Ny motor Ducati V2

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Hur tråkigt det än kan verka så är det här ett vettigt steg. Kommer garanterat vara en maffigare upplevelse i mellanregistret (dessutom med variabla kammar) men framförallt kommer nya motorn vara i linje med de nya ”mellanklassarna” såsom R9 osv. V2:an behövde strypas för att tävla i wssp. Den motorn var egentligen i ”ingenmansland”.

Superquadro motorn var i mina ögon en kompromiss. Man gjorde avkall på de typiska twinegenskaperna för att plocka massa toppeffekt istället. Summan blev en hoj som inte riktigt kunde leverera toppeffekten som radfyrorna (iaf 1199) men hade heller inte det fina vridet som 1098/1198 (testastretta).

Superquadro var i mina ögon inte riktigt det jag hade velat ha i en Ducati. V4 var helt rätt väg att gå och sen något mer långslagigt för allt annat än värsting panigalen. Nu blir det kanske så!
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
https://www.ducati.com/se/sv/bikes/panigale/panigale-v2 då kom även resten till nya motorn med 120hk, ser väl ok ut. Lägre pris än föregångares men väger bara 178kilo så man får man mindre hoj i massa i räknat också🙄.
Mindre vikt, mindre kubik, mindre effekt. Fair trade? 17 kg lättare än föregångaren är ändå jäkligt imponerande. Tror den kan sälja helt ok för 172.000 men det är klart, den får som alla vet omöjligen lika bra prestanda som en 15 år gammal begagnad R6a så egentligen ingen idé att provköra.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Avgasrörets dragning bak dock? 🤔
Ser ut som att de glömde bort att hojen inte har enkelsving längre och fick göra en quick fix i sista sekund?!

1730833615966.jpeg
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Jag föredrar nog min rotax 1060cc i så fall som väger 65kg(motorn) och lämnar 140hp på bakhjulet.
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Inget Akrapovic som originaltillbehör lite oväntat utan Termignoni. Rent utsendemässigt så tillför det inte mycket.
 

Bifogat

  • Panigale V2 S-ext_34_front-1730835700597.jpg
    Panigale V2 S-ext_34_front-1730835700597.jpg
    305 KB · Visningar: 56

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Inget Akrapovic som originaltillbehör lite oväntat utan Termignoni. Rent utsendemässigt så tillför det inte mycket.
Lite snyggare dragning än originalsystemet, men knappast värt vad jag gissar arr det kommer att kosta. 😄
Hoppas försäkringspremien inte blir allt för hög pga att dom kallar den för Panigale i stället för en ny Supersport.
Blir en tuff konkurrent till Yamaha R9.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Lite snyggare dragning än originalsystemet, men knappast värt vad jag gissar arr det kommer att kosta. 😄
Hoppas försäkringspremien inte blir allt för hög pga att dom kallar den för Panigale i stället för en ny Supersport.
Blir en tuff konkurrent till Yamaha R9.
Termignoni-systemet kostar ca 30.000 enligt Ducatis svenska hemsida 😬
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Det ska vara Termignoni till Ducati, allt annat är huvudlöst.
Mycket möjligt men det har varit Akra de haft i konfiguratorn i många många år
Termignoni-systemet kostar ca 30.000 enligt Ducatis svenska hemsida 😬
vilket mot tidigare originaltillbehör från Akrapovic till gamla V2:an får ses som ett klipp. Bara slip-on från Akra till gamla V2 gick på 42K medan ett exempelvis Arrow under 20K.

Helsystem från Akrapovic till nya v4:an är 105K plus en ny underkåpa.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Mycket möjligt men det har varit Akra de haft i konfiguratorn i många många år

vilket mot tidigare originaltillbehör från Akrapovic till gamla V2:an får ses som ett klipp. Bara slip-on från Akra till gamla V2 gick på 42K medan ett exempelvis Arrow under 20K.

Helsystem från Akrapovic till nya v4:an är 105K plus en ny underkåpa.
Titta på hur många bilder du vill av 916, 996 och 998 som alla är V2 och räkna hur många akrapovic du ser mot antalet med termignoni.
Jag utlovar dig en jordskredsseger för termignoni.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Titta på hur många bilder du vill av 916, 996 och 998 som alla är V2 och räkna hur många akrapovic du ser mot antalet med termignoni.
Jag utlovar dig en jordskredsseger för termignoni.
Ja, men def var rätt många år sen va? Det officiella tillbehöret från Ducati har varit Akra länge nu, till de allra flesta av deras modeller.

Med det sagt så håller jag med dig, emotionellt så känns Termi mycket mer rätt än Akra på en Ducati.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Ja, men def var rätt många år sen va? Det officiella tillbehöret från Ducati har varit Akra länge nu, till de allra flesta av deras modeller.

Med det sagt så håller jag med dig, emotionellt så känns Termi mycket mer rätt än Akra på en Ducati.
Ducati 916 påbörjades 1994 och 998 avslutades 2004.
Tänk vad åren går.
 

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Ducati 916 påbörjades 1994 och 998 avslutades 2004.
Tänk vad åren går.
Det var 916 som fick mig att ta kortet. :hojcbr
Inte så att det blev en köpt men dock.

Det sagt och trots min hästkraftsfetish så måste jag säga att den nya motorn är väldigt lovande. De kan (och kommer säkert) göra många intressanta motorcyklar runt den. Dessutom är det logiskt att inte satsa på superprestanda, de har ju v4an till det nu och gör rätt i att sprida gracerna mer så de inte kannibaliserar sin egen marknad.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
För första gången fick jag en tillstymmelse till habegär på en ducce.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vad är det för cylindervolym/hojklass?

Tänker de nischa sig bland 110-hkmaskinerna i 700-900klassen?
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top