Nya R6-tråden

Markymark

Sporthojsnörd
Gick med
30 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
R1
Tänkte det vore bäst o starta en egen tråd i R6'ans namn :) Började läsa R1/R6 tråden när jag skaffade min R6'a för att läsa o se om det fanns nån användbar information men det är ju typ 70% R1 snack så det blir väldigt osammanhängande.

R6'an har ju funnits ett bra tag nu så den förtjänar väl en egen tråd va? :)

Kan nämna att R1 tråden var kombinerad med R6 tråden förr i tiden så mycket info om äldre R6or finns att hitta långt bak i just R1 tråden.

Kan väl inleda med en bild på mig o pärlan:
 

Bifogat

  • 566555.jpg
    566555.jpg
    128.5 KB · Visningar: 131
Last edited:

Jontis

Fluktare
Gick med
21 Jul 2009
Ort
Haninge
Hoj
Snart R6/R1 ?
Bra initiativ! :)

Hoppas på en massa matnyttig info som underlättar ett köp inför nästa säsong. :banana
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Då skriver jag samma sak här som i R1-tråden då..

Då en viss R6:a (99:a) har kysst asfalt på Kinnekulle är det dags att införskaffa nya legobitar (delar från 99-02 funkar).

Har fått tag på det mesta till byggsatsen nu, men saknar fortfarande en frontkåpa (helst blå inkl. lysen, men allt av intresse).

Behöver en bromsvätskebehållare också, förresten.

Så, har du en eller några av ovanstående delar som bara ligger och skräpar i garaget och ger din sambo huvudvärk, sälj dem till mig istället så att huvudvärken försvinner och du får ligga igen. Alla vinner!
 

Markymark

Sporthojsnörd
Gick med
30 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
R1
Någon som vet hur mycket toppfart man kan tjäna på att skaffa helsystem + luftfilter samt mappning på en R6a 09?

Alternativt bara luftfilter och mappning.

Eller är det bättre att dreva om den?
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Jag har haft min R6:a sedan i våras och börjar nu bli vän med den. Har innan kört mer vridmoments starka hojar så motorn är jag inte helt vän med ännu men det kommer.

Ang effekt så är det inte säkert att det verkligen ger mer med annat avgas. Snackade i Tisdags (fiver körning på a-torp) med en kille som rejsade med R6. De hade provar med akra helsystem på sin hoj för att endast märka att hojen tappade nästan 15Nm!! över registret. Och att varvtiderna inte blev bättre. En sak som kan vara värd att tänka innan man handlar för dyra pengar :)

Men vill du ha mer toppfart på din R6:a? Jag har en 08:a och den har jag för mig gör 280 knyck på mätaren. Tycker det räcker :)
 

Markymark

Sporthojsnörd
Gick med
30 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
R1
Jag har haft min R6:a sedan i våras och börjar nu bli vän med den. Har innan kört mer vridmoments starka hojar så motorn är jag inte helt vän med ännu men det kommer.

Ang effekt så är det inte säkert att det verkligen ger mer med annat avgas. Snackade i Tisdags (fiver körning på a-torp) med en kille som rejsade med R6. De hade provar med akra helsystem på sin hoj för att endast märka att hojen tappade nästan 15Nm!! över registret. Och att varvtiderna inte blev bättre. En sak som kan vara värd att tänka innan man handlar för dyra pengar :)

Men vill du ha mer toppfart på din R6:a? Jag har en 08:a och den har jag för mig gör 280 knyck på mätaren. Tycker det räcker :)

280?! Det låter mycket. Har du lagt till något extra eller? Ingen innan som haft hojjen som pillat? Tyckte att den började gå segt uppåt när jag passerade 263 typ.

Inte för att jag ogillar R6ans prestanda på något sätt men, mycket vill väl ha mer? :D
 
Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Jag vill även fråga en annan sak som jag redan frågat i R1/R6 tråden men inte fått något svar.

Vad kör ni som använder era R6:eek:r på bana på för däck? Och vad har ni för däcktryck?

Jag har ettpar Metzeler Roadsport (har jag för mig de heter) M3. Har labbat en hel del med däcktryck men verkar inte få bra fäste. Så fort jag ökar tempot så börjar det sladda. Har mest problem bak men har haft vissa tendenser till att kana fram med. Och då har inte tempot varit speciellt högt?

