Ny nicasil, nödvändigt ?

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
DEt kn du lita på, fast jag för länge sen gått fri från 4t i 125 klassen så ser jag det faktiskt som illa att 11kw anses vad man ska ha, varför då liksom?

Jag vet om att om jag tog ett sånt hojkort idag så blev det en ostrypt 2taktare, 4t är trevligt en lite fr kent i den här klassen helt enkelt, intresset för hojar som går typ 110-120 på mätaren käns ganska B, det enda vi provade på mion tid var just tat dra mot varandra.

Det hörde som till, och inge dog heller fast n del mindre nogaräknade lyckades vurpa rejält och slå sönder hojarna.

Så ja, trist sagt men jag hade hellre sett att folk som verkligen orkar angagera sig för ett lätt kot ska få köra vilken jävla 125a som helst, som det är nu får man väl knappt göra det på mellankort.

Allt slutar på de högre nivåerna i strypta sporthojar som knappt orkar gå, strypningfarna åker dock bort hmma efter besiktning.

Jaja, lie gnällig är jag kanske:-D
 

Jonthengberg

Fullt ös
Gick med
1 Sep 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-S750 2019 & KTM 640 SM 2004
Till ämnet lite haha :D
är det en domad eller flat kolv jag har på bilden på första sidan ? :gnissla
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Svårt att se på bilden. Om det är en platt så är den helt platt på toppen. Är det en domad så den lite rundad där uppe, det ser du enkelt om du tittar längs med kolvtoppen ;)

De 2-ringade kolvarna är oftast domade (finns undantag)
 

Jonthengberg

Fullt ös
Gick med
1 Sep 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-S750 2019 & KTM 640 SM 2004
Svårt att se på bilden. Om det är en platt så är den helt platt på toppen. Är det en domad så den lite rundad där uppe, det ser du enkelt om du tittar längs med kolvtoppen ;)

De 2-ringade kolvarna är oftast domade (finns undantag)

Den är inte HELT platt, lite rundad på toppen. Men jag vet inte om det ska synas jättemycket :va

Förresten, hur mäter man squishen på bästa sätt när man tagit av cylindern och allt? :gnissla
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Den är inte HELT platt, lite rundad på toppen. Men jag vet inte om det ska synas jättemycket :va

Förresten, hur mäter man squishen på bästa sätt när man tagit av cylindern och allt? :gnissla

Centrum på kolven är väl ca 3-4mm högre än ute vid kanterna på en domad kolv.

Går inte att mäta squishen exakt om cylindern inte är på.

Skruva på cylinder och topp med alla packningar och spänn så hårt som det ska vara. Ta lödtenn som du vinklar så du får in det genom tändstifthålet och intill cylinderväggen. Kör ett varv med startmotorn eller för hand. Biten som är mot cylinderväggen böjer du 180* så att det blir som ett U mot väggen. Viktigt att mäta precis ovanför kolvbulten, alltså antingen till vänster eller höger i hojens körriktning. Mät några gånger på varje sida.
 

Jonthengberg

Fullt ös
Gick med
1 Sep 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-S750 2019 & KTM 640 SM 2004
Centrum på kolven är väl ca 3-4mm högre än ute vid kanterna på en domad kolv.

Går inte att mäta squishen exakt om cylindern inte är på.

Skruva på cylinder och topp med alla packningar och spänn så hårt som det ska vara. Ta lödtenn som du vinklar så du får in det genom tändstifthålet och intill cylinderväggen. Kör ett varv med startmotorn eller för hand. Biten som är mot cylinderväggen böjer du 180* så att det blir som ett U mot väggen. Viktigt att mäta precis ovanför kolvbulten, alltså antingen till vänster eller höger i hojens körriktning. Mät några gånger på varje sida.

Ja men då har jag en domad, tack! :)

Precis ovanför kolvbulten till vänster eller höger? Fattar inte riktigt. Höger bakåt och vänster framåt om man står på vänster sida om hojen?
Ska man inte mäta i mitten där det är som högst ? :gnissla
Men om jag böjer lödtennet som ett U kommer jag ju inte kunna hålla i det? :va
 

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Ort
stockholm
Hoj
Honda 125 Räser
Ja men då har jag en domad, tack! :)

Precis ovanför kolvbulten till vänster eller höger? Fattar inte riktigt. Höger bakåt och vänster framåt om man står på vänster sida om hojen?
Ska man inte mäta i mitten där det är som högst ? :gnissla
Men om jag böjer lödtennet som ett U kommer jag ju inte kunna hålla i det? :va

:confused:
alltså antingen till vänster eller höger i hojens körriktning

" Nu lutar ju cylindern lite framåt-uppåt, hur mäter man då?"
 
Last edited:

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Kolla första sidan, finns bild ;) Tycker mig ser 2 ringar, men jag vet ju inte. Kanske skelar ? :D
Vill bara veta om det är en domad, vilket jag tror, eller en flat. :)

e flatside med 1 kolvrings på alla cagiva mitor innan 95,vet de för ja har ägt en själv :) även om den ej funka och sakna hjul :rolleyes:

Som svenne har gått över en miljontusenbiljons gånger så blir sqiushen fel med en domad kolv, så vet nte vf alla som bytar envisar om att ha 2 kolvringar, flatside enkolvsring kicks ass! :yoparty

för lite rolig fakta så va dreven rent åt helvete på startmotorn, anledningen

De tog en ringnyckel och kroppsvikt för o få veven snurra runt :rolleyes:
 
Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Han har dock ingen Mito utan en C12 Freccia, det kan säkert skilja, jag skulle då iaf ta reda på hur det låg till.

Varför skulle man ta bort den under kolvringen plötsligt? vad är det för överlägset med det på en gathoj?

Jag har iaf jäkligt svårt att se at man utan andra modifikationer skulle tjäna nåt på att ta bort en kolvring.

DEt är ju typiskt med 2taktare att man bör gå hela kedjan rakt igenom egentligen för att efffekten ska öka, annars flyttar man bara om var toppeffekten ligger.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Det finns Wiseco platt med 2 ringar. Skulle nog föredra den till gatkörning om man kör med platt kolv :)

Ja men då har jag en domad, tack! :)

Precis ovanför kolvbulten till vänster eller höger? Fattar inte riktigt. Höger bakåt och vänster framåt om man står på vänster sida om hojen?
Ska man inte mäta i mitten där det är som högst ? :gnissla
Men om jag böjer lödtennet som ett U kommer jag ju inte kunna hålla i det? :va

http://www.gasgasrider.org/assets/images/squish1.gif

Du ska mäta där det står "squish band thickness" fast precis ovanför kolvbulten. Mäter du inte ovanför bulten så glappar kolven och din mätning kommer att visa mer squish än du egentligen har.

Här finns en guide http://www.garagego.se/forum/guider/cross/98155/Guide-hur-man-maeter-sin-squish/

På första bilden ser du hur jag menar att du ska vika änden på tennet.
 

Jonthengberg

Fullt ös
Gick med
1 Sep 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-S750 2019 & KTM 640 SM 2004
e flatside med 1 kolvrings på alla cagiva mitor innan 95,vet de för ja har ägt en själv :) även om den ej funka och sakna hjul :rolleyes:

Som svenne har gått över en miljontusenbiljons gånger så blir sqiushen fel med en domad kolv, så vet nte vf alla som bytar envisar om att ha 2 kolvringar, flatside enkolvsring kicks ass! :yoparty

för lite rolig fakta så va dreven rent åt helvete på startmotorn, anledningen

De tog en ringnyckel och kroppsvikt för o få veven snurra runt :rolleyes:

Nej min är med 2 ringar. Här e bild om du inte tror mig ;)
Hehe, kolla kolvkanten :D :yoparty

dsc05063i.jpg



Det finns Wiseco platt med 2 ringar. Skulle nog föredra den till gatkörning om man kör med platt kolv :)

http://www.gasgasrider.org/assets/images/squish1.gif

Du ska mäta där det står "squish band thickness" fast precis ovanför kolvbulten. Mäter du inte ovanför bulten så glappar kolven och din mätning kommer att visa mer squish än du egentligen har.

Här finns en guide http://www.garagego.se/forum/guider/cross/98155/Guide-hur-man-maeter-sin-squish/

På första bilden ser du hur jag menar att du ska vika änden på tennet.

Skulle jag sätta en platt kolv i nu skulle jag få sänka squishen rejält för den skulle bli för stor :gnissla

Hur menar du ovanför bulten ? :va
Man ska väl mäta längst ut vid väggen och där e ju inte bulten eller ? :tungan
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Skulle jag sätta en platt kolv i nu skulle jag få sänka squishen rejält för den skulle bli för stor :gnissla

Hur menar du ovanför bulten ? :va
Man ska väl mäta längst ut vid väggen och där e ju inte bulten eller ? :tungan

1. Menade inte att du ska sätta platt kolv, sa bara att det finns med 2 ringar. Hade du satt i en platt kolv så hade du fått lite högre squish, lägre komp och fel utformad topp i förhållande till kolv.

2. Ja, du mäter längst upp.

Bilden är när man tittar på kolvtoppen uppifrån.
Orange = där kolvbulten går (du ser den inte när du kollar uppifrån IRL)
Grönt = Där ska du mäta
Rött = Där ska du INTE mäta

Går nog inte att vara tydligare än så här :)
 

Bifogat

  • Squishmätning.png
    Squishmätning.png
    9.7 KB · Visningar: 50

Jonthengberg

Fullt ös
Gick med
1 Sep 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-S750 2019 & KTM 640 SM 2004
1. Menade inte att du ska sätta platt kolv, sa bara att det finns med 2 ringar. Hade du satt i en platt kolv så hade du fått lite högre squish, lägre komp och fel utformad topp i förhållande till kolv.

2. Ja, du mäter längst upp.

Bilden är när man tittar på kolvtoppen uppifrån.
Orange = där kolvbulten går (du ser den inte när du kollar uppifrån IRL)
Grönt = Där ska du mäta
Rött = Där ska du INTE mäta

Går nog inte att vara tydligare än så här :)

Jaha, nu e jag med :tummenupp

Men på den sidan du länkade såg jag ett annat sätt man kunde mäta. Kolla så ser du. Är detta sättet lika bra? :)
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Jaha, nu e jag med :tummenupp

Men på den sidan du länkade såg jag ett annat sätt man kunde mäta. Kolla så ser du. Är detta sättet lika bra? :)

Det andra sättet som visades är antagligen lite bättre, men du måste plocka av topplocket efteråt. Det duger gott å väl att göra på mitt sätt ;) Bara du mäter några gånger på varje sida om kolvbulten och är noggrann med att ha tråden helt intill cylinderväggen.

Du får nog ta 2mm tråd. Jag tror inte att 1mm räcker.
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
ja men bara för den satt i den när du köpte hojen så betyder de nte att de e org,

Såvida du inte köpte hojen ny från fabrik och haft den sen dess och bytt allting sj :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
..Och lägg gärna tenn på båda sidor, så att inte kolven vickar eller snedbelastar. Sedan tar man medelvärdet.

Jag brukar smälta tennkulor från lödtenn, de blir då naturligt av rätt storlek. Sedan fixerar jag dem med lite fett. Det röda på bilden.
 

Bifogat

  • IMG_1852.jpg
    IMG_1852.jpg
    241.9 KB · Visningar: 65
Last edited:

Jonthengberg

Fullt ös
Gick med
1 Sep 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-S750 2019 & KTM 640 SM 2004
Det andra sättet som visades är antagligen lite bättre, men du måste plocka av topplocket efteråt. Det duger gott å väl att göra på mitt sätt ;) Bara du mäter några gånger på varje sida om kolvbulten och är noggrann med att ha tråden helt intill cylinderväggen.

Du får nog ta 2mm tråd. Jag tror inte att 1mm räcker.

Okaj, tackar! :)

ja men bara för den satt i den när du köpte hojen så betyder de nte att de e org,

Såvida du inte köpte hojen ny från fabrik och haft den sen dess och bytt allting sj :)

Sant :gnissla

..Och lägg gärna tenn på båda sidor, så att inte kolven vickar eller snedbelastar. Sedan tar man medelvärdet.

Jag brukar smälta tennkulor från lödtenn, de blir då naturligt av rätt storlek. Sedan fixerar jag dem med lite fett. Det röda på bilden.

Detta verkar jobbigt, räkna ut medelvärde och sånt :D
Kör på ovannämnda sätt :)
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Beräkna medelvärde ska du även göra på mitt sätt ;)
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top