Nya regler MC-parkering i Göteborg

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
RSV1000R
Detta håller jag helt med om... men att klaga över att man inte får ställe motorcykeln bredvid cykelstället (som oftast är på trottoaren) tycker jag lite väl.
Men att göra protestaktionen för att kräva fler platser stöttar jag och är det så att jag är i stan då så kommer jag med. :)

Ni andra som bara klagar på mitt tankesätt utan att komma med lösningar kan väl se här ovan hur det skall funka, man kommer med synpunkt och lösning så kan det gå framåt. :tummenupp
Ja, för du skulle ju inte klaga på politikerna om de försämrade för dig, eller hur? ;) Här har det varit tillåtet att stå gratis i anslutning till cykelställen och nu tas det bort, alltså klagar vi.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Nu vet jag inte hur det är i Tokholm med Mc-parkeringar men här i stan finns det inte många, jag känner till 2 st varav en är precis där jag bor...
Om hojar ska börja ställa sig på bilparkeringar så kommer parkeringsbristen bli bra mycket värre än vad den redan är idag.

Man undrar ju hur kommungubbarna tänkte :va
Mer intäkter i form av böter på felparkerade hojar :va

Här i Tokholm är det inte särskilt bättre med mc-parkering, det finns några stycken men sällan där man behöver den. Har precis skickat ett klagomail till ett centrum där de bygger om och i det nybyggda parkeringsgaraget har de placerat mc-parkeringen längst bort i ett mörkt hörn, dvs där man kan pilla på och sno den utan att det märks för allmänheten. (Nej, jag har inget bättre för mig på pappaledigheten) :)

Självklart ska alla ha det lika dåligt :tummenupp
Det är det bästa sättet att få utvecklingen att gå framåt :3freak

Handlar inte om att alla skall ha det lika illa, snarare att man får ta kampen på rätt sätt. Tycker inte att specialregler anpassade i en kommun i hela landet är rätt sätt att gå, snarare att som Miss_Orchidee skriver få till fler mc-parkeringar är rätt väg att gå. Tydligen är det ju redan problem med era specialregler när ni kommer till andra kommuner, då är det väl bättre med en permanent lösning än dessa specialgrejer.

Sen bristen på parkeringsplatser... det är det i alla större städer. Kan inte påstå att parkering är ett nöje här i tokholm heller.

Ja, för du skulle ju inte klaga på politikerna om de försämrade för dig, eller hur? ;) Här har det varit tillåtet att stå gratis i anslutning till cykelställen och nu tas det bort, alltså klagar vi.

Du quotar ett inlägg där jag skriver att jag skulle ställa upp på en sån aktion om det handlar om att få fler rutor med att jag inte skulle klaga... what???

Det jag menar är att ta fighten på rätt sätt och inte kräva specialanpassningar i en kommun.

Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Självklart ska alla ha det lika dåligt :tummenupp
Det är det bästa sättet att få utvecklingen att gå framåt :3freak

Utvecklingen måste stanna!

Färre fordon i centrala Göteborg kommer att införas med hjälp av vägtullar. När detta är infört kommer lediga parkeringsplatser att vara tillgängliga till en större grad. Men, till den dagen får ägare av miljöförstörande fordon anpassa sig till parkeringsgarage, istället för att parkera utanför den affär denne ska besöka...

(eller nått)

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
RSV1000R
Handlar inte om att alla skall ha det lika illa, snarare att man får ta kampen på rätt sätt. Tycker inte att specialregler anpassade i en kommun i hela landet är rätt sätt att gå, snarare att som Miss_Orchidee skriver få till fler mc-parkeringar är rätt väg att gå. Tydligen är det ju redan problem med era specialregler när ni kommer till andra kommuner, då är det väl bättre med en permanent lösning än dessa specialgrejer.

Sen bristen på parkeringsplatser... det är det i alla större städer. Kan inte påstå att parkering är ett nöje här i tokholm heller.

Du quotar ett inlägg där jag skriver att jag skulle ställa upp på en sån aktion om det handlar om att få fler rutor med att jag inte skulle klaga... what???

Det jag menar är att ta fighten på rätt sätt och inte kräva specialanpassningar i en kommun.

Är det inte så att det är specialregler i en hel del kommuner i landet och det var och ens skyldighet att upplysa sig om dessa när man besöker en ny? Det var vad jag fick lära mig i körskolan iaf. Och, det du säger i quoten är att du inte tycker vi ska ha gratis parkering vid cykelställen. Det tycker jag vi ska ha. Alltså quotade jag det och skrev det jag skrev. Det var våran verklighet innan, och bara för att du lider av något avundsjukesyndrom som för mig är oförståeligt med inställningen att om ingen annan har det så ska inte vi få ha det (vilket är detsamma som att alla ska det det lika kass i hela landet, typiskt svenskt sossetänk) så betyder det inte att vi tänker sluta klaga. Klaga lite du med så kanske din kommun fixar gratis p-plats till hojfolk också.

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
Jag ser bara framför mig hur bilister blir förbannade över att det står en hoj på en bilparkering och tar upp plats och välter den bara för att...

Hur löser man placering av parkeringslappen?
Blir ju rätt lätt för bilisten som ställer sig brevid hojen att få gratis parkering om man säger så... :näsblod

Vrooom

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2007
Hoj
1078s
Ta av skylten

Krister, var snäll och skaffa inte fler barn. OK? Du har för litet huvud.

Varför köra med registreringsskylt överhuvudtaget?

1) Den är hemskt ful.

2) Den väger.

3) Du kan få parkeringsböter.

4) Polisen står utanför dörren om du kör ifrån dem.

Dessutom finns det skyltfond t.ex. hos Ducatiklubben som kan ta dina skyltböter om du ändå känner för att stanna.

DarkSun

raj raj
Gick med
21 Mar 2009
Hoj
not
Man kan alltid använda sig av den här uppfinningen
me_toucan_rieur.jpg

Jag ska försöka ta kontakt med SMC väst eller kommunen och höra hur de har tänkt, inte lönt att ställa till med protest om de tänkte ändå avse flera platser till hojar... tänker de inte göra något så ses vi vid storans teatern vid lägligt tid på morgonen (typ runt 10, inte lönt att köra dit och parkeringen är redan full med bilar), jag tycker vi kan hänga där ett par timmar och informera bilisterna varför det står en hoj i mitten av varenda ruta då borde de ha förstående för oss och inte skada våra hojar (plus vi kan hålla koll på de..)... vad sägs?

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Hoj
GT I-Drive5 2.0, Scott Reflex20, Miyata OneTen
många bilister lär ju bli redigt förbannade...
Kan tänka mig att folk t.o.m. kommer råka ut för skadegörelse på hojen pga att de följer svea rikes lagar

Bilisterna ska väl ta tillfället att ställa sig på en ruta mellan två hojar, så riskerar de inte dörruppslag :)

Det är tråkigt att vi inte kan parkera som tidigare. Det har ju varit en kanonlösning, och det brukar ju inte vara någon fara men hojar som står ivägen, så länge det inte är ett evenemang eller liknande.

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Dags för en gemensam aktion där vi parkerar på vanliga p-platser kanske? En på varje ruta. Heden? Söndagar? (gratis då fortfarande tror jag?) Stora Teatern? Annat ställe där markeringen syns?

Jag är på.... :tummenupp

Kristian.gbg

オートバイ
Gick med
6 Sep 2008
Hoj
-08, Kawasaki ER-6F ABS
Misstänkte att det var något pågång.. har sett det dykt upp lite MC parkeringar här och där..

DarkSun

raj raj
Gick med
21 Mar 2009
Hoj
not
läste om inlägget på kommunens hemsida och det står
Trafikkontoret kommer att följa behovet av ytterligare reserverade platser som en följd av att MC inte längre får parkera vid cykelställen.
vilket skulle lösa hela grejen egentligen..
Här är kartan...

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Det var våran verklighet innan, och bara för att du lider av något avundsjukesyndrom som för mig är oförståeligt med inställningen att om ingen annan har det så ska inte vi få ha det (vilket är detsamma som att alla ska det det lika kass i hela landet, typiskt svenskt sossetänk) så betyder det inte att vi tänker sluta klaga. Klaga lite du med så kanske din kommun fixar gratis p-plats till hojfolk också.

Vi har gratis mc-parkering här i "Tokholm" också, på de rutor som är enbart för MC. Så nej, ingen avundsjuka här inte. Och sossetänkt... wow, vilket lågmärke.

Krister, var snäll och skaffa inte fler barn. OK? Du har för litet huvud.

Ni Jötteborrrjare är ju för härliga... goa snälla gubbar som kommer med personangrepp direkt.
Med den attityden hoppas jag ni får färre rutor.

Men lär er läsa så ser ni att jag förespråkar fler parkeringar avsedda för MC och även gratis då såklart, för inte behöver vi betala för oss här i kungliga hufvudstaden.

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
RSV1000R
Vi har gratis mc-parkering här i "Tokholm" också, på de rutor som är enbart för MC. Så nej, ingen avundsjuka här inte. Och sossetänkt... wow, vilket lågmärke.
Härrigewd, du gör allt för att inte fatta eller? Det handlar inte om gratisplatser på vanliga parkeringar utan att de tar bort våran möjlighet att stå gratis vid cykelställen.

Ni Jötteborrrjare är ju för härliga... goa snälla gubbar som kommer med personangrepp direkt.
Med den attityden hoppas jag ni får färre rutor.

Men lär er läsa så ser ni att jag förespråkar fler parkeringar avsedda för MC och även gratis då såklart, för inte behöver vi betala för oss här i kungliga hufvudstaden.
Ja du kanske skulle testa på att läsa lite så du greppar vad det handlar om. Inlägg efter inlägg så säger du att vi är gnälliga och hänvisar oss till vanliga p-platser. Hur vill du att vi ska ta det? Återigen påpekar jag att det handlar om parkering vid cykelställ.

Thunder

Kan det inte vara sommar för evigt???
Gick med
21 Aug 2005
Söder om Kinnekulle, väster om Anderstorp, norr om
Hoj
R6 -08, dotterns cross och minimoto
Jag ska försöka ta kontakt med SMC väst

Taget! Vi har ett möte i helgen så jag kan ta med mig frågan direkt. Vet att det varit ett projekt för länge sedan om detta, får väl damma av den frågan igen uppenbarligen.

Om jag inte minns fel så var det även en annan situation för några år sedan om mc-parkeringarna på Avenyn. Då körde alla över till Heden och tog en plats var några helgdagar. Sedan var det problemet löst och mc-parkeringen uppstod igen:tummenupp .

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Vafan, lobba för fler P-platser för MC då. När alla är körsugna kommer inte många att vilja stå parkerade hela dagarna och "protestera" men jag kan ha fel... Här i Stockholm finns det hyfsat gott om rutor *om* man vågar ha sin hoj på gatan vill säga. Jag som inte brukar stå på gatan vid mig har en ruta just utanför och två inom ett kvarter. Så ska det va.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping