Ny nicasil, nödvändigt ?

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Haha, tackar :tummenupp
Cagiva! :yoparty :D

Inte värt säger du? Hm.. :D
Men det var inte den jag menade utan en 66650E eller den cylinder som helt enkelt ger bäst effekt. Har tänkt köpa en annan motor eller en reservdelshoj till nästa vinter. Den jag har nu på gatan och den andra bara för att rejsa/busa :gnissla
1 kolvring ger lite mer effekt va? :)

1 ring ger omärkbart bättre effekt, men det ger väldigt märkbart sämre hållbarhet. Inte att rekommendera på gata.

EDIT: Värt att tillägga, 1 ring gör också att du tappar lite effekt under kanske 8000 rpm. Över det varvtalet spelar inte läckaget lika stor roll utan där är det den mindre friktionen som gör att du får lite högre effekt. Försumbart som sagt.
 
Last edited:

Jonthengberg

Fullt ös
Gick med
1 Sep 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-S750 2019 & KTM 640 SM 2004
Vad är målet? Det som oftast ger väldigt mycket mer för pengarna än portning är avstämt rör för det register och användningsområde du tänkt dig, iordninggjort förbränningsutrymme, bestyckning av förgasare etc.

portning är oftast sista steget, om du inte frågar firmorna som portar

Målet är att ha en hoj för racing, en annan ostrypt för gata.
Tackar :tummenupp

1 ring ger omärkbart bättre effekt, men det ger väldigt märkbart sämre hållbarhet. Inte att rekommendera på gata.

EDIT: Värt att tillägga, 1 ring gör också att du tappar lite effekt under kanske 8000 rpm. Över det varvtalet spelar inte läckaget lika stor roll utan där är det den mindre friktionen som gör att du får lite högre effekt. Försumbart som sagt.

Okej, men då blir det 2 ringar :)
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Last edited:

Jonthengberg

Fullt ös
Gick med
1 Sep 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-S750 2019 & KTM 640 SM 2004
Kom på en grej till.

Din cylinder är 91 mm hög och 73037 är 91,8 mm hög. Du kommer alltså att få en jättehög squish = stor effektförlust. Om du hittar en skuren sådan cylinder billigt så kan du fräsa ner toppen på cylindern och sen lämna in på nikasilbehandling.

66650E är 91 mm.


http://viewitem.eim.ebay.se/CILINDRO_POLINI_160_CAGIVA_MITO_125_CYLINDER/260691190324/item

:tuttar

Men då blir det ju 66650E :tummenupp
Den du länkade, står inte vilken cylinder det är :gnissla

Men tack för allt! Verkligen hjälpt mycket, azuum! :banana :krama
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Jaja, nu såg jag :tummenupp finns ju ny på geiwiz.de annars.

Förresten, skulle ett reedblock från t.ex. 66650E passa på min cylinder? :)

Det skulle jag inte tro. Mät längd och bredd på hålet där man stoppar in reeden i cylindern. Min reed och cylinder är lösa nu så jag kan också mäta så jämför vi :)
 

Jonthengberg

Fullt ös
Gick med
1 Sep 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-S750 2019 & KTM 640 SM 2004
Det skulle jag inte tro. Mät längd och bredd på hålet där man stoppar in reeden i cylindern. Min reed och cylinder är lösa nu så jag kan också mäta så jämför vi :)

Höjden är ca 53mm och bredden ca 69mm. Och då mätte jag i hålet.
Kan inte lita på mitt skjutmått riktigt men ungefär :D
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Höjden är ca 53mm och bredden ca 69mm. Och då mätte jag i hålet.
Kan inte lita på mitt skjutmått riktigt men ungefär :D


Då har vi samma mått. Bultar c-c bredd: 72mm, höjd: 52mm ungefär

Undra om vi inte rentav har samma reed :va Ska mäta min reed sen också, men den är i källaren så man måste masa sig dit. Cylindern är på skrivbordet :)
 

Jonthengberg

Fullt ös
Gick med
1 Sep 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-S750 2019 & KTM 640 SM 2004
Då har vi samma mått. Bultar c-c bredd: 72mm, höjd: 52mm ungefär

Undra om vi inte rentav har samma reed :va Ska mäta min reed sen också, men den är i källaren så man måste masa sig dit. Cylindern är på skrivbordet :)

Jag mätte inte från bult till bult utan bara invändigt i hålet :)
Men då kanske reedblocken från andra cylindrar passar! :banana

haha min kolv är i bokhyllan och cylindern ligger också på skrivbordet :tummenupp
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
En fråga angående Freccia c12,i mina tidningar fanns en med 38hk, som kalades SP, är den på riktigt eller vad?

Jag har aldrig sett nån til salu, men de var i reklam i mc- tidningar tidigt 90-tal.

De kostade typ 5000 mer ä den vanliga C12an, man antar ju att någon köpte nån sån.
Men ändå har jag som aldrig sett dem begagnade.

Vad tror ni?
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Jag mätte inte från bult till bult utan bara invändigt i hålet :)
Men då kanske reedblocken från andra cylindrar passar! :banana

haha min kolv är i bokhyllan och cylindern ligger också på skrivbordet :tummenupp

Var lite otydlig. Mätte på insidan och fick de måtten du också hade. Sen mätte jag bulthålen och skrev för att du skulle kolla så det är samma där också ;)

En fråga angående Freccia c12,i mina tidningar fanns en med 38hk, som kalades SP, är den på riktigt eller vad?

Jag har aldrig sett nån til salu, men de var i reklam i mc- tidningar tidigt 90-tal.

De kostade typ 5000 mer ä den vanliga C12an, man antar ju att någon köpte nån sån.
Men ändå har jag som aldrig sett dem begagnade.

Vad tror ni?

Mito vet jag finns i SP. De har SP-cylinder (8xxxx eller 9xxxx) och 38mm avgasport har jag för mig. SP-cylindern har o-ringsspår i cylindern istället för i toppen. Lite annan färgsättning och sånt med tror jag. Finns säkert någon mer skillnad.

Dessa är jäkligt sällsynta och de flesta körs nog på bana.
 
Last edited:

Jonthengberg

Fullt ös
Gick med
1 Sep 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-S750 2019 & KTM 640 SM 2004
Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Det är skiskumt när man kollar info, men alltså C12 har en 28 förgasare står det men SP en 37 förgasare, det tyder ju på att de mörkar en del, den jäveln gick nog som ett jävla skott och skulle gjort det än idag egentligen, för ad är max effekt ostrypt nu på 125orna för gata?

Iofs är det lite fult om man har särskilt en RS125a som ju har/hade en juniorklass med barar såan i mångga år här, så de lär ju ha trimdelar som fan.

Cagiva blandade sig vad jag vet aldrig i klassen eller några japsar, som iofs dog med RG 125 med 33 HK 92.

Fan va tråkigt det är med de nya reglerna tycker jag, allt blev typ 12-15 hk liksom, CBR 09 åtminstonde swr inte tuffare ut än den GP 125 jag hade i fälgbredd osv och har lägre effekt tiom.

R125 från Yamaha sr ju ball ut åtminstonde till man startar jönsmoroten, där skulle det finas utbytes 2t rovor med typ 40hk direkt för fol som har problem med att somna på sin hoj.

Ok ja jag levde för länge sen med 125or med typ 13-15hk i början av 90-talet, jag var ju inte mer än 15 och körde olagligt i stället för trimad moppe då straffet då var det samma.

Och det var völ ok, mne rätt snart ledsnasde man och gick först genom en del RG125,RD125, DRR125 osv i snabb takt för att sen köra olagligt med 250 och 350 RD350 YPVS då, till slut5 föll dock poletten ner och jag tog körkort för hoj.

Men så var det, så jag har så svårt tat fatta folk som glatt hojtar att 12hk är hur kul som helt på en asfaltshoj, för mig är det moped än idag.

Jag tror de ljuger faktiskt, vem fa vil inte a dubbel effekt som typ redan afans på 80-talet?

Surhinkar.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10

Gnälla-på-4t-humör idag? :hihi

Jo, det suger att det mörkas så mycket med sådana uppgifter. Man kan lätt tro att alla mitos har samma effekt men det har de inte. Förgasarstorleken kan man ju se i uppgifterna men att de har olika cylindrar nämns aldrig. Ifs kan det vara för att medelsvensson inte ens vet vad en cylinder är :roll:
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top