Ny Skönhet bokad

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Nordgren skrev:
Det känns som striden om SM-guldet, pallplatserna, poängplatserna i 250cc SM helt kommer att blekna i jämförelse mot inbördes placeringar, Nyteknik, oFFkeFF och hur långt efter Nyteknik är Oscar.

Alla är olika och förbereder sig mentalt olika men en grundregel brukar vara att inte sätta upp mål refererat till andra. Man kan påverka sig själv men inte andra (klart man kan ju alltid spraya silikonspray på hjulen och allt är löst)
Att lägga hot för sig själv om att sluta för att någon annan är snabbare, tror jag är en dålig grej. Finns risk att det blir en grej som tar energi och fokus samt risken att det inträffar är man då beredd att ta det steget? Det kanske man inte alls vill då.
Men jag vet förare som gjort det. Palle sa något om att om att om han blev omkörd av en tjej så skulle han sluta. Kanske var det därför han gasade som fan när han kraschade från poängplats som wildcard-förare i 250cc 2003, men Katja var en bra bit efter.
Jag var inte helt allvarlig med att sälja hojen om Oscar är si eller så mycket snabbare nästa år. Och egentligen är jag inte så intresserad av hur det går för andra. Men såhär när säsongen är som mest avlägsen är det lätt hänt att hänge sig åt dumheter. Till exempel hade jag inte alls tänkt köpa en lap timer. Min inställning har varit att tydligt fokus på tider gör att man tänker för mycket och inte släpper loss när man kör. Men gissa vem som står i begrepp att köpa en hel AIM-panel med både rpm-dioder, växellägesindikator, varvtider, avgastemp. etc.? :3freak

Edit: Bäst tror jag egentligen vore att ta ett fullständigt break från allt vad racing och motorcyklar heter fram till början av april och då damma av hojen och börja fixa lite.
 
Last edited:

ako

Ny medlem
Gick med
20 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia RSV250, Honda CR500, Gasgas EC300 och EC500, Suzuki GSXR1000
Nyteknik skrev:
Edit: Bäst tror jag egentligen vore att ta ett fullständigt break från allt vad racing och motorcyklar heter fram till början av april och då damma av hojen och börja fixa lite.

Fel!
Damma av o fixa med hojen NU, ta sedan ett brejk tills säsongen börjar.
Du kommer inte ångra dig, tro mig. Själv har man vart på väg till första tävlingen med kåporna torkandes i bussen, stressmek in i det sista
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nordgren skrev:
Alla är olika och förbereder sig mentalt olika men en grundregel brukar vara att inte sätta upp mål refererat till andra. Man kan påverka sig själv men inte andra (klart man kan ju alltid spraya silikonspray på hjulen och allt är löst)
Att lägga hot för sig själv om att sluta för att någon annan är snabbare, tror jag är en dålig grej. Finns risk att det blir en grej som tar energi och fokus samt risken att det inträffar är man då beredd att ta det steget? Det kanske man inte alls vill då.

Rätt och riktigt, det är faktiskt bara en själv som sätter sina egna gränser.
Sen är det avvägandet med risker i vår sport, satsar man alltför långt över sin egen kompetens kan det göra betydligt mer skada än det är värt.
Att bli sur och kränga hojen för att någon är snabbare, ja då fanken är det ju lika bra att lägga ner innan man ens startat..
 

Nordgren

Team ägare, fd racerförare
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Norra Sverige, Nykvarn ett sten kast från fjollträ
Hoj
Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR
ako skrev:
Fel!
Damma av o fixa med hojen NU, ta sedan ett brejk tills säsongen börjar.
Du kommer inte ångra dig, tro mig. Själv har man vart på väg till första tävlingen med kåporna torkandes i bussen, stressmek in i det sista

Tycker att meka hemma är fusk. Per som mekade åt mig 2001 blev lite trött när jag ville lyfta topparna första dagen på träningslägret för att kolla hur den gått på racet i Hockenheim året innan.

Kanske skulle hojarna låsas in mellan tävlingarna så att alla blev tvungna att nattmeka, hade känts roligare då.
 

Nordgren

Team ägare, fd racerförare
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Norra Sverige, Nykvarn ett sten kast från fjollträ
Hoj
Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR
oFFkeFF skrev:
Att bli sur och kränga hojen för att någon är snabbare, ja då fanken är det ju lika bra att lägga ner innan man ens startat..

Nu vill vi ha ett löfte från Nyteknik att inte säljer hojen även om han mot all förmodan skulle komma sist. Klart att sälja för att byta till annan racer är ok. Kan berätta att underteknad kommit sist.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Jag var inte helt allvarlig med att sälja hojen om Oscar är si eller så mycket snabbare nästa år. Och egentligen är jag inte så intresserad av hur det går för andra. Men såhär när säsongen är som mest avlägsen är det lätt hänt att hänge sig åt dumheter. Till exempel hade jag inte alls tänkt köpa en lap timer. Min inställning har varit att tydligt fokus på tider gör att man tänker för mycket och inte släpper loss när man kör. Men gissa vem som står i begrepp att köpa en hel AIM-panel med både rpm-dioder, växellägesindikator, varvtider, avgastemp. etc.? :3freak

Edit: Bäst tror jag egentligen vore att ta ett fullständigt break från allt vad racing och motorcyklar heter fram till början av april och då damma av hojen och börja fixa lite.

Vadå, har du lagt ner planerna på JHA-kitet nu? ;)
 

DP #70

Fattig student
Gick med
27 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TZ250 -04, Honda CBR100RR -08
Nordgren skrev:
Kan berätta att underteknad kommit sist.


Det har jag med, i min första tävling (250SP). :banana


Edit: Jag måste bara tillägga att hojen var en RGV -89 som vid tillfället bara toppade 170 km/h.
 
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
ako skrev:
Fel!
Damma av o fixa med hojen NU, ta sedan ett brejk tills säsongen börjar.
Du kommer inte ångra dig, tro mig. Själv har man vart på väg till första tävlingen med kåporna torkandes i bussen, stressmek in i det sista
Den ordningen låter bättre. Min mening var bara att det troligen vore roligare att börja i vår efter ett uppehåll från motorcyklar och racing i både handling och tanke. Dessutom har jag faktiskt inte tänkt göra så mycket mer än just damma av hojen innan första tävlingen.

JHA-kit, filade cylindrar och Samba var vad jag tänkte på som nödvändigt för att hänga med i mitten av fältet nästa år - innan jag provade hojen på Sviestad i oktober. Trots att det var blött märkte jag tydligt hur mycket bättre än min Yamaha den var och förstod att jag hade ett fullgott verkyg i mina händer för att uppfylla målsättningen för nästa år.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Nyteknik skrev:
...så att vi kan köra mot varandra på någorlunda lika villkor nästa år. :tummenupp

Sluta nu gnälla o gardera dig mot förluster nästa år, utan fila lite själv istället!!! :fatta!


Grattis oFFkeFF till ännu en Honda! :tummenupp
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
oscar skrev:
Sluta nu gnälla o gardera dig mot förluster nästa år, utan fila lite själv istället!!! :fatta!
Vem gnäller? Jag är helt nöjd med att min RS är i originalskick. Jag kommer att hälsa på i din depåbox och titta på skurna kolvar nästa år. :tummenupp
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Vem gnäller? Jag är helt nöjd med att min RS är i originalskick. Jag kommer att hälsa på i din depåbox och titta på skurna kolvar nästa år. :tummenupp

Om du kommer förbi mitt garage har jag en hel hög skurna standardkolvar, faktiskt fler än kit-kolvar, men mestadels för att första året visste jag inte riktigt hur jag skulle få cykeln att gå vettigt över registret..
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
oFFkeFF skrev:
Om du kommer förbi mitt garage har jag en hel hög skurna standardkolvar, faktiskt fler än kit-kolvar, men mestadels för att första året visste jag inte riktigt hur jag skulle få cykeln att gå vettigt över registret..
Hur bar du dig åt? Jag råkade inte ut för en enda kolv som nöp eller skar.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Hur bar du dig åt? Jag råkade inte ut för en enda kolv som nöp eller skar.

Tja säg det, hittade ingen bra base-setting, men sen skar den ett par gånger även när hojen kändes fet, och det över hela registret. Den skar även under inkörning på lugna varvtal, under 9000rpm..
Kan ha varit en aning för trånga lopp, men det ter sig osannolikt efter som det löste sig när jag hittade en bra setting på cykeln.
Sen var det också rätt stora väderomslag första gångerna jag skulle köra hojen, vilket inte gjorde det hela enklare. En miss på en halv grad på tändningen ställde nog säkert till med en del också.
Dåligt fixad bom var det på ett par omnikasilade cylindrar också etc..
Så tyvärr var det alldeles för mycket skruva och fila min första racer-säsong, istället för körning, inte enbart kolvar som strulade..

Frågan är inte om kit-kolvar på det sättet är bättre, eftersom de är tillverkade med mindre toleranser, men däremot i hondans fall känsligare på nypta kolvringar(blir iofs sällan skador av det, bara effektförlust).

Inbillade mig väl att cyklarna inte skulle vara så känsliga som de faktiskt är första året..
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
oFFkeFF skrev:
Tja säg det, hittade ingen bra base-setting, men sen skar den ett par gånger även när hojen kändes fet, och det över hela registret. Den skar även under inkörning på lugna varvtal, under 9000rpm..
Kan ha varit en aning för trånga lopp, men det ter sig osannolikt efter som det löste sig när jag hittade en bra setting på cykeln.
Sen var det också rätt stora väderomslag första gångerna jag skulle köra hojen, vilket inte gjorde det hela enklare. En miss på en halv grad på tändningen ställde nog säkert till med en del också.
Dåligt fixad bom var det på ett par omnikasilade cylindrar också etc..
Så tyvärr var det alldeles för mycket skruva och fila min första racer-säsong, istället för körning, inte enbart kolvar som strulade..

