Nya polisbilar som automatiskt dokumenterar fortkörare även vid mötande fordon

• Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Lätt att tänka på målade bilar med bilden i artikeln, men tänker att det nog lär dyka upp omärkta bilar med den här tekniken också. Dom blir giftiga.

De målade är nästan lika tuffa. När du ser bilen har den redan mätt dig så att hinna sakta ner är chanslöst. Tro mig, jag har testat att köra för fort i Finland. Det sved rätt bra.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det systemet har använts sedan många år i Finland. Frågan är om polisen i Sverige får bötfälla baserat på den radarn. Får hoppas på en 20 år lång utredning på om systemet är inkluderande och korrekt ur genus- och hbtq-perspektiv.

I nuläget får dom inte det.
Mätning med laser eller radar kräver att man är stationär enligt nuvarande regelverk.
Enda sättet att mäta under körning är med traffipax eller kontantfartmätning medelst efterföljande. Dom får förvisso aktivera den vid mätning och sedan snabbt vända och komma ikapp för att avsluta mätningen. Men den har inte använts alls.

Däremot är det troligen så att om dom numera har verktygen för att mäta hastighet och ta en film som bevis så kommer det att bli ändringar i regelverket framöver.
I nuläget så är nog den stora skillnaden som blir att dom kan konstatera vid mötet att du kör för fort och därmed ta beslut att vända och göra en mätning enligt reglerna eller kontakta en annan bil som är längre bort i din färdväg som kan ta dig.
Om det finns fler bilar vill säga. För numera finns det inte speciellt många polisbilar ute i trafiken.
När jag hade färskt körkort på 90 talet så var det kontroller och polisbilar överallt. Jag blev stoppad i snitt 2 ggr om året för rutinkontroller av nykterhet, körkortskontroll och ev flygande besiktning även om jag hade en väl underhållen bil som det aldrig var några problem med så jag fick aldrig några böter.
Numera tror jag inte att jag ens ser en trafikpolis vartannat år.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ska bli intressant hur det kommer påverka mängden avställda och fordon med körförbud som utländska bärplockare kör omkring med varje sensommar/höst
idag så har polisen i princip skygglapparna på för denna företeelse men det blir nog svårare att ignorera problemet när det kommer upp en automatisk varning för det.

Det lär nog inte göra någon större skillnad i det avseendet. Redan dagens bilar har kameror som kontrollerar skyltar på omkringvarande fordon och flaggar upp om det är ett fordon med körförbud, avställt, stöldanmält eller liknande.
Problemet där är att det är alldeles för få polisbilar ute i trafiken för att kunna göra någon direkt skillnad.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Tror vi har lite olika uppfattning om vilka vägval som är roliga på motorcykel :hihi

För att slippa åka i mörker är vissa vägar tvingande. Med inspirerad körning kan även en lång raksträcka bli intressant. En av de första turerna på en säsong kan bli:
https://www.google.se/maps/dir/Hede...aec6d1a307eb:0xfb1ddb890b9cebce!1m0!3e0?hl=en
Att backtracka redan körd väg blir lite tråkigt. Det är körkortsmarginal på hastighetsgränser under 80.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det som verkar vara nytt nu är förenklad/förbättrad teknologi, kanske tillsammans med vassare kameror.
Släpper man på kravet att patrullen hela tiden skall kunna hålla den misstänkta bilen i sikte, och accepterar att den man lagför skall matcha den man ser på filmen?

I så fall blir detta ett giftigt vapen som är svårt att värja sig mot för den som kanske någon gång missar en av alla skyltar i Trafikverkets micromanagementsystem med en fartgräns för varje upptänklig trafikmiljö, i 10km/h intervaller...

Att fundera på: kan denna typ av övervakning leda till fler biljakter?
Det enda som mäts är den momentana hastigheten i just den sekund fordonen möts.
En uppmärksam förare som inte vill ha fler fortkörningsböter skulle kanske frestas att utnyttja tiden mellan mötet och det att polisbilen vänder och börjar ta sig ikapp till att skapa lucka och kanske försöka komma undan...?
Källa på det fetade?
Det Finska systemet jag råkade ut för hade en fin inspelning med rörlig bild och min hastighet hela tiden från att mötande polisbil hade fri siktlinje till min hoj till dess att jag passerat (i då laglig fart).

