Jag har helt klart för mig att den där automatiska scanningen av nummerplåtar inte blev tillåten när det debatterades för ett antal åt sen. Har det blivit en ändring på det? Vet att många andra länder gjorde det då men inte i Sverige.
Det har använts på prov i några polisbilar.
Det skulle inte förvåna mig om det är med hjälp av den polisen på södermalm rensar bort målvaktsbilar varje fredag.
Har ni inte kollat polisen södermalm på instagram så gör det!
Varje fredag åker dom runt med en bärgare i släptåg och bärgar målvaktsbilar med enorma skulder, jag har svårt att tro annat än att det görs med automatkamera, då dom brukar plocka en bunt varje fredag, det skulle helt enkelt bli för jobbigt att manuellt knappa in alla regnummer dom ser under dagen för att se om det är en bil som ska plockas.
Men nu verkar alltså tiden vara mogen för polisen att installera det i alla sina bilar och konstant scanna allt dom ser.
Förs det inget register på vilka bilar som dom har scannat och på vilken plats, och dom bara får upp uppgifter på bilen om den tidigare flaggats, så kan det kanske till och med vara integritetsmässigt nästan OK.
Men sparas uppgifterna om vilken bil som har varit parkerad var och vilken tid, då är vi farligt nära vad STASI sysslade med, kartläggning av medborgare i syfte att senare belägga dom med kriminalitet.