Ny statistik från Trafikverket.

Lady in Red

Doctor
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CBR600 RR -09
Iofs inget illa om tjejen hon verkar varit den smartare av vittnena. Det jag menar är att om det kan gå till sådär, då kan man fan inte lita på den här så kallade faktan. Den är beställd för att till våren ska det komma artikelserier om "motorcykeldöden"..

Senaste artikeln om motorcykeldöden:
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/motorcykeldoden-ska-stoppas-1.21551

(notera att det inte står något om att dödsolyckorna ligger på samma nivå trots en fördubbling av mc i trafik senaste 10 åren)

Ja här ändrar vi oss snabbt, nu är tjejen helt plötsligt smartare "av vittnena" öhh vilka?? Tycker du går händelserna i förväg..
Du bara antar att uppgifterna inte stämmer! Varför tvivlar du? Verkar de orimliga på något sätt??
Men ring då Trafikverket imorgon o hör med dem vad de baserar sina uppgifter om hastighet på! :tummenupp
 
Last edited:

Catherine

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Falun
Hoj
Gixxer 750 K8
Ja här ändrar vi oss snabbt, nu är tjejen helt plötsligt smartare "av vittnena" öhh vilka?? Tycker du går händelserna i förväg..
Du bara antar att uppgifterna inte stämmer! Varför tvivlar du? Verkar de orimliga på något sätt??
Men ring då Trafikverket imorgon o hör med dem vad de baserar sina uppgifter om hastighet på! :tummenupp

Jag tvivlar också på hastighetsuppgifterna. Anledningen är att en av källorna till hastighetsbedömningar är vittnesuppgifter. Har läst någon tidigare undersökning som visade att hastigheten ofta överskattas vid höga varv och högt ljud (hittar tyvärr inte källan). Sen har jag en allmän känsla av att bilister gärna använder sig av "den kom så fort" varje gång en motorcyklist är inblandad. Det verkar vara en framgångsrik väg att flytta över skulden oavsett om det är sant eller inte.
 

jetson

Guest
Ja här ändrar vi oss snabbt, nu är tjejen helt plötsligt smartare "av vittnena" öhh vilka?? Tycker du går händelserna i förväg..
Du bara antar att uppgifterna inte stämmer! Varför tvivlar du? Verkar de orimliga på något sätt??
Men ring då Trafikverket imorgon o hör med dem vad de baserar sina uppgifter om hastighet på! :tummenupp

Bilisten, som ändrade sig efter en joyride med bilen.

Trafikverket är ungefär lika trovärdiga som Claes Tingvall, så jag tror jag avstår :näsblod
 

Lady in Red

Doctor
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CBR600 RR -09
Jag tvivlar också på hastighetsuppgifterna. Anledningen är att en av källorna till hastighetsbedömningar är vittnesuppgifter. Har läst någon tidigare undersökning som visade att hastigheten ofta överskattas vid höga varv och högt ljud (hittar tyvärr inte källan). Sen har jag en allmän känsla av att bilister gärna använder sig av "den kom så fort" varje gång en motorcyklist är inblandad. Det verkar vara en framgångsrik väg att flytta över skulden oavsett om det är sant eller inte.

Kanske beror på att den oftast "kom så fort"...
Som jag redan skrivit så baserar de uppskattning om hastighet på många fler uppgifter än bara vittnen (skadeplatsens utseénde, personskador, fordonsskador, avstånd som personer/fordon slungats iväg m.m. m.m.)
Eftersom inte Jens vill ringa kanske du kan ringa som också tvivlar? Bättre att försöka få fakta än att gå på "allmän känsla"?
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Detta säger väl det mesta, sid 17.

Man har pressat ned risken från över 700 till strax 150 per 100.000

Det finns väl inget transporslag i hela världen som har ökat säkerhet (5 ggr) så extremt dramatiskt, och det har gjorts UTAN abs,airbags,antisladd,säkerhetsbälten osv utan mest genom att förarna har blivit så ohyggligt mera säkerhetsmedvetna.

Det är väl enormt bra, tänk om alla andra kategorier trafikanter var lika bra.:banana

9a1201010544042b9.jpg
 

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
Jag har sedan länge ett begränsat förtroende för trafikverket (numera) förmåga att presentera sina findings.

Helt uppenbart ,givet valet av underruriker, är att man fokuserat på att lyfta fram så mycket negativt om sporthojar som möjligt. Precis som för 4-5 år sedan då förstsa omgången djupanalyser kom.

INGENSTANS framgår att det inte är ett statistisk urval av svennar som sitter på sporthojarna. Det är redan en pre-selektion av särskilt riskbenägna personer som enligt min tro och mening skulle uppvisa höga siffror oavsett om det kört en supersport, sporttourer eller annan MC (möjligen inte goldwing :p)

Jag skulle få mycket större förtroende för de där alsterna om jag visste att någon från SMC satt med i arbetsgrupperna. Någon som man vet inte är en fanatisk uptight nollvisionare eller tillhör intelligensreserven för den delen.


/Olzki - Vill ställa högre krav på myndighetspersoner vars lön han själv med skatten betalar
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Som jag redan skrivit så baserar de uppskattning om hastighet på många fler uppgifter än bara vittnen (skadeplatsens utseénde, personskador, fordonsskador, avstånd som personer/fordon slungats iväg m.m. m.m.)
Du menar att polisen har resurser att analysera trafikolyckor på annat sätt än subjektiva uppgifter från vittnen och poliser? Man analyser krockvåld och deformationer, simulerar fordonsrörelser osv. för att vetenskapligt få fram egentliga omständigheter?

Har du läst artikeln som jag länkade till?
 

jjabba

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Ort
i sadeln
Hoj
Kawasaki
Klarar man inte av att räkna procent så ska man nog vara försiktig med att generalisera fortkörare som dumdjävlar vilka inte borde få sprida sina gener...

Hoppsan, jag räknade visst fram fel grupp där. :brinnerup
Räkningarna i sig är iofs korrekta. Men för gruppen fortkörare som dessutom var fulla och/eller kortlösa och/eller hjälmlösa.

Det jag ville poängtera var förstås att 34% av dödsfallen drabbade folk som körde fulla eller utan mckort. Lite fort kör ju 'alla' då och då.

Förresten, klarar man inte av att läsa ska man nog vara generellt försiktig med klagomål :D. Jag skrev faktiskt "Plocka bort hastigheten så har vi kvar..." i min orginalpost.
 
Last edited:

Catherine

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Falun
Hoj
Gixxer 750 K8
Kanske beror på att den oftast "kom så fort"...
Som jag redan skrivit så baserar de uppskattning om hastighet på många fler uppgifter än bara vittnen (skadeplatsens utseénde, personskador, fordonsskador, avstånd som personer/fordon slungats iväg m.m. m.m.)
Eftersom inte Jens vill ringa kanske du kan ringa som också tvivlar? Bättre att försöka få fakta än att gå på "allmän känsla"?

Jag skrev "en av källorna", så där är vi överens...

Men myndigheter har ett intresse av att visa verkligheten på ett sätt som är politiskt korrekt och som passar dem. Det finns knappast en objektiv sanning, bara en sorts sammanställd "sanning" som beskriver den studerade olyckssituationen. Den "sanningen" kan se olika ut beroende på vem man frågar, vilka fakta som väljs ut, hur man sammanställer, hur man tolkar, hur man väljer att presentera osv. Olika bedömningar görs efter vägen som är mer eller mindre subjektiva, och mer eller mindre vetenskapliga. Etc, etc.

Dessutom finns det tydliga exempel på när hastigheten har överskattats, där fallet med Peter Burén är ett skrämmande sådant. Så att tvivla är sunt, tycker jag.
 

Lady in Red

Doctor
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CBR600 RR -09
Du menar att polisen har resurser att analysera trafikolyckor på annat sätt än subjektiva uppgifter från vittnen och poliser? Man analyser krockvåld och deformationer, simulerar fordonsrörelser osv. för att vetenskapligt få fram egentliga omständigheter?

Har du läst artikeln som jag länkade till?

Fråga 1. Ja, absolut! Självklart inte på alla olyckor, men på de allvarligare olyckorna med dödsfall/svårt skadade.
Snarare erfarenhet, sannolika bedömningar och kvalificerade uppskattninar.
Fråga 2. Nej

Jag skrev "en av källorna", så där är vi överens...

Men myndigheter har ett intresse av att visa verkligheten på ett sätt som är politiskt korrekt och som passar dem. Det finns knappast en objektiv sanning, bara en sorts sammanställd "sanning" som beskriver den studerade olyckssituationen. Den "sanningen" kan se olika ut beroende på vem man frågar, vilka fakta som väljs ut, hur man sammanställer, hur man tolkar, hur man väljer att presentera osv. Olika bedömningar görs efter vägen som är mer eller mindre subjektiva, och mer eller mindre vetenskapliga. Etc, etc.

Dessutom finns det tydliga exempel på när hastigheten har överskattats, där fallet med Peter Burén är ett skrämmande sådant. Så att tvivla är sunt, tycker jag.

Självklart är det så, att denna rapport inte stämmer till punkt och pricka med verkligheten. Jag själv tycker dock uppgifterna verkar rimliga utifrån min egen erfarenhet, och därför finner jag ingen anledning att så starkt ifrågasätta deras riktighet.
Du kanske har helt andra erfarenheter i bagaget som gör att du tvivlar på denna statistik vad vet jag.
 
Last edited:

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Ort
I stan på landet.
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Puh, hittade inte min modellen på mitt gamla plaståbäke i statistiken. Då kommer jag klara mig!


För övrigt ganska intressant statistik. Men det är ju knappast motorcykelmodellerna i sig som orsakar olyckor, utan det faktum att de mest risktagande testosteronhannarna helst vill ha den största plastkuken (hade jag också velat om jag hade haft råd).

/perris
 

Catherine

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Falun
Hoj
Gixxer 750 K8
Självklart är det så, att denna rapport inte stämmer till punkt och pricka med verkligheten. Jag själv tycker dock uppgifterna verkar rimliga utifrån min egen erfarenhet, och därför finner jag ingen anledning att så starkt ifrågasätta deras riktighet.
Du kanske har helt andra erfarenheter i bagaget som gör att du tvivlar på denna statistik vad vet jag.

Ah, då står vi inte så långt från varandra trots allt. Jag tvivlar på hastighetsuppgifterna och tror att de kan vara överskattade, men MC-förare kör ofta fort. Däremot är det trist och känns onödigt om det överdrivs och görs till ett större problem än det är.
 

Akinari

Aki
Gick med
28 Mar 2009
Ort
Västerås
Hoj
2009, Yamaha R6
inte förvånad, men tragiskt att de alltid tar upp det negativa i underrubrikerna. Statistik är statistik, dock måste man alltid ha i åtanke varför den är framtagen. suck.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ah, då står vi inte så långt från varandra trots allt. Jag tvivlar på hastighetsuppgifterna och tror att de kan vara överskattade, men MC-förare kör ofta fort. Däremot är det trist och känns onödigt om det överdrivs och görs till ett större problem än det är.

Well, det är uppenbarligen ett stort problem. Hur kan du säga att problemet görs större än det är? VET du att det inte alls är så som de skriver? Hur vet du det isf?
 

Lady in Red

Doctor
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CBR600 RR -09
Ah, då står vi inte så långt från varandra trots allt. Jag tvivlar på hastighetsuppgifterna och tror att de kan vara överskattade, men MC-förare kör ofta fort. Däremot är det trist och känns onödigt om det överdrivs och görs till ett större problem än det är.

Mja.. vi står nog dock lite långt ifrån varandra ändå (fast vi båda är tjejer..:va börjar bli trött nu)
Jag tycker inte att det överdrivs och att det görs till ett större problem än vad det är ( själv har jag dock inget problem med det, men förstår om Trafikverket har det) Jag tror nog att hastigheterna istället kan vara underskattade många gånger, jag menar +30km/h är ju en väldigt snällt tilltagen siffra... På 70-vägar (där en stor del av singelolyckorna inträffade) hur många kör 100km/h?? Många kör väl 120km/h, 140km/h 160km/h... osv
Godnatt!
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Några grå blendrökande vardags alkisar sitter och vänder och vrider på lite siffror och dödsolyckor för att kasta skit på en skara människor med ett visst intresse, hur seriöst tar man det när mer o mer brister hittas i denna skit statistik, men våra ärthjärnor till politiker och grottmänniskor till länsmän bygger bara ett större hat bara för att förbjuda våran hobby/livstil då de själva aldrig kommer intressera eller utöva det själva.

Men eftersom de flesta av dem dricker, röker, missbrukar dep. mediciner/droger pågrund av denna jävla gråa liv de har så tror de att de kan bestämma vad som helst åt andra bara de kastar fram nån statistik som är en fis i rymden jämfört med alla andra dödsorsaker i detta land eller på jorden.

Nä alla ska kontrolleras och allt ska förbjudas så denna jord blir överbefolkade och vi dör av hunger.


Lever för att njuta av mitt liv, vill inte leva längst, utan ha så roligt så länge jag lever. Förstår du/ni inte det så begär jag inte det, men begär inte nåt annat av mig heller.
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top