Ny statistik från Trafikverket.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
En sak bör man iofs inte glömma. Det finns säkert fler förare i grupperna 25-34 och 35-44 (baserat på medianåldern för förare som enligt samma blad är runt 50 år!?) än det finns förare under 25, så en viss överrepresentation kan man ju tänka sig att det är ändå.

Precis. Dels är det många ur åldersgruppen (25%), och dels är det nog en högre andel av gruppens totala antal förare som kvaddar. Överrepresenterad alltså.

En annan intressant grej är att av totalt 47 dödsolyckor (eller hur många det nu var) så var 11 (!) av dom folk som kört retta. Man kan ju lätt säga att den hojjen lockar till sig en del vildhjärnor. Samma siffra för gixxern är 4.

Men visst. Samma sak här. Förmodligen finns det fler rettor ute på vägarna.
 

Catherine

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Falun
Hoj
Gixxer 750 K8
Att det sedan satsas miljarder på att rädda kanske 5-10 till liv på flera års sikt när 7000 rökare får välja att dö en plågsam död utan att deras frihet begränsas är bisarrt.

DET håller jag med om. Någon skrev tidigare om kostnaderna för skadade och döda motorcyklister, men vad kostar inte alla rökningsrelaterade sjukdomar och dödsfall? Börjar man titta runt på rökning och även andra företeelser i samhället som skadar och dödar människor (t.ex. ridsport, som enligt ridsportsförbundets statistik är betydligt farligare än mc-åkning), så konstaterar man snart att det ser rätt så bra ut i trafiken...
Därmed inte sagt att man ska skippa säkerhetstänkandet, men enligt min mening börjar det tappa alla rimliga proportioner.
 
  • Gilla
Reaktioner: tcg

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Tror det är många som fått körkortet i Corn Flakes paketer som kör glidare. Ligg bakom en gubbe på en sån en stund och titta när dom kör. Det har hänt mig rätt många gånger att bromsljuset har tänds mitt i kurvan och spåret har varit helt tvärt om mot hur man ska ligga.
/F

Att motorcyklister som oftast kör glidare skulle vara sämre förare eller vara sämre utbildade körkortsinnehavare är bara nys. Det spelar ingen roll vad man kör, det finns förare av alla sorter på alla sorters maskiner. De absolut sämsta förarna jag sett på mc har oftast kört någon form av rövraket, men huvudsaken är väl kanske att de tycker deras hojar är snygga.

"Är Yamaha R1 en bra förstahoj? Jag tycker den är snygg så jag vill ha en sån. Hur uiilar man?"

EDIT: Eller du kanske menar att "gamla gubbar" som fått A-behörighet på köpet med B på den svartvita tiden, oftast kör glidare och är sämre förare p.g.a de inte har nött garagevändning för 270kr/timmen, (Det var vad jag betalade när jag tog KK) så kan jag meddela att det också är nys. De kan lika gärna sitta på Pan Europeans och förnedra förare av FZR 1000 på riktigt krokiga vägar. (Hände mig en gång -96 och jag trodde inte det var sant.)
 
Last edited:

Lady in Red

Doctor
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CBR600 RR -09
Jag undrar ju bara på vilka grunder dom kan veta det? Jag tvivlar på att tio av tio olyckor råkat bli fotade av kameraskåp precis innan smällen. Och jag tror inte heller att fyra av tio motorcyklister har erkänt att dom kört för fort. Kanske baserar dom det på motpartens vittnesmål?

Bara att dom slänger ur sig ett sånt påstående gör att förtroendet för hela undersökningen försvinner. Den platsar i Sverkers soptunna.

Det är väl inte så konstigt? Det finns ju tekniker som är utbildade till det här att uppskatta hastigheter som fordon haft innan en olycka/kollision. De kan kolla på bromsspår, skadetyp på fordon, hur långt fordonet har slungats iväg, vittnen m.m. m.m. Det är nog inte så jättesvårt att uppskatta om man ha sett ett antal olyckor tidigare.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Jag hade gärna sett att statestiken varit längre tillbaka i tiden. Sid 13.
Fan, på 80-talet fanns det mycket mindre antal hojar. Hästkrafterna
var färre men ändå så omkom så många fler.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
"Omkomna och svårt skadade motorcyklister under de senaste 5 åren per län"

var vi "stockholmare" SÄMT i sverige på att köra ;P
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är väl inte så konstigt? Det finns ju tekniker som är utbildade till det här att uppskatta hastigheter som fordon haft innan en olycka/kollision. De kan kolla på bromsspår, skadetyp på fordon, hur långt fordonet har slungats iväg, vittnen m.m. m.m. Det är nog inte så jättesvårt att uppskatta om man ha sett ett antal olyckor tidigare.

Jo, i CSI så är det ju lätt.

Hur långa bromsspår brukar du själv göra med MC?
 
  • Gilla
Reaktioner: tcg

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Jag reflekterade bara över att andelen unga som dör inte är så vansinnigt överrepresenterad som man ofta får höra. Faktum är att de 25% även innefattat förare under 18, så säg att det är förare från 16-25 vilket är 9 år. Statistiken tar ju med folk ända fram till och över 74 år. Om vi bortser från de 5 gamlingarna över 74 som dog så kan vi säga att 99 av 423 döda var mellan 16 och 25. Att jämföras med 110 som var mellan 25 och 34 och 90 pers som var mellan 35 och 44.

Alltså ingen överrepresentation alls enligt den statistiken trots att man försöker påskina det genom att nämna det under diagramet så att politiker som inte tänker ska få för sig det.

En sak bör man iofs inte glömma. Det finns säkert fler förare i grupperna 25-34 och 35-44 (baserat på medianåldern för förare som enligt samma blad är runt 50 år!?) än det finns förare under 25, så en viss överrepresentation kan man ju tänka sig att det är ändå.

Jag gissar att genomsnittsåldern på en sporthojsförare är ca 37 år så jag tror att de yngre är överrepresenterade. Det belv mycket troende här :D Kanske någon har fakta?

"Omkomna och svårt skadade motorcyklister under de senaste 5 åren per län"

var vi "stockholmare" SÄMT i sverige på att köra ;P

Ja :arsele
 
Last edited:

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Jag undrar ju bara på vilka grunder dom kan veta det? Jag tvivlar på att tio av tio olyckor råkat bli fotade av kameraskåp precis innan smällen. Och jag tror inte heller att fyra av tio motorcyklister har erkänt att dom kört för fort. Kanske baserar dom det på motpartens vittnesmål?

Bara att dom slänger ur sig ett sånt påstående gör att förtroendet för hela undersökningen försvinner. Den platsar i Sverkers soptunna.
Håller med fullständigt och det är allvarligt att man kommer undan med att använda dessa så kallade "fakta". Rapporten är inte ointressant men den är genomgående tunn tycker jag.

Läs gärna om Peter Buréns olycka. Artikeln beskriver väldigt ingående hur det kan gå till när hastigheten skall bedömas vid en dödsolycka.
http://www.svmc.se/upload/MC-Folket/Arkiv/036-039 olyckan.pdf
 

jetson

Guest
I 4 av 10 korsningsrelaterade olyckor har mc-föraren kört mer än 30 km/h över skyltad hastighet.

Hur vet dom det?
 

Räserperra

Var dig själv, alla andra är upptagna
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Ingarö
Hoj
YAMAHA FZR 1000 1992
Håller med fullständigt och det är allvarligt att man kommer undan med att använda dessa så kallade "fakta". Rapporten är inte ointressant men den är genomgående tunn tycker jag.

Läs gärna om Peter Buréns olycka. Artikeln beskriver väldigt ingående hur det kan gå till när hastigheten skall bedömas vid en dödsolycka.
http://www.svmc.se/upload/MC-Folket/Arkiv/036-039 olyckan.pdf

Häxjakt var ordet. Domstolarna ska vara opartiska men det som händer i media påverkar och det har pågått länge. Jag minns när Expressen på åttiotalet hade ett mittuppslag med de årets första döda på bild och en massa tomma rutor som skulle fyllas med fler som förmodades förolyckas. Osmakligt då och lika tröttsamt nu. :mad:
 

Blomkvist_86

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2009
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha XT 600 E
Anledningen till att det är rätt hög statistik på Custom beror på att 2004/2005 så steg premien på sporthoj ganska så drastiskt så många skaffade Custom igen. Just de 2 åren vad det 50/50 dödsfall mellan Custom och Superbike. Sen 2006 så dominerade Superbike igen och har gjort det sedan dess.

Gjorde nyss Risk 1 och de gick igenom en hel del statistik.

Snittåldern 2009 var 39.5 år, har för mig att det var 5st som var under 25 år, 1 av de var en flicka på 16 år som körde en Honda CBR 900.
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Anledningen till att det är rätt hög statistik på Custom beror på att 2004/2005 så steg premien på sporthoj ganska så drastiskt så många skaffade Custom igen. Just de 2 åren vad det 50/50 dödsfall mellan Custom och Superbike. Sen 2006 så dominerade Superbike igen och har gjort det sedan dess.

Gjorde nyss Risk 1 och de gick igenom en hel del statistik.

Snittåldern 2009 var 39.5 år, har för mig att det var 5st som var under 25 år, 1 av de var en flicka på 16 år som körde en Honda CBR 900.

