Nya Kawasaki H2.

universe777

See you in hell don't be late.
Gick med
28 May 2009
Hoj
2000, Triumph Legend 900 *SÅLD* 2008, Kawasaki ER6F *SÅLD* BMW K1100LT 1999 BMW S1000RR 2010
Last edited:

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Möjligen relevant när man massuppfittar svaret och ifrågasätter möjligheten att det ens finns produkter för det priset......

Klart det finns produkter som kostar så mycket. Jag såg en prislista där en Boing 747 kostade närmare 370 miljoner dollar.
Man kanske skulle köpa en och ha som racebuss. Får plats med hoj, verktyg, extra däck, fälgar, styrdämpare ;), etc. Kan ta sig till bandagar långt bort utan allt för många timmar bakom 'ratten'. Tillräckligt med utrymme för sovplats om man behöver övernatta.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Ditt bondförnuft skulle göra dig efterfrågad över hela världen och troligen rendera dig Nobelpriset i ekonomi om du kunde omsätta det i nytta för andra: hur lyckas man sälja produkter på hårt konkurrensutsatta marknader utan marknadsföring?

Nej usch och ack vilket trångt och tråkigt perspektiv det vore.

Vad som tyvärr var den mest uttalade lärdom jag drog av mina år som student i företagsekonomi var hur pass tråkigt det är att maximera ett enskilt företags vinst. Däremot växte ett intresse upp angående nyttan av t.ex. marknadsföring - sett utifrån ett vidare perspektiv. Vilken nytta har kunden och samhället, du och jag, av marknadsföring? DET vore något att forska om.

Exempel: Vem/vilka har presenterat den mest framgångsrika marknadsföringen i världen de senaste åren? Vad som måste vara en av de mest självklara kandidaterna till det priset måste ju utan tvekan vara Islamska Staten. De har med extrem framgång lyckats sälja in ett koncept som får mängder av personer att bryta mot de mest fundamentala reglerna för mänsklig samspel mot löfte om sex efter döden... Hur stor nytta har dessa "kunder" och samhället haft av denna briljanta marknadsföringskampanj?

Ok, jag må ha fel men jag tror att jag, och du, mår bäst av att ha en negativ grundinställning till marknadsföring och marknadsförare - oavsett vilken form den/de tar sig.

Vad gäller H2-r så är ju hela hojen/projektet ett marknadsföringsstunt. Ett porrigt och välpacketerat marknadsföringsstunt. Hojen i sig kommer ju knappast att bli en lönsam affär för Kawasaki om det enbart kommer att byggas några hundra maskiner. Den huvudsakliga anledningen till att maskinen överhuvudtaget lanseras är ju för att locka kunder till H2:an. Det är inte 10 youtubefilmer och en flashig hemsida som är själva marknadsföringskampanjen. Det är H2-r som ÄR marknadsföringskampanjen till H2. Frågan är ju nu med hur pass kritiska ögon kunderna tittar på detta. Frågan kunderna bör ställa sig är ju hur pass urvattnad H2 kommer att bli i jämförelse med H2-r?

Sen blir det mycket intressant att se vilken väg övriga tillverkare kommer att gå? Hur många tillverkare kommer enbart ha sugmotorer i modellprogrammet om 5 år?

Kawasakis ingenjörer (!) har gett sitt bolag ett försprång nu. Hur lång tid tar det innan övriga kommer ifatt?

Är det några marknadsförare som kommer att få slita arslet av sig det närmsta året så är det ju de övriga tillverkarnas. De måste ju nu verkligen uppfylla marknadsföringens huvudsyfte. De måste få kunderna att köpa något som är sämre än vad som redan erbjuds på marknaden...

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Har funnits en som jag såg i bike för några år sedan.

Track T-800CDI[edit]

Track T-800CDI
Track T-800CDI has an 800 cc three-cylinder CDI common rail turbo diesel engine developed by Mercedes especially for the motorcycle, and has a fuel consumption of only 4.5 L/100 km (63 mpg-imp; 52 mpg-US). It has a cardan shaft drive(BMW cruiser). The transmission is a Continuously Variable Transmission (CV-tech Trailbloc and Invance LV). The Track Diesel motorcycle produces 45 hp (34 kW) and 100 N·m (74 lbf·ft) torque in between 1,800 and 4,000 rpm, delivering a top speed of about 160 km/h (99 mph) and acceleration from 0–100 km/h (0–62 mph) in 6 seconds. The throttle is connected with an electronic throttle control. Dutch E.V.A. Products BV started to sell the diesel motorcycle in 2009. At the end of 2012 E.V.A. Products BV has gone into hibernation. Production has come to a halt. An estimated 20 motorcycles have been put on the road.

Fast den har väl en motor från smart, en riktigt mesig spis oavsett.

Jag skulle vilja se ett landsvägslok med en 1,4l på 150hk.