Frågan är inte om kit-kolvar på det sättet är bättre, eftersom de är tillverkade med mindre toleranser, men däremot i hondans fall känsligare på nypta kolvringar(blir iofs sällan skador av det, bara effektförlust).

Inbillade mig väl att cyklarna inte skulle vara så känsliga som de faktiskt är första året..
Det låter som du råkade ut för skräpgrejer. Stellan är ju ett bra exempel att framhålla för att påvisa vilken hög tillförlitlighet man faktikt kan uppnå med en racer. Nordgrens hojar är inte precis långsamma och har enligt ryktet mycket sällan vållat honom problem. Vad ska du göra annorlunda med den nya hojen för att slippa samma besvär som du hade din första säsong och den gångna?
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Det låter som du råkade ut för skräpgrejer. Stellan är ju ett bra exempel att framhålla för att påvisa vilken hög tillförlitlighet man faktikt kan uppnå med en racer. Nordgrens hojar är inte precis långsamma och har enligt ryktet mycket sällan vållat honom problem. Vad ska du göra annorlunda med den nya hojen för att slippa samma besvär som du hade din första säsong och den gångna?

Inget annorlunda alls, har inte haft motorproblem i år, som haft med skit bakom spakarna att göra. Igensatt powerjet kan man inte skydda sig mot 100%, att ett tändstift spricker, ja det ska fan inte hända. Pipanslutningen som lossnade på Sviestad kommer inte upprepas heller.
Vad gäller de mindre detonationerna jag haft i år, kommer jag byta bränsle för, då jag hört lite saker om det jag kört på i år.
Vet man vad man gör vid olika bekymmer är det ju inga större problem att fixa sakerna, och jag fick lära mig den dyrare vägen...
Min hoj har inte heller varit långsam i år... Den funkade klockrent på falkenberg, karlskoga, knutstorp(förutom fotpinnen då), sviestad-b, karlskoga SO. Inga ras under sommaren, ett mindre nyp på falkenberg(som inte märktes förrän när jag kontrollerade hojen på kvällen), putsa cylinder och kolv bara. En småklämd kolvring när jag testade och köra på lite billigare olja.
Karlskoga rejs 2 var ju bra segt på andra kvalet iofs, när de två härdade muttrarna hade sträckt sig och vibrerat loss, så att lådan lossnade.
Så som sagt, hojen har hela sommaren gått bra i registret hela sommaren, trots en mängd olika konfigurationer, vad gäller cylindrar, kolvar och toppar.
Lite ledsen över att jag inte fick åka med det jag hade tänkt köra med under hela sommaren bara.

edit: Kan ju tillägga att jag tidigare sagt vad det är man behöver ha koll på.. Särskilt i början av sin racerkarriär, så man slipper mycket av de bekymmer jag hade första året.
 
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
oFFkeFF skrev:
Inget annorlunda alls, har inte haft motorproblem i år, som haft med skit bakom spakarna att göra. Igensatt powerjet kan man inte skydda sig mot 100%, att ett tändstift spricker, ja det ska fan inte hända. Pipanslutningen som lossnade på Sviestad kommer inte upprepas heller.
Vad gäller de mindre detonationerna jag haft i år, kommer jag byta bränsle för, då jag hört lite saker om det jag kört på i år.
Vet man vad man gör vid olika bekymmer är det ju inga större problem att fixa sakerna, och jag fick lära mig den dyrare vägen...
Min hoj har inte heller varit långsam i år... Den funkade klockrent på falkenberg, karlskoga, knutstorp(förutom fotpinnen då), sviestad-b, karlskoga SO. Inga ras under sommaren, ett mindre nyp på falkenberg(som inte märktes förrän när jag kontrollerade hojen på kvällen), putsa cylinder och kolv bara. En småklämd kolvring när jag testade och köra på lite billigare olja.
Karlskoga rejs 2 var ju bra segt på andra kvalet iofs, när de två härdade muttrarna hade sträckt sig och vibrerat loss, så att lådan lossnade.
Så som sagt, hojen har hela sommaren gått bra i registret hela sommaren, trots en mängd olika konfigurationer, vad gäller cylindrar, kolvar och toppar.
Lite ledsen över att jag inte fick åka med det jag hade tänkt köra med under hela sommaren bara.

edit: Kan ju tillägga att jag tidigare sagt vad det är man behöver ha koll på.. Särskilt i början av sin racerkarriär, så man slipper mycket av de bekymmer jag hade första året.
Hoppas för din skull att du slipper fler materialfel nästa år. Gick din nya hoj i SM i år?
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top