Snitt åldern på döda sporthojsförare?, Elle rpå sporthojsförare?
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
"En del av minskningen av olycksrisken på mc kan bero på ett detta.
Mc-ägarensmedianålder har fördubblats under de senaste 20 åren."

Haha, det kan inte ha att göra med skenförsäkringar?
 

Lady in Red

Doctor
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CBR600 RR -09
I 4 av 10 korsningsrelaterade olyckor har mc-föraren kört mer än 30 km/h över skyltad hastighet.

Hur vet dom det?



Det verkar som att flera här ifrågasätter ovanstående? Handen på hjärtat vad tror ni själva? Att de inblandade kört i laglig hastighet? Är ni förvånade av "påståendet" (eller vad ni nu vill kalla det..) eller?
Kanske kan bli nästa fråga här på SH (istället för det där utskicket som det frågats om hela våren.. dags att byta fråga nu tycker jag )
Hur många håller hastigheten?
Hur många kör +10km/h över
Hur många kör+20km/h över?
Hur många kör +30km/h över?
 

jetson

Guest
Det verkar som att flera här ifrågasätter ovanstående? Handen på hjärtat vad tror ni själva? Att de inblandade kört i laglig hastighet? Är ni förvånade av "påståendet" (eller vad ni nu vill kalla det..) eller?
Kanske kan bli nästa fråga här på SH (istället för det där utskicket som det frågats om hela våren.. dags att byta fråga nu tycker jag )
Hur många håller hastigheten?
Hur många kör +10km/h över
Hur många kör+20km/h över?
Hur många kör +30km/h över?

Läs Jides inlägg ovanför mitt, det är det där man misstänker att dom frågar vittnen som gör en uppskattning (t.ex. en 14årig tjej som knappt kan bedöma hastigheten på en sköldpadda, hur exakt tror du hennes bedömning är?)

Det låter som ett dåligt skämt men det verkar ju vara så det går till, sen står det som "fakta".
 

Lady in Red

Doctor
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CBR600 RR -09
Läs Jides inlägg ovanför mitt, det är det där man misstänker att dom frågar vittnen som gör en uppskattning (t.ex. en 14årig tjej som knappt kan bedöma hastigheten på en sköldpadda, hur exakt tror du hennes bedömning är?)

Det låter som ett dåligt skämt men det verkar ju vara så det går till, sen står det som "fakta".

Har redan läst alla inlägg. Men har du läst mitt?

Sen tror jag nog att polisens tekniker inte förlitar sig på uppgifter från en fjortis om uppskattad hastighet- de har nog lite mer avancerade mätmetoder än så..
Tycker dock du talar nedsättande om unga tjejer, trist!
 

jetson

Guest
Har redan läst alla inlägg. Men har du läst mitt?

Sen tror jag nog att polisens tekniker inte förlitar sig på uppgifter från en fjortis om uppskattad hastighet- de har nog lite mer avancerade mätmetoder än så..
Tycker dock du talar nedsättande om unga tjejer, trist!

Iofs inget illa om tjejen hon verkar varit den smartare av vittnena. Det jag menar är att om det kan gå till sådär, då kan man fan inte lita på den här så kallade faktan. Den är beställd för att till våren ska det komma artikelserier om "motorcykeldöden"..

Senaste artikeln om motorcykeldöden:
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/motorcykeldoden-ska-stoppas-1.21551

(notera att det inte står något om att dödsolyckorna ligger på samma nivå trots en fördubbling av mc i trafik senaste 10 åren)
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
I 4 av 10 korsningsrelaterade olyckor har mc-föraren kört mer än 30 km/h över skyltad hastighet.

Hur vet dom det?

Skulle du bli förvånad om det stämmer?

Hur tror ni att det är?

47 döda i MC-olyckor, den siffran borde stämma åtminstone. Är sporthojar inte överrepresenterade? Kördes det egentligen "glidare" vid olyckorna?

Sen verkar man haka upp sig på att olyckshastigheten skulle vara felaktig.. den kanske inte är 100%-ig.. men jag tror snarare att den är "positivt" missvisande. Lär vara ett antal av singelolyckorna där föraren överlevt och sagt att han minsann körde laglig hastighet men där det egentligen gick betydligt fortare.

Det är ju bara ställa sig vid vägkanten en varm sommardag och bilda sig själv en uppfattning.

För övrigt.. Det verkar som att många är skeptiska till den här statistiken.. och att det inte ligger något av värde i studien.. däremot statistiken som visar att bilister är vållande till 60% av mc-olyckorna.. det är minsann sanning skriven i sten.

Se poängen istället så kanske några fler klarar sig 2010.
 
Last edited:
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top