jetson
Guest
Skulle du bli förvånad om det stämmer?
Nej inte direkt, men vill veta hur mycket man kan lita på siffrorna.
Skulle du bli förvånad om det stämmer?
Iofs inget illa om tjejen hon verkar varit den smartare av vittnena. Det jag menar är att om det kan gå till sådär, då kan man fan inte lita på den här så kallade faktan. Den är beställd för att till våren ska det komma artikelserier om "motorcykeldöden"..
Senaste artikeln om motorcykeldöden:
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/motorcykeldoden-ska-stoppas-1.21551
(notera att det inte står något om att dödsolyckorna ligger på samma nivå trots en fördubbling av mc i trafik senaste 10 åren)
Ja här ändrar vi oss snabbt, nu är tjejen helt plötsligt smartare "av vittnena" öhh vilka?? Tycker du går händelserna i förväg..
Du bara antar att uppgifterna inte stämmer! Varför tvivlar du? Verkar de orimliga på något sätt??
Men ring då Trafikverket imorgon o hör med dem vad de baserar sina uppgifter om hastighet på!
Ja här ändrar vi oss snabbt, nu är tjejen helt plötsligt smartare "av vittnena" öhh vilka?? Tycker du går händelserna i förväg..
Du bara antar att uppgifterna inte stämmer! Varför tvivlar du? Verkar de orimliga på något sätt??
Men ring då Trafikverket imorgon o hör med dem vad de baserar sina uppgifter om hastighet på!
Jag tvivlar också på hastighetsuppgifterna. Anledningen är att en av källorna till hastighetsbedömningar är vittnesuppgifter. Har läst någon tidigare undersökning som visade att hastigheten ofta överskattas vid höga varv och högt ljud (hittar tyvärr inte källan). Sen har jag en allmän känsla av att bilister gärna använder sig av "den kom så fort" varje gång en motorcyklist är inblandad. Det verkar vara en framgångsrik väg att flytta över skulden oavsett om det är sant eller inte.
Du menar att polisen har resurser att analysera trafikolyckor på annat sätt än subjektiva uppgifter från vittnen och poliser? Man analyser krockvåld och deformationer, simulerar fordonsrörelser osv. för att vetenskapligt få fram egentliga omständigheter?Som jag redan skrivit så baserar de uppskattning om hastighet på många fler uppgifter än bara vittnen (skadeplatsens utseénde, personskador, fordonsskador, avstånd som personer/fordon slungats iväg m.m. m.m.)
Klarar man inte av att räkna procent så ska man nog vara försiktig med att generalisera fortkörare som dumdjävlar vilka inte borde få sprida sina gener...
Kanske beror på att den oftast "kom så fort"...
Som jag redan skrivit så baserar de uppskattning om hastighet på många fler uppgifter än bara vittnen (skadeplatsens utseénde, personskador, fordonsskador, avstånd som personer/fordon slungats iväg m.m. m.m.)
Eftersom inte Jens vill ringa kanske du kan ringa som också tvivlar? Bättre att försöka få fakta än att gå på "allmän känsla"?
Du menar att polisen har resurser att analysera trafikolyckor på annat sätt än subjektiva uppgifter från vittnen och poliser? Man analyser krockvåld och deformationer, simulerar fordonsrörelser osv. för att vetenskapligt få fram egentliga omständigheter?
Har du läst artikeln som jag länkade till?
Jag skrev "en av källorna", så där är vi överens...
Men myndigheter har ett intresse av att visa verkligheten på ett sätt som är politiskt korrekt och som passar dem. Det finns knappast en objektiv sanning, bara en sorts sammanställd "sanning" som beskriver den studerade olyckssituationen. Den "sanningen" kan se olika ut beroende på vem man frågar, vilka fakta som väljs ut, hur man sammanställer, hur man tolkar, hur man väljer att presentera osv. Olika bedömningar görs efter vägen som är mer eller mindre subjektiva, och mer eller mindre vetenskapliga. Etc, etc.
Dessutom finns det tydliga exempel på när hastigheten har överskattats, där fallet med Peter Burén är ett skrämmande sådant. Så att tvivla är sunt, tycker jag.
Räkningarna i sig är iofs korrekta. .
Självklart är det så, att denna rapport inte stämmer till punkt och pricka med verkligheten. Jag själv tycker dock uppgifterna verkar rimliga utifrån min egen erfarenhet, och därför finner jag ingen anledning att så starkt ifrågasätta deras riktighet.
Du kanske har helt andra erfarenheter i bagaget som gör att du tvivlar på denna statistik vad vet jag.
I 4 av 10 korsningsrelaterade olyckor har mc-föraren kört mer än 30 km/h över skyltad hastighet.
Hur vet dom det?
Ah, då står vi inte så långt från varandra trots allt. Jag tvivlar på hastighetsuppgifterna och tror att de kan vara överskattade, men MC-förare kör ofta fort. Däremot är det trist och känns onödigt om det överdrivs och görs till ett större problem än det är.
Ah, då står vi inte så långt från varandra trots allt. Jag tvivlar på hastighetsuppgifterna och tror att de kan vara överskattade, men MC-förare kör ofta fort. Däremot är det trist och känns onödigt om det överdrivs och görs till ett större problem än det är.
Man mäter bromsspår tex.
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |