Ny nicasil, nödvändigt ?

Jonthengberg

Fullt ös
Gick med
1 Sep 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-S750 2019 & KTM 640 SM 2004
Tjenare!

Tog loss cylindern och såg att den nypt lite lätt. Kolven är bara att hysta åt helvete.. ringarna hade bränts fast :gnissla
Jag undrar då om det är nödvändigt för mig att lämna in cylindern på ett nytt lager nicasil eller går det att slänga i en ny kolv och hoppas på det bästa? Eller är det risk för att skadorna i cylindern kommer slita ut kolven väldigt fort?
Langar lite bilder.. :)

dsc04944x.jpg


Kolven :huvet :D
dsc04904r.jpg


Veven, ser fin ut. Även lagrena går fint.
dsc04907n.jpg
 
Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Kan man känna reporna? Det är bättre att någon annan svarar på om det går att fortsätta med den för jag vet inte.

Se till att hitta orsaken till nypet innan du kör igen. Gasat för mycket när den är kall? Går för snålt? För litet kolvringsspel? Du ska ha 0,2mm mellan ändarna på kolvringen sen när du sätter dit ny kolv bara så du vet :)

Har inte med tråden att göra men vilken cylinder är det? Står siffror på höger sida där reedblocket sitter. 60433 kanske? Isf är det den slöa cylindern ;)
 

Jonthengberg

Fullt ös
Gick med
1 Sep 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-S750 2019 & KTM 640 SM 2004
Kan man känna reporna? Det är bättre att någon annan svarar på om det går att fortsätta med den för jag vet inte.

Se till att hitta orsaken till nypet innan du kör igen. Gasat för mycket när den är kall? Går för snålt? För litet kolvringsspel? Du ska ha 0,2mm mellan ändarna på kolvringen sen när du sätter dit ny kolv bara så du vet :)

Har inte med tråden att göra men vilken cylinder är det? Står siffror på höger sida där reedblocket sitter. 60433 kanske? Isf är det den slöa cylindern ;)

Jag har känt jättemycket, överallt på olika sätt men jag kan inte känna någonting iaf.

Jag har bara haft hojen i ca 1 månad och jag är inte orsaken till nypet, är 100 på det! :gnissla
Gränsen är 0,2mm ;) Rekommenderat/standard spel är 0,04mm - 0,072mm enligt manualen.

Vet du om det är samma motor på Freccia som på Mito? :va
Eftersom förra ägare har bytt till en Mito-cylinder då förra haverade..

Fan, det står 60433 :huvet :D
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
det ser inte jättefarligt ut.

måste se cylindern för att kunna bedöma om den är skrot...

0,2 ring spel är inget generellt utan specifikt för varje motor (kanske även kolvfabrikat?). wieseco brukar skicka med en beskrivning om hur du gör.
 

Jonthengberg

Fullt ös
Gick med
1 Sep 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-S750 2019 & KTM 640 SM 2004
det ser inte jättefarligt ut.

måste se cylindern för att kunna bedöma om den är skrot...

0,2 ring spel är inget generellt utan specifikt för varje motor (kanske även kolvfabrikat?). wieseco brukar skicka med en beskrivning om hur du gör.

Jo, man måste ju tyvärr göra det. Får väl ta med cylindern och åka till någon här i Göteborg och fråga.
Det finns ju en del svarta fläckor här och var men det borde väl inte vara så allvarligt. Det jag oroar mig för är den stora revan på bilden :D
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Jo, man måste ju tyvärr göra det. Får väl ta med cylindern och åka till någon här i Göteborg och fråga.
Det finns ju en del svarta fläckor här och var men det borde väl inte vara så allvarligt. Det jag oroar mig för är den stora revan på bilden :D



såg nu att du lagt upp en bild.

men som sagt det är skitsvårt att avgöra. jag hade nog stoppat i en kolv och chansat men jag tänker inte råda dig att göra det.

det finns en gubbe i stenkullen som är grym. wasa motor. Örjan heter gubben som har det.

han har provat allt som som mc guyver inte har gjort.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
0,2 ring spel är inget generellt utan specifikt för varje motor (kanske även kolvfabrikat?). wieseco brukar skicka med en beskrivning om hur du gör.

Citerar från nikasilproffsen:
"Typiskt värde på en tvåtakts racecylinder med 50-60mm borrning 0,2 millimeter."

Men ja, det kan ju skilja mellan olika tillverkare. Själv hade jag nog satt det på 0,25-0,3mm för att vara på den säkra sidan.
 

Jonthengberg

Fullt ös
Gick med
1 Sep 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-S750 2019 & KTM 640 SM 2004
såg nu att du lagt upp en bild.

men som sagt det är skitsvårt att avgöra. jag hade nog stoppat i en kolv och chansat men jag tänker inte råda dig att göra det.

det finns en gubbe i stenkullen som är grym. wasa motor. Örjan heter gubben som har det.

han har provat allt som som mc guyver inte har gjort.

Funderar på att göra en fuling, bara stoppa i en kolv och köra. Eftersom det gick att köra med den förra kolven (på bilden) som va kass så tycker jag att det borde gå att köra med en ny kolv. Jag känner som sagt inget i cylindern på fingret. :tungan

Men jag ska kolla upp gubben i Stenkullen! :tummenupp
Vad exakt gör han?

Citerar från nikasilproffsen:
"Typiskt värde på en tvåtakts racecylinder med 50-60mm borrning 0,2 millimeter."

Men ja, det kan ju skilja mellan olika tillverkare. Själv hade jag nog satt det på 0,25-0,3mm för att vara på den säkra sidan.

Menar du kolvringsgapet eller kolvringsspelet nu? :va
Alltså gapet mellan ändarna på ringen eller spelet mellan kolven och ringen i kolvringsspåret?
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Menar du kolvringsgapet eller kolvringsspelet nu? :va
Alltså gapet mellan ändarna på ringen eller spelet mellan kolven och ringen i kolvringsspåret?

Menar kolvringsgapet, som jag skrev innan ;)

Tycker att det borde gå med ny kolv. Kolven kommer att köras in efter reporna. Det enda som händer är väl att du får lite sämre kompression men det är försumbart. Jag säger kör! (om du nu inte kan känna repan med fingret.

Man kanske kan ta typ 240-320 papper och slipa lite just där. Anledningen till att det nöp just där skulle jag tro är för att det blir extra varmt där avgaserna passerar och det är en väldigt tunn vägg så den börjar puta utåt (vilket betyder att den var för lite avfasad, eller hur man nu ska säga, från början). Tänker bara högt ;)
 
Last edited:

Jonthengberg

Fullt ös
Gick med
1 Sep 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-S750 2019 & KTM 640 SM 2004
Menar kolvringsgapet, som jag skrev innan ;)

Tycker att det borde gå med ny kolv. Kolven kommer att köras in efter reporna. Det enda som händer är väl att du får lite sämre kompression men det är försumbart. Jag säger kör! (om du nu inte kan känna repan med fingret.

Ah okej ;) Cagiva rekommenderar 0,15mm - 0,30mm :tummenupp

Tycker också det borde gå, men jag vill inte köpa ny kolv och ny cylinder om något händer liksom..

Min hoj ska vara strypt, har papper på att den är det och sånt. Men jag ser inget i kröken eller vid avgasporten :va
Den toppar 140 på mätaren. Kolven såg ju inte så fin ut, kan det kanske vara därför den inte gör mer ?
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Kolla bestyckningen innan du byter kolv!
Kanske går för magert och därmed får förlite kylning och smörjning. Och därför den nyper.

Ser det väldigt sotigt ut, vad kör du med för olja samt hur mycket.
Kanske därför ringarna kärvar, pga av för mycket sot.
Kanske tillochmed går för fett?

Rengör avgasporten innan du sätterihop grejerna också.
 

Jonthengberg

Fullt ös
Gick med
1 Sep 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-S750 2019 & KTM 640 SM 2004
Kolla bestyckningen innan du byter kolv!
Kanske går för magert och därmed får förlite kylning och smörjning. Och därför den nyper.

Ser det väldigt sotigt ut, vad kör du med för olja samt hur mycket.
Kanske därför ringarna kärvar, pga av för mycket sot.
Kanske tillochmed går för fett?

Rengör avgasporten innan du sätterihop grejerna också.

Ska göras!
Den går nog lite fett faktiskt, men ska kollas upp.
Jag kör med STARTA helsyntetisk från jula. Är inte sån som köper den bästa oljan.
Men jag har som sagt bara ägt hojen i drygt en månad så det var antagligen så när jag köpte den redan. Tur att jag bestämde mig för att plocka ner den :D

Hur ska jag rengöra den då? Öppnade den och det va fyllt med någon svart gegga :gnissla
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Ska göras!
Den går nog lite fett faktiskt, men ska kollas upp.
Jag kör med STARTA helsyntetisk från jula. Är inte sån som köper den bästa oljan.
Men jag har som sagt bara ägt hojen i drygt en månad så det var antagligen så när jag köpte den redan. Tur att jag bestämde mig för att plocka ner den :D

Hur ska jag rengöra den då? Öppnade den och det va fyllt med någon svart gegga :gnissla

Okej. Julas olja har jag ingen aning om hur bra den är, men den funkar säkert.
Jag kör biltemas helsysntetiska 2t olja och den funkar bra.

Svårt att säga hur den ska rengöras när jag inte vet hur den serut på din hoj.
Men inte bra om det bygger på för mycket sot på den delen som pekar emot kolven.
Sen är det bra om man rengör hela mekanismen och smörjer den så att den garanterat kommer funka riktigt.
 

Jonthengberg

Fullt ös
Gick med
1 Sep 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-S750 2019 & KTM 640 SM 2004
Okej. Julas olja har jag ingen aning om hur bra den är, men den funkar säkert.
Jag kör biltemas helsysntetiska 2t olja och den funkar bra.

Svårt att säga hur den ska rengöras när jag inte vet hur den serut på din hoj.
Men inte bra om det bygger på för mycket sot på den delen som pekar emot kolven.
Sen är det bra om man rengör hela mekanismen och smörjer den så att den garanterat kommer funka riktigt.

Jag körde på den i moppen i 1,5år så jag litar på den oljan.
Visserligen är en 125a stor skillnad men.
Delen mot kolven är sotfri men ska dock smörja upp den så den glider lättare :)

Man kanske kan ta typ 240-320 papper och slipa lite just där. Anledningen till att det nöp just där skulle jag tro är för att det blir extra varmt där avgaserna passerar och det är en väldigt tunn vägg så den börjar puta utåt (vilket betyder att den var för lite avfasad, eller hur man nu ska säga, från början). Tänker bara högt ;)

Nej jag tänker inte slipa nåt när jag inte känner något med fingret.
Speciellt inte med min klantighet när det gäller att vara stadig på handen :gnissla :D
 
Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Jag hade chansat med en ny kolv o ringar bara, för att det är så dyrt att nicasila om cylindern.

Men du bör kanske kolla runt om det finns nån cylinder nån har ligger eller nåt, för som sagt effektförlust lär det nog bli fråga om och givetvis möjligheten att den skär ihop igen om du pressar den, vilket man ju gör med 125or.

Har den där en helt egen cylinder ej släkt med efterföljande Mito?

Låter lite farligt det där ni gör med at köra på vad som helst olja i hojarna, kanske var det därför den gav upp.
Å andra sidan vet man ju inte om nån gjort nåt åt hojen på evigheter, kolven ser ju inte nåt vidare ut, det har ju varit dålig tätning överallt på den, så ringarna var ju iaf slut på den.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Cylinder från mito passar vad jag vet. 60433 har dock 32mm avgas och resten av cylindrarna har 35mm avgas så ett nytt avgasrör eller distans är ett måste. En distans kommer dock att försämra effekten.

Min hoj ska vara strypt, har papper på att den är det och sånt. Men jag ser inget i kröken eller vid avgasporten :va
Den toppar 140 på mätaren. Kolven såg ju inte så fin ut, kan det kanske vara därför den inte gör mer ?

Den är nog ostrypt. Att du har papper på att den är strypt betyder ingenting. Du har den klena cylindern + att du antagligen hade dåligt komp med den kolven. Tror inte att du ska förvänta dig så mycket mer av den. Med ny kolv kanske du får ut lite mer och det kommer att märkas mest i låga varv isf.

Rengör själva sliden till avgasporten. Slipa bort sotet med lämpligt sandpapper och polera den eventuellt med autosol.

Nikasilet är svinhårt så det händer inte så mycket när man slipar ;)
 
Last edited:

Jonthengberg

Fullt ös
Gick med
1 Sep 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-S750 2019 & KTM 640 SM 2004
Jag hade chansat med en ny kolv o ringar bara, för att det är så dyrt att nicasila om cylindern.

Men du bör kanske kolla runt om det finns nån cylinder nån har ligger eller nåt, för som sagt effektförlust lär det nog bli fråga om och givetvis möjligheten att den skär ihop igen om du pressar den, vilket man ju gör med 125or.

Har den där en helt egen cylinder ej släkt med efterföljande Mito?

Låter lite farligt det där ni gör med at köra på vad som helst olja i hojarna, kanske var det därför den gav upp.
Å andra sidan vet man ju inte om nån gjort nåt åt hojen på evigheter, kolven ser ju inte nåt vidare ut, det har ju varit dålig tätning överallt på den, så ringarna var ju iaf slut på den.

Ska kolla runt lite då om det finns någon som säljer en cylinder.
Jag har för mig att det är samma motor på min som Mito? :va
Vad jag vet är iaf att förra ägaren bytte till en Mito cylinder med en Freccia kolv då Mito bara hade 1 kolvring. Har papper på det :rolleyes:
Detta byttes vid 5780 mil och det var runt jul 2004. Nu har den gått 6635 mil, alltså 855 mil på ca 6 år med samma kolv sen dess. :gnissla

Tror du det kan vara därför den inte går fortare, för att kolven/ringarna är helt slut ? :D

Cylinder från mito passar vad jag vet. 60433 har dock 32mm avgas och resten av cylindrarna har 35mm avgas så ett nytt avgasrör eller distans är ett måste. En distans kommer dock att försämra effekten.