De tryck jag har använt mig av har legat mellan 0,3 och 0,6 under original. Har dock fått tips om att jag skall vända på förhållandet mellan fram och bak. Dvs original tryck är 2,5 fram och 2,9 bak. Men att jag vänder på det och kör så som det var förr med mer fram än bak. Men givetvis med lägre tryck, runt 2,1 fram och 1,8 bak. Har inte provat detta ännu. Gör det nästa gång det är bandag :)
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Jag vill även fråga en annan sak som jag redan frågat i R1/R6 tråden men inte fått något svar.

Vad kör ni som använder era R6:eek:r på bana på för däck? Och vad har ni för däcktryck?

Jag har ettpar Metzeler Roadsport (har jag för mig de heter) M3. Har labbat en hel del med däcktryck men verkar inte få bra fäste. Så fort jag ökar tempot så börjar det sladda. Har mest problem bak men har haft vissa tendenser till att kana fram med. Och då har inte tempot varit speciellt högt?

De tryck jag har använt mig av har legat mellan 0,3 och 0,6 under original. Har dock fått tips om att jag skall vända på förhållandet mellan fram och bak. Dvs original tryck är 2,5 fram och 2,9 bak. Men att jag vänder på det och kör så som det var förr med mer fram än bak. Men givetvis med lägre tryck, runt 2,1 fram och 1,8 bak. Har inte provat detta ännu. Gör det nästa gång det är bandag :)

tjena

det har inte enbart med däcktryck att göra, har du en felaktigt inställd bakre stötdämpare, som jobbar fel, så överhettas däcket & på så sätt blir det halt/sladdar

// Henke
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Jag vill även fråga en annan sak som jag redan frågat i R1/R6 tråden men inte fått något svar.

Vad kör ni som använder era R6:eek:r på bana på för däck? Och vad har ni för däcktryck?

Jag har ettpar Metzeler Roadsport (har jag för mig de heter) M3. Har labbat en hel del med däcktryck men verkar inte få bra fäste. Så fort jag ökar tempot så börjar det sladda. Har mest problem bak men har haft vissa tendenser till att kana fram med. Och då har inte tempot varit speciellt högt?

De tryck jag har använt mig av har legat mellan 0,3 och 0,6 under original. Har dock fått tips om att jag skall vända på förhållandet mellan fram och bak. Dvs original tryck är 2,5 fram och 2,9 bak. Men att jag vänder på det och kör så som det var förr med mer fram än bak. Men givetvis med lägre tryck, runt 2,1 fram och 1,8 bak. Har inte provat detta ännu. Gör det nästa gång det är bandag :)

Som trollkarlen ovan sade kan det ha med fjädringen att göra, men om vi bara ser till däcken måste du kolla vad tillverkaren rekommenderar. Det finns i princip hur många parametrar som helst som påverkar däcktrycket, t.ex. ska du köra Dunlop Sportsmart 2,1 fram, 1,9 bak på (varm/torr) bana, men det är ett resultat av N-tec och följaktligen inte direkt överförbart till andra tillverkare.

Behöver du expertråd vad gäller däck, ring Tom på hojdäck.se.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Ja, har nog en hel del att göra med vilket däck man har.

Ang fjädringen så är allt original inkl inställningar. Hojen har ca 1300mil på sig så de borde inte vara i behov av renovering ännu heller.

Samma rejs åkare som jag pratade med ang däcks tryck sa också att R6:ans original fjädring med original inställningar normalt set passar mycket bra till en 75 kilos kille som jag. Men det kan ju bli en olycklig kombination ifall inte däcken lirar tillsammans med resten.

Vad brukar ni andra åka på för däck?
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Dunlop Sportsmart på torrt.

Pirelli Diablo Rain på regn.

Sportsmart har egentligen ett bra våtgrepp, men jag vill ha riktiga regndäck eftersom jag kör i princip uteslutande bana (och nästa år bara bana).
 

Markymark

Sporthojsnörd
Gick med
30 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
R1
Nån som vet vart man kan få tag i ersättningskåpor till en -09a? Aka Hongkongkåpor? Vet inte vart jag läste det men nya originalkåpor ska tydligen kosta som en halv begagnad hoj av samma årsmodell..

Vore ju surt o skada dom :gnissla
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Ja, har nog en hel del att göra med vilket däck man har.

Ang fjädringen så är allt original inkl inställningar. Hojen har ca 1300mil på sig så de borde inte vara i behov av renovering ännu heller.

Samma rejs åkare som jag pratade med ang däcks tryck sa också att R6:ans original fjädring med original inställningar normalt set passar mycket bra till en 75 kilos kille som jag. Men det kan ju bli en olycklig kombination ifall inte däcken lirar tillsammans med resten.

Vad brukar ni andra åka på för däck?

iriginalfjädringen håller måttet ja
MEN du måste ju ställa in den för dig !!

sök lite på att "sag" och ställ in den därefter
då har du en fjädring som jobbar som den skall, DÅ kan du börja labba med däcktryck. Men utgå från rekommenderade däcktryck !

själv kör man med Metzeler Racetec Slick, eller vanliga racetec mönstrade, dvs inte godkända gat-däck.
Metzelers rekommenderade tryck för dessa däck är (ur minnet) 2.1-2.2/1.8-1.9
Medan t.ex. Dunlops däck (mer MYCKET hårdare stommar) rekommenderar ganska mkt lägre tryck.
 

TimR

Ny medlem
Gick med
25 May 2011
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6 -01 | Kawasaki kx 250 -03
280?! Det låter mycket. Har du lagt till något extra eller? Ingen innan som haft hojjen som pillat? Tyckte att den började gå segt uppåt när jag passerade 263 typ.

Inte för att jag ogillar R6ans prestanda på något sätt men, mycket vill väl ha mer? :D

Jag var uppe i ca 265 km/h mätarfart och låg då i 14k varv. Hojjen är en r6 01a. Din kanske är nerdrevad?

Nån som vet vart man kan få tag i ersättningskåpor till en -09a? Aka Hongkongkåpor? Vet inte vart jag läste det men nya originalkåpor ska tydligen kosta som en halv begagnad hoj av samma årsmodell..

Vore ju surt o skada dom :gnissla

Auctmarts på ebay har fått bra betyg :tummenupp
 
Last edited:

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Ort
Utanför
Hoj
Yamahahaha
Kul med en egen R6-tråd... hoppas bara X-up följde med från den gamla :D

Det finns i princip hur många parametrar som helst som påverkar däcktrycket, t.ex. ska du köra Dunlop Sportsmart 2,1 fram, 1,9 bak på (varm/torr) bana, men det är ett resultat av N-tec och följaktligen inte direkt överförbart till andra tillverkare.

Jag läste i nå'n Bike-tidning att man kan ha så lågt som 1.2 i bak på NTEC-däck. Vad jag förstår är Sportsmart ett sånt däck, men jag har inte vågat köra med ett tryck lägre än 2 i bak. Någon som testat?
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
iriginalfjädringen håller måttet ja
MEN du måste ju ställa in den för dig !!

"Sagen", hänget, skall vara anpassat efter en ca 75 kilos kille. Stämmer rätt bra på mig. Blir någorlunda rätt med mig och min mundering om jag mäter :)

280?! Det låter mycket. Har du lagt till något extra eller? Ingen innan som haft hojjen som pillat? Tyckte att den började gå segt uppåt när jag passerade 263 typ.

Inte för att jag ogillar R6ans prestanda på något sätt men, mycket vill väl ha mer? :D

Nope, den är helt original. Tycker den går riktigt fort faktiskt. Funderar på att dreva "ner" den så att den blir lite starkare istället.
 
Last edited:

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Jag läste i nå'n Bike-tidning att man kan ha så lågt som 1.2 i bak på NTEC-däck. Vad jag förstår är Sportsmart ett sånt däck, men jag har inte vågat köra med ett tryck lägre än 2 i bak. Någon som testat?

Nja, det skulle jag inte rekommendera på Sportsmart. Kalltryck för dem är 1,9 bak.

GP-racer däremot går att dra ner till 1,2 bak (också N-tec), men det är racegummi, inte gatgummi.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top