Nya Kawasaki H2.

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Jag håller med. Jag ser ingen annan tråd om någon annan 2015-modell som är nitton sidor lång. Att få denna reaktion på olika internetforum var sannolikt en del av Kawasakis plan. Detta hade knappast inträffat utan "hjälp på traven" från Kawasakis marknadsföringsfolk.
Precis.

Och man kan hävda att det är moraliskt förkastligt att uppmuntra konsumtion, men det finns överväldigande evidens för att det inte funkar så bra när staten kontrollerar sina medborgarnas möjligheter att producera och konsumera varor. Är det vad Pillo-kun skulle önska sig?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Planekonomi
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag håller med. Jag ser ingen annan tråd om någon annan 2015-modell som är nitton sidor lång. Att få denna reaktion på olika internetforum var sannolikt en del av Kawasakis plan. Detta hade knappast inträffat utan "hjälp på traven" från Kawasakis marknadsföringsfolk.
Du har så rätt - de släpper nio eller tio teasers, vi hoppar jämfota av upphetsning när de till slut presenterar - ja vad är det de har presenterat? Egentligen?

Vad vi vet:
- Kompressormatad, ca 200 hk landsväg, 300 hk ej gatlegal.
- Den heter H2. Ninja H2. Coolt! Men hur många av oss har provat trepipen? Vad vill namnet förmedla? Men ett coolt namn är det...
- Enkelsving. Snyggt - javisst. Funtionellt? Mer tveksamt. Rejsigt. Njae, bara Ducce som lyckas. Eller framhärdar...
- Chassiemått och vikt? Inget känt.
- Ändamål? Är det en banräser? Ovalbaneräser? Dragracingmaskin? En sportig landsvägsmaskin? Vad är det tilltänkta användningsområdet?
- Det har skrivits nästan tjugo sidor om denna, Hypen var Intermot, nu får vi vänta ytterligare innan vi vet mer.

Vad har det skrivits om den hett emotsedda R1? Är tråden två sidor? Den uppdaterade S1000RR? Några inlägg i den förvisso föredömliga tråden för S1000RR. Suzuki eller Honda? Bryr sig någon?

Så - vi kan inte säga att marknadsföringen ljuger - den har inte förmedlat fakta utan endast läckra bilder och brottstycken av uppgifter som vi sedan tolkar, övertolkar och kompletterar utifrån vad vi vill se, utifrån våra egna preferenser. Bra jobbat PeGe!

Så visst har Kawasaki lyckats. Men jag vet vilken produkt jag gillar och vill ha, detta verkar inte bli spot-on. Googla "R1 Sp 2015" och kolla in bilderna så framgår ett annat sätt att bygga en mer påkostad modell av standardmaskinen. Därför väntar jag lika ivrigt på vad Yamaha tänker presentera. Trots att de ännu bara släppt en teaser... :)
 
Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Fasen, jag vet inte. Visst är den fräck och har lite coola lösningar. Men exklusiv och 495k??!......... Det är ju typ en...... Kawasaki....

I övrigt tyckte jag att det en så ut som kompressorn ev drivs utan kamaxeln?..
Men det kan också vara via vxl. Ser ju ut som om den sitter direkt på insugssidan?

Edit; lär nog inte vara via kamaxeln. Men vxl.
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Utan människor som kan marknadsföring skulle de fantastiska idéer som Kawasakis ingenjörer har aldrig omsättas i produkter som kom mänskligheten till godo; broar, tunnelborrar, industrirobotar eller motorcyklar med kompressormatade motorer.

Tycker det låter som att du skulle ha nytta av att bekanta dig lite med vad marknadsföring faktiskt är. Philip Kotler om vad marknadsföring är och varför en del inte tycker om marknadsföring - börjar vid 3:30. Eller gå direkt till den intressanta delen vid 6:20 när han frågar vem som var den första marknadsföraren.

https://www.youtube.com/watch?v=sR-qL7QdVZQ

En marknadsförare som i huvudsak är en god ingenjör/entreprenör, och som själv utvecklat en sin produkt, är en individ vars existens är berättigad om de har en produkt som är bra för andra och det gynnar mänskligheten att kunskap om den sprids.
Exempel: Steve Jobs - Idéspruta och briljant kommunikatör vars produkter förbättrar samhället.

En marknadsförare vars kunskap bara bottnar i förmågan att sälja någon annans produkt är i mina ögon en parasit i samhället. Det enda de bryr sig om är att SÄLJA för att därigenom SJÄLVA tjäna pengar på ANDRAS arbete och faktiska kompetens. De tar inget ansvar för att de prånglar ut skit på marknaden. De bryr sig i synnerhet inte om slutanvändaren av produkten.
Exempel: Felix Herngren - Tar emot pengar för att sälja andras produkter men bara det faktum att han själv är med i TV är ju ett exempel på att han inte har den minsta respekt, eller tar den minsta ansvar, för de slutgiltiga konsumenterna av det han producerar. (Hur den mannen sen fått epitetet komiker är för mig en fullständigt obegriplig gåta. :confused: Måste vara hans egen marknadsföring som gjort att folk fått för sig något sådant. Till allmän skada för mänskligheten!!!)

Precis som Pilo-kun så kan jag uppvisa intyg på marknadsföringsutbildning, då det ingick som delmoment i min övriga utbildning, men jag insåg snabbt att det där är ett område jag helt enkelt inte kan/bör/vill hålla på med. Jag är en person som skäms när jag ljuger och som för det mesta vill min nästa gott. De personlighetsdragen är överhuvudtaget inte kompatibla med att vara en framgångsrik marknadsförare på dagens reklamfirmor.

Jag orkade se några minuter av föreläsningen här ovan men jag stod inte ut. Det är sååå uppenbart att det är en marknadsförare som försöker marknadsföra något. Det har ingenting med sanningen att göra. När han började legitimera sin verksamhet genom att hävda att Aristoteles minsann var den första marknadsföraren då bör ju folk för böveln inse att det är försäljning/marknadsföring som pågår. Inte en historiskt korrekt skildring av verkligheten. Men eftersom han står där o säger det så måste det väl ändå vara sant... Eller?

Att marknadsföra den första fabriksproducerade, kompressormatade sporthojen måste för övrigt vara det enklaste marknadsföringsprojektet i MC-världen på de senaste 30 (?) åren. Det enda som behövts är ett pressmeddelande om vad som ska släppas. Därefter sköter journalistiken och mc-kollektivet resten. Denna tråds längd har inget med skicklig marknadsföring att göra. Längden beror (lustigt nog... ) på kompressorn. När R1-R ska släppas så kommer det dock finnas ett behov av marknadsförare som kan hålla upp en skylt som visar högre hästkraftsantal än Kawa-H2. Sen sköter journalistiken och mc-koll....

Bra produkter säljer sig oftast själva. Ibland kan marknadsförare dock bidra till att fler får kännedom om dess existens, t.ex. läsplattor o.dy. Dåliga produkter däremot säljer enbart p.g.a. marknadsförare. :fakta
 
Last edited:

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Ort
i öppna landskap
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Meh, då har du inte läst mitt förra inlägg till fullo...

förklara mig då alla de gånger då folk blitt besvikna då löften som gavs i reklamer/annonser/säljsnack(allmän marketing :p ) inte stämde överrens med vad kunden som så fint heter "upplever". är inte det rätt å slätt att bedra kunden?


Sen när kunden kommer in och klagar så påpekas det att kunden borde läst det finstilta eller att det inte gäller/funkar under scenariot som kunder anger dvs produktens prestanda eller funktion enbart stämmer överens med påståenden under speciella omständigheter....

hade en privatperson gjort liknande saker hade det säkert klassats som bedrägeri men efter som det e ett företag å heter det att marknadsföra :p

Ha du aldrig kört en Kawasaki ? :va
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
En marknadsförare vars kunskap bara bottnar i förmågan att sälja någon annans produkt är i mina ögon en parasit i samhället.
Tja, det är din åsikt. Men bottnar den i något som har med empiri att göra? Vad vet du egentligen om Kotler - som brukar jämföras med Bill Gates i fråga om inflytande och betydelse - och vad han har bidragit med?

:)

Jag tycker ditt långa inlägg har många likheter med uppfattningen att motorcyklar är bullriga, onödiga, farliga och borde totalförbjudas. Lite extremism.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Tja, det är din åsikt. Men bottnar den i något som har med empiri att göra? Vad vet du egentligen om Kotler - som brukar jämföras med Bill Gates i fråga om inflytande och betydelse - och vad han har bidragit med?

:)

Första utgåvan av hans Principles of Marketing står här i bokhyllan ovanför datorn så han är inte helt obekant.

Att han varit oerhört skicklig på att marknadsföra sig själv råder det ingen som helst tvekan om... :fakta

Med vad vore en marknadsförare utan produkt? (I Kotlers fall tjocka böcker som prånglas på miljontals ekonomistudenter medelst skicklig marknadsföring...)

