Nya polisbilar som automatiskt dokumenterar fortkörare även vid mötande fordon

• Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Har personligen inget emot fler polisbilar ute på vägarna, men jag är som flera andra av uppfattningen att de borde fokusera framför allt på beteenden. Där tror jag det mänskliga bemötandet mellan medborgare och polis är det viktiga, snarare än teknik som effektiviserar/automatiserar lagföringen i de sammanhangen. Där tror jag snarare att det kan vara en fördel att inte gå för långt med tekniken eftersom det innebär att man kraftigt begränsar individens frihet.

Jag vill snarare se poliser som ofta stannar trafikanter som beter sig illa för att ta ett snack med dem och förändra beteendet. Teknik och automatisering i de sammanhangen leder snarare till mer av ett övervakningssamhälle där det blir lättare att alltid ta den bekväma vägen och "jaga pinnar" än att göra det som ger effekt.

Skulle inte kunnat uttryckt de bättre själv... Håller me till 100%

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det handlar knappast om fortkörning primärt, snarare automatspan på "intressanta" bilar - tex iakttagna i samband med gängskjutningar osv...

Bara för att nyheten postats på ett hojforum betyder det ju inte att man kommer att lägga all sin energi på att försöka sätta dit hojåkare. Som dessutom saknar regskylt fram.
Streetrace och extremt beteende i trafiken. Det är där den kommer att användas :tungan

Raderad medlem 51742

Guest
Det handlar knappast om fortkörning primärt, snarare automatspan på "intressanta" bilar - tex iakttagna i samband med gängskjutningar osv...

Bara för att nyheten postats på ett hojforum betyder det ju inte att man kommer att lägga all sin energi på att försöka sätta dit hojåkare. Som dessutom saknar regskylt fram.

Jag kan tänka mig att en inte oviktig del i detta handlar om att kunna få en anledning att stoppa och ta sig en titt på bilar som är "intressanta" i kombination med att de gör någon förseelse som fortkörning. Det blir en anledning att kunna stanna dem.

Men det hindrar ju inte att tekniken även används för att kunna öka effektiviteten i att sätta dit vanliga fartsyndare rejält. En polisbil som rullar hem efter en utryckning kan skriva ut några böter och plocka några körkort på vägen, men hade kanske aldrig haft tid att sätta upp en laserkontroll. Polisen har ju även satsat på att bli effektivare inom detta område genom att ersätta manuellt pappersarbete med en app, vilket det rapporterats om så sent som för någon vecka sedan.

Det har ju knappast saknats signaler från såväl politiker som bl.a. Trafikverket om att man ser allvarligt på hastighetsöverträdelser och nollvisionen lägger ju nästan all fokus på hastighetsefterlevnad. Polisen har varit en flaskhals som gjort att det i praktiken varit svårt att få den efterlevnad man eftersträvar. Istället har man satsat rejält på fartkameror och är nu på gång med bl.a. ISA och geofencing som kommer i framtiden. När det nu kommer teknik som gör att poliserna faktiskt kommer ha mycket större möjligheter att på ett effektivt sätt se till att hastighetsgränserna efterlevs så har jag mycket svårt att tro att man från politiskt- och myndighetshåll inte också trycker på för att använda detta verktyg i hög utsträckning så att deras ord från alla dessa år också i högre utsträckning leder till handling.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Nollvisionen etc.

...där det nyss visade sig i en undersökning att ca 100 personer årligen tar livet av sig i trafiken. Då sjönk siffran "ofrivilligt" trafikdödade från ca 250 till 150 - medans självmorden ökade från 1250 till 1350. Var tycker ni att vi ska lägga pengarna någonstans? Bygga mitträcken i all oändlighet eller värna om utsatta?

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Jag kan tänka mig att en inte oviktig del i detta handlar om att kunna få en anledning att stoppa och ta sig en titt på bilar som är "intressanta" i kombination med att de gör någon förseelse som fortkörning. Det blir en anledning att kunna stanna dem.

Men det hindrar ju inte att tekniken även används för att kunna öka effektiviteten i att sätta dit vanliga fartsyndare rejält. En polisbil som rullar hem efter en utryckning kan skriva ut några böter och plocka några körkort på vägen, men hade kanske aldrig haft tid att sätta upp en laserkontroll. Polisen har ju även satsat på att bli effektivare inom detta område genom att ersätta manuellt pappersarbete med en app, vilket det rapporterats om så sent som för någon vecka sedan.

Det har ju knappast saknats signaler från såväl politiker som bl.a. Trafikverket om att man ser allvarligt på hastighetsöverträdelser och nollvisionen lägger ju nästan all fokus på hastighetsefterlevnad. Polisen har varit en flaskhals som gjort att det i praktiken varit svårt att få den efterlevnad man eftersträvar. Istället har man satsat rejält på fartkameror och är nu på gång med bl.a. ISA och geofencing som kommer i framtiden. När det nu kommer teknik som gör att poliserna faktiskt kommer ha mycket större möjligheter att på ett effektivt sätt se till att hastighetsgränserna efterlevs så har jag mycket svårt att tro att man från politiskt- och myndighetshåll inte också trycker på för att använda detta verktyg i hög utsträckning så att deras ord från alla dessa år också i högre utsträckning leder till handling.

Men allt det där är väl bra?
Inget fel i att kunna effektivisera?
Då får man ju mer för skattepengarna, eller??

Raderad medlem 51742

Guest
...där det nyss visade sig i en undersökning att ca 100 personer årligen tar livet av sig i trafiken. Då sjönk siffran "ofrivilligt" trafikdödade från ca 250 till 150 - medans självmorden ökade från 1250 till 1350. Var tycker ni att vi ska lägga pengarna någonstans? Bygga mitträcken i all oändlighet eller värna om utsatta?

Det är till och med så att när Trafikverket räknar på sparade människoliv i trafiken enligt QALY-modellen sätter de värdet på ett sparat människoliv till mer än dubbla värdet som sjukvården räknar med för att avgöra vilka insatser som samhället bör göra för att rädda liv i förhållande till kostnaden.

Raderad medlem 51742

Guest
Men allt det där är väl bra?
Inget fel i att kunna effektivisera?
Då får man ju mer för skattepengarna, eller??

Kanske om effektiviseringen enbart ledde till en positiv effekt. Då hade man kunnat räkna så. Men i det här fallet handlar det om en avvägning och balansering mellan värdet av att komma tillrätta med fartsyndare och värdet av personlig frihet och en del andra saker. Driver man frågan till dess extrem skulle man kunna tänka sig ett system där 100% av hastighetsöverträdelserna garanterat leder till upptäckt och lagföring. Skulle ett sådant system vara optimalt för människorna eller gör vi då allt för stort avkall på andra värden som kanske är ännu viktigare?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ett samhälle som ger upp lite frihet för att vinna lite säkerhet, förtjänar varken eller och kommer att förlora bägge.

Benjam Franklin.

Inga plåtpoliser eller kameror i världen stoppar drogade eller rattfulla förare.
På dom vägar man sätter upp plåtpoliser, eller patrullerar med kamerabilar kommer inga bilar att stoppas för kontroll, så länge inte automatkameran säger att bilen körs för fort eller är oskattad/obesiktad.
Följdaktligen kommer drograttfyllorna att kunna åka på dom vägarna säkra på att inte bli stoppade.
Bilar fulla med stöldgods, knark och vapen kommer inte heller att stoppas i slumpvisa kontroller, så länge inget som kameran kan upptäcka är fel.
(ofta fungerar inte automatkameror alls på utlandsregistrerade fordon heller)

Ska man således frakta stöldgods, knark och vapen så hyr man en liten personbil så kan man vara säker på att inte bli stoppad, för den ringa kostnaden av 200:- dygnet....

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5

Min f.d. granne "hyrde" en Ålandsreggad risig bil. Ringde och tipsade. Eftermiddag samma dag stod den ställd efter vägen in till byn polis-bandad runt backspegeln. Dagen efter bortforslad - på vår bekostnad.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Ett samhälle som ger upp lite frihet för att vinna lite säkerhet, förtjänar varken eller och kommer att förlora bägge.

Benjam Franklin.

Inga plåtpoliser eller kameror i världen stoppar drogade eller rattfulla förare.
På dom vägar man sätter upp plåtpoliser, eller patrullerar med kamerabilar kommer inga bilar att stoppas för kontroll, så länge inte automatkameran säger att bilen körs för fort eller är oskattad/obesiktad.
Följdaktligen kommer drograttfyllorna att kunna åka på dom vägarna säkra på att inte bli stoppade.
Bilar fulla med stöldgods, knark och vapen kommer inte heller att stoppas i slumpvisa kontroller, så länge inget som kameran kan upptäcka är fel.

Ska man således frakta stöldgods, knark och vapen så hyr man en liten personbil så kan man vara säker på att inte bli stoppad, för den ringa kostnaden av 200:- dygnet....

Nä, det är ju ingen röntgenkamera som kan se vad du har för fillingar på mig.
Men jag åkte dit för fortkörning på hoj i Estland, dom kamerorna fotograferar även bakifrån.
Så, ett par månade efter jag kom hem, så kom boten, så nog funkar det på utlandsreggade bilar.
Syftet med den utrustningen är väl inte att ta bilar fulla med knark och vapen?
Fattar inte negativismen.
Den tekniska utrustningen finns, kostar nästan ingenting, och kan, rätt utnyttjad, tillföra en bra sak.
Ska man frakta knark så är det väl bara att ge fan i att köra för fort, för inte tar spanarna dig för fortkörningen, dom kikar nog via andra kanaler.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nä, det är ju ingen röntgenkamera som kan se vad du har för fillingar på mig.
Men jag åkte dit för fortkörning på hoj i Estland, dom kamerorna fotograferar även bakifrån.
Så, ett par månade efter jag kom hem, så kom boten, så nog funkar det på utlandsreggade bilar.
Syftet med den utrustningen är väl inte att ta bilar fulla med knark och vapen?
Den tekniska utrustningen finns, kostar nästan ingenting, och kan, rätt utnyttjad, tillföra en bra sak.
Ska man frakta knark så är det väl bara att ge fan i att köra för fort, för inte tar spanarna dig för fortkörningen, dom kikar nog via andra kanaler.

Jo, det funkar om du kör ett svenskt fordon i Estland, men inte om du kör ett Estlandsregat fordon i Sverige.
Svenska myndigheter har inga betänkligheter mot att lämmna ut registreringsnummret på samtliga av försvarets och polisens fordon på en förfrågan från utlandet, än mindre betänklighet har dom att lämna ut privatpersoner.
Estländska polisen skulle nog fråga sig "Vad tjänar vi på att lämna ut en medborgare som kört för fort i Sverige?

Nej, syftet är inte att ta bilar fulla med knark och vapen.
Men på den tiden man ställde ut två polisbilar som stoppade och vinkade in bilar till vägkanten hittade man förvånansvärt ofta knark och vapen i bilarna man kollade.

Sådana bemannade kontroller försvinner totalt från dom vägar som har plåtpoliser, alltså kan dom inte upptäcka nervösa förare med bilen full av knark och vapen.

Plåtpoliserna upptäcker som sagt inte knarkade/fulla förare utan körkort heller, speciellt om dom håller hastighetsgränserna just förbi kameran, och det finns ju appar för det numera.

Raderad medlem 51742

Guest

Ställ följande fråga till befolkningen:

”Anser du att Sveriges hastighetsgränser är rimligt satta med tanke på hur sannolikt det är du åker fast vid en överträdelse?”

Ställ sedan följande modifierade fråga:

”Anser du att Sveriges hastighetsgränser är rimligt satta om ny teknik skulle göra att varje överträdelse med största sannolikhet skulle leda till att du åker fast?”

Hur skulle svaren skilja sig och varför? På vilket sätt är frågorna intressanta för en motorcyklist?

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag är 100x mer orolig för böter när jag står still. Snutar ser man inte ofta på landet och om man mot förmodan möter någon så är de garanterat för upptagna med något annat.

Lapplisor av alla de slag verkar dock stå gömda bakom varje stolpe, ivrigt väntades på att någon ska misstolka reglerna som gäller för just denna p-ficka...

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag är 100x mer orolig för böter när jag står still. Snutar ser man inte ofta på landet och om man mot förmodan möter någon så är de garanterat för upptagna med något annat.

Lapplisor av alla de slag verkar dock stå gömda bakom varje stolpe, ivrigt väntades på att någon ska misstolka reglerna som gäller för just denna p-ficka...

Stämmer på mig i Majorna Göteborg. Har på drygt 25 år fått ihop ca 5000kr i felparkeringsavgifter.
0 kr i fortkörning.
Jag har sett 3 MC-poliser 2020 (inga bilar) på de vägar jag kört.
1 MC-polis som tankade på macken där jag fikade.
1 MC-polis vid utfarten från Kungsbacka Varla ut mot E6 norrut, jag på väg hem från Skåne, och en tid senare (samma polis ?), .
1 MC-polis vid utfarten från Kungsbacka Varla ut mot E6 norrut, jag på väg hem från Skåne.

Jag har aldrig sett vare sig MC-polis eller Polisbil på de småvägar jag gillar.

Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Ställ följande fråga till befolkningen:

”Anser du att Sveriges hastighetsgränser är rimligt satta med tanke på hur sannolikt det är du åker fast vid en överträdelse?”

Ställ sedan följande modifierade fråga:

”Anser du att Sveriges hastighetsgränser är rimligt satta om ny teknik skulle göra att varje överträdelse med största sannolikhet skulle leda till att du åker fast?”

Hur skulle svaren skilja sig och varför? På vilket sätt är frågorna intressanta för en motorcyklist?

Ok, jag förstår din poäng.
Men tycker samtidigt att resonemanget haltar lite, att jag själv ska få bedöma vilken hastighet jag tycker är lämplig på vägen, och det är sannolikheten för att åka fast som gör att jag möjligen kan respektera de gränser som är satta.
Vilka andra regler ska jag själv bestämma i samhället?
Men du har rätt i att det är sannolikheten för att åka fast, kopplat till konsekvensen därav, som vi människor förhåller oss till.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90

Benjam Franklin.

"Folk som postar det dära citatet av Benjamin Franklin har aldrig upplevt äkta osäkerhet!"

Mahatma Gandhi

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Ok, jag förstår din poäng.
Men tycker samtidigt att resonemanget haltar lite, att jag själv ska få bedöma vilken hastighet jag tycker är lämplig på vägen, och det är sannolikheten för att åka fast som gör att jag möjligen kan respektera de gränser som är satta.

Tror inte att det är poängen/resonemanget CFr försöker göra/föra.

De allra flestsa kör inte i 150 km/h förbi småskolan där det leker barn för att det helt enkelt "känns" fel, oansvarigt och omoraliskt, inte för att de upplever att sannolikheten att åka fast är speciellt stor.

Raderad medlem 51742

Guest
Tror inte att det är poängen/resonemanget CFr försöker göra/föra.

De allra flestsa kör inte i 150 km/h förbi småskolan där det leker barn för att det helt enkelt "känns" fel, oansvarigt och omoraliskt, inte för att de upplever att sannolikheten att åka fast är speciellt stor.

Exakt så!

Handlar om frihet under ansvar för att styra mot ett mål vs. detaljstyrning.

Skall vi fokusera på ansvaret att inte skada andra genom att individen använder hela paletten av åtgärder för att minska risken och anpassar sig till situationen, även om det kan innebära att man inte alltid följer hastighetsgränsen...

...eller skall vi ensidigt fokusera på att motverka hastighetsöverträdelser, utan fokus på det övergripande målet och även om åtgärderna då tar bort mycket av den frihet som gör att det över huvud taget blir meningsfullt att köra hoj.

Det är inte svart eller vitt, utan en gråskala, men det handlar om vilken riktning vi vill gå. I vilken kompassriktning går det lilla steg vi tar idag, imorgon och dagen efter det? Var befinner vi oss när vi tagit 100 steg? Var det där vi ville vara?

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
efter 16 år på sporthoj & uppskattningsvis 10-15 tusen mil, så fick jag min första fortkörningsbot på hoj i somras
58 på 40 väg, resulterade i 2800:- vilket blir 175:- / år eller 0.18-0.28 :- / mil

om jag får en till, så är det inte hela världen :yoparty

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...