HanneZ
Guest
Ljuset i tunneln betyder väl att något är på uppgång? Eller de kanske snarare betyder att man börjar se slutet på något.swejen skrev:..va det positivt eller negativt?
Hur som helst menade jag att det är mycket positivt!
/ Hannes
Ljuset i tunneln betyder väl att något är på uppgång? Eller de kanske snarare betyder att man börjar se slutet på något.swejen skrev:..va det positivt eller negativt?
swejen skrev:Jag jobbar på If Skadeförsäkringar och jag rekomenderar er att försäkra på er själva.
Det som är den HUVUDSAKLIGA brukaren av hojen/bilen skall också stå på försäkringen. Om motsatsen bevisas säger vi BLANKT NEJ TILL ERSÄTTNING. Du får inte ens tillbaka premien du betalat in i onödan.
Suomalainen skrev:Då måste alltså bolaget bevisa att det verkligen är en skenförsäkring? Som jag förstått efter allt som skrivs på forumet så behövs bara misstankar så kan ni låta bli att ersätta... och då måste kunden bevisa att allt verkligen står rätt till. Bevisbördan ligger alltså på bolaget och inte kunden? Väääldigt stor skillnad isf..
swejen skrev:Ja man kan ju vidareutveckla benämningen "bevis"..
Om jag säger såhär - Har försäkringsbolaget tillräckligt med "kött på benen"
för att avböja så gör dom det. Om försäkringstagaren/föraren misstycker så är det upp till honom att bevisa motsatsen, så helt rätt i det du skrev Suomalainen.
HanneZ skrev:swejen, du kan väl kommentera vem som har bevisbördan?
Jag vet ett fall där försäkringsbolaget sa NEJ! Dom hade inga bevis bara misstanke.
HanneZ skrev:Jag vet ett fall där försäkringsbolaget sa NEJ! Dom hade inga bevis bara misstanke.
Fortfarande lika omoraliskt...HanneZ skrev:Detta drabbar en mindre grupp.
swejen skrev:Ja han skrev även:
"Som jag förstått efter allt som skrivs på forumet så behövs bara misstankar så kan ni låta bli att ersätta... och då måste kunden bevisa att allt verkligen står rätt till"
En del av Bevisbördan ligger på kunden men endast om utredningen visar tvivel om brukandet.
Det är lite svårt att förklara, hänger ni med nu?
Bolaget kan/får altså inte avböja om dom inte har nåt konkret. När bolaget
stött på "oklarheter" i utredningen är det kundens tur att visa motsatsen.
Nu kan jag inte beskriva det närmare. Det känns som om jag skriver samma sak hela tiden...
Villkor finns att hämta på www.if.se i .pdf-format
Så länge pengarna går ut till de som har rätt till dem så klagar iaf inte jag.swejen skrev:...och dom som väljer att skriva sina leksaker på förälder, brorsa eller va det kan vara och sen inte får ersättning när nåt händer kan jag bara skratta åt.
Återigen, köp inte nåt som du inte ha råd att äga!
Suomalainen skrev:Ok, nu är jag med till iaf, ungefär så jag trodde att det funkar.
Följdfråga: Räcker det med att sonen/dottern brukar föräldrars fordon för att fatta misstankar och ej ersätta? Isf hamnar man rätt risigt till om som jag tex brukar låna fars bil när det är längre körsträckor på gång (han har satelitnavigering), och skulle hamna i diket. Vi bor inte på samma adress och så vidare... Bilar skenas minst lika mycket som mc så där borde det inte vara någon större skillnad(?).
swejen skrev:Helt rätt, det är precis lika mycket när det gäller försäkring av Bilar. Man
kan säga att det har med alla produkter som baseras bla på ålder att göra.
Om du lånar din pappas bil för tex en långtrip är det inga problem vart du än är skriven. Vem som helst får låna ut sin bil till vem som helst. Frågan är alltid -Vem är den HUVUDSAKLIGA BRUKAREN?
EBS skrev:Ni som kör skenförsäkrat. Varför inte köra oförsäkrat och avställt istället?
Magnus skrev:Det är ju en jävla skillnad mellan att skenförsäkra och köra oförsäkrat eller?
Magnus skrev:Suomalainen skrev ju att "Bevisbördan ligger alltså på bolaget och inte kunden?"
Du skriver att "Om försäkringstagaren/föraren misstycker så är det upp till honom att bevisa motsatsen, så helt rätt i det du skrev Suomalainen"
Får inte det till att gå ihop. Är jag trött eller? Vem har bevisbördan??? Försäkringstagare eller försäkringsbolag.
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |