Ny sändare på marknaden vid stöld av mc!

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
race
Funkar säkert sålänge som det är nytt,men såfort tjuvarna vet vad dom ska leta efter är det kört.
Hur ska man gömma den på en mc ?
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Fiffig liten pryl, framförallt liten. Storlek som en tändstiskask om man ska tro leverantören.
Kan säkert vara värt pengarna om det ger någon fördel hos f-bolaget i form av självriskeliminering eller liknande och framförallt för att sätta dit tjuvjävlarna.

Gäller bara att ha ett bra ställe att montera den på där den inte syns.
vore bra om den har nån slags batteribackup så att det inte räcker med att knipsa kablarna till batteriet!

En smart sa var ju att den inte är knuten till fordonet så man kan ju faktiskt flytta med den till vart man vill.

/Nitrous
 

PenDragon

En räv på hög nivå
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Tokyo
Hoj
Yamaha YZF600R Thundercat -97 (såld)
Det är ju hur bra som helst!
Handlar ju bara om att sätta fast den förbannat hårt och på ett inte så uppenbart ställe.
Detta försvårar definitivt framtida stölder och är säkerligen något jag ska fundera på när det blir dags för ny hoj!
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Upptäcker man stölden ganska direkt så kan nog slutet bli gott men går det en helg eller ett dygn och tjuvarna har hunnit slakta hojen så minskar ju chansen såklart.
En tändsticksask går ju att gömma rätt bra under tanken eller under luftburken eller nåt om prylen tål värme.

/nitrous
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
PenDragon skrev:
Det är ju hur bra som helst!
Handlar ju bara om att sätta fast den förbannat hårt och på ett inte så uppenbart ställe.
Detta försvårar definitivt framtida stölder och är säkerligen något jag ska fundera på när det blir dags för ny hoj!

Ett absolut måste för oss boende i Fjollträsk" Särskilt om man som jag har nära till "vissa kvarter" utmed E18..
Priset var ju mycket sympatiskt dessutom.
Inget att ens "fundera" över..

Hmm.. kan kanske lägga ned projektet med försåtminering mha handgranat nu... :rolleyes:

Edit: tillägg.
 
Last edited:

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
sportarn skrev:
Hittade den här manicken på nätet och verkar väldigt lovande. Kanske lite dyrt men det kan det säkert vara värt!
Gps sökning


Intressant. Speciellt om man kan gömma den på ett bra ställe. Innanför ljusinsatsen funkar kanske..

Men den använder INTE GPS utan triangulerar med GSM master som bas, ej satelit. Så det hjälper inte att de tar in den i garage, sålänge det finns gsm täckning, den klassiska lösningen för tjuvar att slippa bli GPS spårade.
 

wox

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2004
Ort
Hemma med mina 3 Tjejer
Hoj
R1-99:a Hyper SÅLD !! GSXR 02:an SÅLD !!
P@trik skrev:
Funkar säkert sålänge som det är nytt,men såfort tjuvarna vet vad dom ska leta efter är det kört.
Hur ska man gömma den på en mc ?


Man får väl bygga in den i ramen eller något... :yoparty

att inte tillverkarna bygger in en sådan här lösning direkt :huvet
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Undrar hur bra den klara stötar och vibrationer..???
Taskigt om den inte skulle klara hårda nedslag vid misslyckade wheelis...
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Nån föreslog under luftburken, men varför inte i luftburken? I min finns det i alla fall gott om plats för en tändsticksask. Om den kör på GSM-nätet borde den ju inte behöva nån stor antenn heller.
Telias Friend Finder-tjänst har väl minne tror jag, så om hojen hamnar i ett isolerat garage så kan man ändå se var hojen sist "sågs". :tummenupp
 

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Granne med September
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Det som kan bli lite extra dyrt är ju att det kostar ca 500 kr/år att ha bevakning från dem men det är det ju helt klart värt istället för att lägga en massa onödig självrisk.
Vet att det finns inbyggda liknande ting på båtar o dylikt, men de går väl genom en gps sökning och inte som här via gsm.
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Hur bra och noggrant fungerar sån där "triangulering" med GSM, nån som vet?

Polisen lär ju inte göra en insats och leta igenom halva kungsholmens alla garage i jakten på en stulen hoj t.ex.!
Får man ut en GPS posistion av trianguleringen eller hur fungerar det?

Helt klart intressant.

Antar oxå att man på nåt sätt måste kunna göra ett funktionstest med jämna mellanrum så att man inte parkerar hojen med falsk trygghet och att den inte fungerar pga av vibrationer som orsakar skador eller dyl.

/Nitrous
 

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Granne med September
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
PeppeBus skrev:
Intressant när det blir kortis .... + bensin :brinnerup

//Peppe
får väl lägga den i nånting som gör att det inte kommer in nån fukt i sändaren och ha ett batteri till den som varar x antal år :) blir nog jättelätt :arsele
 

jesper

#72 Rookie 600
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
660+r6
Nitrous skrev:
Hur bra och noggrant fungerar sån där "triangulering" med GSM, nån som vet?

Polisen lär ju inte göra en insats och leta igenom halva kungsholmens alla garage i jakten på en stulen hoj t.ex.!
Får man ut en GPS posistion av trianguleringen eller hur fungerar det?

Helt klart intressant.

Antar oxå att man på nåt sätt måste kunna göra ett funktionstest med jämna mellanrum så att man inte parkerar hojen med falsk trygghet och att den inte fungerar pga av vibrationer som orsakar skador eller dyl.

/Nitrous

Jobbar lite med sånt där och om det bara är gsm-positionering det handlar om så är den nog inte värt ett ruttet öre och jag har svårt att tro att försäkringsbolagen kan ge några förmåner om man har en sådan monterad på hojen. Noggrannheten är väl som bäst runt hundra meter, men då snackar vi mitt inne i stan där basstationerna står tätt. Kör man ut på landet så hamnar man i worst-case-scenario och då snackar vi att hojen kan finnas någonstans inom en cirkel med 7 mils radie :gnissla blir till och leta lite då. Iofs så finns det väl inte så många garage ute på vischan (?) men ändå... krävs nog en massiv spaningsinsats med många kompisar.

Själv tror jag att det är gps som gäller, i varje fall tills vidare innan tekniken utvecklas. Även om noggrannheten ökas betydligt så är det en bit kvar innan man kan få en tillräckligt exakt position för att vara hyffsat säker på att hitta hojen.

Är väl lite skillnad med båtar, entreprenadmaskiner och såna större prylar som är något svårare att gömma, där kan jag förstå att försäkringsbolagen ser ett värde i nåt sånt här, men som sagt för hojar som man kan gömma i en garderob så tror jag icke...
 

PenDragon

En räv på hög nivå
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Tokyo
Hoj
Yamaha YZF600R Thundercat -97 (såld)
Kahobe skrev:
Ett absolut måste för oss boende i Fjollträsk" Särskilt om man som jag har nära till "vissa kvarter" utmed E18..
Priset var ju mycket sympatiskt dessutom.
Inget att ens "fundera" över..

Hmm.. kan kanske lägga ned projektet med försåtminering mha handgranat nu... :rolleyes:

Edit: tillägg.
Dock så bor jag inte i Fjollträsk ;)
Men som sagt, det är säkerligen värt varenda öre.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top