Jonthengberg
Fullt ös
Rengör toppen och montera ihop.
Du kan putsa bort lite av märkena men det kommer endast kännas bättre i magen.
![Tummen upp :tummenupp :tummenupp](/img/smilies/thumbup.gif)
Rengör toppen och montera ihop.
Du kan putsa bort lite av märkena men det kommer endast kännas bättre i magen.
Stort tack!
Ska kollas igenom noga vid ett bra tillfälle.
Hur mäter man cylinder och kolv diameter ? Behöver man en sån indikatorklocka eller fungerar ett digitalt skjutmått
Har även en till fråga, vad ska jag göra med min topp ?![]()
![]()
du kan mäta med ett digitalt skjutmått, jadu du mäter tvärs över kolven alltså diametern, samma med cylinder, den kan vara lite oval så mät runt lite och se vilka mått du får
står det inte en bokstav under cylinder annars som visar vilken kolv du ska ha i?
hmm har för mig att man tappar rätt så mycket effekt på att det är sådana märken i toppen enligt graham bell.. slipa ner dom så mycket det går, sök runt lite på vad det gör för effektskillnad![]()
Känns som att man inte riktigt kan lite på ett digitalt skjutmått men får se försöka hitta ett och köpa. Bra att ha till annat också
Det står Delta inristat under cylindern, antagligen storleken D då.
Japp, ska slipa ner märkena![]()
Nej du kan inte mäta kolven eller cylindern med ett digitalt skjutmått.
Eller mäta kan du ju göra, men inte så stor chans att det blir rätt.
Det bästa är nog om du tar din cylinder till en duktig mc mekaniker och låter han mäta den.
Den gamla kolvens mått är inte heller så intressant eftersom den är sliten.
Och cylindern ska inte vara rund.
Och var extremt varsam när du slipar toppen, viktigt att du inte ändrar några radier eller vinklar.
Fila bara försiktigt eventuella grader som stårupp.
Och cylindern ska inte vara rund.
Du kan slipa toppen med sandpapper för att få bort graderna i jacken. Hela jacken kan du inte ta bort.
Tror inte att verkstan tar betalt för att mäta. De hoppas väl att du beställer delar hos dem iställetVar du ska mäta kolven står beskrivet i manualen. Du kan inte mäta var som helst som speedfreak påstår.
Cylindern ska väl vara rund, det är väl bara kolven som ska vara oval?![]()
Du kan slipa toppen med sandpapper för att få bort graderna i jacken. Hela jacken kan du inte ta bort.
Tror inte att verkstan tar betalt för att mäta. De hoppas väl att du beställer delar hos dem iställetVar du ska mäta kolven står beskrivet i manualen. Du kan inte mäta var som helst som speedfreak påstår.
Cylindern ska väl vara rund, det är väl bara kolven som ska vara oval?![]()
Okej
Vet du hur jag ska rengöra avgasmekanismen på bästa sätt? Har öppnat den och det låg en massa svart gegga inuti![]()
du kan mäta med ett digitalt skjutmått
Jepp, jag har precis gjort det.
Egentligen är den svarta geggan inte så viktig att få bort eftersom det bara är olja, men om du vill kan du ju fetta av och sen smörja lite med vad som helst.
Det är själva bladet som är det viktiga. Ta ca 240-papper och slipa bort all sot och sedan polerar du med autosol så att sotet får svårare att fastna sen![]()
Men olja kan ocksa koksa sig och göra att avgasporten inte kan röra sig. Göra rent är inte dumt.
Vad är det som gör att det koksar sig då?
Jepp, jag har precis gjort det.
Egentligen är den svarta geggan inte så viktig att få bort eftersom det bara är olja, men om du vill kan du ju fetta av och sen smörja lite med vad som helst.
Det är själva bladet som är det viktiga. Ta ca 240-papper och slipa bort all sot och sedan polerar du med autosol så att sotet får svårare att fastna sen![]()
Såg din bild på alla delarna till avgasporten. Riktigt fräscht!
Om jag tar bort all gegga inuti, kan man hälla i en skvätt 2-taktsolja möjligen för att smörja?![]()
Kan du göra om du vill, men egentligen behövs ingen smörjning eftersom det är en så liten rörelse. Dessutom läcker det ju in olja där med tiden. Det är inte så noga hur man gör![]()
Okej, men jag häller i en liten skvätt iaf
Tack!
Någon som vet om det är samma motor på Freccia som Mito?![]()
Inte 100, men jag tror det. Är det du som är Freccia90 på 125ccsportsbikes? Isf, din cylinder är klenare (mindre portar och antagligen lägre durationer). Den har mindre utlopp till avgasröret och också mindre inlopp, dvs mindre reed. Vill du byta till en kraftigare cylinder så måste du också byta insug och reed och ev avgasrör.
Jag har snart ett reedblock med ett lite söndrigt blad till salu om du är intresserad![]()
Hehe yes det är jag
Japp, vet det nu
Men jag tänker köra nästa säsong som den är nu men nästa vinter ska den trimmas! Då funderar jag på en större cylinder och allt som hör därtill. Går det att porta en sådan cylinder någorlunda bra? Lämnar givetvis in den.
Tack för all info, mycket tacksam!![]()
Klart man hjälper en Cagivapolare
Menar du att lämna in din cylinder på portning? Isf är det inte värt. Finns säkert cylindrar på Ebay. 66650E är den bästa gatcylindern och sen tror jag att 73037 (eller A0401 som den också kallas) kommer. Du bör nog också byta topp, lämpligen till 200H och köra med Wiseco plattkolv med 2 ringar. Sen passande insug, reed, VHSB34 förgasare och avstämt rör. Satan va den kommer att gå då![]()
Hehe yes det är jag
Japp, vet det nu
Men jag tänker köra nästa säsong som den är nu men nästa vinter ska den trimmas! Då funderar jag på en större cylinder och allt som hör därtill. Går det att porta en sådan cylinder någorlunda bra? Lämnar givetvis in den.
Tack för all info, mycket tacksam!![]()
![]() |
Försäljningsrekord för BMW Motorrad
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
BMW R 18-modeller uppdateras
Screenshot BMW R 18 och ... |
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand