Nya 600cc klassen= Moto2

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Helt absurt när man tänker på att en R6/CBR/GSXR/ZXR motor är för avancerad för en klass i GP...
Avancerad är väl inte ett självändamål?
F.ö. är en R6 är redan idag inte tillåten i 250 GP pga. för många cylindrar etc. etc.
R6:an lämnar mer effekt, men är långsammare över varvet. Så visst hopp om framtiden finns det. En 600 i ett lättare och smidigare chassi, samt jämnare material till alla förare tror jag visst kan fungera, jag hoppas det.
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
Avancerad är väl inte ett självändamål?
F.ö. är en R6 är redan idag inte tillåten i 250 GP pga. för många cylindrar etc. etc.
R6:an lämnar mer effekt, men är långsammare över varvet. Så visst hopp om framtiden finns det. En 600 i ett lättare och smidigare chassi, samt jämnare material till alla förare tror jag visst kan fungera, jag hoppas det.

några punkter som är "dumma"
#sälja motor för 20000euro
#bara TRE olika utväxlingar per växel och år
#elektronik för max 650 euro
#"alla" dagens 600 motorer är för bra......
#samma vikt som motogp.....(nästan iaf)
#roligt för dom som kör och är långsammare än supersport600:huvet


sp nu har jag spytt nog mycke galla (och allt är hondas FEL)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Avancerad är väl inte ett självändamål?

Åtminstone för mig finns där en poäng i att prototypracing skall representera det teknisk hetaste som vi för tillfället kan bygga. Visst borde där finnas tekniska begränsningar i klassen så att vi inte får MotoGP fast ännu dyrare då man måste trimma hårdare med den mindre volymen fast så här restriktivt reglemente gör ju allt väldigt B...

En annan intressant aspekt är minimivikterna för motorn som är löjligt högt satta. Man lär ju behöva ballasta motorn för att inte underskrida minimivikterna. En standard 600 gatspis väger 56kg och där finns lätt 5kg dökött utan att ge motorn anorexia. Tittar man på V2 blir man direkt trött då en SXV 550 Aprilia väger 37kg vilket är 10kg under gränsvärdet och då är det ändå en gatspis.....

Vi lär få se många oljetråg i Mallory......:sjuk
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Om jag ska bygga en hoj:

Eftersom alla kommer tro det är viktigast med chassiet och jag inte kommer vilja visa något av mitt chassie - för att åtminstånde få konkurenterna till att tro att jag har hittat nått som inte dom har. Så.. Jag kommer se till så att kåporna täcker så mycket som möjligt av ramen. Tvärtemot trenden i MotoGP med minimala kåpor alltså..

På motorerna så vill jag försvåra så mycket det går ifall nån råkar köpa en motor. Toppen skruvas ihop genom att man måste ha monterat ut vevaxlen eller nått. Använder jag en produktionsmotor så kommer jag ändra fästpunkterna till nått som ingen annan har så att motorn inte passar rakt i en annan konkurents ram.

Någon som har fler synpunkter på bygget?
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Om jag ska bygga en hoj:

Eftersom alla kommer tro det är viktigast med chassiet och jag inte kommer vilja visa något av mitt chassie - för att åtminstånde få konkurenterna till att tro att jag har hittat nått som inte dom har. Så.. Jag kommer se till så att kåporna täcker så mycket som möjligt av ramen. Tvärtemot trenden i MotoGP med minimala kåpor alltså..

På motorerna så vill jag försvåra så mycket det går ifall nån råkar köpa en motor. Toppen skruvas ihop genom att man måste ha monterat ut vevaxlen eller nått. Använder jag en produktionsmotor så kommer jag ändra fästpunkterna till nått som ingen annan har så att motorn inte passar rakt i en annan konkurents ram.

Någon som har fler synpunkter på bygget?


Lägg till en "egendesignad torx" skruvar på allt, på det också, så är det kanon! :)
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Just nu bygger EM och CEV Supersportmästarteamet Laglisse Yamaha 10st Moto2 hojar för att man ska börja köra denna klassen i Spanska CEV redan nästa år. Motorer från R6 och chassie från Suter.

Man kommer ta det som ett pilotprojekt i CEV och hoppas få ihop 15 cyklar i den Spanska serien.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Åtminstone för mig finns där en poäng i att prototypracing skall representera det teknisk hetaste som vi för tillfället kan bygga. Visst borde där finnas tekniska begränsningar i klassen så att vi inte får MotoGP fast ännu dyrare då man måste trimma hårdare med den mindre volymen fast så här restriktivt reglemente gör ju allt väldigt B...
Jo, visst är avancerade hojar roliga. MotoCzyz, Britten t.ex. väcker mitt intresse. Tyvärr verkar riktiga innovatörer inte nå konkurrenskraft utan den tar de etablerade med fetast plånböcker hand om. Så graden av "avancerat" måste vägas av mot att en rejäl VM-klass ska ha ett brett och konkurrenskraftigt startfält. Fler än Aprilias affishnamn ska kunna vinna.

Du kan så klart ha rätt men min egen inställning är väl snarare att jag vill se ett par race först innan jag sågar det. Blir det GSXR-cup så nja, då kommer även jag att ogilla reglementet.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Just nu bygger EM och CEV Supersportmästarteamet Laglisse Yamaha 10st Moto2 hojar för att man ska börja köra denna klassen i Spanska CEV redan nästa år. Motorer från R6 och chassie från Suter.

Man kommer ta det som ett pilotprojekt i CEV och hoppas få ihop 15 cyklar i den Spanska serien.

bläddrade runt i lite race bilder idag och det slog mig när jag tittade på Illmor hojen att, nu jäklar kommer dom nog tillbaka,, kul.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj

kul läsning, känns skönt att det händer nått med supportklassen till MGP.

"What is clear is that the 250s are 1-2 seconds faster than the Supersport 600s, but then the Supersport machines weigh in the region of 160kg, as opposed to the 135kg permitted for the Moto2 bikes."

Om cyklarna blir som typ Gileras tänkta 4t projekt blir d ju riktigt fin kaka av d hela. Oxå Moriwaki o Honda har det ju längre tid ryktats om ha cyklar klara för Moto2 :tummenupp
 

Bifogat

  • 2668.jpg
    2668.jpg
    123.3 KB · Visningar: 79
  • m600.jpg
    m600.jpg
    73.9 KB · Visningar: 93
Last edited:

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Hur definierat är vad som är motor, står det skrivet att t.ex. koppling och transmission är en del av motorn?
Kan man klara sig undan och göra motorn svår att använda för någon annan genom att lyfta ut i stort sett allt utom topp, cylinder, och vevhus?
Göra det hela väldigt modulärt, med andra ord.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Hur definierat är vad som är motor, står det skrivet att t.ex. koppling och transmission är en del av motorn?
Kan man klara sig undan och göra motorn svår att använda för någon annan genom att lyfta ut i stort sett allt utom topp, cylinder, och vevhus?
Göra det hela väldigt modulärt, med andra ord.

Jag tänkte dessamma.

Men hur ska dom göra om 10st vill köpa vinnarens eller den som hade högst toppfarts hoj? Dra lott eller högstbjudande? :va


Att motorn måste säljas för 20.000 euro hade jag skitit i. Jag hade byggt en för det dubbla minst. För jag vill vinna och på så sätt tror jag även att dom fattigaste konkurenterna ändå inte kommer ha råd eller våga bygga lika dyra motorer i sin tur även om dom försöker kopiera min motor. Det får kosta en mellanskillnad på 20.000 euro per race på motorn alltså. Jag kan bygga ännu mera extrema motorer för varje race och på så sätt tvinga mina konkurenter att slänga ut 20.000 euro på nått dom bara kan titta på. Det är en VM klass och jag vill bli Värlsdmästare i den näst viktigaste klassen i världen. Den som är under MotoGP... :)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Undrar varför de har en varvtalsgräns på 16000 varv? Det är ju inte så speciellt spjutspets.... Varför inte 22000? T.ex....:va
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Undrar varför de har en varvtalsgräns på 16000 varv? Det är ju inte så speciellt spjutspets.... Varför inte 22000? T.ex....:va

Mycket bra fråga varvtalebegränsningen sätter ju stopp för massor av effekt, det är ju rent fysiskt lite meckigt att få ut effekt utan att varva mer...

Visst behöver man en varvgräns för att kostnaderna inte skall skena men 16kRPM känns lite väl lågt, så mycket varvar ju gatcyklar som går flera säsonger mellan renoveringarna. Känns lite bakvänt med ett mer restriktivt reglemente än vad gatcyklarna har...
 

jonasb46

160 varv på ringen (2006)
Gick med
14 Jul 2004
Ort
Malmö
Hoj
RSV4 Factory, RS 250
Ska det bara va billigt så kunde ju klassen va helt öppen med bara 600cc och 20000 euro för motorn!
Det borde ju inte kosta så mycket att piska 4t 600orna med motsvarande 2t eller Wankel.
Så kunde ju 4t teamen / tillverkarna tillgodoräkna sig försäljningen till massorna o lägga pengarna på utveckling!

Nä just det, det funkar ju inte om dom kommer sist...
Men dom kunde ju alltid sälja motorerna som stationära, till pumpar o sånt, men jag hade nog hellre haft en pumpmotor med tre-fyra expansionskammare ändå..

Jag hade nog åkt på alla rejsen iallafall, så kunde man gått innan Moto GP så slipper man kön..

Ursäkta om jag har fel
/jonas.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Undrar varför de har en varvtalsgräns på 16000 varv? Det är ju inte så speciellt spjutspets.... Varför inte 22000? T.ex....:va

För att göra det billigare såklart! Vad trodde du? :)

Varvtalsbegränsingen, max 2 kompletta inbesiktigade motorer och vanlig macksoppa är för att det inte ska skena för mycket i trimmningen och kostnaden för det.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
FIM har här släppt lite mer info än i artikeln... Cyklarna skall bla tydligen gå på pumpsoppa....

Nu vill jag spy igen....

EDIT: Dessutom enbart 17" hjul (vad är det nu för fel på 16,5") och inga kolfiberfälgar (är de mycket dyrare än smidda maghjul?)
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Mycket bra fråga varvtalebegränsningen sätter ju stopp för massor av effekt, det är ju rent fysiskt lite meckigt att få ut effekt utan att varva mer...
Tja, mitt tips är att de tror att detta ska möjliggöra satsningar på 2 och 3-cylindriga hojar. Fritt varvtal och det hade varit idel 4:eek:r. Tror jag alltså.

Angående folkrace regeln: Den är nog inte ens tänkt för att göra så att man köper konkurrentens motor för att race:a med alls. Det går inte. Enbart för att det ska gå att få insikt i konkurrenternas material.
Det är troligen inte materialkostnaden som bestämmer motorpriset ändå på en handbyggd lågserie-motor för MotoGP. Värdet är säkert uteslutande konstruktionen, titan eller inte.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Det bästa hade varit om man kunde bygga en motor för 10.000 euro och sen se konkurenterna lägga bud om den på 20.000 euro. Sen bygger man bara 2st motorer för dom pengarna och tackar konkurenterna för sponsringen! :D
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Det bästa hade varit om man kunde bygga en motor för 10.000 euro och sen se konkurenterna lägga bud om den på 20.000 euro. Sen bygger man bara 2st motorer för dom pengarna och tackar konkurenterna för sponsringen! :D
Låter som en plan. Jag har jobbat som svarvare, och NC-programmering kan jag lära mig. När börjar vi? ;)
 
Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Top