Nya polisbilar som automatiskt dokumenterar fortkörare även vid mötande fordon

• Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag undrar hur många bilder från fartkamerorna dom får kassera för att folk på bilden bär Covidmask och inte går att identifiera...

Det var ju något fall i nyheterna nyligen där en korkskalle körde för fort maskerad förbi samma kameror morgon och kväll varje vardag och räckte finger åt kameran.
Då ställde man dit en bemannad hastighetskontroll en dag....

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Då kan du ju ta Gamla Nynäsvägen mellan Länna och Trångsund, mellan vattentornet och Skogås, en kurva, ett busshinder och sen en låååång raka, där är det 40, sen passerar man rondellen bort mot Trångsund, kurvigare, övergångsställen, korsningar, och en vägbula, där är det 60!

Tragikvärket hatar alla som inte har bil. Titta bara på alla vajervägar, som effektivt stänger ute alla som inte sitter i en plåtlåda med minst 4 hjul och motor. Det är ingen hit att vare sig gå eller cykla på 1-delen av 2+1-vägar, antingen mosar sig folk förbi, eller ligger 1dm bakom. Förr kunde man bara svänga ut och passera säkert och tryggt, så att det varken påverkade cyklisten eller blev något besvär för bilisten.
Du kan nog vara lugn. Trafikverket hatar alla, men i synnerhet de som färdas med motordrivet fordon. Alla trafikprojekt syftar till att göra det dyrare, svårare och besvärligare att ta sig fram med motorfordon. Hela Slussenbygget i Stockholm syftar till att underlätta för cyklister, gångtrafikanter och busstrafik, medan biltrafik ska vara näst intill omöjligt. Vem har gett Trafikverket detta mandat? jag kan inte minnas att jag röstat för en så trafikfientlig politik.
Tyvärr har det blivit så att alla projekt som syftar till minska biltrafik får godkänt i Stockholms Stadshus, ingen kan säga nej - vare sin SD eller Moderater eller andra vanligtvis förnuftiga partier. Att vara emot försämringar för biltrafik har blivit som att vara nazist - det går bara inte, det är näst intill olagligt och ett tvärstopp för all politisk karriär.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tyvärr har det blivit så att alla projekt som syftar till minska biltrafik får godkänt i Stockholms Stadshus, ingen kan säga nej - vare sin SD eller Moderater eller andra vanligtvis förnuftiga partier. Att vara emot försämringar för biltrafik har blivit som att vara nazist - det går bara inte, det är näst intill olagligt och ett tvärstopp för all politisk karriär.

Det är det nya sättet att bedriva politik.
Man stigmatiserar en fråga så att alla som säger emot framstår som mördare...

Vill du ha ett sugrör som inte smakar blöt dagstidning "Du vill alltså döda sköldpaddorna"

Du vill köra bil "du tänker alltså lämna över en död och förgiftad jord till dina barn"

Du vill dessutom köra i vettiga hastigheter "Tänk om ett barn springer ut på motorvägen"

Just "det handlar om baaaarn" har ju visat sig vara effektivt på att döda all fortsatt debatt.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
. Hela Slussenbygget i Stockholm syftar till att underlätta för cyklister, gångtrafikanter och busstrafik, medan biltrafik ska vara näst intill omöjligt. Vem har gett Trafikverket detta mandat? jag kan inte minnas att jag röstat för en så trafikfientlig politik.

Har du cyklat över guldbron? Det är inte lättare än innan för cyklister. :7peta

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Regeringens begäran om att få anonymiserad data från bl.a. Telia för att ha koll på rörelsemönster (för vilket nödvändigt och livsviktigt ändamål då kan man undra, det är inte olagligt att resa - ännu) under pandemin, är det någon som tror att det verkligen är anonymiserat? Jepp, foliehatten sitter som en smäck.

Telia Crowd Insights är anonymiserad data ja.
Det är inget special som FHM fått tillgång till. Det är en tjänst som vilket företag som helst kan köpa.
Sen kan det kanske vara så att dom fått den utan att det kostar dom något för att det är goodwill men det vågar jag inte uttala mig om.
Men tjänsten som sådan innehåller anonymiserad och aggregerad data som uppfyller kraven för GDPR.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Anprs har i många år haft den kapaciteten.

Anprs enheten kör avlästa bilnummer mot register via 4g nätet och får returnerade svar om ägare,anmärknimgar och så.

Radiobilarnas position har sänts till RLC och RKC sedan början på 2000 talet redan....naturligtvis sker det nu också.

Detta medför ju att registrerimgsnummer går att knyta till geografiska positioner.

Nja. Man samlar inte in datat från ANPR systemen i bilarna. Och datat i bilen rensas när passet är slut och polisen kliver ur bilen vilket gör att man inte kan använda det på det sättet.
Så om inte den uppgiften är felaktig så kan dom inte positionsbestämma registreringsnummer på det sättet.

Skulle dom spara datat så skulle det innebära att dom måste ha godkännande från datainspektionen för att få registerföra informationen och det har dom inte såvitt jag vet, Så om dom sparar den typen av data från ANPR systemet så kan vi förvänta oss en skandal framöver när det uppdagas.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag har helt klart för mig att den där automatiska scanningen av nummerplåtar inte blev tillåten när det debatterades för ett antal åt sen. Har det blivit en ändring på det? Vet att många andra länder gjorde det då men inte i Sverige.

Under 2015 så passerade antalet polisbilar med systemet installerat 100. Så det är mer än bara på prov. Det har använts rutinmässigt sedan dess och sitter i majoriteten av alla polisbilar.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Nja. Man samlar inte in datat från ANPR systemen i bilarna. Och datat i bilen rensas när passet är slut och polisen kliver ur bilen vilket gör att man inte kan använda det på det sättet.
Så om inte den uppgiften är felaktig så kan dom inte positionsbestämma registreringsnummer på det sättet.

Skulle dom spara datat så skulle det innebära att dom måste ha godkännande från datainspektionen för att få registerföra informationen och det har dom inte såvitt jag vet, Så om dom sparar den typen av data från ANPR systemet så kan vi förvänta oss en skandal framöver när det uppdagas.

Bilen har ju ingen eget fordonsregister utan Anprs datorn ligger hela tiden och kör mot fordonsregistret via 3g/4g nätet och allt loggas centralt , genom att samköra frågeställningshistoriken med bilens Rakelpositionering.som sker med GPS har man geografiska uppgifter.

Även positioneringsdata finns för 3g/4g modemet finns.

Inga problem för Noa och Säpo och gotta sig nuffror :hej

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Bilen har ju ingen eget fordonsregister utan Anprs datorn ligger hela tiden och kör mot fordonsregistret via 3g/4g nätet och allt loggas centralt , genom att samköra frågeställningshistoriken med bilens Rakelpositionering.som sker med GPS har man geografiska uppgifter.

Även positioneringsdata finns för 3g/4g modemet finns.

Inga problem för Noa och Säpo och gotta sig nuffror :hej

Men, återigen - det är väl bra? :va

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Telia Crowd Insights är anonymiserad data ja.

Eftersom Telia de facto är staten och spar internetloggar in absurdum och lämnar ut abonnemangsuppgifter till kreti och pleti (utpressarföretag) har jag lågt förtroende för just Telia. Har själv Bahnhof och (numera) VPN men trots det blivit bortkopplad från internet (av Zitius) - UTAN att ha gjort något olagligt. Min Tor Exit-trafik går numera via ObeNetwork VPN dvs flashback VPN. Jag har t.o.m. varit kallad till polisförhör (misstänkt för utpressning) angående min Tor Exit där jag fick utbilda både den lokala IT-forensikern och poliskommisarien om hur det fungerar. Staten blir inte bättre än de personer som anställs.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Har du cyklat över guldbron? Det är inte lättare än innan för cyklister. :7peta

Nej, jag har bara åkt förbi med bil. Men det står så på skyltningen vid Slussen. Ungefär så här: "Har bygger vi om för att underlätta för bussar, cyklister och gående" eller nåt sånt. Underförstått att bilister vill man helst inte se i stan.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Tyvärr talar ju statistiken väääääldigt tydligt för att fri fart inte var bra eftersom det från 1/9 1967 plötsligt blev helt andra och lägre siffror på döda och svårt skadade i trafiken och de siffrorna har sjunkit stadigt sedan dess.

Fakta trumfar känslor. :tummenupp

Det kan ju vara mycket annat som påverkar också, jämför krocksäkerheten i en 60-talsbil med en ny. Skillnaden mellan att krocka i en VW 1300 eller Opel Kadett går förstås inte att jämföra med att sitta i en Volvo V70 eller liknande. På 60-talet fanns varken rullbälten, krockkuddar, ABS, deformationszoner eller annat som räddar liv idag.

Trafikverkets osunda fixering vid just hastigheten är smått löjeväckande. Tänk om det visar sig att olyckorna beror på rattfylla, bristande bältesanvändning, misstag av föraren, självmord (uppemot 10% av alla dödsolyckor kan faktiskt vara just det), vårdslöshet eller annat än just farten? Inte bryr sig en drogpåverkad förare om hastighetsgränser? Eller en kriminell som stulit bilen och rånat en bank?

Visst behövs regler och hastighetsgränser, problemet är att Trafikverket driver detta in absurdum. Nollvisionen innebär att vi framöver kommer få allt lägre hastighetsgränser, högre böter, farthinder, fartkameror och andra övervakningssystem till den dag man nått sitt mål: totalförbud mot all privatbilism.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Eftersom Telia de facto är staten och spar internetloggar in absurdum och lämnar ut abonnemangsuppgifter till kreti och pleti (utpressarföretag) har jag lågt förtroende för just Telia. Har själv Bahnhof och (numera) VPN men trots det blivit bortkopplad från internet (av Zitius) - UTAN att ha gjort något olagligt. Min Tor Exit-trafik går numera via ObeNetwork VPN dvs flashback VPN. Jag har t.o.m. varit kallad till polisförhör (misstänkt för utpressning) angående min Tor Exit där jag fick utbilda både den lokala IT-forensikern och poliskommisarien om hur det fungerar. Staten blir inte bättre än de personer som anställs.

Säpos samhalls personal är prisvinnande :tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det kan ju vara mycket annat som påverkar också, jämför krocksäkerheten i en 60-talsbil med en ny.

På 60 talet körde många omkring med bilar från 50 talet.

När så småningom bältestvång infördes hade vi ingen bil med bälten...
Det tog ytterligare många år innan vi hade en bil med bälten för barnen i baksätet...

Morsan försökte dock med en barnstol gjord av samma plastade stål material som stringhyllorna, man hängde den på ryggstödet på passagerarstolen fram, men då hennes VW inte hade någon spärr på ryggstödet fälldes stolen fram vid kraftiga (så kraftiga dom nu blir med mekaniska trumbromsar) inbromsningar.

Den kasserades omedelbart, hade hon krockat med den i bilen hade någon unge kastats ut genom den olaminerade framrutan...

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Trafikverkets osunda fixering vid just hastigheten är smått löjeväckande.
....

Visst behövs regler och hastighetsgränser, problemet är att Trafikverket driver detta in absurdum. Nollvisionen innebär att vi framöver kommer få allt lägre hastighetsgränser, högre böter, farthinder, fartkameror och andra övervakningssystem till den dag man nått sitt mål: totalförbud mot all privatbilism.

Helt rätt, fixeringen vid hastighet är löjeväckande men det är precis vad Noll Vision handlar om! :fakta
Nu är jag motståndare, och har varit så sedan den sjösattes för mer än 20 år sedan men de gör faktiskt vad de sa redan då med Noll Vision. :7peta

Tidigare, med Trafiksäkerhetverket, handlade det dels om att undvika olyckor, aktiv säkerhet, men också att lindra konsekvenserna av en olycka, passiv säkerhet.

Det genombrytande med Noll Vision var att olyckor aldrig kan undvikas.

Och eftersom olyckor aldrig kan undvikas ska konsekvenserna av en olycka aldrig betyda död eller allvarlig skada, >10% bestående invaliditet. :fakta

Aktiv säkerhet, att förhindra en olycka, åkte i sopbingen. Nu gällde det att mildra konsekvenserna av en olycka. Och där är hastigheten viktig, för bilister vill säga. Därför är skyltad hastighet vad siffror och statistik säger är en hastighet bilisten kan krocka eller köra på någon utan död eller allvarlig skada.:fakta
Människan är inte aktiv i Noll Vision därför måste man fysiskt hindra bilister från att köra om under möte. Men bara för bilister, för tung trafik kör ner dessa räcken och motorcyklister riskerar att dö när armar och ben slits av i dessa räcken.

Fallolyckor
Varje år faller cirka 69 000 personer så illa att de behöver läggas in på sjukhus för vård.
Drygt 1 000 personer dör.

https://www.socialstyrelsen.se/stod-i-arbetet/aldre/aldres-halsa/fallolyckor/

Rimlig prioritering?

För motorcyklister är hastigheten inte avgörande utan det är slumpen som avgör om du dör i 50 eller klarar dig med skrubbsår i 250.

John Hinds.PNG
https://www.bbc.com/news/world-europe-isle-of-man-22834469

https://youtu.be/ocHeJG5o8N0?t=114

Nu kommer friheten aldrig mer tillbaka. Efter 20 år med en vision utan att människan är med har vi fått en generation trafikanter som inte tänker på vad som är lämplig hastighet utan "håller" skyltad hastighet.
Fri fart är inte farlig när det finns omdöme men med dåligt omdöme pratar man i telefon eller pillar på GPS under färd. Tack vare Noll Vision och låga hastigheter kan det fortsätta.

Myter mobiler 1.PNG

Tragikvärket tror inte på information så vi kommer aldrig få något liknande här... :(

https://www.youtube.com/watch?v=4FIDpm_2Ci0

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Aktiv säkerhet, att förhindra en olycka, åkte i sopbingen. Nu gällde det att mildra konsekvenserna av en olycka. Och där är hastigheten viktig, för bilister vill säga. Därför är skyltad hastighet vad siffror och statistik säger är en hastighet bilisten kan krocka eller köra på någon utan död eller allvarlig skada.:fakta

Minns hysterin som SVT försökte sprida när krokiga 70-vägar var "felskyltade". T.ex. reportern som testar https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/har-testar-svt-s-reporter-de-osakra-kurvorna-pa-vag-790 och verkar ha en hel jämra timmerstock uppe i arslet. Skulle jag alltid köra 30 här i byn på dess 30-sträckor skulle jag omgående bli uppläxad och pryglad.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Minns hysterin som SVT försökte sprida när krokiga 70-vägar var "felskyltade". T.ex. reportern som testar https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/har-testar-svt-s-reporter-de-osakra-kurvorna-pa-vag-790 och verkar ha en hel jämra timmerstock uppe i arslet. Skulle jag alltid köra 30 här i byn på dess 30-sträckor skulle jag omgående bli uppläxad och pryglad.

Dom hade inte hört talas om MAX hastighet och eget ansvar?
Sakta in inför kurvor?
Anpassa hastigheten efter förhållanden?

Ska hastigheten sättas så att alla fordon, i alla väglag ska kunna hålla den hastigheten i alla kurvor, då blir det väldigt låga gränser....

EDIT

Ett annat otyg som har börjat dyka upp är att folk sätter upp egna hastighetsskyltar

I närheten av mig har folk köpt och satt upp egna 30 skyltar på en 50 väg, och det verkar vara en trend som sprider sig, där man förr satte upp egna skyltar med varning för barn sätter man nu istället upp skyltar med rekommenderad hastighet 30

Jag skiter fullständigt i vad dom rekommenderar, har vägverket skyltat vägen till 50 eller 70 så kör jag efter det.

Undra om man kan köpa skyltar med rekommenderad hastighet 180 och sätta på sina favoritsträckor?

https://www.skyltcentralen.se/produ...HYfo-h25MLRsa68HOoDg94Wr5sz8xkhRoCiE0QAvD_BwE

Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

Håller med, den reportern verkade ha svalt siffror och statistik med hull och hår...
Men med modärna bilar kommer du i framtiden inte kunna köra över skyltad hastighet oavsett om du är ensam under bästa förhållanden eller inte. Noll Vision.

Dom hade inte hört talas om MAX hastighet och eget ansvar?
Sakta in inför kurvor?
Anpassa hastigheten efter förhållanden?

Ska hastigheten sättas så att alla fordon, i alla väglag ska kunna hålla den hastigheten i alla kurvor, då blir det väldigt låga gränser....

Du är kvar i det gamla trafiksäkerhetsverkets tankebanor med omdöme, eget ansvar och anpassa hastigheten efter förhållanden som fanns innan "fri fart" försvann.
Och siffror och statistik visar att dåtidens trafikanter inte klarade det. :7peta

Nu är skyltad hastighet satt så att du inte ska dö eller skadas allvarligt när du krockar.
Om du är bilist förståss...

När vi utformar transportsystemet gör vi det utifrån vår kunskap om människokroppens förmåga att klara krockvåld. Det ska vara lätt att göra rätt i trafiken och misstag ska inte straffas med döden. Vägar, gator och fordon ska anpassas och utformas efter människans förutsättningar.
https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/trafiksakerhet/det-har-ar-nollvisionen/

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
För motorcyklister är hastigheten inte avgörande utan det är slumpen som avgör om du dör i 50 eller klarar dig med skrubbsår i 250.

Nu skriver du iofs "avgörande" om fart, men visst är fart en faktor som påverkar utgången vid olyckor.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Nu skriver du iofs "avgörande" om fart, men visst är fart en faktor som påverkar utgången vid olyckor.

Hastigheten är en avgörande faktor i olyckor med bilar. :fakta
Tragikvärkets Vision är av bilister för bilister.
Därför är mantrat att hastighet dödar sant, för bilister...

Däremot inte den avgörande faktorn när det gäller motorcykel. Därför måste vi undvika en olycka, oavsett hastighet, eftersom vi kan dö i låg hastighet men klara oss i hög...

"but speed mostly doesn´t"

Dr John Hinds

Har du tid så kolla hela, för det är inget jag hittat på... ;)

https://youtu.be/ocHeJG5o8N0?t=114

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...