Nya polisbilar som automatiskt dokumenterar fortkörare även vid mötande fordon

• Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Ser i senaste reklambladet att Lidl har billig folie.
Så jag åker nog förbi där efter jobbet.
Köper man mycket så kan man ha lite roliga, teambuildande lekar, och göra lite varianter på hattar.
Allt får såklart ske via Teams eller Skype, så att det loggas! :fyllisar

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Dom här områdesbevakningscentralerna Säpo har är bemannade av samhällets överblivna.

Alla socialfall,extremt fula och imbecilla och bittra jobbar där :hihi

Det har hänt att det blivit mongoupplopp på sådana.....när....det....skrivs....om....dom

:1pajas

Skojar inte :FU

:rofl

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vad jag ställer i kontrast är mätning med Polispilot, där mätningen måste ske över minst 500 meter för att vara giltig.
Är du en uppmärksam förare har du chans att hinna kolla och justera din fart när ett fordon som färdas åt samma håll lägger sig i position för mätning.

Det nu beskrivna systemet med mötande mätning i farten innebär att den som hinner se polisbilen vet att nu är det kört.
Självklart kan radarn mäta kontinuerligt, men över någon längre sträcka blir det inte, och självklart kan polismannen välja en av de mätningar som gjorts. En korrigerade inbromsning syns förvisso på den totala mätningen, men frågan är :
Vilken av mätningarna väljer polismannen att rapportera på...?

Du får stanna och kliva ur för att sedan skylla på Mollgan.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Vad är för fort?
Trafikverket sänkte alla "mötesvägar" utan att ta hänsyn till vägens beskaffenhet och trafikintensitet.
Det är inte rimligt att ha 80 på en rak väg mitt ute i skogen.

Jag har svårt att acceptera allt som står skrivet i lag om jag anser det vara orimligt.
Där kommer det personliga ansvaret in i bilden där många av oss faktiskt är tänkande individer som kan analysera.
Därför håller jag hastigheten på allt under 60 men gör en bedömning på övriga hastigheter.

Tyvärr har jag tappat lite respekt till polisen då de inte sköter sitt jobb, prioriterar fel (månadens bubblare), och uppträder som aktivister där man ljuger och klipper i lagtexter (vapenlicenshanteringen).
Saft och bullar är inte min version av polisen.

Vad är för fort?
Men för H-e vi har haft Noll Vision i över 20 år nu och det är fortfarande inte klart för alla? :huvet

Det genomgripande med Noll Vision var att man förstod att man inte kan undvika olyckor. :fakta
Därför accepterade man att olyckor sker. :fakta
Men inte om det betyder död eller allvarlig skada. :fakta
Noll Vision,:fakta
Därmed åkte all aktiv säkerhet ut, som vi motorcyklister behöver, och kvar var bara den passiva säkerheten, att minska skadorna när olyckan skett. JeTTeBra vision av bilister för bilister...

Det betyder att dagens hastigheter på vägarna inte har något med säkerhet för oss på två hjul att göra utan handlar om hur fort bilister kan krocka utan resultatet blir död eller allvarlig skada, som är 10 % bestående invaliditet eller mer...

Siffror visar att det är mindre risk att dö om man blir påkörd i 30 istället för 50 därför har vi lägre hastighet i tätorter. Av trafikpolicyskäl, eftersom vi inte längre kan förvänta oss att trafikanter kan anpassa hastigheten efter förhållanden. Därför måste vi hålla hastigheten som naturligtvis är tillräckligt låg att kunna köra på människor utan att de dör eller krocka på landsväg utan att bilister dör...

Men slumpen är viktigare än hastigheten i en motorcykelolycka, du kan dö i 30 men klara dig med blåmärken i 130, till skillnad från bilister som är skyddade av plåtburken de sitter i...

Jag kör sällan för fort men ofta över skyltad hastighet... ;)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vad är för fort?

Jag kör sällan för fort men ofta över skyltad hastighet... ;)

Samma här, bortsett från motortävlingar så har jag nog aldrig kört för fort, eftersom jag aldrig har åkt av eller orsakat någon olycka.

Eller, en gång körde jag för fort, för jag hann inte se en polis med en laser-picka som stod vid vägkanten...
Det var bara att backa tillbaka till stoppbilen och räcka över körkortet

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Alla vi som efterlyst bättre övervakning av vägarna kommer att bita av oss tungan.

Det är redan nu en febril aktivitet ute i trafiken med alla nya som skall utbildas.

Nu i veckan stod dom med lasern på bussfickan i Stöcksjö.
Klockan 2 på natten!!!

Lite av en överraskning när man sitter och fundilerar på om man skall köra ringvägen runt eller gamla vägen genom Umeå...

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Alla vi som efterlyst bättre övervakning av vägarna kommer att bita av oss tungan.

Det är redan nu en febril aktivitet ute i trafiken med alla nya som skall utbildas.

Nu i veckan stod dom med lasern på bussfickan i Stöcksjö.
Klockan 2 på natten!!!

Lite av en överraskning när man sitter och fundilerar på om man skall köra ringvägen runt eller gamla vägen genom Umeå...

Det är polisens trafiksäkerhetsvecka nu , dom är överallt o nosar :tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag får som sagt en fartkamera precis där jag bor, dom senaste 30 åren (vi har inte bott här längre än så, men säkert ända sedan 1967) har det varit 110 förbi den platsen, nu ska det sänkas till 90 när kameran tas i bruk....

Man undrar varför?

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka

Det behövs inte några foliehattar med tanke på vad det är för folk som jobbar med sånt där :hihi

Samtliga är fosterhemsbarn vilket innebär massa med fetalt alkholsyndrom., massa autister vilket innebär att dom aldrig ens hamna i puberteten och resten från anonyma alkoholister och narkomaner.

Man kan inte i stora drag söka dom här jobbena för att undvika infiltration utan personalen handplockas
som russin i en kaka ur nämnda kakor , desutom gör denna typ av anställda dom lättbevakade.

Alla kontrabevakas av varanda så dom inte träffar vanligt folk och om mor drack en flaska t-doja varje graviditetsdag så kommer det barnet ha egenskaper som verkligen håller folk på avstånd.
T.ex lär ingen brud stöta på en sån sak....så dom vet att om en brud raggar på saken så vet dom att det är en främmande agent :rofl

Enkla saker är helt oförklarliga för många då dom inte klarar av o ta körkort eller cyklar vilse
på en fotbollsplan

Jag har ju skrivit här vilket jävla stök det blir i en mongolidcentral när en 12 årig blondin presenterar mig
för sin mor o far , jag o bruttan tjafsa omkring o åt saft o bulle med mamma.
Vilken jävla totalhaveri för idioterna p.g.a av en liten tjej bara tycker en kille är söt , dom är helt ute
på okända oceaner o seglar när dom tittar på vanligt folk - varför dom ens lyckas är att dom bevakar alla.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Jag får som sagt en fartkamera precis där jag bor, dom senaste 30 åren (vi har inte bott här längre än så, men säkert ända sedan 1967) har det varit 110 förbi den platsen, nu ska det sänkas till 90 när kameran tas i bruk....

Man undrar varför?

Ja, har man inte på 20 år förstått vad Noll Vision innebär kan det bli svårt att förstå... :(

Men att inte förstå är inget nytt...

Innan 1967 hade vi fri fart men det var svårt för många då att förstå att det betydde att man själv skulle bedöma vilken hastighet som var lämplig, inte köra så fort bilen klarade...:(

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, har man inte på 20 år förstått vad Noll Vision innebär kan det bli svårt att förstå... :(

Innan 1967 hade vi fri fart men det var svårt för många då att förstå att det betydde att man själv skulle bedöma vilken hastighet som var lämplig, inte köra så fort bilen klarade...:(

Tyvärr talar ju statistiken väääääldigt tydligt för att fri fart inte var bra eftersom det från 1/9 1967 plötsligt blev helt andra och lägre siffror på döda och svårt skadade i trafiken och de siffrorna har sjunkit stadigt sedan dess.

Fakta trumfar känslor. :tummenupp

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Vill vi inte att några ska dö i trafiken så slutar med trafik. Enkelt.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Tyvärr talar ju statistiken väääääldigt tydligt för att fri fart inte var bra eftersom det från 1/9 1967 plötsligt blev helt andra och lägre siffror på döda och svårt skadade i trafiken och de siffrorna har sjunkit stadigt sedan dess.

Eller kan det bero på den tekniska säkerhetsmässiga utvecklingen :va
Hög hastighet (+100 typ) kan förklara en hel del olyckor men att ligga på +30-50 på motor/landsväg med fri sikt och bra väglag är relativt ofarligt om man nu behärskar sitt fordon.
Enligt Tragikvärket och polisens information om hastighet etc så bör nog de flesta på forumet ha varit döda sedan länge.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

Fast nu var det inte känslan jag pratade om... :7peta

Fri fart innebär att man ska anpassa hastigheten efter förhållandena. Anpassning har aldrig varit svenskens bästa gren! :fakta

Och det inte bara fri fart som försvann utan även vänstertrafiken. Med ratten på vänster sida, vänstertrafik och inga räcken som hindrade omkörning under möte tillsammans med brist på anpassning behöver man inte tänka långt för att förstå konsekvenserna.:7peta

Om fri fart är livsfarlig borde de delar av Autobahn i Tyskland med fri fart vara väääääldigt olycksdrabbade, eller hur. :7peta

Japaner och Britter har iallafall förstånd att ha ratten på "rätt" sida för vänstertrafik till skillnad från korkade svenskar. Det folkomröstades 1955 men folket röstade fel så högertrafikomläggningen infördes 1967 utan omröstning. Och samtidigt togs fri fart bort.
:fakta

Men du har rätt om siffror och statistik för det är det som gäller nu! :fakta
Och alla vet att med siffror och statistik kan man visa allt! :fakta

Noll Vision är för bilister som sitter skyddade i sina plåtlådor där siffror och statistik kan visa hur mycket krockvåld olika hastigheter ger. Med denna statistik som grund skyltas vägarna "rätt" och tillsammans med räcken som hindrar omkörning under möten blir det svårare att dödas eller skadas allvarligt vid en krock med bil.

Med bil, för dessa siffror gäller inte motorcyklister, där måste vi anpassa hastigheten efter förhållandena och undvika olyckor. För även om hastigheten ökar risken att skadas är det slumpen som avgör om det blir död eller allvarlig skada vid en motorcykelolycka. Noll Vision har inte människan med men för oss måste människan vara med. Vi måste vara duktiga på att undvika en olycka men det behöver inte bilisten, där räcker det att "hålla" skyltad hastighet...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Ja, trafikverket har verkligen Noll-vision...

Man sänker alltså hastigheten på en liten kort sträcka av en sedan tidigare fungerande 110 väg, bara för att man sätter upp en kamera, det blir alltså bara en liten sträcka förbi kameran som blir 90, resten av vägen fortsätter att ha 110.

Jag har kört 110 (och fortare, givetvis på Autobahn eller inhägnat område) i bilar från 60 talet, och jag skulle nog vilja påstå att det är säkrare att köra 130 i dagens bilar...

Ändå ska vi sänka gränserna på vägar som har blivit avsevärt bättre sedan dess...

Det är väl 20-25 år sedan den här vägen fick mitträcken och blev 2+1

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...