Sett från kundens perspektiv så tillför en marknadsförare inget mervärde till produkten i sig. Visst, marknadsförare kan medelst lögner och skitsnack hausa upp priset för stekt gröt men produkten blir defacto inte godare för det. Sett ifrån grötbolagets perspektiv så är sådant förstås positivt men då jag i 99,9% av alla mina affärer tillhör kundgruppen så ser jag inte marknadsförare som en i huvudsak positiv kraft i samhällsekonomin. Tänk t.ex. vad mycket nyttigt folk kunnat gjort för pengarna istället för att köpa spikmattor av plast för något år sedan...

Det är lätt att efterfråga empiriskt bevis för mina påståenden om nyttan av marknadsförare men det är desto svårare att forska om vilken nytta folk har av att skita i marknadsförares påståenden. Om du klurar lite över detta så inser du nog varför det inte står något om det i Kotlers böcker...

Jag tycker ditt långa inlägg har många likheter med uppfattningen att motorcyklar är bullriga, onödiga, farliga och borde totalförbjudas. Lite extremism.

Var så god. Det är upp till dig att kalla det extremism att i grund och boten vara kritiskt inställd till marknadsförare och försäljare p.g.a. insikten om det faktiska syftet med deras arbete. Själv kallar jag det bondförnuft.
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Det är upp till dig att kalla det extremism att i grund och boten vara kritiskt inställd till marknadsförare och försäljare p.g.a. insikten om det faktiska syftet med deras arbete. Själv kallar jag det bondförnuft.
Ditt bondförnuft skulle göra dig efterfrågad över hela världen och troligen rendera dig Nobelpriset i ekonomi om du kunde omsätta det i nytta för andra: hur lyckas man sälja produkter på hårt konkurrensutsatta marknader utan marknadsföring?
 

universe777

See you in hell don't be late.
Gick med
28 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2000, Triumph Legend 900 *SÅLD* 2008, Kawasaki ER6F *SÅLD* BMW K1100LT 1999 BMW S1000RR 2010
Helt plötsligt handlar denna tråden om företagsekonomi och marknadsföring.
Kan vi inte prata om nya H2 istället. :va
 

universe777

See you in hell don't be late.
Gick med
28 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2000, Triumph Legend 900 *SÅLD* 2008, Kawasaki ER6F *SÅLD* BMW K1100LT 1999 BMW S1000RR 2010
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Nej min jobbarkompis hade även hemmabyggda turbo kawasaki för 30 år sedan. Så det är väl i sig inget nytt men iallafall

Tänkte mer i banorna eftermarknadsprylar.

Men nog fan är de mesta redan gjort, vore kul om något nytt kom snart.

Typ överladdad dieselhoj.
 

universe777

See you in hell don't be late.
Gick med
28 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2000, Triumph Legend 900 *SÅLD* 2008, Kawasaki ER6F *SÅLD* BMW K1100LT 1999 BMW S1000RR 2010
Tänkte mer i banorna eftermarknadsprylar.

Men nog fan är de mesta redan gjort, vore kul om något nytt kom snart.

Typ överladdad dieselhoj.

Har funnits en som jag såg i bike för några år sedan.

Track T-800CDI[edit]

Track T-800CDI
Track T-800CDI has an 800 cc three-cylinder CDI common rail turbo diesel engine developed by Mercedes especially for the motorcycle, and has a fuel consumption of only 4.5 L/100 km (63 mpg-imp; 52 mpg-US). It has a cardan shaft drive(BMW cruiser). The transmission is a Continuously Variable Transmission (CV-tech Trailbloc and Invance LV). The Track Diesel motorcycle produces 45 hp (34 kW) and 100 N·m (74 lbf·ft) torque in between 1,800 and 4,000 rpm, delivering a top speed of about 160 km/h (99 mph) and acceleration from 0–100 km/h (0–62 mph) in 6 seconds. The throttle is connected with an electronic throttle control. Dutch E.V.A. Products BV started to sell the diesel motorcycle in 2009. At the end of 2012 E.V.A. Products BV has gone into hibernation. Production has come to a halt. An estimated 20 motorcycles have been put on the road.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vätgasdriven hoj? :hihi

Jag är lite nyfiken på den där optimerade wankelmotorn med human bränsetörst för MC som valsade runt en snabbis på nätet för ett tag sen.
 
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top