Nya Kawasaki H2.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
SI-systemet är en internationell standard för måttenheter och prefix.

Jag må vara lite trög en lördag morgon, men vem exakt är det du försöker läxa upp...?

Ja, Roffe har sannolikt en hyfsat stadgad ekonomi. Och det finns styrdämpare såväl som motorcyklar som sålts för en kvarts miljon svenska kronor eller mer. Jag har sett exempel på båda.

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Jag må vara lite trög en lördag morgon, men vem exakt är det du försöker läxa upp...?

Ja, Roffe har sannolikt en hyfsat stadgad ekonomi. Och det finns styrdämpare såväl som motorcyklar som sålts för en kvarts miljon svenska kronor eller mer. Jag har sett exempel på båda.

Informera :krama

Jag var som sagt inte säker på om du var ironisk eller om du missförstod när roffe skrev kkr.
Jag känner inte dig så väl att jag vet din personlighet/humor/etc.

Jag har inte sett styrdämpare för en kvarts miljon svenska kronor.
Behöver man så avancerade hjälpmedel är det frågan om man ska köra hoj. :brynad

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
För 249 kkr vill i varje fall jag ha Öhlins TTX och R&T-gaffel, lättviktsfälgar, rejält justerbar elektonik och 200 ärliga pållar på bakhjulet.
Håller med.

Å andra sidan kompenserar kanske kompressorn för frånvaro av Öhlinsdelar?

Sannerligen inte! En hundradel av det priset är vanligare.

http://www.ohlins.nl/products/steering-damper-ducati-1199-panigale/

Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95

Jag var som sagt inte säker på om du var ironisk eller om du missförstod när roffe skrev kkr.

Tja, jag misstänker att de allra flesta förstod att han menade att för de pengarna sitter det en styrdämpare på hojen och vill du ha öhlins så får du pröjsa mer/eftermontera. :7peta

Nåja, till saken, för de pengarna håller jag med Roffe, ska sitta mycket godis på för att jag ska bli intresserad!
Avsaknaden av klass att racea i tar ju bort motivet av en R och köra bana/gata "just for fun" så är priset väl tilltaget om gatverren inte är "smockad" med godis.

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Tja, jag misstänker att de allra flesta förstod att han menade att för de pengarna sitter det en styrdämpare på hojen och vill du ha öhlins så får du pröjsa mer/eftermontera. :7peta

Kan så vara.

I övrigt håller jag med. Att det (troligtvis) sitter en kompressor och har namnet H2 räcker inte om den är mycket dyrare än de flesta konkurrenterna, utan den måste vara bra specad i övrigt också.
Kanske hade räckt med 'bara' 200 hästkrafter och utan överladdning, utan så jättebra komponenter i övrigt om den likt de gamla H2:eek:rna hade varit 2-takt. Då hade den ändå stuckit ut rätt mycket, nu när 2-takt nästan verkar utdött över 50cc.

Vad tror ni sannolikheten är att mc firmorna tar in H2:eek:r i sina butiker så man kan kika lite utan att först beställa en...
Eller ännu bättre, ha med den på någon provkörningsdag till våren?

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...

Med tanke på att Alatalo jobbar på det svenska företaget som tillverkar guldfärgade fjädringsprylar så kan jag tänka mig att han har byggt en och annan "one-off" styrdämpare för diverse MotoGP-team som med utvecklingskostnader inräknat kan kosta precis hur mycket som helst... :)

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
...har byggt en och annan "one-off" styrdämpare för diverse MotoGP-team som med utvecklingskostnader inräknat kan kosta precis hur mycket som helst... :)
Är det relevant när en vanlig konsument talar om vad han tycker att han bör få för sina pengar?

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Med tanke på att Alatalo jobbar på det svenska företaget som tillverkar guldfärgade fjädringsprylar så kan jag tänka mig att han har byggt en och annan "one-off" styrdämpare för diverse MotoGP-team som med utvecklingskostnader inräknat kan kosta precis hur mycket som helst... :)

Aha. Hade jag ingen aning om. Coolt jobb. :tummenupp

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
Vad tror ni sannolikheten är att mc firmorna tar in H2:eek:r i sina butiker så man kan kika lite utan att först beställa en...
Beror förstås helt på vilket pris som Kawasaki sätter på den. Om H2 kommer vara prissatt som BMW S 1000 RR blir efterfrågan säkert enorm.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Är det relevant när en vanlig konsument talar om vad han tycker att han bör få för sina pengar?

Möjligen relevant när man massuppfittar svaret och ifrågasätter möjligheten att det ens finns produkter för det priset......

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tycker att 495000kr är en väldans massa pengar för en H2R.
Men i detta sammanhang menade jag Alatalos styrdämpare som kostar i storleksordning som en okej ny bil. Men jag är ganska säker på att han/hon antingen var ironisk eller missuppfattade.

Det ligger en hel del utveckling bakom öhlins mer exklusiva fjädringsprodukter med.

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
500lax för en h2r? wtf... öh inte värt oavsett om det e kompressor å kolfiber. Kolfiber e fan inte så dyrt å svårt att klä en hoj med. som vanligt e det nån som saltar "räkningen" som det så ofta görs i dagens företag..... helt plötsligt blev den ful :död

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
500lax för en h2r? wtf... öh inte värt oavsett om det e kompressor å kolfiber. Kolfiber e fan inte så dyrt å svårt att klä en hoj med. som vanligt e det nån som saltar "räkningen" som det så ofta görs i dagens företag..... helt plötsligt blev den ful :död
Priset är ju inte en sammanräkning av de enskilda delarnas värde, utan bara positionering och marknadsföring.

MV Agusta F4 CC (Claudio Castiglioni) tillverkades i 100 exemplar 2006 och hade en prislapp på 100.000 euro. I priset ingick en skinnjacka och en klocka. De här ”lyxiga” och ”speciella” modellerna vore ingenting utan prislappar som fick marknaden att dra efter andan och utlösta impulsen att lätta på lädret hos somliga människor.

Det är precis likadant med Kawaski H2R. Det kommer förstås vara möjligt att med relativt enkla medel få en H2 att gå lika fort som en H2R, precis som det var möjligt att göra en vanlig MV Agusta F4 precis lika snabbt och kapabel som en F4 CC.

H2R hjälper till att skapa ”magi” och intresse för H2 på samma sätt som svindyra Volvo Polestar (pris: 650.000 kr) gör för tjänstebilsfordonet Volvo V60.

http://teknikensvarld.se/provkorning-av-volvo-v60-polestar-149848/

Last edited:

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
i min bok så e det helt åt fanders när marknadsförings jönsarna bestämmer i ett företag. istället för att pengar går till utvecklingen så går pengarna till marknadsföringen... så sorgligt...

Ang H2r, e det nått som ens är gjort av kolfiber som fyller en strukturell funktion? tror itne ens bakramen/kutsen är gjort av kolfiber. Sånt går att ex köpt till en daytona 675 för ett överkomligt pris. Nä fan, detta i mitt tycke e kapitalism när det e som allra "bäst". mjölka mjölka... fan e nästan arg nu för jag hoppades att h2/h2r skulle vara inom räckhåll för de flesta som har ett jobb.... Kom igen nu HONDA släpp nått grymt och prisvärt så de andra hakar på, vi vet att ni kan :D

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
i min bok så e det helt åt fanders när marknadsförings jönsarna bestämmer i ett företag.
Utan människor som kan marknadsföring skulle de fantastiska idéer som Kawasakis ingenjörer har aldrig omsättas i produkter som kom mänskligheten till godo; broar, tunnelborrar, industrirobotar eller motorcyklar med kompressormatade motorer.

Tycker det låter som att du skulle ha nytta av att bekanta dig lite med vad marknadsföring faktiskt är. Philip Kotler om vad marknadsföring är och varför en del inte tycker om marknadsföring - börjar vid 3:30. Eller gå direkt till den intressanta delen vid 6:20 när han frågar vem som var den första marknadsföraren.

https://www.youtube.com/watch?v=sR-qL7QdVZQ

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
marknadsföring e bara snack å överdrivna påståenden och ibland rent av tvättäkta ljugeri/bedrägeri.När har du köpte en produkt vars marknadsföring hållt vad de lovat? Oftast utlovas berg och gröna skogar men snart inser man att det e bra bluff å båg? Sen när man gnäller påpekar de att man ska läsa det finstilta... pffff in i finkan hela jäkla bunten :p

Ingen idé att lyssna på gubben då han e pro- marketing för att se efter sina egna intressen(fickor).
Marketing borde bara få en bråkdel av budgeten jämfört med andra viktiga instanser av företaget som ledning och utvecklare/ingenjörer. ingenjörskonst går alla dagar i veckan före nån sketen babbelmaja...

Å ja, gått försäljning/ekonomi utb så jag vet hur de tänker å vad för jäkla fasoner de har för sig... tjäna pengar på allt å alla :p

Last edited:

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Meh, då har du inte läst mitt förra inlägg till fullo...

förklara mig då alla de gånger då folk blitt besvikna då löften som gavs i reklamer/annonser/säljsnack(allmän marketing :p ) inte stämde överrens med vad kunden som så fint heter "upplever". är inte det rätt å slätt att bedra kunden?

Sen när kunden kommer in och klagar så påpekas det att kunden borde läst det finstilta eller att det inte gäller/funkar under scenariot som kunder anger dvs produktens prestanda eller funktion enbart stämmer överens med påståenden under speciella omständigheter....

hade en privatperson gjort liknande saker hade det säkert klassats som bedrägeri men efter som det e ett företag å heter det att marknadsföra :p

Last edited:

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
Pillo-kun skrev:
folk blitt besvikna
kunden borde läst det finstilta
bedrägeri

Pillo-kun skrev:
marknadsföring e bara snack å överdrivna påståenden
Om någon med bestämdhet hävdar att det enda som är sant om motorcyklar är att de är...

- Bullriga
- Fula
- Farliga
- Löjliga
- Onödiga

...och kanske att det enda som är sant om politiker är att de är...

- Opålitliga
- Egoistiska
- Okunniga
- Översittare

...och att det enda som är sant om kvinnor är att de är...

- Krävande
- Klena
- Utseendefixerade
- Dumma

...då tror jag att utsikter för att ha en ömsesidigt givande diskussion om något alls är ganska små. Lika bra att bara humma lite instämmande, nicka, mummla joråsåatte och hoppas att någon med ett lite mer flexibelt sinnelag står i kulisserna.

För egen del tycker jag att Kawasakis marknadsavdelning gör ett utmärkt jobb.

:hej

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
För egen del tycker jag att Kawasakis marknadsavdelning gör ett utmärkt jobb.

Jag håller med. Jag ser ingen annan tråd om någon annan 2015-modell som är nitton sidor lång. Att få denna reaktion på olika internetforum var sannolikt en del av Kawasakis plan. Detta hade knappast inträffat utan "hjälp på traven" från Kawasakis marknadsföringsfolk.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy