Nya 600cc klassen= Moto2

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
"We are in Grand Prix Racing, so why would we use a street engine? This is like a jockey riding a donkey in a horse race...."
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Förstår besvikelsen hos dem tvåcylindriga tvåtaktsmotorer är livet o allt annat suger.

Jag har följt en del från GP2 serien alltså formelserien under F1 och funnit spektakulära omkörningar och framförallt täta race vilket jag känner att oxå Moto 2 kommer att bjuda på.. Sedan är det ju inte säkert att reglementet är hugget i sten, det finns säkert utrymme för lite dynamik där oxå se.

:tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Om man bara vill åt racing på lika villkor/jämnare racing, så kan man ju lika gärna köra R6-cup i vm.
Nja, med den skillnaden då att Yamaha i det fallet skulle ha en dominerande ställning, och det skulle bli Yamahas plantskola av det hela. Så riktigt detsamma kan jag inte se att det blir.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Innan dom hinner ändra det: Vissa reportrar har noll koll på racing och teknik men försöker ändå skriva om det. Enligt denna artikeln finns det 3-taktare i dom nya reglerna och 2-taktarna får minsta viktgränsen tilldelade i Moto2! :D

http://www.motograndprix.de/index.php?page=2&newsID=33557666



Das minimale Gewicht für die Motoren liegt bei:
53kg für Viertakter,
50kg für Dreitakter,
47kg für Zweitakter.

Das Fahrwerk ist nach wie vor ein Prototyp. Innerhalb der gegebenen Richtlinien, durch das Technische Reglement der FIM Grand Prix, ist die Umsetzung frei. Es ist nicht erlaubt den Rahmen, Sitz, Tank, Schwenkarm oder die Motorenabdeckung von Serien-Maschinen zu verwenden.
Minimal Gewicht:
135kg für Viertakter,
130kg für Dreitakter,
125kg für Zweitakter.
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Förstår besvikelsen hos dem tvåcylindriga tvåtaktsmotorer är livet o allt annat suger.

Jag har följt en del från GP2 serien alltså formelserien under F1 och funnit spektakulära omkörningar och framförallt täta race vilket jag känner att oxå Moto 2 kommer att bjuda på.. Sedan är det ju inte säkert att reglementet är hugget i sten, det finns säkert utrymme för lite dynamik där oxå se.

:tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Jag är allt annat än nån tvåtaktsfantast, men jag tycker det här verkar som en fruktansvärt tråkig klass på pappret framförallt för att den verkar så icke-GP enligt reglementet.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Innan dom hinner ändra det: Vissa reportrar har noll koll på racing och teknik men försöker ändå skriva om det. Enligt denna artikeln finns det 3-taktare i dom nya reglerna och 2-taktarna får minsta viktgränsen tilldelade i Moto2! :D

Teknikens under! Vill se! Det här är en spark i röven på alla teknikfientliga bakåtsträvande tvåtaktstalibaner som tidigare i den här tråden hävdat att detta innebär "standardhojsracing" och som hela tiden vill att allt ska vara som det alltid varit. Detta är framtiden, tretaktsmotorn är här!

Undrar hur den funkar....:confused:
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Teknikens under! Vill se! Det här är en spark i röven på alla teknikfientliga bakåtsträvande tvåtaktstalibaner som tidigare i den här tråden hävdat att detta innebär "standardhojsracing" och som hela tiden vill att allt ska vara som det alltid varit. Detta är framtiden, tretaktsmotorn är här!

Undrar hur den funkar....:confused:

som schottis 1 o 2 o 3 hopp=)
 

4:20

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Ort
Överallt..
Hoj
Såld: ZX6RR "BanEdition" lolz RVF NC35 *såld
Varför inte en ny 400cc serie..!?? :va


vilka as, spö ska dom ha! :mad:
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Varför inte en ny 400cc serie..!?? :va

Kan hålla med om att 400cc verkar skit kul :tummenupp

Men det är väl ändå så att i dom traditionellt köpstarka ekonomierna körs det populära liter cyklar och 600cc och att Moto 2 ytterligare skulle attrahera många fler "young guns" att gå till butiken o handla hem en Moto 2 replika.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Förstår besvikelsen hos dem tvåcylindriga tvåtaktsmotorer är livet o allt annat suger.

Jag har följt en del från GP2 serien alltså formelserien under F1 och funnit spektakulära omkörningar och framförallt täta race vilket jag känner att oxå Moto 2 kommer att bjuda på.. Sedan är det ju inte säkert att reglementet är hugget i sten, det finns säkert utrymme för lite dynamik där oxå se.

:tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp
Det handlar inte om tvåtaktare eller frytaktare utan om att reglementet är en superimpotent, slaktad, kastrerad version av allt det GP-racing står för.
Att detta skulle vara lösningen för de problem man säger sig stå inför dvs. kostnaderna och avsaknaden av tät racing tror jag inte en sekund på.
Som sagt. En konstgjord klass.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Motorerna kommer ju vara "sämre" än dom som finns i butik till Svenssons. En helt vanlig R6 gatmotor är ju diskfalificerad på flera punkter för den är för extrem. Variabla insug och titanventiler tex. Så att motorerna skulle locka fler köpare tror jag inte. Kommer ju bli ett chassie och programerings VM i den nya klassen. Inget som kommer säljas till kunder..
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Det handlar inte om tvåtaktare eller frytaktare utan om att reglementet är en superimpotent, slaktad, kastrerad version av allt det GP-racing står för.
Att detta skulle vara lösningen för de problem man säger sig stå inför dvs. kostnaderna och avsaknaden av tät racing tror jag inte en sekund på.
Som sagt. En konstgjord klass.

Det är intressant, jag har kamrater som slutade titta på roadracing vm då 500cc gick förlorat och jag har förstått att många skippar MGP idag pga trista race och utvecklingen med överflödet av takniska prylar/hjälpmedel. Det är nog väldigt subjektivt vad GP-racing står för. Dom bästa förarna på dom "vildaste" cyklarna utan hjälpmedel eller GP-racing är där utveckling av teknik "kalla det för hjälpmedel om ni vill" premieras? Räkna med att fabrikerna ser att racingen ska generera teknisk utveckling på gatcyklar och sålda cyklar i butik och att då valet av kubik/klass tas med i beräkning. Själv tycker jag att 990cc tiden var kul o intressant samt tiden under -80 talet med nästan nya mästare varje år och bred topp.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Helt absurt när man tänker på att en R6/CBR/GSXR/ZXR motor är för avancerad för en klass i GP...
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
Till Hondas RS250R finns det ungefär 4 olika utväxlingar på varje växel att köpa.

Till RS125R har vi en komplett låda som innehåller alla köp + dom som vm team haft. Där är det 6 olika utväxlingar per växel. Kanske är 4 olika utväxlingsmöjligheter som inte finns att köpa normalt på 5:an och 6:an. Men en sån låda är nog max vad man kan hitta på för utväxlingar med vissa utväxlingar lägre och högre än växlarna närmast. Ettans main-axel ligger på 1800:-sek och vissa drev runt 500:- sek nya. Till en 250cc kanske ett drev kostar ca 800:- sek nytt. Så ingen jättekostnad dom sparar in på..

tack

så¨prototyp racing med max TRE alternativ per växel är vad som blir:huvet

och sen sälja för 20000euro (undra vad en "super" trimmad r6 lr nån annan 600:a motor är värd efter en helg.....)

vad får man göra åt utväxlingar i supersport600 nu????
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
tack

så¨prototyp racing med max TRE alternativ per växel är vad som blir:huvet

och sen sälja för 20000euro (undra vad en "super" trimmad r6 lr nån annan 600:a motor är värd efter en helg.....)

vad får man göra åt utväxlingar i supersport600 nu????

Dom har fritt i sina växellådor. Begränsningarna är bara att dom måste ha samma antal växlar som homologiserat och att dom inte får ändra primärväxeldrevet. Antal alternativ på dreven är inte begränsade i denna "produktionscykel klass".

Max-priset på elektroniken måste vara mindre än vad som spenderas i WSS med.
 
Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Så här lät klagokören från talibanerna när MotoGP kom också.

Vi snackar om en supportklass, det är inte hela världen.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Aprilia har lämnat in en förfrågan om att få köra 250GP 2 år tillsammans med den nya klassen. Man är inte intresserade av att bygga dom nya cyklarna då dom menar att dom inte kommer bli billigare. Ett konkurensmässigt chassie kommer bli dyrt och servicen på 4-t kommer bli dyrare än för deras 2-t menar dom.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Snacka om utvecklingsfientligt reglemente. Vem vill lägga enorma summor på utveckling när sedan valfri motståndare kan köpa motorn efter racet och sen kopiera fritt.......

Nu skall jag gå ut och spy....

Jag följer med och spyr!

Det är lika bra att dom radar upp ett gäng likadana cyklar i depån så får förarna dra lott om vilken dom ska köra för dagen.

Vill man göra det extra spännande så slänger man i tre bättre och tre sämre hojar i potten så att någon enstaka bottenförare får en pallplacering ibland, medans någon riktig talang får slita med ett ök....
 
Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Top