Ny statistik från Trafikverket.

Fredrik Å

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2007
Hoj
2007,BMW,R1200GS 2001,Suzuki DRZ400S
Det är märkligt vad dom vinklar saker till Mcförarens nackdel:på sidan 22kan man tex läsa att i 4 av 10 korsningsrelaterade olyckor var mc förarens hastighet högre än 30km/h över skyltad hastighet. Varför inte skriva att i 6 av 10 olyckor höll sig mcföraren till skyltad hastighet :mad::huvet

attack

Greve
Gick med
17 Feb 2007
Hoj
Suzuki GSX-R600 K1
Väldigt intressant, indeed. Nu ser man varför supersporthojar har den högsta premien. Men det var chockerande att glidare hade så hög krockfrekvens också.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Skummade igenom dokumentet väldigt snabbt. Ska titta på det senare. Såg att R1 dominerade stort i supersport klassen. På ett negativt sätt kan tilläggas.

Fredrik Å

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2007
Hoj
Tror det är många som fått körkortet i Corn Flakes paketer som kör glidare. Ligg bakom en gubbe på en sån en stund och titta när dom kör. Det har hänt mig rätt många gånger att bromsljuset har tänds mitt i kurvan och spåret har varit helt tvärt om mot hur man ska ligga.
/F

Lind

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
Yamaha MT-09 SR 2014
Det är märkligt vad dom vinklar saker till Mcförarens nackdel:på sidan 22kan man tex läsa att i 4 av 10 korsningsrelaterade olyckor var mc förarens hastighet högre än 30km/h över skyltad hastighet. Varför inte skriva att i 6 av 10 olyckor höll sig mcföraren till skyltad hastighet :mad::huvet

Att nästan hälften körde mer än 30km/h för fort (dvs inte bara lite olagligt) är väl hyfsat relevant tycker iaf jag.

Klart intressant läsning.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Väldigt intressant, indeed. Nu ser man varför supersporthojar har den högsta premien. Men det var chockerande att glidare hade så hög krockfrekvens också.

Förmodligen fler "glidare" i trafik, skulle kunna förklara det.

Förväntar mig nästan att diskussionen snart handlar om hur farliga vägar vi har, och att vägräcken är det största hotet i om att 70% kört ihjäl sig på statliga vägar, och att en vanlig dödsorsak var kollision med räcke.

Jag tycker att folk borde kika på sidan 23 och fundera över en solig dag på "bulten". Sen kikar man på sidan 46.

Vips så inser man att de där 65%:en och antalet personer skulle kunna vara betydligt mkt högre om det inte var så att det finns något som kallas "tur".

edit:
slutsatsen, som alla borde kunna vara överrens om, är att det är en alldeles för hög siffra av döda mc-förare. Visst, 47 är inte en jättehög siffra om man bara ser till antalet. Men räknar man in att mc-säsongen är ganska kort och att flertalet av dödsolyckorna sker på helger så skulle jag vilja gissa att en lång och bra sommar med många soliga helger så hade denna siffra varit högre. (förra sommaren var inte superbra direkt).

Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Mycket intressant...
Några reflektioner jag gjorde var att 75% av alla döda MC-förare är över 25 år (inte som de skrev att 25% är under 25).
Man kan också se att medianåldern för MC-förare ökat med ca ett år per år sedan 1983. Detta betyder alltså att det finns en väldigt stor andel äldre MC-förare på vägarna vilket också syntes i statistiken (75% döda var över 25 år).

Supersporthojar orsakar 1/3 av dödsolyckorna. Intressant.. Det innebär att många äldre förare kör supersporthojar, vilket iofs är logiskt med tanke på försäkringspremierna!

Man skriver att singelolyckor står för 40% av dödsfallen, men verkar inte reflektera över att det är sammanlagt 45-50% där fler är inblandade (om man slår ihop korsning, möte och upphinnande). Möte kanske kan bortses ifrån eftersom merparten av dem var orsakade av motorcyklisten som körde på fel sidan vägen iofs, men en stor andel av de döda borde kunna härledas till bilistfel.

En annan reflektion är att väldigt många (över 20%) dog på 50-väg vilket jag är väldigt förvånad över eftersom det betyder att man kört i bebyggelse där det borde ha gått långsamt. Hur har det gått till?

Sjukt intressant att hälften av de omkomna verkar vara folk som inte kört upp på hoj! Det var riktigt intressant!

Last edited:

Fredrik Å

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2007
Hoj
Något annat som är väldigt intressant är att det är i princip lika många som blir ihjälkörda när man går som när man kör Mc. Kolla på sidan 6.
Fredrik

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Något annat som är väldigt intressant är att det är i princip lika många som blir ihjälkörda när man går som när man kör Mc. Kolla på sidan 6.
Fredrik

Hur många är det som går?
Hur många är det som kör MC?

Så att 40% bryter mot lagen är ovidkommande? :va

Last edited:

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Intressant med statistiken angående hur ABS minskar olycksrisken på sidan 32-33. Ytterst få hojar som varit inblandade i dödsolyckor som har ABS om man tittar på sidan 28-29. ABS till R1an och R6an kanske är en bra ide Yamaha???

Fredrik Å

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2007
Hoj
Nä det är inte ovidkommande.
Visst är det fler som går än som kör Mc.
Med statistik kan man bevisa vad som helst beroende på syfte...
/F

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det mest tydliga med hela den här studien är ju att de som förespråkar ett totalförbud för supersporthojar på gata har ganska mkt "kött på benen" för att få igenom sin sak.

Lägg utöver det till alla som blir fotade i fartkameror, "drar" polisen och alla filmklipp på youtube och andra siter så ska vi se att det inte dröjer allt för länge innan våra älskade hojar inte längre får köras på gata.

Last edited:

Gummisnodd

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
Ducati / yz250f / Vespa
Räcke orsakar flest dödsfall av de fasta föremålen (om jag kom ihåg rätt) och (inte allt för förvånande) är det många som dör för att dom krockar när dom kommer över i motsatt körriktning efter en högerkurva (kör för fort alltså). Jaaa *suuuuck* om ändå vi motorcyklister hade bättre omdöme.

Är inte alls förvånad att R1 står för absolut flest dödsolyckor.

Stockholms området dominerar i antalet omkomna

Det enda upplyftande är väl att vi ökar i antalet mc förare och antalet dödsfall har minskat något.

Kör lite klokare i år så kanske färre dör 2010 - och det vore ju trevligt!

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R6, 2006
Intressant läsning. Synd bara att det lyser igenom lite väl hur de ville framställa den här rapporten.

Och synd också att de inte tagit med aktuella år för många av siffrorna. Många case är bara presenterat fram till 2008...

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Mycket intressant...
Några reflektioner jag gjorde var att 75% av alla döda MC-förare är över 25 år (inte som de skrev att 25% är under 25).!

Jag reflekterade över att 1/4 av de som avlidit i olyckor inte kan ha haft körkortet med än ett par år.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Hur stor andel R1 finns det i förhållande till övriga märken och modeller i supersport klassen? Tänkte om man skulle kunna sätta det i relation till statistiken.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM