Ny plasmaskärm HJÄLP!!!

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Efter att våran plasma-tv gav upp i förrgår efter endast 3 år:mad: så ska man ut i "djungeln" och inhandla en ny.

lite spec om vad jag är ute efter, (vet att jag kanske är dumsnål men plånboken tillåter inte några större utsvävningar) här kommer listan.

*minst 50"
*5-7500:-
*full HD

alla tips mottages tacksamt:)

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
De högst placerade plasmorna i dessa kategorier:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=585048
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=602764
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=565119

Lg'n är riktigt schysst, mycket tv för pengarna.

Nu har jag bara listat Plasma, LCD finns det en hel uppsjö med men i dagsläget kvittar det totalt vad du väljer.

jo, jag har kollat på prisjakt och sneglat på alla de du listar, men är det i princip bara att blunda å ta vilken som då vi pratar priskategori lägre, är det samma "skit" så att säg, jag är så dåligt insatt i allt vad plasma och lcd heter!

ja herregud, vilken ska man ta:confused: :gnissla

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
jo, jag har kollat på prisjakt och sneglat på alla de du listar, men är det i princip bara att blunda å ta vilken som då vi pratar priskategori lägre, är det samma "skit" så att säg, jag är så dåligt insatt i allt vad plasma och lcd heter!

ja herregud, vilken ska man ta:confused: :gnissla

Det är ju just det, du blir inte besviken vilken du än väljer tippar jag på. Skulle du däremot vara en nörd som ska hade värsta inom ljud och bild hela tiden så skulle du kanske inte köpa "vilken som" men om du ska ha den för att se på tv, spela lite spel och glo på film så är ovanstående ypperliga.

Om du kan vänta en vecka + några dagar så har du ju mellandagsrean där man IBLAND kan fynda tv. Inte alltid det är billigt med elektronik på mellandagsrean då de spelar på Svenssons mentalitet "allt är billigt på mellandagsrean" och sätter bara dit en röd prislapp med originalpriset...
Men håll utkik efter dessa modeller på rean, då får du åtminstone en dagsfärsk modell som är bra och du slipper köpa 3 år gammal modell för "fyndpris"...

Edit/ Köp den du tycker är snyggast helt enkelt :D Vieran vinner ju inget snygghetspris direkt men det gör de andra.

Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Det är ju just det, du blir inte besviken vilken du än väljer tippar jag på. Skulle du däremot vara en nörd som ska hade värsta inom ljud och bild hela tiden så skulle du kanske inte köpa "vilken som" men om du ska ha den för att se på tv, spela lite spel och glo på film så är ovanstående ypperliga.

Om du kan vänta en vecka + några dagar så har du ju mellandagsrean där man IBLAND kan fynda tv. Inte alltid det är billigt med elektronik på mellandagsrean då de spelar på Svenssons mentalitet "allt är billigt på mellandagsrean" och sätter bara dit en röd prislapp med originalpriset...
Men håll utkik efter dessa modeller på rean, då får du åtminstone en dagsfärsk modell som är bra och du slipper köpa 3 år gammal modell för "fyndpris"...

det var på tapeten inte för så länge sedan och det händer varje år, även i år, alla de stora handlarna smyghöjer "ordinarie"priserna inför julen så det kanske inte är så gynsamt att handla just nu, börjar dock bli lite jobbigt att bära 32:an fram å tillbaka från vårat sovrum till vardagsrummet för att ungarna vill glo på tv på morgnarna innan dom ska till skolan och jag kan inte somna utan att glo på tv i sängen på kvällarna, tilläggas skall att ungarna väcks kl. 06.00 av min sambo:gnissla

Vi har Samsung plasma & är riktigt nöjda Abbe, snygga är dom också!

är du hemma klasse? ringer dig strax om du hinner "tjöta" lite:)

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
det var på tapeten inte för så länge sedan och det händer varje år, även i år, alla de stora handlarna smyghöjer "ordinarie"priserna inför julen så det kanske inte är så gynsamt att handla just nu, börjar dock bli lite jobbigt att bära 32:an fram å tillbaka från vårat sovrum till vardagsrummet för att ungarna vill glo på tv på morgnarna innan dom ska till skolan och jag kan inte somna utan att glo på tv i sängen på kvällarna, tilläggas skall att ungarna väcks kl. 06.00 av min sambo:gnissla

är du hemma klasse? ringer dig strax om du hinner "tjöta" lite:)

Nej, då är det inte värt att vänta :fakta
Och ja, det smyghöjs rätt friskt men handlar man hos de största (Mediamarkt och Elgiganten) så kommer de inte undan med sånt och har oftast samma eller lägre pris än prisjakt på de storsäljande modellerna.
På dessa ställen så snackar man om enhetsavans per produkt eller nåt liknande, alltså vilken de tjänar mest på att kränga. Och det är alltid den de försöker sälja till dig, men det är inte alltid den som är bäst för dig :fakta

Pips

Guest
Jag har aldrig gillat på bilden på LG, vare sig plasma eller lcd/led. Dålig kontrast, svaga färger och riktigt usel skärpa. Visst väl hemma bör ma. Saknar jämförelse objekt ser de ok ut (har själv en 32" LG, som tjejen köpte för några år sedan). Plasma 50" full hd, Panasonic S/U/G20 skulle jag kika på. Samsung kan lcd/led sjukt bra men plasma...

