Ny på forumet och har problem med mc-val.

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Får känslan av att diskussionen motard vs sport/touring kommer bara att gå runt och runt utan att nån kommer komma överens:rolleyes:

Motard= kör överallt
Sporthoj= kan inte köra överallt:D

Dock är motard roligare men de är nog ändå lättare att tröttna på de..

Längdhoppning när du kommer till sverige igen då ;)


nej nu blev de en jävla massa svammel bara:D

Jag bjuder upp till kamp på längdhopp, har hoppat förr med sporthoj och tekniken är bara att ladda så mycket som möjligt över ett perfekt krön och sen trycka till lite extra med gasen och lätta på kroppen i uthoppet så går det som en dans.

Ärligt har jag aldrig hoppat med flit men när man trycker till för mycket när man vill lyfta framhjulet och köra bakhjul från ett perfekt krön och ner så kan hojen ha en tendens till att dra med sig bakhjulet med :banana

säger bara hinnsnoretvägen och rexbovägen :yoparty
 
Last edited:

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Jag bjuder upp till kamp på längdhopp, har hoppat förr med sporthoj och tekniken är bara att ladda så mycket som möjligt över ett perfekt krön och sen trycka till lite extra med gasen och lätta på kroppen i uthoppet så går det som en dans.

Ärligt har jag aldrig hoppat med flit men när man trycker till för mycket när man vill lyfta framhjulet och köra bakhjul från ett perfekt krön och ner så kan hojen ha en tendens till att dra med sig bakhjulet med :banana

säger bara hinnsnoretvägen och rexbovägen :yoparty
Fint, men nu låter de som att du har planerat hopptävling på vägar där min går för långsamt.. Kan en xj900 vara nåt att köra med i så fall? :D
 

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Fint, men nu låter de som att du har planerat hopptävling på vägar där min går för långsamt.. Kan en xj900 vara nåt att köra med i så fall? :D

hahaha absolut, helt allvarligt så kör vi en sån tävling, men vi skall vara beredd på lite smärta :död för det är en högrisksport:D

Allt skall självklart filmas

Helt sjuk ide där vi har oddsen i mot oss men fan vad nice om du får upp xj900 och jag brassar upp hyndan i luften.
Vi hittar en plats där det inte är massa träd och bergsväggar att braka in i på sidorna bara.
Jag kan börja och skulle jag falla så skall jag icke bärgas från platsen fören jag sett ditt hopp om inte skadorna är livshotande på mig..

Va beredd på pain skratt och lyckorus.

Fan att jag alltid skall få såna jäkla ideer när jag snackar med dig, men jag bangar inte
 

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Det du vill ha är en så lätt hoj som möjligt som samtidigt möter det krav staten ställer på en "tung motorcykel med begränsning".

Eller så kan du göra som många andra för dig ha gjort. Köp den hoj du egentligen vill ha och hoppas att du inte råkar ut för något innan du är berättigat till tung mc utan begränsning.

Jag vet vad jag hade valt. Lycka till. :yoparty
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
ja det e inte lönt att köpa designgrejer, kolla på Biltema, högst 500 kr kan jag tänka mig
 

iXi

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2011
Ort
Kävlinge
Hoj
Kawasaki ER-6n
Min i universums oändlighet ganska obetydliga åsik om ämnet:
Honda Hornet känns som ett väldigt vettigt alternativ (som jag själv överväger). Mångsidig hoj med rätt bra effekt och gott om reserv- och eftermarknads-delar, ganska överkomlig försäkring via IF också.
Andra vettiga alternativ är väl Suzuki Bandit och som många andra skrivit Yamaha FZ6.
Är man lite intresserad av grusväg- eller lätt terräng-körning säger jag nog Honda XL600 Transalp,

Bryr man sig inte om kostnader som försäkring, reservdelar och service hade jag definitivt valt en Triumph Street Triple R (om vi snackar nybörjarvolym, annars blir de Speed Triple 1050 i stället)
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Min i universums oändlighet ganska obetydliga åsik om ämnet:
Honda Hornet känns som ett väldigt vettigt alternativ (som jag själv överväger). Mångsidig hoj med rätt bra effekt och gott om reserv- och eftermarknads-delar, ganska överkomlig försäkring via IF också.
Andra vettiga alternativ är väl Suzuki Bandit och som många andra skrivit Yamaha FZ6.
Är man lite intresserad av grusväg- eller lätt terräng-körning säger jag nog Honda XL600 Transalp,

Bryr man sig inte om kostnader som försäkring, reservdelar och service hade jag definitivt valt en Triumph Street Triple R (om vi snackar nybörjarvolym, annars blir de Speed Triple 1050 i stället)

sussuki bandit är väl lite slöa. Suzuki GSR 600 isf . Personligen tycker jag att Street Triple kändes konstig. För lätt nästan. Bra med kraft fast den linjära kraftutvecklingen leder till att du inte får hjärtebank nånstans (för min del). Föredrar FZ6 isf, fast den är tyngre och färre hästkrafter. Kalla mig konstig ..
 

iXi

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2011
Ort
Kävlinge
Hoj
Kawasaki ER-6n
sussuki bandit är väl lite slöa. Suzuki GSR 600 isf . Personligen tycker jag att Street Triple kändes konstig. För lätt nästan. Bra med kraft fast den linjära kraftutvecklingen leder till att du inte får hjärtebank nånstans (för min del). Föredrar FZ6 isf, fast den är tyngre och färre hästkrafter. Kalla mig konstig ..


Själv tycker jag speed och street triple är väldigt trevliga, väldigt lättkörda vilket jag ser som en fördel, då kan man ju jobba på sin körteknik i stället för att försöka tämja cykeln.

Kan väll hålla med om att en Bandit är lite trött jämfört med GSR, men en Bandit duger långt som första hoj, och den är billigare att både köpa och äga.
Fast själv tycker jag Honda Hornet känns som vettigaste 600-street alternativet (om man inte simmar i pengar). Fast FZ6an ligger inte långt efter.
Båda har 95-100hp beroende på årsmodell, relativt billiga att köpa och hyfsat billiga att försäkra hålla igång.
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top