Nya 250cc-klassen lever

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Nu har jag gått igenom bridgestone's däck och BW501F/502B är kanske ett alternativ. Det är inga slicks men. Ska se om jag kan ta å gulla till mig ett par sånna så att man kan testa i början på säsongen!

PS. Det verkar finnas underlag för en öppen 21/19-klass, vore skitkul om någon skulle kunna tänka sig att hålla i det. Håller på egga upp halva skellefteå att prova på motard me crosshojjarna nästa säsong :)
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Nu har jag gått igenom bridgestone's däck och BW501F/502B är kanske ett alternativ. Det är inga slicks men. Ska se om jag kan ta å gulla till mig ett par sånna så att man kan testa i början på säsongen!

PS. Det verkar finnas underlag för en öppen 21/19-klass, vore skitkul om någon skulle kunna tänka sig att hålla i det. Håller på egga upp halva skellefteå att prova på motard me crosshojjarna nästa säsong :)

:tummenupp :tummenupp :tummenupp HEJA HEJA HEJA :) :) :)
 

Rondellen

Beach 08?? beer 08 ;)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
R6 -01,
Nu har jag gått igenom bridgestone's däck och BW501F/502B är kanske ett alternativ. Det är inga slicks men. Ska se om jag kan ta å gulla till mig ett par sånna så att man kan testa i början på säsongen!

PS. Det verkar finnas underlag för en öppen 21/19-klass, vore skitkul om någon skulle kunna tänka sig att hålla i det. Håller på egga upp halva skellefteå att prova på motard me crosshojjarna nästa säsong :)

Du har lyckats egga upp mig. Hoppas de blir av.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Satt igår och spånade lite om datum för ett kombinerat 250- och rookierejs. Alltså två klasser under samma dag. Tyvärr ser det trångt ut med helger som inte krockar med annat. Vi måste ju tyvärr anpassa ett sånt rejs mot MX eftersom jag hoppas kunna locka folk som idag kör 250-MX.

Så vad säger ni om att köra rejs en torsdagkväll ??? Det funkade ju jämrans bra för Beviks/Highland så det borde väl gå även för 250!?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
T.ex handtagsskydd... Det är krav på metallinlägg men formuleringen i reglementet 2006 var tyvärr lite luddigt. Till 2007 kommer detta vara fixat. Nya reglementet jobbas det på just nu och presenteras så fort det är klart.

Vad är motivet till att handtagskydd krävs? Varken motocross eller RR kräver handtagsskydd!? Och jag betraktar Supermoto som nåt mellanting så jag förstår inte...
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Vad är motivet till att handtagskydd krävs? Varken motocross eller RR kräver handtagsskydd!? Och jag betraktar Supermoto som nåt mellanting så jag förstår inte...

Höghastighetstävling med mer "kroppskontakt" än RR antar jag är idén. Svenska reglementet följer det internationella till största delen så om man läser där kanske man får en vidare/bättre förklaring.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Tycker det är så korkat i både RR och MX att man inte använder handtagsskydd. Alla som är lite rejsigare har ju kvar händerna på styret när man kraschar så att inte motorn stannar :rolleyes:

Rejset du snackar om Jocke det är ett enskillt i Örebro alltså? Jag vet inte om jag fick fram det jag menade, att det finns underlag för en öppen 21/19 klass (dvs att 450cc kan köra också)
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Tycker det är så korkat i både RR och MX att man inte använder handtagsskydd. Alla som är lite rejsigare har ju kvar händerna på styret när man kraschar så att inte motorn stannar :rolleyes:

Håller med. T.o.m Peter Lindén sa när jag tog min RR-licens att de som hade möjlighet skulle korta av kopplings- och bromsgrepp för att undvika olyckor. Något som alltså handtagsskydd skulle fixa. De flesta som är emot det menar att risken för armbrott ökar för man kan fastna i skydden och ärligt talat så vet inte jag hur rätt de har men JAG har aldrig varit nära att fastan på det sättet efter kanske ett 50-tal klotningar.


Olof Eriksson skrev:
Rejset du snackar om Jocke det är ett enskillt i Örebro alltså? Jag vet inte om jag fick fram det jag menade, att det finns underlag för en öppen 21/19 klass (dvs att 450cc kan köra också)
Rejs som jag snackar om är en enklare tävling här i Örebro. Helt enkelt eftersom det är här jag kan påverka vad som händer. Och då blir det två klasser; 250cc och rookie.

Om inte jag tar helt fel så välkomnar reglementet dem med 19/21 i S1 tillsammans med dig (fast jag måste återkomma om det). Eller S2 med mig såklart. Eller rookie ;)
Vi kan inte göra massa olika klasser för alla varianter av hojjar/däck/bromsar osv tyvärr.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Håller med. T.o.m Peter Lindén sa när jag tog min RR-licens att de som hade möjlighet skulle korta av kopplings- och bromsgrepp för att undvika olyckor. Något som alltså handtagsskydd skulle fixa. De flesta som är emot det menar att risken för armbrott ökar för man kan fastna i skydden och ärligt talat så vet inte jag hur rätt de har men JAG har aldrig varit nära att fastan på det sättet efter kanske ett 50-tal klotningar.

Om man tappar styret finns det ju klart en risk att man trasslar in armen mellan styre & handtagsskydd. Dock har jag inte lyckats tappa styret på en supermoto hoj (utan att själv redan tagit mark iaf). Det har dock hänt på crossbanan vid något enstaka tillfälle. Men aldrig trasslat in mig.
Om man lyckas bryta armen med hjälp av handtagsskydden så kan det nog bli ganska nasty. Men om man kör utan, hur hade då fingrarna sett ut efter alla vurpor? Är ganska säker på att fördelen med skydden vägen upp risken ganska tungt.
 

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
Jäklar vad sugen man blir, vore jag lite rikare skulle detta varit helt perfekt! :yoparty
 

Marcin_go

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2004
Ort
Lund
Hoj
YZ250f -06; CB900f Hornet -02; CBR1000RR -08; Aprilia RS250 -98
Bara en liten undring, hur kan man "låna" däck?! Eller du är så snäll att du bara låter någon slita dina slicks?!
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Bara en liten undring, hur kan man "låna" däck?! Eller du är så snäll att du bara låter någon slita dina slicks?!

Det är väl en del av SVEMOS pengar (vi som betalar licenser, engångslicenser osv) som går tillbaka till förarna. Eller rättare sagt till återväxten och sporten. :tummenupp
Jocke är snäll, men inte så snäll att han köper in slicks för en massa privata medel.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Bara en liten undring, hur kan man "låna" däck?! Eller du är så snäll att du bara låter någon slita dina slicks?!
Bra undring...
Jag är samordnande för den här klassen från SVEMO och därifrån har jag en liten liten budget. En del av denna budget har jag tänkt ska gå till att köpa in slicks som jag sen lånar ut till de som hör av sig och vill prova :)
 

Rondellen

Beach 08?? beer 08 ;)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
R6 -01,
Bra undring...
Jag är samordnande för den här klassen från SVEMO och därifrån har jag en liten liten budget. En del av denna budget har jag tänkt ska gå till att köpa in slicks som jag sen lånar ut till de som hör av sig och vill prova :)

Vad är de för märke och pris på sånna däck, man måste ju öva :D
 

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lusasken
Hoj
Trehundra kubikare
...att köpa in slicks som jag sen lånar ut till de som hör av sig och vill prova :)

Jag vill låna pliiiiiis :)

För er som inte kört med släta 19/21" däck på crossen kan jag berätta att det är skitkul, går att slajda precis lika brett som med 17".
Ett plus är att det är lättare att få fina powerslides ut ur kurvorna oxå :tummenupp
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Jag vill låna pliiiiiis :)

För er som inte kört med släta 19/21" däck på crossen kan jag berätta att det är skitkul, går att slajda precis lika brett som med 17".
Ett plus är att det är lättare att få fina powerslides ut ur kurvorna oxå :tummenupp

DU är FÖR gammal :arsele

Närå, du är väldans välkommen :tummenupp
Då får vi nån som på allvar kan visa att det går att åka blixtfort med stora däck oxå...
 

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
954rr -02, cx500 -78, 525exc -07
Fan, så bor man 10 minuter från banan och har bara EN hoj som skulle kunna gå att få in i 250-klassen. Nämligen min gamla slitna dt 125a.

Sponsor sponsor sponsor?:crash
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Två fråger, 1 vad skulle det kosta att lösa någonsorts en gång licens och köra nån tränning och en tävling?

2 jag antar att 18 18 som nån lustig kurre har satt på min hoj inte är tillåtet?
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Två fråger, 1 vad skulle det kosta att lösa någonsorts en gång licens och köra nån tränning och en tävling?

2 jag antar att 18 18 som nån lustig kurre har satt på min hoj inte är tillåtet?

1. Engångslicens = 300:-. För Örebro gäller kravet att du gått licenskurs för supermoto ELLER har en kortare genomgång med MIG vid lämpligt tillfälle före tilltänkt rejs. Det är enligt reglementet respektive tävlingsledare som sätter dessa krav så jag kan bara svara för Örebro. Träningsavgift i Örebro är 200:- per gång.

2. 18/18 är OK men du hamnar då i delklassen för 17" om det blir så att vi delar upp. Däremot kan jag inte lova något om möjligheten att låna ut däck vid träning eftersom de troligen kommer köpas in som par.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top