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är ju bara att konstatera att Svensk Polis har gett upp.
Dom är helt enkelt inte intresserade av att utföra Polisiärt arbete.

Men pinnarna måste ju in för att statistiken ska se bra ut, och att bötfälla Greta som glömmer av sig och kör 50 på en väg som nyss har satts ner till 40 helt utan anledning ger ju en pinne i statistiken.

Att stoppa 40 bilar i en blåskontroll och ta fast en drograttfylla ger också en pinne i statistiken, men det är ju en jävla massa jobb med det.

Ringer man och anmäler en stöld så får man ett mail medans telefonsamtalet pågår om att utredningen är nerlagd i brist på spaningsuppslag...

Om människor systematiskt sysslar med trafficking och bedrar det svenska asylsystemet i åratal så vad gör Polisen?
https://omni.se/alla-forundersokningar-om-ukrainsk-agentur-nedlagda/a/86POq1

Polisen plockar bara dom lättaste frukterna, allt annat som kräver lite arbete skiter dom i...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det var då ett jävla gnäll på precis allting... fick ni inte köra av er i somras?

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det lär nog inte göra någon större skillnad i det avseendet. Redan dagens bilar har kameror som kontrollerar skyltar på omkringvarande fordon och flaggar upp om det är ett fordon med körförbud, avställt, stöldanmält eller liknande.
Problemet där är att det är alldeles för få polisbilar ute i trafiken för att kunna göra någon direkt skillnad.

Jag har helt klart för mig att den där automatiska scanningen av nummerplåtar inte blev tillåten när det debatterades för ett antal åt sen. Har det blivit en ändring på det? Vet att många andra länder gjorde det då men inte i Sverige.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har helt klart för mig att den där automatiska scanningen av nummerplåtar inte blev tillåten när det debatterades för ett antal åt sen. Har det blivit en ändring på det? Vet att många andra länder gjorde det då men inte i Sverige.

Det har använts på prov i några polisbilar.
Det skulle inte förvåna mig om det är med hjälp av den polisen på södermalm rensar bort målvaktsbilar varje fredag.
Har ni inte kollat polisen södermalm på instagram så gör det!

Varje fredag åker dom runt med en bärgare i släptåg och bärgar målvaktsbilar med enorma skulder, jag har svårt att tro annat än att det görs med automatkamera, då dom brukar plocka en bunt varje fredag, det skulle helt enkelt bli för jobbigt att manuellt knappa in alla regnummer dom ser under dagen för att se om det är en bil som ska plockas.

Men nu verkar alltså tiden vara mogen för polisen att installera det i alla sina bilar och konstant scanna allt dom ser.
Förs det inget register på vilka bilar som dom har scannat och på vilken plats, och dom bara får upp uppgifter på bilen om den tidigare flaggats, så kan det kanske till och med vara integritetsmässigt nästan OK.

Men sparas uppgifterna om vilken bil som har varit parkerad var och vilken tid, då är vi farligt nära vad STASI sysslade med, kartläggning av medborgare i syfte att senare belägga dom med kriminalitet.

Raderad medlem 51742

Guest
Det har använts på prov i några polisbilar.
Det skulle inte förvåna mig om det är med hjälp av den polisen på södermalm rensar bort målvaktsbilar varje fredag.
Har ni inte kollat polisen södermalm på instagram så gör det!

Varje fredag åker dom runt med en bärgare i släptåg och bärgar målvaktsbilar med enorma skulder, jag har svårt att tro annat än att det görs med automatkamera, då dom brukar plocka en bunt varje fredag, det skulle helt enkelt bli för jobbigt att manuellt knappa in alla regnummer dom ser under dagen för att se om det är en bil som ska plockas.

Men nu verkar alltså tiden vara mogen för polisen att installera det i alla sina bilar och konstant scanna allt dom ser.
Förs det inget register på vilka bilar som dom har scannat och på vilken plats, och dom bara får upp uppgifter på bilen om den tidigare flaggats, så kan det kanske till och med vara integritetsmässigt nästan OK.

Men sparas uppgifterna om vilken bil som har varit parkerad var och vilken tid, då är vi farligt nära vad STASI sysslade med, kartläggning av medborgare i syfte att senare belägga dom med kriminalitet.

Tror att lagen ändrades alldeles nyligen så att polisen numera inte behöver söka tillstånd för att bedriva kameraövervakning, vilket borde ha betydelse för exempelvis drönarövervakning, men också för denna typ av övervakning i polisbilar som vi diskuterar.

Jag tänker att integritetsaspekten här inte bara handlar om huruvida materialet sparas eller inte utan också att effektiviteten i sig (som t ex ökar rejält genom användning av AI) kan innebära ett väldigt stort intrång i individers möjligheter till frihet i sina liv.

Min personliga syn på denna typen av frågor är att alla välfungerande samhällen bygger på tillit och en någorlunda gemensam syn på moral. Denna typ av övervakning är egentligen en nödlösning när de två nämnda sakerna inte fungerar, men kan inte lösa själva grundproblemet. När tilliten och moralen krackelerar i samhället uppstår istället följdfrågorna: "hur vet jag att den som övervakar mig vill mitt och samhällets bästa?" och "vad händer när de som övervakar har en annan syn på moral än de som övervakas?". Med det sagt... ett välfungerande samhälle behöver förstås lagar och möjlighet att se till att de efterlevs, men det gäller att hela tiden hålla rätt balans mellan dessa och andra värden som frihet.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
...där det nyss visade sig i en undersökning att ca 100 personer årligen tar livet av sig i trafiken. Då sjönk siffran "ofrivilligt" trafikdödade från ca 250 till 150 - medans självmorden ökade från 1250 till 1350. Var tycker ni att vi ska lägga pengarna någonstans? Bygga mitträcken i all oändlighet eller värna om utsatta?
När det gäller att komma tillrätta med grov kriminalitet, gängkrig, skjutningar och sprängningar så är polisen tyvärr underbemannad och saknar resurser. Resurser saknas alltid när det gäller att utreda grova brott, anmälningarna samlas på hög till de avskrivs i brist på bevis.
Men: när det gäller trafiken saknas varken resurser, personal eller uppfinningsrikedom. För att sätta fast så många som möjligt av de "farliga bilisterna" får polisen allt de behöver. Är det kanske Miljöpartiet som ser till att trafikövervakningen kan utvecklas på detta sätt?
Som sagt: samhället fiende nr.1 är alla vi som kör motorfordon.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Har man så kallat rent mjöl i påsen så behöver man inte vara orolig för att man är bevakad..
För det första vet man inte vilka regler som kommer när övervakningen väl är på plats. Det som är rent mjöl idag behöver inte vara det imorgon när den totala genomlysningen är etablerad.
För det andra räcker det inte med att man själv anser att ens mjöl är vitt som snö, för det inte är inte man själv som ska hitta lagbrytare.
För det tredje är argumentet om rent mjöl i påsen är ohederligt i grunden. Det utgår nämligen från att enda anledningen att dölja något är att man vill kunna göra orätt. I själva verket är det ett djupt rotat mänskligt behov att kunna ha vissa saker för sig själv. Det illustreras enklast av oss att de flesta låser om sig när vi går på toaletten. Att utsättas för en så systematisk övervakning att vi vet att staten alltid vet vart vi går och vilka vi pratar med är en kränkning så subtil men djupgående att den inte går att kvantifiera i ord.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Även STASI använde ju argumentet att har man bara rent mjöl i påsen har man inget att frukta.

Men en månad efter man hade bjudit in STASI i sin lägenhet så kom det ett nytt dekret att alla som hade västerländsk musik skulle anses som en statens fiende, och hade man inte en skiva med Elvis liggandes framme när dom var på besök...

Men bara en sån sak som att redan i dag (och så har det varit i alla tider) använder enskilda poliser datasystemen för att kolla upp sina ex, deras nya partners, dagmamman och hennes familj, den där snubben som nyss flyttade in i samma hyreshus som såg lite skum ut osv...

Någon gång nu och då uppdagas det och den enskilde polisen får en tillsägelse.

Tänk då om samma polis bara behöver knappa in exet's regnummer för att få reda på hela den personens rörelsmönster, när bilen har setts vid systembolaget, när bilen setts där en eventuell ny partner bor, när bilen har setts vid kyrkan/mosken eller utanför en klinik som testar könssjukdomar...

Jag har förmodligen sämre fantasi i mina scenarion än en person som har tillgång till att söka i systemen har...

Dessutom kan ju någon utomstående få tillgång till systemen, att kolla vilka bilar som ofta har rört sig runt militära installationer kan ju vara intressant, eller vilka bilar som kör till och från kraftverk och annan skyddsvärd infrastruktur...

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Anprs har i många år haft den kapaciteten.

Anprs enheten kör avlästa bilnummer mot register via 4g nätet och får returnerade svar om ägare,anmärknimgar och så.

Radiobilarnas position har sänts till RLC och RKC sedan början på 2000 talet redan....naturligtvis sker det nu också.

Detta medför ju att registrerimgsnummer går att knyta till geografiska positioner.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Jag tänker att integritetsaspekten här inte bara handlar om huruvida materialet sparas eller inte utan också att effektiviteten i sig (som t ex ökar rejält genom användning av AI) kan innebära ett väldigt stort intrång i individers möjligheter till frihet i sina liv.

Min personliga syn på denna typen av frågor är att alla välfungerande samhällen bygger på tillit och en någorlunda gemensam syn på moral. Denna typ av övervakning är egentligen en nödlösning när de två nämnda sakerna inte fungerar, men kan inte lösa själva grundproblemet. När tilliten och moralen krackelerar i samhället uppstår istället följdfrågorna: "hur vet jag att den som övervakar mig vill mitt och samhällets bästa?" och "vad händer när de som övervakar har en annan syn på moral än de som övervakas?". Med det sagt... ett välfungerande samhälle behöver förstås lagar och möjlighet att se till att de efterlevs, men det gäller att hela tiden hålla rätt balans mellan dessa och andra värden som frihet.
Frihet och integritet väger tyvärr lätt mot Nollvisionen. Den kan användas som argument för vilka åtgärder som helst oavsett om det gäller hårdare övervakning, straff eller andra ingrepp i vår vardag. Vi har ju redan sett hur sänkta hastighetsgränser, fler fartkameror och högre böter motiveras med genomförandet av Nollvisionen. Nu är det dags för nästa steg i myndigheternas kamp mot fordonstrafik.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Detta medför ju att registrerimgsnummer går att knyta till geografiska positioner.

Regeringens begäran om att få anonymiserad data från bl.a. Telia för att ha koll på rörelsemönster (för vilket nödvändigt och livsviktigt ändamål då kan man undra, det är inte olagligt att resa - ännu) under pandemin, är det någon som tror att det verkligen är anonymiserat? Jepp, foliehatten sitter som en smäck.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Källa på det fetade?
Det Finska systemet jag råkade ut för hade en fin inspelning med rörlig bild och min hastighet hela tiden från att mötande polisbil hade fri siktlinje till min hoj till dess att jag passerat (i då laglig fart).

Vad jag ställer i kontrast är mätning med Polispilot, där mätningen måste ske över minst 500 meter för att vara giltig.
Är du en uppmärksam förare har du chans att hinna kolla och justera din fart när ett fordon som färdas åt samma håll lägger sig i position för mätning.

Det nu beskrivna systemet med mötande mätning i farten innebär att den som hinner se polisbilen vet att nu är det kört.
Självklart kan radarn mäta kontinuerligt, men över någon längre sträcka blir det inte, och självklart kan polismannen välja en av de mätningar som gjorts. En korrigerade inbromsning syns förvisso på den totala mätningen, men frågan är :
Vilken av mätningarna väljer polismannen att rapportera på...?

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Regeringens begäran om att få anonymiserad data från bl.a. Telia för att ha koll på rörelsemönster (för vilket nödvändigt och livsviktigt ändamål då kan man undra, det är inte olagligt att resa - ännu) under pandemin, är det någon som tror att det verkligen är anonymiserat? Jepp, foliehatten sitter som en smäck.

Det där ju helt lungt , däremot på Säkerhetspolisens bevakningscentraler har dom scyssta grejer.

Där följer man mobiltrafiken med typ topografiska
overlaykartor på vanliga (där höjd presenterar mobiltelefontäthet) och ser var folk samlas.

Då skickar man genast ut socialbifragstagar Arne
för och kolla vad som sker på Ockelbo storgata...

Man geofencar områden så områden och dyker det upp
mobiler trycker man på dom , får upp smshistorik,samtalshistorik osv och ser då att det
mest troligt är svamplockare som rör sig runt tv masten

:D

Enjoy

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...