Tänkte om man skulle kunna sätta det i relation till statistiken.
din milde! 65% av dödsolyckorna på att glida ur apex i högerkurver.....
Det är märkligt vad dom vinklar saker till Mcförarens nackdelå sidan 22kan man tex läsa att i 4 av 10 korsningsrelaterade olyckor var mc förarens hastighet högre än 30km/h över skyltad hastighet. Varför inte skriva att i 6 av 10 olyckor höll sig mcföraren till skyltad hastighet
Mycket intressant...
Några reflektioner jag gjorde var att 75% av alla döda MC-förare är över 25 år (inte som de skrev att 25% är under 25).
Man kan också se att medianåldern för MC-förare ökat med ca ett år per år sedan 1983. Detta betyder alltså att det finns en väldigt stor andel äldre MC-förare på vägarna vilket också syntes i statistiken (75% döda var över 25 år).
Väldigt intressant, indeed. Nu ser man varför supersporthojar har den högsta premien. Men det var chockerande att glidare hade så hög krockfrekvens också.
Folk håller för hög hastighet i förhållande till sin förmånga. Blir rädd och reser hojen i kurvan och kör rakt fram. Väldigt logiskt att det skulle se ut så.
Det är märkligt vad dom vinklar saker till Mcförarens nackdelå sidan 22kan man tex läsa att i 4 av 10 korsningsrelaterade olyckor var mc förarens hastighet högre än 30km/h över skyltad hastighet. Varför inte skriva att i 6 av 10 olyckor höll sig mcföraren till skyltad hastighet
Sjukt intressant att hälften av de omkomna verkar vara folk som inte kört upp på hoj! Det var riktigt intressant!
Ja, jag är förvånad att det inte händer oftare.. men som jag skrev tidigare så beror det nog mest på tur att det inte oftare slutar med en olycka.
Ett vanligt påpekande här på sporthoj är att "någon annan" kör över sin egen förmåga.
Vem är denne någon annan?
Jag är rätt övertygad om att många av de i studien inte tyckte att de körde över sin förmåga (innan de kraschade, eller ens efter).
Vad kan man lära sig av det?
Ens förmåga är förmodligen sämre än vad man vill tro.
Det kan vara vem som helst även en mycket erfaren förare. Kombination hög hastighet och något som överraskar en är nog fullt tillräckligt för att ryggmärgsreflexen ska få en att resa på hojen och köra rakt fram i en kurva.
Lärdomen är att man bör hålla goda marginaler ute i trafik så att man slipper bli skrämd eller skrämma sig själv.
din milde! 65% av dödsolyckorna på att glida ur apex i högerkurver.....
Men ändå är cornflakes-körkorten underrepresenterade i förhållande till personkilometer.
"Andelen omkomna mc-förare som fått A-körkort är klart underrepresenterade jämfört med trafikarbete"
Skulle faktiskt vilja vrida lite på dom siffrorna, och lite kring den bild jag uppfattar från dig, och flera här. Man kan inte dra slutsatser om dessa siffror om dödlighet/olycker om man inte har de relativa siffrorna som hör samman med de olika segmenten. Blev det krångligt eller är du med på hur jag menar? Om jag exemplifierar så har man här i rapporten sagt att X antal av de som dog hade "fått" sitt körkort, enligt formeln "Antal som fått sitt körkort och dött Dividerat med Alla som dött. Det säger bara fördelningen i dödsstatistiken, inget om det totala antalet förare som tagit/fått sitt körkort. Siffrorna är såklart rätt, men dom är i många fall presenterade i En eller Två dimensioner.
Jag skulle betala en slant för att få tillgång till basdatan för denna statistik, så man kunde behandla siffrorna i en egen pivottabell med det man tycker är relevant för att bevisa sin tes.
Någon som fattar sista sidan?
Frivillig inlärning kan väl omöjligt öka olycksrisken??
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|