R-1000
Live for nothing or die for something
Bara 200hp i gatversionen
Det räcker inte nu går jag till R1 tråden.
Det räcker inte nu går jag till R1 tråden.
För att den inte har några lysen, det som visats hitintills är H2R som inte kommer få köras på gata.
Tyvärr så spekulerade VisorDown (TWOs webbsida) att den vanliga H2 skulle få bara 200 hästar.
Hoppas att så inte är fallet, det skulle ju döda hypen om hojen lite.
En bättre siffra vore runt 225-240 hästar för den vanliga modellen.
Undrar om vanliga H2 har kompressor....
Jag menar 200 hk kan man ju kräma ur en 998cc motor utan överladdning
Undrar om vanliga H2 har kompressor....
Jag menar 200 hk kan man ju kräma ur en 998cc motor utan överladdning
Ja, i så fall riskerar nog denna hype som Kawasaki skapat kring H2 att slå tillbaka mot dom. Samtidigt torde ju Kawasaki inte vilja överge tävlingsbanorna så någon form av reglementsenlig sugmotor borde fortfarande finnas med i literkonceptet, oavsett om den heter H2RR, ZX-10 eller något annat.Undrar om vanliga H2 har kompressor....
Jag menar 200 hk kan man ju kräma ur en 998cc motor utan överladdning
Nja det var snarare försäkringsbolagen som tyckte att det räckte med 100 hk.Det fanns en tid när man från myndighetshåll tyckte att det räckte med 100hk på en motorcykel. De byråkraterna och de tankegångarna är def utdöda.
Jag säger inte att fler hästar är framtiden men fan va kul vi ska ha innan den är här
Ja, i så fall riskerar nog denna hype som Kawasaki skapat kring H2 att slå tillbaka mot dom. Samtidigt torde ju Kawasaki inte vilja överge tävlingsbanorna så någon form av reglementsenlig sugmotor borde fortfarande finnas med i literkonceptet, oavsett om den heter H2RR, ZX-10 eller något annat.
Det är dock inte lätt att bygga en motor med BMW:s prestanda och en god livslängd och dessutom göra det märkbart bättre, även tyskarna har ju haft sina problem att få motorerna att hålla sedan introduktionen. Receptet heter i mångt och mycket högre varvtal, och högre varvtal kostar. Ett sätt att göra det utan att det kostar skjortan är ju att överladda. Dessutom har man väl presenterat namnet H2 som överladdat koncept, inte enbart H2R?
Vill Kawasaki vara säkra på att både vinna effektkriget och ha en koncept som håller i tiden överladdar de även H2. Att köra vidare på sugmotorkonceptet efter denna lansering kan bli lite för svårsmält för de som skådat ljuset i den asiatiska tunneln...
Men vad vet jag...
Ja, jag tror Du kan ha rätt. BMW har tillgripit keramer/komposit och rätt avancerad styrteknik för att få sina saker att hålla när vi vanliga dödliga ska ta oss an deras literklubba. Min personliga, amatörmässiga erfarenhet är att Du med överladdning kan få ut 200 hk utan att det frestar på prylarna lika mycket. Det har med rörelseenergi att göra, även i motorn ökar påkänningar på vevstakar, lager, ventiler etc med kvadraten av hastigheten. Så merkostnaden för kompressor, plenum, drivning etc torde i mångt och mycket kunna balanseras mot inbesparingen av att slippa allt för exklusiva komponenter i motorn.Inte för att jag är kapabel att värdera skillnaden men en kompressormatad literklubba borde leverera 200BHP betydligt tidigare än en sugmotor väl?
Kan det inte finnas ett värde i att ha pulver vid lägre varvtal?
Kan det inte finnas värde i att varvtalsskillnaden mellan topp och tomgång är mindre?
Bara frågor.
Det lär ju knappast vara några problem med att få nått snabbare.. Min gamla gixxer med snurra skulle garanterat vara "snabbare" men inte i närheten så körbar. Vilket jag tror dem har jobbat med ganska hårt med! Annars finns det ingen anledning att släppa detta "monster"!
Min erfarenhet - http://m.youtube.com/watch?v=Ylpv_evM6TY
Xyrons hoj, vid tillfället strax under 300 hk. Turbo, men hojen är jättesnäll och egentligen inte alls svårkörd. Det är bara... så mycket effekt, precis överallt! Eller i alla fall i de register man normalt håller till. På bana vill det till att ha extremt känslig gashand, i varje fall utan (eller om man inte vill sätta sin tillit till den) , en väldigt bra TC. Notera framhjulslyftet i 225 km/h, på femte eller sjätte växeln och alls inte i närheten av rödmarkeringen...
Ja, och det som skiljer denna maskin från många andra är att den vid tillfället inte har förlängd sving, sänkt chassi eller annat tjafs, ägaren Xyron körde exakt denna maskin runt Kemora på tider runt 1.13-1.14 vilket är Rookie-klass... Den är byggd på en K3 eller K4 (minns inte vilket men byggtråd finns i Turbo-forumet) och det är därför jag tycker hojen kan tjäna som referens i denna tråd - ungefär så här uppträder en överladdad sporthoj på ca 270-300hk ut på en raka...Hehe, ser helt galet ut
Ja, och det som skiljer denna maskin från många andra är att den vid tillfället inte har förlängd sving, sänkt chassi eller annat tjafs, ägaren Xyron körde exakt denna maskin runt Kemora på tider runt 1.13-1.14 vilket är Rookie-klass... Den är byggd på en K3 eller K4 (minns inte vilket men byggtråd finns i Turbo-forumet) och det är därför jag tycker hojen kan tjäna som referens i denna tråd - ungefär så här uppträder en överladdad sporthoj på ca 270-300hk ut på en raka...
Visst kan Kawa få till en ännu snällare motor och visst finns högvis med elektronik för att förhindra sladd, hålla ner framhjulet etc. Men med full effektutveckling är det ungefär så här H2R kommer att vilja uppträda, under förutsättning att man bibehåller geometrin för en Sporthoj...
Ja, och det som skiljer denna maskin från många andra är att den vid tillfället inte har förlängd sving, sänkt chassi eller annat tjafs, ägaren Xyron körde exakt denna maskin runt Kemora på tider runt 1.13-1.14 vilket är Rookie-klass... Den är byggd på en K3 eller K4 (minns inte vilket men byggtråd finns i Turbo-forumet) och det är därför jag tycker hojen kan tjäna som referens i denna tråd - ungefär så här uppträder en överladdad sporthoj på ca 270-300hk ut på en raka...
Visst kan Kawa få till en ännu snällare motor och visst finns högvis med elektronik för att förhindra sladd, hålla ner framhjulet etc. Men med full effektutveckling är det ungefär så här H2R kommer att vilja uppträda, under förutsättning att man bibehåller geometrin för en Sporthoj...
Yeah, right. Jamen då så...De har ju pillat dit lite vingar för att motverka wheelies.
Mmm, när det gäller körupplevelse per krona torde väl ett hemmabygge kosta ca 35-50 kkr inkl material men exkl egentid för en händig hemmapulare....Det är ju körupplevelse (per krona kan man lägga till) allt handlar om, ifall vi inte pratar regelmässig rejsing förstås då det ju är tider som gäller...
Seriöst...
Det Kawasaki har gjort är ju ingen konst, dom har ju egentligen kastat in handduken mot S1000rr då dom inte klarade av att slå den utan överladdning! Det verkar som att alla har blivit överväldigande och helt förtrollade av detta vad händer om Yamaha slänger en turbo på sin R1? Jag är väldigt skeptisk till utvecklingen av detta! Man brukar gå fram försiktig i literklassen. Det här är nästan absurt! Nu måste dom övriga märkena också köra med överladdning för att kunna hänga med, vart ska detta sluta?
Yeah, right. Jamen då så...
Mmm, när det gäller körupplevelse per krona torde väl ett hemmabygge kosta ca 35-50 kkr inkl material men exkl egentid för en händig hemmapulare.
Det finns dock två riktigt stora problem att överladda en sugmotormaskin för landsvägsbruk:
1 - De flesta orkar inte bygga tillbaka prylarna till standard inför varje besiktning. Och i alla fall på våra breddgrader inspekterar de alltid grenrören...
2 - Effekten underlättar inte gatåkat precis, Xyron har tävlat på hög nivå i R1000 men ställer ändå alltid ned laddtrycket maximalt vid banåkning. Go figure why...
Därmed tror jag att t ex en överladdad H2 skulle kunna bli en storsäljare, Du har hojen reggad med överladd vilket ger mycket goda möjligheter att "utveckla" effekten på hemmaplan och slippa bygga tillbaka prylarna inför besiktningstillfället. Det har sålts hojar med lättkorrigerade strypningar även tidigare i historien...
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |