Nollvision
Jag är min egen nemesis.
3500-milafunktionen är ju ett krav för Euro 4/5 och började gälla som krav från 2016. Vilket ger att bara Euro 4-hojar bör få det kravet och hojar som är äldre och som kanske har katalysator fast bara är klassade för Euro 3 bör inte hamna under den regeln.Jag tänkte att om det gäller på äldre hojar från 2004 också där det fanns katalysator från fabrik kan man ju strunta i den biten om hojen har gått mer än 3500 mil. Avgaskraven måste ju därmed också lättas lite på dessa hojarna eftersom katalysatorn är ur funktion eller bortplockad. Återstår då om mappen är negativt inställd för utsläppsnivåerna. Det kanske är på marginalen när man väger in allt. Vi kanske talar om en 14 år gammal hoj där katalysatorn är avplockad/ur funktion.
Det kan ju vara så att reglerna mer kommer att påverka hojarna som säljs nya nu och framåt. Som sagt spännande att se vad som händer.
Om det sedan är bra eller dåligt kan ju diskuteras, för om den äldre Euro 3-hojen istället faller under helfordonsgodkännandet och det nu ska följas hårdare, så måste ju katten finnas där under hojens hela livstid vare sig den funkar eller ej.
Men jag tror också att detta främst kommer att gälla för hojar 2016 eller nyare, som kommer att bli hårdare kollade än vad som tidigare skett, och att äldre hojar kommer att klara sig som innan. Men risken är ju ändå att det blir en viss gråzon i reglerna under övergången där hojar i mellanskiktet 2005-2015 får lite extra stryk innan allt är klarlagt.
Främst är det väl om man har en äldre hoj som är Euro 4-klassad som problemen kan uppstå, för då kanske man redan har besiktat den med eftermarknadssystem med mera utan problem och helt plötsligt så går man nu efter de nya kraven.
Edit: Euro 3-kraven kom 2007 och det inkluderar katalysator. Så ska även Euro 3 följas hårdare så får alla med helsystem och Power Commander/mappning problem. Har det inget med Euro-klassningarna att göra utan bara är en skärpning av helfordonsgodkännandet så får alla hojar nyare 1999 problem.
Last edited: