Utan människor som kan marknadsföring skulle de fantastiska idéer som Kawasakis ingenjörer har aldrig omsättas i produkter som kom mänskligheten till godo; broar, tunnelborrar, industrirobotar eller motorcyklar med kompressormatade motorer.
Tycker det låter som att du skulle ha nytta av att bekanta dig lite med vad marknadsföring faktiskt är. Philip Kotler om vad marknadsföring är och varför en del inte tycker om marknadsföring - börjar vid 3:30. Eller gå direkt till den intressanta delen vid 6:20 när han frågar vem som var den första marknadsföraren.
https://www.youtube.com/watch?v=sR-qL7QdVZQ
En marknadsförare som i huvudsak är en god ingenjör/entreprenör, och som själv utvecklat en sin produkt, är en individ vars existens är berättigad om de har en produkt som är bra för andra och det gynnar mänskligheten att kunskap om den sprids.
Exempel: Steve Jobs - Idéspruta och briljant kommunikatör vars produkter förbättrar samhället.
En marknadsförare vars kunskap bara bottnar i förmågan att sälja någon annans produkt är i mina ögon en parasit i samhället. Det enda de bryr sig om är att SÄLJA för att därigenom SJÄLVA tjäna pengar på ANDRAS arbete och faktiska kompetens. De tar inget ansvar för att de prånglar ut skit på marknaden. De bryr sig i synnerhet inte om slutanvändaren av produkten.
Exempel: Felix Herngren - Tar emot pengar för att sälja andras produkter men bara det faktum att han själv är med i TV är ju ett exempel på att han inte har den minsta respekt, eller tar den minsta ansvar, för de slutgiltiga konsumenterna av det han producerar. (Hur den mannen sen fått epitetet komiker är för mig en fullständigt obegriplig gåta.
Måste vara hans egen marknadsföring som gjort att folk fått för sig något sådant. Till allmän skada för mänskligheten!!!)
Precis som Pilo-kun så kan jag uppvisa intyg på marknadsföringsutbildning, då det ingick som delmoment i min övriga utbildning, men jag insåg snabbt att det där är ett område jag helt enkelt inte kan/bör/vill hålla på med. Jag är en person som skäms när jag ljuger och som för det mesta vill min nästa gott. De personlighetsdragen är överhuvudtaget inte kompatibla med att vara en framgångsrik marknadsförare på dagens reklamfirmor.
Jag orkade se några minuter av föreläsningen här ovan men jag stod inte ut. Det är sååå uppenbart att det är en marknadsförare som försöker marknadsföra något. Det har ingenting med sanningen att göra. När han började legitimera sin verksamhet genom att hävda att Aristoteles minsann var den första marknadsföraren då bör ju folk för böveln inse att det är försäljning/marknadsföring som pågår. Inte en historiskt korrekt skildring av verkligheten. Men eftersom han står där o säger det så måste det väl ändå vara sant... Eller?
Att marknadsföra den första fabriksproducerade, kompressormatade sporthojen måste för övrigt vara det enklaste marknadsföringsprojektet i MC-världen på de senaste 30 (?) åren. Det enda som behövts är ett pressmeddelande om vad som ska släppas. Därefter sköter journalistiken och mc-kollektivet resten. Denna tråds längd har inget med skicklig marknadsföring att göra. Längden beror (lustigt nog... ) på kompressorn. När R1-R ska släppas så kommer det dock finnas ett behov av marknadsförare som kan hålla upp en skylt som visar högre hästkraftsantal än Kawa-H2. Sen sköter journalistiken och mc-koll....
Bra produkter säljer sig oftast själva. Ibland kan marknadsförare dock bidra till att fler får kännedom om dess existens, t.ex. läsplattor o.dy. Dåliga produkter däremot säljer enbart p.g.a. marknadsförare.