Nya Battlefield 3 till hösten

bondenpaavo

Dekaltrimmare utav rang...
Gick med
2 Feb 2009
Hoj
HD Road Glide CVO -19 samt en CBR 1100 XX Super Blackbird -01
Senaste paketet jag drog ihop åt en spelsugen människa, med tanke på BF3. Dock är han lite snål så ett fetare grafikkort skulle få det att rocka mera.

Håll tillgodo ni PC-sugna: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=911743&view=m

Klarar både CF och SLI för framtiden. Tillkommer "köp" av W7-64 samt ev. skärm och annat lull-lull.

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
Jag förbereder mig.
Köpte en cpukylare modell större (fläkten är 120 mm) och klockade upp min i5:a från 2.8 GHz till 3.8 GHz. Funkar fint och cpu:n är fortfarande som en isbit. :tummenupp

Däremot är jag tveksam till att mitt Geforce gtx460 räcker för BF3, vad tror ni?

(inte min burk på bilden)

Bifogat

• build_002.jpg
    build_002.jpg
    43.5 KB · Visningar: 29
  • scythe-ninja-3-2.jpg
    scythe-ninja-3-2.jpg
    91.9 KB · Visningar: 19

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag förbereder mig.
Köpte en cpukylare modell större (fläkten är 120 mm) och klockade upp min i5:a från 2.8 GHz till 3.8 GHz. Funkar fint och cpu:n är fortfarande som en isbit. :tummenupp

Däremot är jag tveksam till att mitt Geforce gtx460 räcker för BF3, vad tror ni?

Jag köpte också en fläkt modell större, faktiskt så stor att den inte får plats bredvid minnena :mad:

Tror 460 räcker, men kanske inte maxat?

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Hoj
Exc300+Superduke
Tack för tipset. i5 mot i7? Vad menar du med CF och SLI?

Skillnaden mellan i5 och i7 (nu pratar jag senaste generationen, dvs 2500k och 2600k) är att i7 har hyperthreading. En funktion som gör att datorn får dubbelt så många virtuella kärnor. i5 har 4 kärnor, i7 har 8 kärnor (varav 4 fysiska och 4 virtuella). Prestandaökning om man kör grejer som stödjer funktionen, som videoredigering och andra tunga program.

Spel har aldrig stött hyperthreading.. Tills nu. Det har börjat komma. BFBC2 gör det t ex, och BF3 kommer mest troligen göra det..

En 2500k räcker finfint till BF3 i vilket fall, men en 2600k är en smula mer framtidssäker.. Jag skulle tro en 2600k håller lite längre även på spelfronten. Om det är värt den extra tusingen? Jag vet inte ..

Jag förbereder mig.

De går säkert att plocka ut 60 fps med ett 460, men antagligen väldigt långt ifrån maxinställningar..

Klocka mer föffan :D

Jag håller också på att ladda upp för bf3. Fått hem mitt andra 6970-kort (better safe than sorry), råkade dock låna ut det till en polare på fyllan :huvet

Last edited:

bondenpaavo

Dekaltrimmare utav rang...
Gick med
2 Feb 2009
Hoj
HD Road Glide CVO -19 samt en CBR 1100 XX Super Blackbird -01
Tack för tipset. i5 mot i7? Vad menar du med CF och SLI?

i5 vs i7.

Det finns ett flertal olika varianter utav dessa processorer. Samt flera olika socklar/arkitekturer på moderkort där dessa passar.
Vi håller oss till socket 1155 vilken är intels senaste samt den som för närvarande ger mest "bang for the bucks".

http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge-core-i7-2600k-core-i5-2500k/15#pagehead

Där har vi en graf som visar på prestanda för de aktuella processorerna. För övrigt ett läsvärt test.

Kort sagt så har i7 2600K förutom de 4 vanliga kärnorna även 4 virtuella kärnor vilket kallas för hyperthreading. i5 2500K saknar HT och har således bara 4 kärnor.
K-modellerna av dessa processorer är "upplåsta" vilket gör att de enkelt kan klockas upp i hastighet.
Vinsten utav att ha HT i spel är inte så stor, skall man hålla fokus på spel kan man hellre lägga de ca 700 kronor det skiljer mellan i5/i7 på grafikkortet där pengarna gör mera nytta.

edit: lite sen där...

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
Fiffan, då får jag köpa nytt kort. Mycket vill ha mer och max är ju mest!

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
Det måste vara ganska unikt med en beta när det är en knapp månad till release? :va

Lär bli lite patchar..
Nja, utan att veta hur dice/ea har tänkt så brukar öppna beta vara någon RC, helt enkelt ett sätt att skapa mera reklam. (öppen beta kommer att läcka)
Faktiska beta brukar vara "in house" med egen QA staff, eventuellt med en stängd beta med inbjudna användare.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...