Nya polisbilar som automatiskt dokumenterar fortkörare även vid mötande fordon

• Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Hastigheten är en avgörande faktor i olyckor med bilar. :fakta
Tragikvärkets Vision är av bilister för bilister.
Därför är mantrat att hastighet dödar sant, för bilister...

Däremot inte den avgörande faktorn när det gäller motorcykel. Därför måste vi undvika en olycka, oavsett hastighet, eftersom vi kan dö i låg hastighet men klara oss i hög...

"but speed mostly doesn´t"

Dr John Hinds

Har du tid så kolla hela, för det är inget jag hittat på... ;)

https://youtu.be/ocHeJG5o8N0?t=114

Och så finns det andra som hävdar att fart har en betydelse.

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0001457518311229

Highlights

There is a strong relation between relative speed and injury risk for motorcyclists.

At 70?km/h, narrow objects pose 64% risk of at least serious injury.

At 70?km/h, the risk of at least serious injury against a wide object is 20%.

Head-on crashes at 120?km/h relative speed pose 55% risk of at least serious injury.

Crash barriers imply higher injury risks than a ditch.

Min personliga åsikt är att fart/skydd/terräng tur/otur allt spelar roll. Och ju mer man tränar och övar desto mera tur verkar man få. Sen finns det alltid ytterligheter i allt, en pesron som frontalkrockar i 300 utan hjälm överlever, nån annan i full skyddsutrustning ramlar av mcn (som färdas i 50 km/h som det hände på Sveavägen) och dör. Om jag får välja så OM jag krockar så hoppas jag göra det i låg fart med full skyddsutrustning.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
På ett ställe där du kan glida av i 150 utan att slå ihjäl dig kan du ju givetvis glida av i 70 också, och du glider lite mindre långt i 70.

Men är alternativet att glida av ut på en gräsmatta i 150 eller att slå i ett armco räcke i 70 så....

Alltså bygger vi räcken runt alla vägar.

Men räcken är bra, då behöver inte räddningstjänsten gå så långt för att samla ihop bitarna.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
På ett ställe där du kan glida av i 150 utan att slå ihjäl dig kan du ju givetvis glida av i 70 också, och du glider lite mindre långt i 70.

Men är alternativet att glida av ut på en gräsmatta i 150 eller att slå i ett armco räcke i 70 så....

Alltså bygger vi räcken runt alla vägar.

Men räcken är bra, då behöver inte räddningstjänsten gå så långt för att samla ihop bitarna.

Jag misstänker att de sträckor av vårt allmänna vägnät där man kan glida av vägen i 150 knyck utan att riskera att skada sig allvarligt är ganska lätträknade...

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Och så finns det andra som hävdar att fart har en betydelse.

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0001457518311229

Highlights

There is a strong relation between relative speed and injury risk for motorcyclists.

At 70?km/h, narrow objects pose 64% risk of at least serious injury.

At 70?km/h, the risk of at least serious injury against a wide object is 20%.

Head-on crashes at 120?km/h relative speed pose 55% risk of at least serious injury.

Crash barriers imply higher injury risks than a ditch.

Min personliga åsikt är att fart/skydd/terräng tur/otur allt spelar roll. Och ju mer man tränar och övar desto mera tur verkar man få. Sen finns det alltid ytterligheter i allt, en pesron som frontalkrockar i 300 utan hjälm överlever, nån annan i full skyddsutrustning ramlar av mcn (som färdas i 50 km/h som det hände på Sveavägen) och dör. Om jag får välja så OM jag krockar så hoppas jag göra det i låg fart med full skyddsutrustning.

Det finns fler... Mantrat måste upprepas och eftersom de flesta är bilister så stämmer det.
Samtidigt måste vi lära oss att det är farten som dödar i trafiken!
https://ntf.se/media/30723/myter-o-sanningar-hastighet.pdf

Samtidigt står grunden för "fri fart" lite längre ner.

Bara du själv kan avgöra vad som vid varje tillfälle är rätt hastighet. Den kan du inte läsa dig till på vägskyltarna. De anger bara den absoluta maxhastigheten. Du måste hela tiden anpassa hastigheten efter de förhållanden som råder just här och nu.

Den absoluta maxhastigheten, ja där en bilist kan krocka utan att dö eller skadas allvarligt. Passiv säkerhet.

Motorcyklister behöver mer aktiv säkerhet för även om hastigheten är en faktor så är den inte avgörande för motorcyklister. Det som, i låg hastighet, bara blir plåtskador för bilisten kan betyda döden i sadeln.
Därför måste vi undvika en olycka, oavsett hastighet, eftersom vi kan dö i låg hastighet men klara oss i hög...

Du får tycka vad du vill men om du tror att du blir säker som en bilist bara du håller låg hastighet så är det tyvärr falsk säkerhet.
Det betyder heller inte att man kan köra fortare bara för att det är slumpen som avgör om olyckan blir svår eller inte.
Jobbigt för den som litar på siffror och statistik. :7peta
Någon som förstår varför motorcyklar skulle förbjudas när Noll Vision sjösattes? ;)

Itts nått di fart, itts di smell! ;)

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Du får tycka vad du vill men om du tror att du blir säker som en bilist bara du håller låg hastighet så är det tyvärr falsk säkerhet.
Det betyder heller inte att man kan köra fortare bara för att det är slumpen som avgör om olyckan blir svår eller inte.
Jobbigt för den som litar på siffror och statistik. :7peta

Itts nått di fart, itts di smell! ;)

Jag har aldrig skrivit att jag är säker som en bilist för att jag kör i låg fart. Du behöver inte lägga ord i min mun.

Men jag kan serva tillbaka bollen. Lycka till om du tror att din sannoliket att klara dig från allvarlig skada är lika låg om du frontar i 300 km/h som i 25 km/h alla andra parametar lika. Om du menar att fart inte har någon som helst betydelse så blir det väl innebörden. Men jag tror inte du menar det egentligen.

Min poäng är att alla faktorer spelar in, även fart.

Bara för att vara tydlig. Jag kör över skyltad hastighet.

Raderad medlem 51742

Guest

Tekniken kan nog rädda en hel del liv. Samtidigt finns det nog en risk för att det leder till ytterligare passiviserade bilförare. Varför skall man bry sig om att se sig omkring när man svänger ut från T-korsningen ifall man räknar med att tekniken räddar en? ...tills det kommer en mc utan tekniken installerad.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Visst har farten betydelse, på mer än ett sätt. Annars kan vi ju återgå till häst & vagn, cykel eller helt enkelt gå. Vi måste ha en viss fart om inte varje resa ska bli ett oändligt utdraget förfarande. Visst kan Trafikverket tvinga oss att hålla 30km/t på alla vägar, det är jättesäkert. Men det finns väl andra aspekter på resandet än just säkerhet. Om jag ska hålla en absolut säker hastighet, 30km/t, till stugan varje helg blir det inte mycket tid att vara där. När jag kommer fram efter 10-12 timmar (om man inte somnat av ren tristess på vägen) så är det vara att vända och åka hem igen. Man undrar ibland hur långt myndigheterna är beredda att gå för att göra verklighet av Nollvisionen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vi måste ha en viss fart om inte varje resa ska bli ett oändligt utdraget förfarande. Visst kan Trafikverket tvinga oss att hålla 30km/t på alla vägar, det är jättesäkert. Men det finns väl andra aspekter på resandet än just säkerhet.

Inte för Trafik(säkerhets)verket.
Dom har aldrig prioriterat en fungerande trafik över "säkerhet"
Om en person som sitter och målar naglarna, snapchattar och dricker latte bakom ratten kör av på en rak 50sträcka och skadar sig så är deras enda slutsats att hen skulle ha skadat sig mindre om hen hade kört 30.

Vi har förvisso fått mobilförbud, men det efterlevs ju sämre än hastighetsgränserna till och med.

Om samma person hade fått köra 70 eller 90 på samma sträcka hade det kanske inte känts lämpligt att måla naglarna just där, så personen hade istället ägnat sig åt att köra bil.

Jag har i 50 års tid pendlat rätt ofta till inlandet, det var väldigt länge 110 dom bitar som var asfalterade och 90 på grusvägarna, nu är alla vägar asfalterade, dom värsta böjarna uträtade, vägarna breddade osv.

Nu är det 90 korta bitar, annars 80, 70, 50.
Uppmärksamheten på mottrafikanterna är noll, ofta ser man hela deras ansikte upplyst av någon skärm när man möter dom, dom vinglar över hela vägen och rätar förvånat upp strax innan man möts/krockar.

Jag hävdar att vi har så låga hastighetsgränser att vi har passiviserat förarna till den milda grad att dom bara är passagerare i bilar med cruisecontrol och i bästa fall lane-assist...

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Jag har aldrig skrivit att jag är säker som en bilist för att jag kör i låg fart. Du behöver inte lägga ord i min mun.

Men jag kan serva tillbaka bollen. Lycka till om du tror att din sannoliket att klara dig från allvarlig skada är lika låg om du frontar i 300 km/h som i 25 km/h alla andra parametar lika. Om du menar att fart inte har någon som helst betydelse så blir det väl innebörden. Men jag tror inte du menar det egentligen.

Min poäng är att alla faktorer spelar in, även fart.

Bara för att vara tydlig. Jag kör över skyltad hastighet.

Jag ber om ursäkt, det skulle varit man, inte du... :rodnar
Nytt försök. ;)

Om man tror att man som motorcyklist blir lika säker som en bilist bara man håller låg hastighet så är det tyvärr falsk säkerhet...

Du får serva hur många bollar du vill, ta alla poäng, och tycka du har rätt.
För det stämmer, för bilister, att hastigheten är en avgörande faktor vid en olycka.

Men för motorcyklister är hastigheten inte en avgörande faktor vid en olycka utan slumpen avgör om olyckan blir allvarlig eller inte.

Men att hitta på att fart inte har någon som helst betydelse får stå för dig. Hastigheten är en faktor bland många andra som har betydelse vid en olycka :7peta

Det var inte hastigheten utan slumpen som gjorde att Dave dog och Guy klarade sig...

https://www.youtube.com/watch?v=YgJRnECubCQ

150 kph/95mph på landsväg, går det att överleva?

https://www.youtube.com/watch?v=cAhQ6Xp-ilE

På IoM kör jag aldrig över skyltad hastighet! :krama

Itts nått di fart, itts di smell! :hej

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Inte för Trafik(säkerhets)verket.
Dom har aldrig prioriterat en fungerande trafik över "säkerhet"
Om en person som sitter och målar naglarna, snapchattar och dricker latte bakom ratten kör av på en rak 50sträcka och skadar sig så är deras enda slutsats att hen skulle ha skadat sig mindre om hen hade kört 30.

Vi har förvisso fått mobilförbud, men det efterlevs ju sämre än hastighetsgränserna till och med.

Om samma person hade fått köra 70 eller 90 på samma sträcka hade det kanske inte känts lämpligt att måla naglarna just där, så personen hade istället ägnat sig åt att köra bil.

Jag har i 50 års tid pendlat rätt ofta till inlandet, det var väldigt länge 110 dom bitar som var asfalterade och 90 på grusvägarna, nu är alla vägar asfalterade, dom värsta böjarna uträtade, vägarna breddade osv.

Nu är det 90 korta bitar, annars 80, 70, 50.
Uppmärksamheten på mottrafikanterna är noll, ofta ser man hela deras ansikte upplyst av någon skärm när man möter dom, dom vinglar över hela vägen och rätar förvånat upp strax innan man möts/krockar.

Jag hävdar att vi har så låga hastighetsgränser att vi har passiviserat förarna till den milda grad att dom bara är passagerare i bilar med cruisecontrol och i bästa fall lane-assist...

1970 dog det 1300 personer i trafiken. Fordonsbeståndet var drygt 2,4 miljoner
2019 dog det 223 personer i trafiken. Fordonsbeståndet var drygt 5,5 miljoner

Jag säger inte att skillnaden enbart beror på lägre hastigheter, för det är inte sant. Men visst har det spelat in också, förutom alla andra landvinningar såsom säkerhetsbälten, ABS, airbags osv osv osv.

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Jag ber om ursäkt, det skulle varit man, inte du... :rodnar
Nytt försök. ;)

Om man tror att man som motorcyklist blir lika säker som en bilist bara man håller låg hastighet så är det tyvärr falsk säkerhet...

Du får serva hur många bollar du vill, ta alla poäng, och tycka du har rätt.
För det stämmer, för bilister, att hastigheten är en avgörande faktor vid en olycka.

Men för motorcyklister är hastigheten inte en avgörande faktor vid en olycka utan slumpen avgör om olyckan blir allvarlig eller inte.

Men att hitta på att fart inte har någon som helst betydelse får stå för dig. Hastigheten är en faktor bland många andra som har betydelse vid en olycka :7peta

Det var inte hastigheten utan slumpen som gjorde att Dave dog och Guy klarade sig...

https://www.youtube.com/watch?v=YgJRnECubCQ

150 kph/95mph på landsväg, går det att överleva?

https://www.youtube.com/watch?v=cAhQ6Xp-ilE

På IoM kör jag aldrig över skyltad hastighet! :krama

Itts nått di fart, itts di smell! :hej

Du svarar på saker jag inte ens skrivit eller menat. Jag tycker vi släpper diskussionen (jag gör det iallafall) och så önskar jag dig och alla andraen god fortsättning???? over and out.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
However, the evidence provided in this report demonstrates that the correlation between speed and the seriousness of injuries is random, in other words, the speed of the motorcycle when it crashes with another vehicle, road infrastructure or an object or animal does not necessarily determine the severity of the injuries of the motorcyclist.

This finding is important because it allows analysts and researcher to focus their attention on what the evidence in this study provides, which is the mechanism of the crash (the trajectory of the rider post-crash and what he/she hits) has far more importance than speed in terms of the type and the severity of injuries. In fact, the post-crash motion “Topside” occurred in 63% of those cases where the rider collided with a car. In terms of injuries this type of trajectory dominates both the range of type of injuries and the severity. This is an area of research that needs further attention, indeed, the report recommends further research that has been drawn out from the conclusions.

Other reasons considered are lack of training, sports bike riders taking unnecessary risks and riding at high speeds which has been used as a measure for severe injuries. While this may be true, as this study and other investigative reports indicate, it is not the only reason for crash causation and the problem with this analysis is that may have fallen into the trap of using standardized labels to characterize motorcyclists and crash causation rather than looking at the dynamics of the crashes per se.

https://investigativeresearch.org/the-dynamics-of-motorcycle-crashes-2020/

https://investigativeresearch.org/documents/Dynamics of Motorcycle Crashes_final.pdf

124 kanske inte helt lättlästa sidor med Galne Dansken på förstasidan. Glad är han eftersom han ska köa med en massa andra motorcyklister runt Mälaren. :)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
1970 dog det 1300 personer i trafiken. Fordonsbeståndet var drygt 2,4 miljoner
2019 dog det 223 personer i trafiken. Fordonsbeståndet var drygt 5,5 miljoner

Jag säger inte att skillnaden enbart beror på lägre hastigheter, för det är inte sant. Men visst har det spelat in också, förutom alla andra landvinningar såsom säkerhetsbälten, ABS, airbags osv osv osv.

1970 hade vi redan dom hastighetsgränser vi har i dag, +10km/h ungefär.

Det är nog snarare så att bilarna har blivit förbannat mycket bättre än dom 50 och 60 tals bilar man körde 1970
På det så straffas vi med sänkta hastigheter

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Nu börjas det, 40 bilar till Skåne och över 8 års tid skall farsoten spridas norröver, som en pandemi. Man får väl göra som merparten av de motorcyklister som dör - köra utan körkort.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Nu börjas det, 40 bilar till Skåne och över 8 års tid skall farsoten spridas norröver, som en pandemi. Man får väl göra som merparten av de motorcyklister som dör - köra utan körkort.
Fast det där är väl bara en del i en ganska bra utveckling, och nyttjande av teknik.
Har du ordning på prylarna, och giltigt körkort så är det ju lugnt.
Varför ska man inte nyttja teknik som finns för att effektivisera??? :va
Eller ska det vara: -Fy fan vad taskigt att jag inte får slira på besiktningen och köra lite för fort längre".
Väl investerade skattepengar tycker jag, det gör livet för polisen enklare att fånga in de som inte har på vägarna att göra, och snabbare upptäcka att allt inte står rätt till.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Du behöver inte bekymra dig om mig. De vägar jag frekventerar ser sällan polis. På sex år på MC och runt 6000 mil har det blivit en blåsning 9 en söndagsmorgon på väg till krokväg. En fartkontroll på 56'an på väg till krokväg. En bil vaktandes Den Stora Branden i Västmanland vid Broddbo och ett möte vid Näs bro. Den stillastående vid Örsundsbro ICA räknas inte trots att jag hejade på dem. Med bil på vanliga vägar under samma period har jag fått blåsa närmare 10 gånger.

<edit>Jag länkar till det jag skrev tidigare så att man vet min inställning:
</edit>

Last edited:

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Hoj
ZXR750L, R1
Vad är det för motor och tjänstevikt på snutens nya V90? Antar att de inte är begränsade till 180Km/h som brorduktig Volvo gjort med övriga bilar.

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Hoj
Många Hyndor
...Jag hävdar att vi har så låga hastighetsgränser att vi har passiviserat förarna till den milda grad att dom bara är passagerare i bilar med cruisecontrol och i bästa fall lane-assist...

Knivigt, det här! Jag kan väl - likt Gammal Grävling - också kassera nollvisionen som ett av de trubbigaste instrumenten i svensk vägtrafiks historia. Då ingenting annat än bilen omfattas. Men, vi kan väl börja där: Jag har bara den sista veckan, ett flertal gånger, blivit omkörd av tomtar i tyska premiumbilar som legat och borrat i över 200 km/t i bussfilen på 73an/Nynäsvägen in mot stan. Och nej - de har nog inte suttit upptagna av lite coolt mys-smurfande eller lattemuggar, i cruisecontrol-mode. Det är som om Spök-Gösta återuppstått, fast nu hyggligt skyddade av potent jävla mördarplåt. Är rätt bergis på att de här ryggradslösa kräken ger fullständigt fan i andra människors liv. Tvärtom, i det oändligt, uppblåsta egots värld är allt annat bara "waste." Meningslöst.

Nej, nollvisionen är ingen lösning på någonting. Inte mer raffinerade övervakningsmetoder heller, egentligen. Fast, om man så bara fick bort en promille av idioterna, allt sammantaget, från våra vägar skulle jag jubla. Lika fullt - bara grundläggande respekt för andra tar oss ur det här...

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år