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
Vilken nytta har kunden och samhället, du och jag, av marknadsföring? DET vore något att forska om.
Vilket är precis vad Kotler har gjort (se nedan). Din ensidigt negativa beskrivning av marknadsföring är inget annat än personligt färgade åsikter som du uttrycker som sanningar.

Financial Times, 2003:

”First, he has done more than any other writer or scholar to promote the importance of marketing, transforming it from a peripheral activity, bolted on to the more "important" work of production. Second, he continued a trend started by Peter Drucker, shifting emphasis away from price and distribution to a greater focus on meeting customers' needs and on the benefits received from a product or service. Third, he has broadened the concept of marketing from mere selling to a more general process of communication and exchange, and has shown how marketing can be extended and applied to charities, political parties and many other non-commercial situations.

Vilka samhällsvinster som marknadsföring har torde vara uppenbart för alla som vet på vilka grundvalar ett samhälle vilar där det råder fri företagsamhet och hård konkurrens mellan producenter av varor och tjänster.

Last edited:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Vilket är precis vad Kotler har gjort (se nedan). Din ensidigt negativa beskrivning av marknadsföring är inget annat än personligt färgade åsikter som du uttrycker som sanningar.

Financial Times, 2003:

”First, he has done more than any other writer or scholar to promote the importance of marketing, transforming it from a peripheral activity, bolted on to the more "important" work of production. Second, he continued a trend started by Peter Drucker, shifting emphasis away from price and distribution to a greater focus on meeting customers' needs and on the benefits received from a product or service. Third, he has broadened the concept of marketing from mere selling to a more general process of communication and exchange, and has shown how marketing can be extended and applied to charities, political parties and many other non-commercial situations.

Vilka samhällsvinster som marknadsföring har torde vara uppenbart för alla som vet på vilka grundvalar ett samhälle vilar där det råder fri företagsamhet och hård konkurrens mellan producenter av varor och tjänster.

Du har rätt i den mån man förutsätter att ett samhälle skall vara på det viset.
Jag har läst Kotler och finner det hela osympatiskt, främst för hans okritiska hyllningar till Monsanto och deras framgångar.
Att hylla dem är lite som att hylla de vetenskapliga upptäckter som Dr.Mengele åstadkom.

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
Du har rätt i den mån man förutsätter att ett samhälle skall vara på det viset.
Jag fantiserar ofta om ett samhälle som är väldigt olikt det vi lever i. Mindre egoism, större generositet, mindre rädsla och framför allt större möjligheter att leva ett liv som inte omfamnar konsumtion och konkurrens.

Men jag vet att marknadsföring är en förutsättning för den värld som vi ännu lever i och att de som ägnar sig åt marknadsföring gör det på väldigt olika sätt: ofta cyniskt, ibland med respekt för människors intelligens och fria vilja. Att kalla alla som arbetar med marknadsföring för ”parasiter” och ”jönsar” är lika sant som vilken annan extrem åsikt som helst.

Vad hade hänt om Kawasaki bara hade rullat fram sin färdiga H2 på mässan, utan att ha lockat oss med filmer och rykten innan? Hade det påverkat försäljningen?

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Något är ju fel när svenska sjukhus har personal arbetandes med marknadsföring.

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
Börjar med att ursäkta mig själv för att eventuellt repetera en fråga, men jag orkar inte leta igenom hela tråden:
Vad är tanken med H2R som ej får användas på gata, men på bana, men ej på tävling (förutom R1000) ?
Att köpa en hoj för en halv mille och tävla i rookie 1000 borde inte locka någon större målgrupp:va

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Börjar med att ursäkta mig själv för att eventuellt repetera en fråga, men jag orkar inte leta igenom hela tråden:
Vad är tanken med H2R som ej får användas på gata, men på bana, men ej på tävling (förutom R1000) ?
Att köpa en hoj för en halv mille och tävla i rookie 1000 borde inte locka någon större målgrupp:va

Man får väl inte köra med överladd i R1000? :va (Har dålig koll på det ärligt talat, men har för mig att det bara var ERF Sprint som man fick köra med överladdade motorer med i Sverige)
Men om kawa spelar korten rätt med den så får de till en egen cup, som spänner över ett större område än Sverige.

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..

Märkesprestige :fakta

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Hoj
En STOR plastraket.
Den var rätt tuff på sitt eget sätt ändå. Är det från Top Gear eller vad är det ifrån?

Det är James May, även kallad (Captain Slow) från TopGear.Möjligt att det är ett fristående program när James May gjort en del egna serier som t ex senast i skrivande stund den sevärda (Cars of the People).Men ta även en titt på (James May at the Edge of Space) där han fick åka med i ett spionplan av versionen Lockheed U-2 uppe i stratosfären.Klart roande att titta på. :crash

http://www.youtube.com/watch?v=kJoMDq4AyLc

(Och tråden hade inget med H2 att göra men sånt är livet ibland).

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha