Ny på forumet och har problem med mc-val.

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Hoj
Kawasaki Ninja 250R kanske? Har inte kört den men kan tänka mig den passar som mellanhoj?

http://www.blocket.se/lund/Kawasaki_Ninja_250R_29165379.htm?ca=11&w=3

jo snygg är den men skulle ja köpa en skrevraket hade jag velat ha lite mer kräm i den. min gammla 125:a skulle jag tro toppar på ett ungefär samma som den ninjan. fast nu är det så att jag inte vill ha en skrevraket.

ser ingen anledning till att köpa hojj för 30 papp och inte sitta någorlunda bekvämt på den. föredrar då att köra med en mer upprät körställning:) men tack för tipset ändå!

_JR_

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2010
Hoj
Honda Hornet 600 -99
Tycker att du även borde kolla på en Honda Hornet 600. Kul liten hoj + Honda-kvalitet + åtskilligt snyggare än Fazer (tycker jag i alla fall...)

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Anledningen till att jag föreslog 250r är för att den inte behöver strypas (24kw såg jag på nån sida) för att kvala in som 25kw. Alla andra hojjar går väll som en påse nötter när de stryps ner till 25kw?

Lill-Sunken

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2010
Hoj
KTM 690 smc r - 12
Anledningen till att jag föreslog 250r är för att den inte behöver strypas (24kw såg jag på nån sida) för att kvala in som 25kw. Alla andra hojjar går väll som en påse nötter när de stryps ner till 25kw?

Har du något emot nötter?!

Nej men de flesta stryper sina hojar för att den ska vara strypt på papper så de "får" köra den. Men inte alla som låter strypningen sitta kvar.

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Hoj

haha jo det stämmer ju iofs. och att gå som en påse nötter är nog till underdrifft... skulle tro strypningen råkar trilla dän på nått konstigt vis sen i alla fall men:/

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
jo snygg är den men skulle ja köpa en skrevraket hade jag velat ha lite mer kräm i den. min gammla 125:a skulle jag tro toppar på ett ungefär samma som den ninjan. fast nu är det så att jag inte vill ha en skrevraket.

ser ingen anledning till att köpa hojj för 30 papp och inte sitta någorlunda bekvämt på den. föredrar då att köra med en mer upprät körställning:) men tack för tipset ändå!

250r gör 170 med mig på. Byter man ut några delar kan man säkert skrämma upp den lite till, men känns inte värt pengarna.
Sedan har den en upprätt sittställning, och är en allmänt trevlig hoj som gör sig bäst på krokiga småvägar.
Men något effektmonster är det definitivt inte. :)

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Hoj
250r gör 170 med mig på. Byter man ut några delar kan man säkert skrämma upp den lite till, men känns inte värt pengarna.
Sedan har den en upprätt sittställning, och är en allmänt trevlig hoj som gör sig bäst på krokiga småvägar.
Men något effektmonster är det definitivt inte. :)

förmodligen sant. men är inte så fixerad av hastigheter över 170+ igentligen heller så.. är även därför jag är sugen på en motard så man har lite mer drag men behöver inte oroa sig för att man ska hamna i 200blås på några sekunder. sen gillar jag fazern med tanke på att man inte behöver ligga på 13000 varv för att ligga i 150 som med min gammla 125a:p och finns tillgänglighet för skjuts när det blir aktuellt;)

har ett stort beslut jag måste ta.motard eller fazer.(tyckte inte honda hornet å zukizuki bandit var lika snygga) omöjligt att sova när man har så stora å viktiga beslut framför sig :huvet tycker helt klart den lilla ninjan ser ok ut men vill gärna ha lite lite mer vrid och tillgänglighet för mer drag i maskinen ifall handleden skulle behöva röra lite på sig:tummenupp

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Min förstahoj var en KTM 640 motard. Efter att man kört 7-10 mil i sträck så ville man bara hiva skiten i diket för det gjorde ont överallt!

Men småsvängar är det skitball med motard.

Jag hade lätt satsat på Fazern...

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Hoj
Min förstahoj var en KTM 640 motard. Efter att man kört 7-10 mil i sträck så ville man bara hiva skiten i diket för det gjorde ont överallt!

Men småsvängar är det skitball med motard.

Jag hade lätt satsat på Fazern...

är det altså så alvarligt?:( fy fan å ja som har tänkt å göra streckor på 30 mil om inte mer.. nu blev ja ledsen.fy fan för pengar! mc borde va gratis! men tack så jätte mycket för svaret:) då är nog motard helt uteslutet för denna sommaren i alla fall.

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Jag hade inte velat leva med en 600 som aldrig känns som den varvar ur..[YOUTUBE-ID]3J9o03JNfvA&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Hade jag vart du hade jag tittat på 250r. Den är lätt och nätt = kul i kurvor. Du sitter inte så extremt på den utan mer åt sporttouring hållet så dina långresor lär inte vara några problem över huvud taget. Observera att innan man är van förare så får man ont oavsett vad du än sitter på då man spänner sig i muskler som egentligen aldrig fanns.. Dom kostar inte så mycket i inköp och du får flera år nyare cykel för pengarna.
Valet är dock ditt. Välj med hjärtat, det är vad denna hobby handlar om :)

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Hoj
Jag hade inte velat leva med en 600 som aldrig känns som den varvar ur..[YOUTUBE-ID]3J9o03JNfvA&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Hade jag vart du hade jag tittat på 250r. Den är lätt och nätt = kul i kurvor. Du sitter inte så extremt på den utan mer åt sporttouring hållet så dina långresor lär inte vara några problem över huvud taget. Observera att innan man är van förare så får man ont oavsett vad du än sitter på då man spänner sig i muskler som egentligen aldrig fanns.. Dom kostar inte så mycket i inköp och du får flera år nyare cykel för pengarna.
Valet är dock ditt. Välj med hjärtat, det är vad denna hobby handlar om :)

ok. jo det stämmer ju iofs. fast lite gasglad är jag nog.. har aldrig kört fortare än 170 blås ungefär. var på min quad så är ju inte riktigt samma kan man ju inte säga som med en mc men det blåste rätt så friskt.

finns allt en tomte i mitt hjärta som vill köra som en galning. är väl lite därför jag bara vill ha en 600 med så ja kan välja att både gasa som en galning utan att behöva riskera att hamna på okontrolerbara(stavning) hastigheter som jag absolut inte är van vid. men måste erkänna att det såg hyffsat kul ut på den hojjen på videon du la upp:p

får försöka låta hjärnan min gå på högvarv ett tag så ja kan bestämma mig någon gång va ja ska ta för mc. skall försöka vänta lite tills snön släpper så ja kan test köra dom båda innan jag väljer. inte sugen på att köpa mc för 30papp å sen ångra sig:huvet

men åter igen tack för alla bra tipps:) de var mycket väl behövande!:Bugar

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
Tycker det var ett jäkla stort hopp att va insnöad på både motard och fazer men alla är vi olika.

Dock som nån skrev, köp en hornet eller nått annat som är snyggare än skrammlahan.

Allvarligt så kan du tänka dig en fazer så finns det många alternativ till den som är bra, hade själv en hornet som första hoj och den kändes som en raketmoped mellan benen( ej strypt) som nybörjare.

Jävligt lätt och lättkörd kul hoj med helt ok effekt för en som är grön på gathoj

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Hoj
Tycker det var ett jäkla stort hopp att va insnöad på både motard och fazer men alla är vi olika.

Dock som nån skrev, köp en hornet eller nått annat som är snyggare än skrammlahan.

Allvarligt så kan du tänka dig en fazer så finns det många alternativ till den som är bra, hade själv en hornet som första hoj och den kändes som en raketmoped mellan benen( ej strypt) som nybörjare.

Jävligt lätt och lättkörd kul hoj med helt ok effekt för en som är grön på gathoj

insnöad så förbannat är jag.. beslutsångest så det heter duga. om ja ska va ärlig tycker jag just fazer original är ful. just på den jag har tittat på så har någon tagit bort framplasten å bara sätt dit vanliga lampor.

kärlek i första ögonkastet kan man kalla det. kollade på hornet en hel del innan men tycker den ser mer klumpig ut. synvilla kanske men dom i samma prisklass som den fazern ja kollat på så är just den mycket snyggare än hornet (enligt mig) men får se.. skit svårt verkligen. :huvet

har alltid föredragit honda men den där skrammlebettan har något extra. vet inte vad men nånting är det.

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
insnöad så förbannat är jag.. beslutsångest så det heter duga. om ja ska va ärlig tycker jag just fazer original är ful. just på den jag har tittat på så har någon tagit bort framplasten å bara sätt dit vanliga lampor.

kärlek i första ögonkastet kan man kalla det. kollade på hornet en hel del innan men tycker den ser mer klumpig ut. synvilla kanske men dom i samma prisklass som den fazern ja kollat på så är just den mycket snyggare än hornet (enligt mig) men får se.. skit svårt verkligen. :huvet

har alltid föredragit honda men den där skrammlebettan har något extra. vet inte vad men nånting är det.

ok jag byte ut orginallyset på horneten och satte på ett crossstyre och annan pipa sen hade jag en ilsken bålgeting som faktiskt var jävligt pigg då den är väldigt lätt 176kg. Min cbr600 väger ju mer som jag kör nu.
OBS: Fazern väger 189 kg, dock snackar vi torrvikt på båda.

Lovar dig du skulle gilla hondan, en riktig bushoj med jävligt roliga egenskaper som funkar till allt och är lättkörd.

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Hoj
ok jag byte ut orginallyset på horneten och satte på ett crossstyre och annan pipa sen hade jag en ilsken bålgeting som faktiskt var jävligt pigg då den är väldigt lätt 176kg. Min cbr600 väger ju mer som jag kör nu.
OBS: Fazern väger 189 kg, dock snackar vi torrvikt på båda.

Lovar dig du skulle gilla hondan, en riktig bushoj med jävligt roliga egenskaper som funkar till allt och är lättkörd.

usch då nu blev det ju bara ännu jobbigare! får ta och åka till någon mc handlare som har en hornet..

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
Kolla Triumph 600 med. Mina polares lillebror kom från cross till en sån strypt och jag var imponerad över hur bra han hakade på oss som körde fulleffekt.

Men som jag och nån mer skrev innan, det finns många bra roliga alternativ till fazern och jag skulle absolut kollat på dom men alla har olika smak så ta den du fastnar för så kan du byta en om det blir fel.

Men jag kan säga en sak i alla fall.
Alla jag känt som haft motard har tröttnat fort och gått över till landsväg utom en men han tävlar så då är det lite annat.

Skall du busa så kan du köpa stunthoj, kan jag lova dig är fan så mycket roligare än en motard ;)
Jag tycker motard har jävligt astråkigt register för gatåkning.

lite inspiration

http://www.youtube.com/watch?v=0wlJW5k5QaM

Last edited:
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...