Ny motard

flipm0de

Radical Riders
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Lund
Hoj
.
haj!

Nu har det blivit dags att införskaffa en ny måttard...
Jag har dom senaste dagarna kollat på priser och modeller men kan fan inte bestämma mig, så lite hjälp kan ni väl bidra med?

Valet står mellan:

KTM 660 SMC, KTM 625 SMC och KTM 525 EXC.

Alla är årsmodell 05 och nya från butik.


Jag har haft en 640 denna säsongen och tyckte att den blev lite halvtråkig mot slutet då jag fick prova en 660 04 med akra helsystem osv..

MEN! jag vill jävligt gärna ha kvar elstart, vilket både 625'an och 525'an har.

Därför så är det väl dom två som jag är antagligen mest intresserad av..

Hur är skillnaden mellan 660 och 625? Jag vet att 625'an väger några 8 kilo mer eller något i den stilen... men hur är det med effekt skillnaden mellan dessa två hojar? Kommer jag ångra mig sen att jag valde en 625'a istället för en 660 pga effekten?

525'an är riktigt rå... men jag som ibland gillar lite längre turer är lite skeptisk till det... vad tycker ni?

660 och 625 kan jag få för 75 000 kr med 9000 kr värdecheck

525'an kan man få för 70 000 kr med SM kit.

Har ni kanske något tips om var jag kan få det billigare eller en bättre deal?

Ni som testat/ägt dessa hojar... övertala mig om vilken jag BORDE köpa! (För i slutänden är det jag som bestämmer såklart, men tips kan man inte få nog av! ;)
 

Mheel

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Ktm 520 EXC -02 Såld
flipm0de skrev:
haj!

Nu har det blivit dags att införskaffa en ny måttard...
Jag har dom senaste dagarna kollat på priser och modeller men kan fan inte bestämma mig, så lite hjälp kan ni väl bidra med?

Valet står mellan:

KTM 660 SMC, KTM 625 SMC och KTM 525 EXC.

Alla är årsmodell 05 och nya från butik.


Jag har haft en 640 denna säsongen och tyckte att den blev lite halvtråkig mot slutet då jag fick prova en 660 04 med akra helsystem osv..

MEN! jag vill jävligt gärna ha kvar elstart, vilket både 625'an och 525'an har.

Därför så är det väl dom två som jag är antagligen mest intresserad av..

Hur är skillnaden mellan 660 och 625? Jag vet att 625'an väger några 8 kilo mer eller något i den stilen... men hur är det med effekt skillnaden mellan dessa två hojar? Kommer jag ångra mig sen att jag valde en 625'a istället för en 660 pga effekten?

525'an är riktigt rå... men jag som ibland gillar lite längre turer är lite skeptisk till det... vad tycker ni?

660 och 625 kan jag få för 75 000 kr med 9000 kr värdecheck

525'an kan man få för 70 000 kr med SM kit.

Har ni kanske något tips om var jag kan få det billigare eller en bättre deal?

Ni som testat/ägt dessa hojar... övertala mig om vilken jag BORDE köpa! (För i slutänden är det jag som bestämmer såklart, men tips kan man inte få nog av! ;)

Låter inte som 525 är något för dig. Blir för mycket service. Valet mellan 625 och 660 är nog bara något du kan testa dig fram till. Mitt råd är att stick och provkör samt prova kicka igång en 660, det är inte särskilt svårt när du väl kan tekniken.

//Mheel
 

Helgon26

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR929
Jonte Engdahl i Löddeköpinge(skåne) har 1st 625 exc (ny 05a) med motardkit för 67.900 som han kan skicka om du inte har möjlighet att komma o hämta själv... ring och prata med dom 046-712601
 

Cobretti

Iskall-Pilot
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525 Motard 06:a
Själv har jag en 660 05:a och det är inte alls några problem att kicka, 1 2 kick så startar den alltid. Är jätte nöjd med min :tummenupp
Kompisen har en 625 04:a och när han testade min så vill han ha en 660 istället pga effekten.
 

flipm0de

Radical Riders
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Lund
Hoj
.
Cobretti skrev:
Själv har jag en 660 05:a och det är inte alls några problem att kicka, 1 2 kick så startar den alltid. Är jätte nöjd med min :tummenupp
Kompisen har en 625 04:a och när han testade min så vill han ha en 660 istället pga effekten.


det är just detta jag är lite tveksam för... att jag kanske ångrar mig om jag väljer 625...


är det så stor skillnad mellan 625 och 660?

Helgon26 skrev:
Jonte Engdahl i Löddeköpinge(skåne) har 1st 625 exc (ny 05a) med motardkit för 67.900 som han kan skicka om du inte har möjlighet att komma o hämta själv... ring och prata med dom 046-712601

jag bor i Lund, så det är inga problem att ta sig dit... och dom har till och med min hoj nu inne för reparationer efter att den blev stulen nu...


men den har för mjuka dämpare fram... jag vill ha SMC'n.. plus att jag vill ha den nya modellen... alltså 05'an..

den dom har för 67900 är en 625 sxc 04 med motardkit..

men tack för tipset :tummenupp
 
Last edited:

Helgon26

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR929
Ja det stämmer nu när du säger det... det var ju en 04... jag köpte precis en 525a exc med motardkit som ska hämtas imorgon....... fint som fan, lika bra att köpa något riktigt vasst även om det blir lite skruvande ibland....
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag tycker inte det är stor skillnad mellan 660 å 625, men jag skulle ändå välja 660n. Elstart är ju för mesar ;)

(jag väger 53 kg å kickar alla hojjar, det kan blandannat Ghost här på forumet intyga :tummenupp )
 

qungen

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2004
Ort
katrineholm
Hoj
Ducati Streetfighter
jag köpte en 660 04a för ett par veckor sedan och fick kicka cirka 6-7 gånger
innan jag fick igång den första gången andra gången så kickade jag bara en gång det är bara att man ska veta hur man ska göra vilket inte är svårt att lära sig jag är jävligt nöjd med min iallafall
 

JonaZ

Finsmakare
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Mölndal
Hoj
2003 Suzuki GSX-R 1000
effekt skillnaden mellan 625 o 660 e inte särskillt stor om du frågar mig...har kört båda o kan inte riktigt känna skillnaden melllan dom......känns mer som att tyngden i 625 e till dess fördel....
Jag valde 625 smc 05 för att den har elstart och för att effekten räckte för mig samt serviceintervall på 500mil...
men prova båda 2 i butiken...
 

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
Tjena Flipmode!

Jag stog själv i valet mellan KTM 525 EXC med SM kit eller en KTM 660.
Var lite rädd för 525:an pga mycket service. Kan nu i efterhand lova att den service 525:an kräver är den värd och det är inte så farligt som man tror.
Du får två leksaker i en, som ett kinderägg. Enduro/ismaskin och en motard

Jag byter olja vart 8 h sedan ställer ventiler vid 15h.
En service kostar ca 250 pix oljefilter (110) olja (120) sedan lite smörjning, byte av luftfilter el tvätt efter 10h beroende vart man kör.

525:an är råare än en 660 utseendemässigt, hmm låter som jag rekomenderar att du ska köpa en KTM 525 EXC :tummenupp

Många säger att 525:an skall köras ståendes, och att maskinen är gjord för kortare svängar...Bullshit

Jag körde säkert 15 mil en dag och sadeln är mjuk och vibrationsfri, inte behöver man stå upp.

KÖP en 525:a så kan vi åka och piska grus.
Du kan få provköra min retard
 

flipm0de

Radical Riders
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Lund
Hoj
.
Mr R skrev:
Tjena Flipmode!

Jag stog själv i valet mellan KTM 525 EXC med SM kit eller en KTM 660.
Var lite rädd för 525:an pga mycket service. Kan nu i efterhand lova att den service 525:an kräver är den värd och det är inte så farligt som man tror.
Du får två leksaker i en, som ett kinderägg. Enduro/ismaskin och en motard

Jag byter olja vart 8 h sedan ställer ventiler vid 15h.
En service kostar ca 250 pix oljefilter (110) olja (120) sedan lite smörjning, byte av luftfilter el tvätt efter 10h beroende vart man kör.

525:an är råare än en 660 utseendemässigt, hmm låter som jag rekomenderar att du ska köpa en KTM 525 EXC :tummenupp

Många säger att 525:an skall köras ståendes, och att maskinen är gjord för kortare svängar...Bullshit

Jag körde säkert 15 mil en dag och sadeln är mjuk och vibrationsfri, inte behöver man stå upp.

KÖP en 525:a så kan vi åka och piska grus.
Du kan få provköra min retard

haha... ja fast jag är ändå lite rädd för att det blir för mycket meck! har iofs garage där jag kan mecka i lugn o ro.. men med min 640 körde jag 1000mil denna säsongen... det skulle innebära fan 10000 servicar på 525'an typ :3freak

helt ärligt så vet jag verkligen inte vad jag ska välja. gah :död

att det ska vara så svårt :rolleyes:

fast o andra sidan så är väl 525'an jävligt mkt enklare att serva än 660n?

hur är det med effekten mellan 525'an och 660? båda ostrypta såklart

du får visa mig den någon dag.. och försöka övertala mig :tummenupp

Mr R skrev:
Jag körde säkert 15 mil en dag och sadeln är mjuk och vibrationsfri, inte behöver man stå upp.

hur är det med transportsträckor ? hur snabbt kan man köra utan att det blir jobbigt eller att man varvar skitet ur den?

Olof Eriksson skrev:
Jag tycker inte det är stor skillnad mellan 660 å 625, men jag skulle ändå välja 660n. Elstart är ju för mesar ;)

(jag väger 53 kg å kickar alla hojjar, det kan blandannat Ghost här på forumet intyga :tummenupp )

haha säg vad du vill.. men elstart är guld!

folk är bekväma och lata! :7peta eller så är det bara jag :va
 

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
Har du garage lyx, igår stog jag på gräsmattan utanför lägenheten och bytte olja. Du har fina möjligheter till service med andra ord.

Jag ska ut imorgon (lördag) och köra skall jag ringa dig så du se motarden, provkörning självklart om du vill.
 

Olé

Svarar inte på frågor om rymden..
Gick med
21 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525 EXC
flipm0de skrev:
haj!

Nu har det blivit dags att införskaffa en ny måttard...
Jag har dom senaste dagarna kollat på priser och modeller men kan fan inte bestämma mig, så lite hjälp kan ni väl bidra med?

Valet står mellan:

KTM 660 SMC, KTM 625 SMC och KTM 525 EXC.

Tjena.
Tvekade på samma sätt som dig innan denna sommaren, hade själv en 640. Fick prova polarens 525a (bra om du kan få provköra någon) Efter det slutade jag tveka, allvarligt. Skillnaden är som mellan långtradare och sportbil. 640/525 alltså. Har kört 625 och 660 också men allvarligt så går det inte att jämföra. Det är två helt olika hojar. Går därefter också helt olika. En helt annan motorkaraktär. 525 är fruktansvärt lättkörd både på väg och i skogen, styrningen chassi är kanon. Ijämförelse med sina släktingar som man helt klart får jobba mer med när det blir lite trixig körning. Vad det gäller varvandet så kan jag garantera att det inte är några problem, den 6e växeln gör STOR skillnad. 640n är ju rena skakmonstret!

Provkör så förstår du vad jag menar!
 

Helgon26

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR929
Olé skrev:
Tjena.
Tvekade på samma sätt som dig innan denna sommaren, hade själv en 640. Fick prova polarens 525a (bra om du kan få provköra någon) Efter det slutade jag tveka, allvarligt. Skillnaden är som mellan långtradare och sportbil. 640/525 alltså. Har kört 625 och 660 också men allvarligt så går det inte att jämföra. Det är två helt olika hojar. Går därefter också helt olika. En helt annan motorkaraktär. 525 är fruktansvärt lättkörd både på väg och i skogen, styrningen chassi är kanon. Ijämförelse med sina släktingar som man helt klart får jobba mer med när det blir lite trixig körning. Vad det gäller varvandet så kan jag garantera att det inte är några problem, den 6e växeln gör STOR skillnad. 640n är ju rena skakmonstret!

Provkör så förstår du vad jag menar!

Jag håller med ovanstående, 525an är underbart lättkörd och går bra att köra transportsträckor i typ 120-130 utan det minsta problem...
 

flipm0de

Radical Riders
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Lund
Hoj
.
Mr R skrev:
Har du garage lyx, igår stog jag på gräsmattan utanför lägenheten och bytte olja. Du har fina möjligheter till service med andra ord.

Jag ska ut imorgon (lördag) och köra skall jag ringa dig så du se motarden, provkörning självklart om du vill.


hej! ja varför inte...

ring mig.. du får nummer via PM

haj!
 

Flåhäng

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
KTM 690 Enduro
Jag kör själv en 660 och har inget att klaga på, tycker det är en kanon hoj.
Kick tekniken kommer man på rätt så snart.

Jag skulle välja 660 framför 625 pga. av den kan strula mer med all sin elektronik.. 660 känns mer race på nå sätt.


/R
 

David P.

UAE Rally Raid Karlshamn
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM SE 950 R
flipm0de skrev:
hej! ja varför inte...

ring mig.. du får nummer via PM

haj!

Hoj!

En sak har jag märkt bland KTM-frälsta bekanta med LC4 inkl. 660; alla som provat en 525 har glömt bort sin 660 som då känns som en stridsvagn i jämförelse. För att inte tala om de tamare varianterna 625 0 640! Efter att ha provat en 660 o jämfört med Husa o 525 kan jag bara hålla med. En 660 är förvisso kanonfin på grusväg o landsväg då den är stadig(läs tung) o med bra klipp i motorn (fast vilka himska vibbar!). En 525 går ju himla fint o vibrationslöst. Jämförelsen kanske är lite som mellan en Volvo T5 o en Porsche. En hottad standardmodell vs ren sport.

Kontentan:vill du ha en 660/625, prova inte 525!

Ps. Att "serva" en 525, dvs. byta olja tar bara några minuter. Ur med pluggen efter man har kört o låt stå. Slå i olja nästa gång du ska köra. 5min extra vid filterbyte. ds.

Mvh
Dave
 

kowal

back on track
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Lund
Hoj
Yamaha FZ 600
Jag kan lära dig kicka igång 660in flip haha. Vithajen + 1kick = true
If minusgrader = true and chocke ur funktion = true then
1 kick = true
End if
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top