Bushido
Skånsk Säckpipsninja
- Gick med
- 9 Sep 2006
- Hoj
- HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Suck
http://www.nt.se/popcorn/artikel.aspx?articleid=897616
Varför har vissa lättare att bli åksjuka än andra?
-De har antagligen känsligare balansorgan. De är kanske bättre på att till exempel gå på lina eller andra saker som kräver god balans.
sen när har tidningar rätt?
finns väldigt många skilda versioner av sättet att se på orsaken till åksjuka och den jag håller på säger att folk med dålig balans lättare blir åksjuka då detta stämmer med mina egna erfarenheter. våra muskler skickar signaler till hjärnan om hur vi rör oss baserat på hur vår tyngdpunkt förflyttas vilket registreras av våra balansorgan i örat. så som jag fått det förklarat blir rörelserna mer exakta med bättre balans vilket gör att balansorganen koncentrerar sig mer på att lyssna på kroppens och musklernas signaler än på vad ögonen säger vilket medför att man undviker åksjuka. vilket stämmer väldigt bra på mig då jag, efter att kraftigt ha förbättrat min balans, kan både läsa, sitta baklänges och kolla film när jag åker bil. något som jag inte kunde när jag var yngre.
Jag har hört båda versionerna. Nu jobbar jag i ett rederi och är ute och åker på böljan den blå en del. Gick i en REJÄL storm förra året och blev rätt sjösjuk. Sen tog jag två öl, det gick över direkt!!! och vad jag vet så får du inte bättre balans av alkohol. Sjösjukepiller fungerar på samma sätt. Du blir lite groggy av dem. De "trubbar av" din balans så att du inte reagerar på sjögång.
med alkohol och avtrubbare blir du ju yr vare sig du rör dig eller inte
Last edited: