Nja, med den skillnaden då att Yamaha i det fallet skulle ha en dominerande ställning, och det skulle bli Yamahas plantskola av det hela. Så riktigt detsamma kan jag inte se att det blir.Om man bara vill åt racing på lika villkor/jämnare racing, så kan man ju lika gärna köra R6-cup i vm.
Förstår besvikelsen hos dem tvåcylindriga tvåtaktsmotorer är livet o allt annat suger.
Jag har följt en del från GP2 serien alltså formelserien under F1 och funnit spektakulära omkörningar och framförallt täta race vilket jag känner att oxå Moto 2 kommer att bjuda på.. Sedan är det ju inte säkert att reglementet är hugget i sten, det finns säkert utrymme för lite dynamik där oxå se.
Innan dom hinner ändra det: Vissa reportrar har noll koll på racing och teknik men försöker ändå skriva om det. Enligt denna artikeln finns det 3-taktare i dom nya reglerna och 2-taktarna får minsta viktgränsen tilldelade i Moto2!
Teknikens under! Vill se! Det här är en spark i röven på alla teknikfientliga bakåtsträvande tvåtaktstalibaner som tidigare i den här tråden hävdat att detta innebär "standardhojsracing" och som hela tiden vill att allt ska vara som det alltid varit. Detta är framtiden, tretaktsmotorn är här!
Undrar hur den funkar....
Varför inte en ny 400cc serie..!??
Det handlar inte om tvåtaktare eller frytaktare utan om att reglementet är en superimpotent, slaktad, kastrerad version av allt det GP-racing står för.Förstår besvikelsen hos dem tvåcylindriga tvåtaktsmotorer är livet o allt annat suger.
Jag har följt en del från GP2 serien alltså formelserien under F1 och funnit spektakulära omkörningar och framförallt täta race vilket jag känner att oxå Moto 2 kommer att bjuda på.. Sedan är det ju inte säkert att reglementet är hugget i sten, det finns säkert utrymme för lite dynamik där oxå se.
Det handlar inte om tvåtaktare eller frytaktare utan om att reglementet är en superimpotent, slaktad, kastrerad version av allt det GP-racing står för.
Att detta skulle vara lösningen för de problem man säger sig stå inför dvs. kostnaderna och avsaknaden av tät racing tror jag inte en sekund på.
Som sagt. En konstgjord klass.
Till Hondas RS250R finns det ungefär 4 olika utväxlingar på varje växel att köpa.
Till RS125R har vi en komplett låda som innehåller alla köp + dom som vm team haft. Där är det 6 olika utväxlingar per växel. Kanske är 4 olika utväxlingsmöjligheter som inte finns att köpa normalt på 5:an och 6:an. Men en sån låda är nog max vad man kan hitta på för utväxlingar med vissa utväxlingar lägre och högre än växlarna närmast. Ettans main-axel ligger på 1800:-sek och vissa drev runt 500:- sek nya. Till en 250cc kanske ett drev kostar ca 800:- sek nytt. Så ingen jättekostnad dom sparar in på..
tack
så¨prototyp racing med max TRE alternativ per växel är vad som blir
och sen sälja för 20000euro (undra vad en "super" trimmad r6 lr nån annan 600:a motor är värd efter en helg.....)
vad får man göra åt utväxlingar i supersport600 nu????
Nej, så lät det inte alls.Så här lät klagokören från talibanerna när MotoGP kom också.
Vi snackar om en supportklass, det är inte hela världen.
Snacka om utvecklingsfientligt reglemente. Vem vill lägga enorma summor på utveckling när sedan valfri motståndare kan köpa motorn efter racet och sen kopiera fritt.......
Nu skall jag gå ut och spy....
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |