Nya polisbilar som automatiskt dokumenterar fortkörare även vid mötande fordon

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
efter 16 år på sporthoj & uppskattningsvis 10-15 tusen mil, så fick jag min första fortkörningsbot på hoj i somras
58 på 40 väg, resulterade i 2800:- vilket blir 175:- / år eller 0.18-0.28 :- / mil

om jag får en till, så är det inte hela världen :yoparty

40-skyltarna är väl ett relativt nytt påfund???

Vilken skyltad hastighet var det tidigare på den aktuella sträckan?
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Men men men...?

Fartkamerorna skulle ju göra samma jobb som polisen...?
Det var ju därför som polisen fick avstå anslag, som istället gick till Trafikverket, så att dom kunde bygga fler kameror.

Innebär denna satsningen att tidigare doktrin kan ha varit felaktig...?



En sak som varit mindre känd är att möjligheten att mäta hastighet på mötande fordon faktiskt funnits så länge vi haft
TripTrac/Polispilot/ProVida-utrustade fordon - alltså mer än trettio år.

Rent praktiskt går det till så att polisen startar mätningen på en mötande bil vid en precis punkt, vänder sitt egna fordon, startar ytterligare mätning när det egna fordonet passerar samma punkt, går ikapp, avslutar mätning av fordonet på en precis punkt och knäpper av sig själva på samma punkt.

Förfarandet är godkänt och juridiskt accepterat - men, så vitt jag vet aldrig använt under dessa decennier.

Polismyndigheten har själva valt att avstå från att använda metoden eftersom det finns fallgropar och faror:

# En korrekt hastighetsmätning kräver att patrullen hela tiden har det misstänkta fordonet under uppsikt.
Ingen skall kunna hävda att man stannat och bytt förare mellan mätning och rapportering.
Detta innebär att det krävs en riktigt snabb vändning direkt efter startad mätning, och det är sällan trafiksituationen eller ens vägbredd tillåter en sådan manöver.

# Det finns en pedagogisk utmaning i att försöka bötfälla någon för en överträdelse som skedde kanske en mil eller två tidigare - man riskerar att vända (ändå) fler emot polisens arbete.


Så har det alltså varit.

Det som verkar vara nytt nu är förenklad/förbättrad teknologi, kanske tillsammans med vassare kameror.
Släpper man på kravet att patrullen hela tiden skall kunna hålla den misstänkta bilen i sikte, och accepterar att den man lagför skall matcha den man ser på filmen?

I så fall blir detta ett giftigt vapen som är svårt att värja sig mot för den som kanske någon gång missar en av alla skyltar i Trafikverkets micromanagementsystem med en fartgräns för varje upptänklig trafikmiljö, i 10km/h intervaller...

Att fundera på: kan denna typ av övervakning leda till fler biljakter?
Det enda som mäts är den momentana hastigheten i just den sekund fordonen möts.
En uppmärksam förare som inte vill ha fler fortkörningsböter skulle kanske frestas att utnyttja tiden mellan mötet och det att polisbilen vänder och börjar ta sig ikapp till att skapa lucka och kanske försöka komma undan...?

"Dra snuten" och behålla kylan tillräckligt för att vika undan på småvägar är få förunnat, men det hjälper föga om fler försöker sig på att sticka - och ställer till det för sig själv och andra på kuppen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det som verkar vara nytt nu är förenklad/förbättrad teknologi, kanske tillsammans med vassare kameror.
Släpper man på kravet att patrullen hela tiden skall kunna hålla den misstänkta bilen i sikte, och accepterar att den man lagför skall matcha den man ser på filmen?

I så fall blir detta ett giftigt vapen som är svårt att värja sig mot för den som kanske någon gång missar en av alla skyltar i Trafikverkets micromanagementsystem med en fartgräns för varje upptänklig trafikmiljö, i 10km/h intervaller...

Att fundera på: kan denna typ av övervakning leda till fler biljakter?

Knappast, hastighetsmätning/bötfällning av mötande trafik kommer att ske precis som vid stationära fartkameror, dom tar en ögonblicksbild där regskylt och förare är synliga och skickar ett inbetalningskort när bilden är granskad.
(med skillnad att kameran i bilen måste dra av polisbilens hastighet från den uppmätta hastigheten)

Så den rattfulle nerknarkade föraren med bilen full av stöldgods/droger och vapen kan åka vidare och få ett brev hem i brevlådan om att han har kört för fort, det enda trafikbrottet Polisen bryr sig om....
Om det visar sig att föraren har ett körkort och har bilen registrerad på sig själv...
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Vad är för fort?
Trafikverket sänkte alla "mötesvägar" utan att ta hänsyn till vägens beskaffenhet och trafikintensitet.
Det är inte rimligt att ha 80 på en rak väg mitt ute i skogen.

Jag har svårt att acceptera allt som står skrivet i lag om jag anser det vara orimligt.
Där kommer det personliga ansvaret in i bilden där många av oss faktiskt är tänkande individer som kan analysera.
Därför håller jag hastigheten på allt under 60 men gör en bedömning på övriga hastigheter.

Tyvärr har jag tappat lite respekt till polisen då de inte sköter sitt jobb, prioriterar fel (månadens bubblare), och uppträder som aktivister där man ljuger och klipper i lagtexter (vapenlicenshanteringen).
Saft och bullar är inte min version av polisen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vad är för fort?
Trafikverket sänkte alla "mötesvägar" utan att ta hänsyn till vägens beskaffenhet och trafikintensitet.
Det är inte rimligt att ha 80 på en rak väg mitt ute i skogen.

Jag har svårt att acceptera allt som står skrivet i lag om jag anser det vara orimligt.
Där kommer det personliga ansvaret in i bilden där många av oss faktiskt är tänkande individer som kan analysera.
Därför håller jag hastigheten på allt under 60 men gör en bedömning på övriga hastigheter.

Tyvärr har jag tappat lite respekt till polisen då de inte sköter sitt jobb, prioriterar fel (månadens bubblare), och uppträder som aktivister där man ljuger och klipper i lagtexter (vapenlicenshanteringen).
Saft och bullar är inte min version av polisen.

Jag cyklade och gick med barnvagn till mina föräldrar en mil efter en smal, oupplyst 70 väg utan vägren för 30 år sedan.

Nu har det byggts separat gång och cykelväg på sidan om den vägen, och hastigheten har sänkts till 30,50 och en liten snutt på slutet med 60km/h...
Mig veterligen har det aldrig hänt någon olycka på den vägsträckan

En annan vägsnutt jag körde ofta för 30 år sedan var 90 hela vägen utom genom några byar, den vägen har nu alla hastigheter mellan 50 och 80, med någon kilometer 90 på slutet.
Dessutom har det satts upp ett helt gäng fartkameror på den vägen nu...
(EDIT: 8 fartkameror på en sträcka av 1.5 mil....)

Det är nästan så att man om man vore konspiratoriskt lagd kunde tro att kamerorna har satts upp precis där hastigheten omotiverat sänks....

Kameraskåpen står exakt på minimi-avstånd för att mäta/fota exakt vid skylten.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det handlar knappast om fortkörning primärt, snarare automatspan på "intressanta" bilar - tex iakttagna i samband med gängskjutningar osv...

Bara för att nyheten postats på ett hojforum betyder det ju inte att man kommer att lägga all sin energi på att försöka sätta dit hojåkare. Som dessutom saknar regskylt fram.

Hade nöjet? att sitta i en sådan bil, med skyltavläsaren (nej jag satt inte i baksätet, vittne vid olycka). Ni skulle fan bli mörkrädda hur mycket skit det rullar på vägarna. Obesiktigade, körförbud, spanska flaggor.. det plingade som ett jäkla flipperspel i datorn.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Praktexemplet är Riksväg 50 Alfta Falun, 80-sträcka. 100 km genom skogslandskap liknande:
https://www.google.se/maps/@61.1217...dzvjSQmkPb0irWZ1Xdqw!2e0!7i16384!8i8192?hl=en

Får ta högst trekvart för att inte börja klippa med ögonen.

Bra exempel. Jag kör mycket bil i tjänsten och just den vägsträckan är väldigt fin, rak och när jag åker brukar det aldrig vara något trafik. 120-130 känns som rätt fart. :gnissla

Åter till ämnet. Jag tror tyvärr att vi kommer hamna likande Finland i framtiden. Då en mötande polisbil kan ta dig för fortkörning, samt dagsböter :gnissla. Tror tyvärr att vi behöver rätta in oss om det ska bli mc körning i framtiden. Jo fler som idiotkör och inte bryr sig kommer troligtvis innebära fler restriktioner.
Tror faktiskt att GPS övervakning kommer bil lag inom snar framtid. Troligtvis genom skatt eller försäkring.
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Som andra är inne på, det som är huvudgrejen är väl att det ger polisen ytterligare orsak att stoppa fordon som de kanske misstänker för annat.
Eller så kan bilarna användas för att ersätta polisen med radarpistol i diket. Bara att köra fram och tillbaka längs vägen, rapportera in fartsyndare och sen vinkar patrullen längre fram in bilen. Ka-ching.

Som uppvuxen i Finland tycker jag ju det är skönt att polisen här inte mätt hastighet på mötande trafik i samma utsträckning men.. All good things must come to an end. :gnissla
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Hade nöjet? att sitta i en sådan bil, med skyltavläsaren (nej jag satt inte i baksätet, vittne vid olycka). Ni skulle fan bli mörkrädda hur mycket skit det rullar på vägarna. Obesiktigade, körförbud, spanska flaggor.. det plingade som ett jäkla flipperspel i datorn.

Min uppfattning med. Sjukt mycket fordon på vägarna som inte borde vara det. Jag skulle nog säja att som hyggligt laglig medelsvensson så har man inte mycket att frukta av polisen utan de brukar snarare vara hjälpsamma. Skulle jag åka fast för fortkörning så har man troligtvis förtjänat det...
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Min uppfattning med. Sjukt mycket fordon på vägarna som inte borde vara det. Jag skulle nog säja att som hyggligt laglig medelsvensson så har man inte mycket att frukta av polisen utan de brukar snarare vara hjälpsamma. Skulle jag åka fast för fortkörning så har man troligtvis förtjänat det...

Jag tänker också lite så.
Min personliga uppfattning är att dom flesta mår bra av lite "gummiband" och klarar eget ansvar, men inte alla.
Och skillnaden i just det här fallet tror jag inte blir jättestor, det är lite ny teknik som införs, men ingen kommer ju att behöva känna sig punktmarkerad, eller övervakad för det.
Dom flesta fordon idag har ju GPS, som sitter ihop med annat i bilen, så att använda fordonsdata för att utreda olyckor skulle ju vara bra.
Då kan händelseförloppet klarna, och många tvivel undanröjas.
Men då kommer också konspirationteorierna in, att man är övervakad, fast tekniken i sig kan skapa nytta.
Så, ja, någon balans i det också är väl rimligt, alla som äger en mobiltelefon idag har ju gått med på att bli övervakade i någon omfattning, och förmodligen även gått med på att skänka bort sitt beteendemönster.
Det finns ju en annan organisation, som säger sig företräda oss motorcyklister, och läser man på deras hemsida så är det.....ehhh...ja, inte mycket positivt.
Vilka roliga möten dom måste ha?:va
Där verkar man bara se sina rättigheter, och inga skyldigheter, och det skapar ju inte heller någon bra dialog i samhället, och en "svart" bild av oss hojåkare.
Nä, men, kör med förstånd, och lägg en bot eller två på nöjeskontot, det kan vara värt det.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Har man så kallat rent mjöl i påsen så behöver man inte vara orolig för att man är bevakad..

Får ju på mail en gång i månaden vart mobilen varit å de är inge intressat för ibland är den hemma en hel vecka, å flertal besök i månaden till den lokala mc handlaren.. Jätte intressant för typ Säpo eller liknande...
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Ja en sak är rätt säker och det är att vi är den sista generationen som kommer kunna göra/köra lite som vi vill. Det mesta är nog snart reglerat med diverse övervaknings system i både trafiken och annat i vardagen.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Har man så kallat rent mjöl i påsen så behöver man inte vara orolig för att man är bevakad..

Får ju på mail en gång i månaden vart mobilen varit å de är inge intressat för ibland är den hemma en hel vecka, å flertal besök i månaden till den lokala mc handlaren.. Jätte intressant för typ Säpo eller liknande...

Nja det resonemanget med rent mjöl i påsen är farligt. Staten ska inte övervaka sina medborgare hela tiden och överallt. Var går gränsen? Hur kan informationen användas? Staten är till för att tjäna oss, bekostat och sanktionerat av oss. Inte tvärt om.

Angående polisens nya verktyg, risken är väl att det blir som med skyltavläsningssystemet - det är avslaget ganska ofta. Polisen i Malmö har rena rama julgranen i bilen om de har systemet igång pga alla som inte gjort rätt för sig.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Nja det resonemanget med rent mjöl i påsen är farligt. Staten ska inte övervaka sina medborgare hela tiden och överallt. Var går gränsen? Hur kan informationen användas? Staten är till för att tjäna oss, bekostat och sanktionerat av oss. Inte tvärt om.

Angående polisens nya verktyg, risken är väl att det blir som med skyltavläsningssystemet - det är avslaget ganska ofta. Polisen i Malmö har rena rama julgranen i bilen om de har systemet igång pga alla som inte gjort rätt för sig.

Angående övervakningen kan du slappna av.
Kina har redan koll på dig, och även USA.
Så råkar du tappa bort mobilen, kan kineserna säkert återställa allt åt dig, billigt också.
Bättre att lägga sin energi på att plugga kiniseiska :fyllisar
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det systemet har använts sedan många år i Finland. Frågan är om polisen i Sverige får bötfälla baserat på den radarn. Får hoppas på en 20 år lång utredning på om systemet är inkluderande och korrekt ur genus- och hbtq-perspektiv.

Precis! Jag tror att alla trafipaxbilar med möjlighet att mäta framförvarnade bils hastighet även haft möjlighet att mäta mötande trafik men de har inte varit godkänt som bevis för fortkörning.

Så jag undrar precis som dig ifall det skett någon ändring på den punkten.

Annars måste dom ju ändå vända, jaga ikapp och sedan göra en ny mätning utan att jag upptäcker dom bakom mig.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Angående övervakningen kan du slappna av.
Kina har redan koll på dig, och även USA.
Så råkar du tappa bort mobilen, kan kineserna säkert återställa allt åt dig, billigt också.
Bättre att lägga sin energi på att plugga kiniseiska :fyllisar

Det är jag mycket medveten om - men två fel blir inte ett rätt ju. :D
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Ok, jag förstår din poäng.
Men tycker samtidigt att resonemanget haltar lite, att jag själv ska få bedöma vilken hastighet jag tycker är lämplig på vägen, och det är sannolikheten för att åka fast som gör att jag möjligen kan respektera de gränser som är satta.
Vilka andra regler ska jag själv bestämma i samhället?
Men du har rätt i att det är sannolikheten för att åka fast, kopplat till konsekvensen därav, som vi människor förhåller oss till.

Den här videon tycker jag beskriver på ett bra sätt hur hastigheterna beskrivs i media och hos myndigheter jämfört med verkligheten hos gemene man.

https://www.youtube.com/watch?v=2BKdbxX1pDw
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Ska bli intressant hur det kommer påverka mängden avställda och fordon med körförbud som utländska bärplockare kör omkring med varje sensommar/höst
idag så har polisen i princip skygglapparna på för denna företeelse men det blir nog svårare att ignorera problemet när det kommer upp en automatisk varning för det.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top