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Jag har aldrig gillat på bilden på LG, vare sig plasma eller lcd/led. Dålig kontrast, svaga färger och riktigt usel skärpa. Visst väl hemma bör ma. Saknar jämförelse objekt ser de ok ut (har själv en 32" LG, som tjejen köpte för några år sedan). Plasma 50" full hd, Panasonic S/U/G20 skulle jag kika på. Samsung kan lcd/led sjukt bra men plasma...

panasonic säger du, ska kika närmare på det:tummenupp

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
Samsung är den tillverkare med flest patenter på sina skärmar och jag tror att dom fortfarande har den bästa pixel garantin oxå...
jag har en numera äldre Samsung Plasma som jag är helnöjd med! Skulle jag köpa ny skulle även det bli en Samsung Plasma!!!!

0scar

Guest
Tack for tipsen, ar sjalv ute efter TV och hade noll koll pa skillnaden pa plasma och lcd.

Var nagot avigt installd pa plasma pa grund av "inbranning" som hande val pa om aldre modellerna men har nu fatt klart att det ar inget att fundera pa.

Panasonic it is!

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Bor du i Stockholm? Finns en butik utanfor Liljeholmen, kan det varit i Ostberga, dar de saljer TV-maskiner billigt. Det kan vara en pixel som inte lyser eller en repa pa sidan, eller att den varit trasig men ar lagad. Svinbilligt. Om du ar intresserad kan jag hora med en polare vad butiken heter eller sjalv kolla upp nar jag ar tillbaka i Sverige?

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Samsung är den tillverkare med flest patenter på sina skärmar och jag tror att dom fortfarande har den bästa pixel garantin oxå...
jag har en numera äldre Samsung Plasma som jag är helnöjd med! Skulle jag köpa ny skulle även det bli en Samsung Plasma!!!!

var borta hos handlaren nu bara för att jämföra lite, han hade en samsung och en panasonic 50" plasma full HD uppställda jämte varann, får nog säga att jag gillade samsungen bäst, vi pratar apparater som kostar runt 11-12500:-!

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
Min kosta 14000:- när jag köpte min.... LG är ju lite av ett budget märke men vissa modeller har fått bra betyg i tester!!!

Snowman89

Guest

Har dock för mig att Samsung har mest problem av alla plasmor med inbränningar. Tydligen ska inte vittvätts läget fungera helt hundra heller

Jag köpte mig en LG PK350N för några månader sedan och jag är då grymt nöjd. Nackdelen med den är att det är ganska lätt att få speglingar i den, annars är jag helnöjd. Ruskigt bra bild samt även skärpa/svärta och färger.

Dessutom gillar jag inte Panasonics "tjocka" kanter. Tycker LGs plasmor med tunna kanter är snyggare.

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
Ej full hd och stödjer inte HD ready 1080p = köp inte!

Har dock för mig att Samsung har mest problem av alla plasmor med inbränningar. Tydligen ska inte vittvätts läget fungera helt hundra heller

Jag köpte mig en LG PK350N för några månader sedan och jag är då grymt nöjd. Nackdelen med den är att det är ganska lätt att få speglingar i den, annars är jag helnöjd. Ruskigt bra bild samt även skärpa/svärta och färger.

Dessutom gillar jag inte Panasonics "tjocka" kanter. Tycker LGs plasmor med tunna kanter är snyggare.

Har inga problem med inbränningar på min iaf efter snart 3 år med mycket tv-spel...!

Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Ej full hd och stödjer inte HD ready 1080p = köp inte!

Har inga problem med inbränningar på min iaf efter snart 3 år med mycket tv-spel...!

pratade med säljaren och han tyckte att full-hd kändes lite onödigt:confused: nu är jag förvirrad asså:huvet han tyckte det räckte gott å väl med en hd-ready för det vi använder tv till:gnissla

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
vad tror ni "kunniga" om denna, finns på expert här hemma där jag bor för 5500:-.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=579288

Gammalt men välbeprövat. Säljaren blir nog gladare än köparen... Köp något nyare med lite mer funktioner, bildmässigt sett behöver du inte stirra dig blind efter det absolut bästa då du som sagt blir jävligt nöjd oavsett vilket.

pratade med säljaren och han tyckte att full-hd kändes lite onödigt:confused: nu är jag förvirrad asså:huvet han tyckte det räckte gott å väl med en hd-ready för det vi använder tv till:gnissla

Och det gör det ju såklart men varför inte köpa fullhd när man får en billig tv med det OCH tex USB-anslutning för hårddisk etc för bara några kronor mer?
Fullhd är väldigt sällan man har nytta av men just nu är det oftast en bekräftelse på att apparaten du köper inte är en alltför gammal modell.

Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...