Ny statistik från Trafikverket.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Den sista sidan indikerar ju att olycksrisken ökar när man tar frivilliga kurser i körning. Så om man håller sig ifrån SMC-kurserna så minskar olycksrisken med 44%/km... Fantaskiskt! Då blir man ju nästan odödlig om man kör på ren instinkt.
Själv är bäste dräng ;)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det är märkligt vad dom vinklar saker till Mcförarens nackdel:på sidan 22kan man tex läsa att i 4 av 10 korsningsrelaterade olyckor var mc förarens hastighet högre än 30km/h över skyltad hastighet. Varför inte skriva att i 6 av 10 olyckor höll sig mcföraren till skyltad hastighet :mad::huvet

Därför att det handlar om OLYCKOR :huvet:huvet:huvet
Annars kunde de ju beskrivit alla de fallen där det inte hände nånting alls. Skulle blivit ganska ointressant läsning.
 

Fredrik Å

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2007
Ort
Stockholm
Hoj
2007,BMW,R1200GS 2001,Suzuki DRZ400S
Nja det var väl inte riktigt det som jag avsåg.Jag avsåg dom andra 6 av 10 olyckorna.Vad berodde dom på ?.Jag tycker det känns som att man kör den vanliga lätta vägen och pratar om hastighet isf hur man ska få bilister att ex bry sig om stopp plikt osv.. Själv kör jag inte mycket för fort och har råkat ut för massor av bilförare som bara skiter i stopp plikt eller som stannar tittar på mig och kör rakt ut.Sen ska man naturligtvis INTE köra som en galning så att man inte klarar av situationen eller utsätter andra för fara (vilket tyvärr många med mc gör).
/F
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Mycket intressant...
Några reflektioner jag gjorde var att 75% av alla döda MC-förare är över 25 år (inte som de skrev att 25% är under 25).
Man kan också se att medianåldern för MC-förare ökat med ca ett år per år sedan 1983. Detta betyder alltså att det finns en väldigt stor andel äldre MC-förare på vägarna vilket också syntes i statistiken (75% döda var över 25 år).

Vad försöker du säga med det här?

Siffrorna säger ju knappt nånting om man inre relaterar till totala antalet förare över resp under 25 år.

Förare 18-25 står för 25% av skadorna. Antag att det finns lika många förare i varje åldersgrupp (vilket iofs är osant, men ändå). Och så antar vi att man kör hoj tills man är 60.

18-25= 7år ->25% av förarna
25-60 = 35 år ->75% av förarna

Av det här kan man ju lätt sluta sig till att ynglingarna är överrepresenterade....... De borde egentligen stå för bara 17% om man följer mitt grova resonemang.

Edit: Nu har jag kikat igenom rapporten också.
 
Last edited:

Rapp

Sparar på handlederna genom motocross!!
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Västerås
Hoj
RM-Z 250 -11
Väldigt intressant, indeed. Nu ser man varför supersporthojar har den högsta premien. Men det var chockerande att glidare hade så hög krockfrekvens också.

Anledningen till att dödsolyckor med glidarhojar ökade så markant från 2003-2004 var pga att premien tokhöjdes på supersporthojar! Detta betyde att många som åkte sporthoj sålde och köpte sig glidare istället. 10 personer mindre dog på en SS-hoj medans ungefär 10 personer mer dog på en glidare.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Folk håller för hög hastighet i förhållande till sin förmånga. Blir rädd och reser hojen i kurvan och kör rakt fram. Väldigt logiskt att det skulle se ut så.

Ja, jag är förvånad att det inte händer oftare.. men som jag skrev tidigare så beror det nog mest på tur att det inte oftare slutar med en olycka.

Ett vanligt påpekande här på sporthoj är att "någon annan" kör över sin egen förmåga.

Vem är denne någon annan?

Jag är rätt övertygad om att många av de i studien inte tyckte att de körde över sin förmåga (innan de kraschade, eller ens efter).

Vad kan man lära sig av det?
Ens förmåga är förmodligen sämre än vad man vill tro.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Det är märkligt vad dom vinklar saker till Mcförarens nackdel:på sidan 22kan man tex läsa att i 4 av 10 korsningsrelaterade olyckor var mc förarens hastighet högre än 30km/h över skyltad hastighet. Varför inte skriva att i 6 av 10 olyckor höll sig mcföraren till skyltad hastighet :mad::huvet

För att det inte är samma sak? :rolleyes:

Om hastigheten var högre än 30 km/h över skyltad hastighet i 4 av 10 fall, medför det enbart att hastigheten var 29 km/h över skyltad hastighet eller lägre i övriga fall.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sjukt intressant att hälften av de omkomna verkar vara folk som inte kört upp på hoj! Det var riktigt intressant!

Men ändå är cornflakes-körkorten underrepresenterade i förhållande till personkilometer.
"Andelen omkomna mc-förare som fått A-körkort är klart underrepresenterade jämfört med trafikarbete"
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det kan vara vem som helst även en mycket erfaren förare. Kombination hög hastighet och något som överraskar en är nog fullt tillräckligt för att ryggmärgsreflexen ska få en att resa på hojen och köra rakt fram i en kurva.

Lärdomen är att man bör hålla goda marginaler ute i trafik så att man slipper bli skrämd eller skrämma sig själv.

Ja, jag är förvånad att det inte händer oftare.. men som jag skrev tidigare så beror det nog mest på tur att det inte oftare slutar med en olycka.

Ett vanligt påpekande här på sporthoj är att "någon annan" kör över sin egen förmåga.

Vem är denne någon annan?

Jag är rätt övertygad om att många av de i studien inte tyckte att de körde över sin förmåga (innan de kraschade, eller ens efter).

Vad kan man lära sig av det?
Ens förmåga är förmodligen sämre än vad man vill tro.
 

Räserperra

Var dig själv, alla andra är upptagna
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Ingarö
Hoj
YAMAHA FZR 1000 1992
De parametrar som var mest slående tycker jag är att alla som var berusade/drogpåverkade saknade hjälm och de utgjorde en fjärdedel av alla som dödats. Ofta hade de lånat eller snott hojen de körde. Om snuten kunde plocka dessa 25 % så skulle statistiken se bättre ut. Sedan borde alla med körkortet till skänks tvingas att utbilda sig varje vår så att de känner sig så pass säkra att de slipper åka omkring med fötterna i backen.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det kan vara vem som helst även en mycket erfaren förare. Kombination hög hastighet och något som överraskar en är nog fullt tillräckligt för att ryggmärgsreflexen ska få en att resa på hojen och köra rakt fram i en kurva.

Lärdomen är att man bör hålla goda marginaler ute i trafik så att man slipper bli skrämd eller skrämma sig själv.

Ja, det var sensmoralen med min post.

Försökte bara tydliggöra hur löjligt det är att man sitter och skyller på att alla olyckor handlar om "någon annan", som dessutom alltid kört över sin egen förmåga.

Och att det skulle ursäkta att man själv bombar i 200kmh på sin slingriga favoritväg eftersom man själv minsann har "förmågan" för det.

Det är ganska vanligt förekommande här på forumet.
 

MarcB

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
Triumph Sprint ST ABS -09
Någon som fattar sista sidan?

Frivillig inlärning kan väl omöjligt öka olycksrisken??
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
din milde! 65% av dödsolyckorna på att glida ur apex i högerkurver.....

en sak som slog mig bara.

Har själv vid ett antal tillfällen mött bilar som leker rally, och genar och skär i korvor,och då snackar vi inte lite, utan mött bilar som kör rakt mot mig i MITT körfält helt och hållet.

nu har jag klarat mig bra pga att jag inte haft så hög fart, och de 2 sånna incidenter jag minns mötte jag bilen när han kommer ut ur kurvan, i mitt körfält, och jag redan låg med fingrarna på bromsen inför kurvan.

Lite annan timeing, lite mindre tur, hade man själf frontalkrockat och flygit in i en tall.
Om man då sen omkommer, vad tror du bilföraren säger? att han genade i innerspår genom kurvan eller säger han att jag gled ut i hans körfält?

skulle inte lita på statestik där MC föraren omkommer och man bara får en sida av myntet
 

yoohan

Team Manwhore
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Söder om Centrum
Hoj
Honda VTR1000 SP-1
Men ändå är cornflakes-körkorten underrepresenterade i förhållande till personkilometer.
"Andelen omkomna mc-förare som fått A-körkort är klart underrepresenterade jämfört med trafikarbete"

Skulle faktiskt vilja vrida lite på dom siffrorna, och lite kring den bild jag uppfattar från dig, och flera här. Man kan inte dra slutsatser om dessa siffror om dödlighet/olycker om man inte har de relativa siffrorna som hör samman med de olika segmenten. Blev det krångligt eller är du med på hur jag menar? Om jag exemplifierar så har man här i rapporten sagt att X antal av de som dog hade "fått" sitt körkort, enligt formeln "Antal som fått sitt körkort och dött Dividerat med Alla som dött. Det säger bara fördelningen i dödsstatistiken, inget om det totala antalet förare som tagit/fått sitt körkort. Siffrorna är såklart rätt, men dom är i många fall presenterade i En eller Två dimensioner.

Jag skulle betala en slant för att få tillgång till basdatan för denna statistik, så man kunde behandla siffrorna i en egen pivottabell med det man tycker är relevant för att bevisa sin tes.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Även om det ser lite mörkt ut för just supersportklassen så verkar det ju som att det har gått åt rätt håll de senaste åren med mindre döda motorcyklister. Men det kan ju som sagt ha att göra med dåliga somrar.

Sen får man väl försöka tolka statistiken rätt. Som "Det omkommer ungefär lika många motorcyklister som personbilister i vägräcken". Det betyder ju inte att vägräcken är lika farliga för bilister som motorcyklister.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Skulle faktiskt vilja vrida lite på dom siffrorna, och lite kring den bild jag uppfattar från dig, och flera här. Man kan inte dra slutsatser om dessa siffror om dödlighet/olycker om man inte har de relativa siffrorna som hör samman med de olika segmenten. Blev det krångligt eller är du med på hur jag menar? Om jag exemplifierar så har man här i rapporten sagt att X antal av de som dog hade "fått" sitt körkort, enligt formeln "Antal som fått sitt körkort och dött Dividerat med Alla som dött. Det säger bara fördelningen i dödsstatistiken, inget om det totala antalet förare som tagit/fått sitt körkort. Siffrorna är såklart rätt, men dom är i många fall presenterade i En eller Två dimensioner.

Jag skulle betala en slant för att få tillgång till basdatan för denna statistik, så man kunde behandla siffrorna i en egen pivottabell med det man tycker är relevant för att bevisa sin tes.

Ja rätt luddigt, förstår inte vad du menar.
Det jag tror att man menar är iaf att det är mindre risk att en farbror med fått körkort avlider per körd mil än tex en man i 20-35-årsåldern med taget hojkort och supersport.

Försäkringspriserna styrker ju detta.



Någon som fattar sista sidan?

Frivillig inlärning kan väl omöjligt öka olycksrisken??

Osakligt/dumt kriterie bakom statistiken tror jag.

De som har tagit körkort ställs ju förmodligen bla mot de som saknar körkort.

De som deltagit i frivilliga utbildninger, tex SMC-sporthojskurser, ställs ju däremot mot hela den övriga MC-populationen. Eftersom jag är övertygad om att tex SMC-storbana och gocartbanekurser är som mest besökta av de med farligast hojtyp, farligast ålder samt farligast kön, så blir utfallet så tokigt.

Frivilligkursdeltagare borde ställas mot de med samma ålder, hojtyp, årlig körsträcka och kön som inte gått kurs.
 
Last edited:

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Herrejävlar! Hade man lämnat in en sådan presentation i skolan hade man fått streck i betyg. Syftningsfel, missvisande diagram, diagram med syftningsfel, diagram med faktafel, rena sakfel.
Ja jävlar, det här borde kastas direkt och göras om. Tyvärr kommer det väl inte att hända och befattningshavare kommer att använda detta som underlag i beslut. :tummenner :tummenner
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top