helår kostar mig ca. 14000 kr, men med en sommar som denna kommer jag hamna på knappt 5000 kr... :D :tummenupp

/Masse

JAdu MasseK det är precis så man får göra får att ha råd med en sporthoj nuförtiden. :tummenupp

Be

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
Ingen än......
R6^Putte^ skrev:
JAdu MasseK det är precis så man får göra får att ha råd med en sporthoj nuförtiden. :tummenupp

Detta tycker jag verkar lite konstigt beteende hos personer som snackar om att premier ökar för att folk skenförsäkrar.... såg bilden på alla breven tidigare i tråden, vem betalar det då jultomten eller? är inte det en form av missbruk av försäkringen det med ? allt papper, porto och inte minst personerna som ska sitta och ta emot alla sammtal, vem betalar det i sista ändan då !?

R6^Putte^

Sh Medlem
Gick med
31 Aug 2004
Hoj
Nej Det är inte att skenförsäkra!!!

Be skrev:
Detta tycker jag verkar lite konstigt beteende hos personer som snackar om att premier ökar för att folk skenförsäkrar.... såg bilden på alla breven tidigare i tråden, vem betalar det då jultomten eller? är inte det en form av missbruk av försäkringen det med ? allt papper, porto och inte minst personerna som ska sitta och ta emot alla sammtal, vem betalar det i sista ändan då !?

Uttnytjar Ställa av/på hojjen så skenförsäkrar du inte! Klart att det kommer brev från FB:et men de lixom andra stora företag har porto betalat för ett helår dvs inte ett brev för sig!
Tycker absolut det inte är något fel att göra så. De dagarna du inte kör hojjen så har du ju den garage försäkrad och när man ska köra igen ställer man på den igen inga konstigheter! :hördu

Be

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
Ingen än......
R6^Putte^ skrev:
De dagarna du inte kör hojjen så har du ju den garage försäkrad och när man ska köra igen ställer man på den igen inga konstigheter! :hördu

Nej ! Det tycker inte jag heller men om man ska klaga på alla som skenförsäkrar för att man själv blir lidande så kan man ju fundera på vem som betalar lönen till peronalen på försäkringsbolagen, då kan man ju köra samma snack som med skenförsäkrare, tänk om 90% av alla sporthojåkare skulle ställa av/på sin hoj 20 ggr i månaden, hur skulle detta påverka kostnaden för försäkringen för dom som inte gör så ?

och alla snackar om att man ska köpa en hoj man har råd med !??

HanneZ

Guest
Ja ogillar med av/på-ställandet. De kommer sluta med att vi får en timkostnad för o köra mc o de vill inte jag! Jag tycker om att känna att jag har betalat hojen för åtminstonde denna månaden o sen ut o köra när jag vill.

/ Hannes

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Det förefaller väl närmast uppenbart att om alla började ställa på/av var och varannan dag, så går premierna snart upp ett snäpp till, dvs alla får vara med och kompensera bolagen för de minskade premieintäkterna.
Dock, detta beteende är fullt korrekt ur ett försäkringsrättsligt perspektiv till skillnad från skenförsäkring.

Edit: All heder åt R6 Putte som försäkrar själv. Stor pöss! :kiss

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
Be har en poäng där... hoppas bara de inte höjer premierna utan förhindrar folk att göra så på något sätt. Helt enkelt förbjuda det förfarandet... Tex helårspremier eller begränsat antal av/påställningar per år.

koss

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Crf250-04, Honda cb 600f Hornet
Be skrev:

Rätt tänkt har varit uppe tidigare. FB bolaget räknar med att t.ex att var fjärde hoj kommer att skadas till en medelkostnad på låt säga 48 k. Det betyder att varje vagnskadedel blir på 12k som ska betalas in på 6 mån alltså 12/6= 2k. premien blir då kanske 3 k med trafik och stöld. Utnyttjas sedan av/på till maximum får ju bolaget inte in rätt mängd pengar i förhållande till risk. Förmodligen kommer alla bolagen införa något system liknande trygg-hansa med bara årsförs om av/på överutnyttjas. Har själv ställt av när jag åkte på semester 2 v. och när det regnade 2 v i sträck så det är synd om möjligheten försvinner.

swejen

Medlem
Gick med
17 Nov 2003
Hoj
Gsxr1000
HanneZ skrev:
#"¤"#¤"#¤#¤%(/#"%(/"#%¤(/%#"/¤(%(/#"%¤(/"#%¤/(%&"#(/¤%("/#%(#/¤

Bara för att det GÅR att teckna en försäkring så betyder det inte att det är OK. Om nu pappa ringer och tänker skaffa en försäkring och frågar om det är ok att sonen lånan motorcykeln så tro faan att det går att teckna en försäkring. Pröva istället med att ringa och säga att sonen igentligen har köpt motorcykeln fast det va så dyrt att försäkra på honom och att det va billigare att försäkra på pappa. Då först kommer ni stöta på patrull.

Snälla säg att ni driver med oss, snälla säg att ni förstår, jag sliter snart mitt hår.

Blir en bra refräng de där! :)
/ Hannes

Jag jobbar på If Skadeförsäkringar och jag rekomenderar er att försäkra på er själva.
Det som är den HUVUDSAKLIGA brukaren av hojen/bilen skall också stå på försäkringen. Om motsatsen bevisas säger vi BLANKT NEJ TILL ERSÄTTNING. Du får inte ens tillbaka premien du betalat in i onödan.

HanneZ

Guest
swejen skrev:
Jag jobbar på If Skadeförsäkringar och jag rekomenderar er att försäkra på er själva.
Det som är den HUVUDSAKLIGA brukaren av hojen/bilen skall också stå på försäkringen. Om motsatsen bevisas säger vi BLANKT NEJ TILL ERSÄTTNING. Du får inte ens tillbaka premien du betalat in i onödan.
Jag ser ljuset i tunneln! En anställd på försäkringsbolag i dessa trådar samt en trafikpolis i "hata snutten" trådarna.

:)

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...