Den är nog ostrypt. Att du har papper på att den är strypt betyder ingenting. Du har den klena cylindern + att du antagligen hade dåligt komp med den kolven. Tror inte att du ska förvänta dig så mycket mer av den. Med ny kolv kanske du får ut lite mer och det kommer att märkas mest i låga varv isf.

Rengör själva sliden till avgasporten. Slipa bort sotet med lämpligt sandpapper och polera den eventuellt med autosol.

Nikasilet är svinhårt så det händer inte så mycket när man slipar ;)

Ja den ska passa eftersom detta är en Mito cylinder :D
32mm avgas säger du.. Vad heter dom andra cylindrarna med 35mm då? :)
Så om jag byter till en cylinder med 35mm avgasport MÅSTE jag köpa ett nytt avgasrör ? :va

Klart det är hårt som fan, men det blir väl ändå några repor ? :tungan
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Ska kolla runt lite då om det finns någon som säljer en cylinder.
Jag har för mig att det är samma motor på min som Mito? :va
Vad jag vet är iaf att förra ägaren bytte till en Mito cylinder med en Freccia kolv då Mito bara hade 1 kolvring. Har papper på det :rolleyes:
Detta byttes vid 5780 mil och det var runt jul 2004. Nu har den gått 6635 mil, alltså 855 mil på ca 6 år med samma kolv sen dess. :gnissla

Tror du det kan vara därför den inte går fortare, för att kolven/ringarna är helt slut ? :D



Ja den ska passa eftersom detta är en Mito cylinder :D
32mm avgas säger du.. Vad heter dom andra cylindrarna med 35mm då? :)
Så om jag byter till en cylinder med 35mm avgasport MÅSTE jag köpa ett nytt avgasrör ? :va

Klart det är hårt som fan, men det blir väl ändå några repor ? :tungan

http://www.125ccsportsbikes.com/forums/index.php?showtopic=6162
Där har du några av cylindrarna, finns skitmånga.

Här är ännu mer uppgifter om dem http://www.125ccsportsbikes.com/for...&p=1086970&hl=200c&fromsearch=1&#entry1086970

Nej, du måste inte köpa nytt rör (inte ens säkert att det finns med 35mm till din modell). Du kan göra eget rör om du vill/kan, eller så gör du en distans så att ditt gamla rör passar.

1989~'2010 Road Cylinders (no Sp included)
32mm exhaust port hole,6-port, height 91mm 60433 '89~'92 ('93 at Freccia FY)
35mm exhaust port hole,8-port, height 91mm 66650 '90
35mm exhaust port hole,8-port, height 91mm 66650Europe '90~'94
35mm exhaust port hole,8-port, height 91mm 72625 '92~'94
35mm exhaust port hole,8-port, height 91,90 mm73037 '94~'98
35mm exhaust port hole,8-port, height 91,90mm A0401 '99~'2010
 

Jonthengberg

Fullt ös
Gick med
1 Sep 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-S750 2019 & KTM 640 SM 2004
http://www.125ccsportsbikes.com/forums/index.php?showtopic=6162
Där har du några av cylindrarna, finns skitmånga.

Här är ännu mer uppgifter om dem http://www.125ccsportsbikes.com/for...&p=1086970&hl=200c&fromsearch=1&#entry1086970

Nej, du måste inte köpa nytt rör (inte ens säkert att det finns med 35mm till din modell). Du kan göra eget rör om du vill/kan, eller så gör du en distans så att ditt gamla rör passar.

1989~'2010 Road Cylinders (no Sp included)
32mm exhaust port hole,6-port, height 91mm 60433 '89~'92 ('93 at Freccia FY)
35mm exhaust port hole,8-port, height 91mm 66650 '90
35mm exhaust port hole,8-port, height 91mm 66650Europe '90~'94
35mm exhaust port hole,8-port, height 91mm 72625 '92~'94
35mm exhaust port hole,8-port, height 91,90 mm73037 '94~'98
35mm exhaust port hole,8-port, height 91,90mm A0401 '99~'2010

Stort tack! :tummenupp
Ska kollas igenom noga vid ett bra tillfälle.

Hur mäter man cylinder och kolv diameter ? Behöver man en sån indikatorklocka eller fungerar ett digitalt skjutmått :va

Har även en till fråga, vad ska jag göra med min topp ? :huvet :D
dsc04964j.jpg
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Rengör toppen och montera ihop.
Du kan putsa bort lite av märkena men det kommer endast kännas bättre i magen.
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top