Ditt bondförnuft skulle göra dig efterfrågad över hela världen och troligen rendera dig Nobelpriset i ekonomi om du kunde omsätta det i nytta för andra: hur lyckas man sälja produkter på hårt konkurrensutsatta marknader utan marknadsföring?
Nej usch och ack vilket trångt och tråkigt perspektiv det vore.
Vad som tyvärr var den mest uttalade lärdom jag drog av mina år som student i företagsekonomi var hur pass tråkigt det är att maximera ett enskilt företags vinst. Däremot växte ett intresse upp angående nyttan av t.ex. marknadsföring - sett utifrån ett vidare perspektiv. Vilken nytta har
kunden och
samhället, du och jag, av marknadsföring? DET vore något att forska om.
Exempel: Vem/vilka har presenterat den mest framgångsrika marknadsföringen i världen de senaste åren? Vad som måste vara en av de mest självklara kandidaterna till det priset måste ju utan tvekan vara Islamska Staten. De har med extrem framgång lyckats sälja in ett koncept som får mängder av personer att bryta mot de mest fundamentala reglerna för mänsklig samspel mot löfte om sex efter döden... Hur stor nytta har dessa "kunder" och samhället haft av denna briljanta marknadsföringskampanj?
Ok, jag må ha fel men jag tror att jag, och du, mår bäst av att ha en negativ grundinställning till marknadsföring och marknadsförare - oavsett vilken form den/de tar sig.
Vad gäller H2-r så är ju hela hojen/projektet ett marknadsföringsstunt. Ett porrigt och välpacketerat marknadsföringsstunt. Hojen i sig kommer ju knappast att bli en lönsam affär för Kawasaki om det enbart kommer att byggas några hundra maskiner. Den huvudsakliga anledningen till att maskinen överhuvudtaget lanseras är ju för att locka kunder till H2:an. Det är inte 10 youtubefilmer och en flashig hemsida som är själva marknadsföringskampanjen. Det är H2-r som ÄR marknadsföringskampanjen till H2. Frågan är ju nu med hur pass kritiska ögon kunderna tittar på detta. Frågan kunderna bör ställa sig är ju hur pass urvattnad H2 kommer att bli i jämförelse med H2-r?
Sen blir det mycket intressant att se vilken väg övriga tillverkare kommer att gå? Hur många tillverkare kommer enbart ha sugmotorer i modellprogrammet om 5 år?
Kawasakis ingenjörer (!) har gett sitt bolag ett försprång nu. Hur lång tid tar det innan övriga kommer ifatt?
Är det några marknadsförare som kommer att få slita arslet av sig det närmsta året så är det ju de övriga tillverkarnas. De måste ju nu verkligen uppfylla marknadsföringens huvudsyfte. De måste få kunderna att köpa något som är sämre än vad som redan erbjuds på marknaden...