Nya regler MC-parkering i Göteborg

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
RSV1000R
Vafan, lobba för fler P-platser för MC då. När alla är körsugna kommer inte många att vilja stå parkerade hela dagarna och "protestera" men jag kan ha fel... Här i Stockholm finns det hyfsat gott om rutor *om* man vågar ha sin hoj på gatan vill säga. Jag som inte brukar stå på gatan vid mig har en ruta just utanför och två inom ett kvarter. Så ska det va.
Det primära behövet är nog inte för permanent parkering utan mer om man vill ta en fik eller glasspaus i stadskärnan utan att bli lappad.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag förstod det men här tycker jag inte att man behöver gå långt alls (jag bor i själv i city). Ska jag ha en glass och är riktigt slö så parkerar jag där jag ser hojen och eventuella lapplisor med risk för lapp om jag somnar :)

Det primära behövet är nog inte för permanent parkering utan mer om man vill ta en fik eller glasspaus i stadskärnan utan att bli lappad.

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
E ju löjligt att ta bort den möjligheten för mc, moppar och scootrar osv.
Min tjej kör scooter och 4-hjuling dagligen till sitt jobb och det har ju varit en smidig lösning då hon har kunnat parkera vid cykelställ osv. Tar de bort den möjligheten kommer hon ju inte att vara så intresserad av att ta ett öppet färdmedel utan kommer ta en av våra bilar istället vilket alla skulle förlora på. (Framförallt jag:arsele )
Miljömässigt måste detta ju vara en riktigt självmål! :huvet

"Häggen"

Slutat krashträna och ska bli serriös...
Gick med
5 Oct 2003
Hoj
CBR 900RR + saknar min skrotade husa =(
Vill du protestera mot detta tycker jag att du antingen ska maila Hans Magnusson, den person som är ansvarig för detta påhitt, på hans.magnusson@trafikkontoret.goteborg.se, eller skriva under denna petition.

Jag har gjort och jag bor inte ens i Göteborg just nu.

Jag skrev på precis och blev nummer 55.

Ja detta är sjukt precis som Bosse säger.... Vart fan ska vi nu parkera vid en ev. fika?
Finns det inget stort evenemang snart där en del kommunfolk skulle kunna vara inblandade där vi kan "råka" parkera upp hela parkeringsplatsen så de inte får plats? Allt för att de skall se oss.
När gör vi detta?

666

Hatar höst/vinter
Gick med
18 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K8
kardborren som jag har bakom plåten kommer äntligen till användning för mig om den lagen gäller

Hera

Just idag är jag stark
Gick med
12 Jun 2008
Hoj
Yamaha R6 -08
Vill du protestera mot detta tycker jag att du antingen ska maila Hans Magnusson, den person som är ansvarig för detta påhitt, på hans.magnusson@trafikkontoret.goteborg.se, eller skriva under denna petition.

Jag har gjort och jag bor inte ens i Göteborg just nu.

Se till att mailbomba Hasse... Eller också Trafikdirektör: Lars-Bertil Ekman e-post: lars-bertil.ekman@trafikkontoret.goteborg.se

Och maila till folk du känner om petitionen så får vi nog ihop många namn. Det tillsammans med parkeringsaktion borde ju få folk att fatta :tummenupp :tummenupp

Last edited:

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00

LilleTommy

Min hoj är en sporthoj va?
Gick med
15 Feb 2008
Hoj
Triumph Bonneville T100, Triumph Sprint ST, Husqvarna 256A
kardborren som jag har bakom plåten kommer äntligen till användning för mig om den lagen gäller

Funkar verkligen det???
Om man nu står på ett cykelställ och plockar av skylten tar dom inte och kollar ramnr eller nått sånt dumt.
Tänk om det är en riktig grinig vakt och han/hon forslar bort den???

Fast det är klart, man kan ju säga att nån snott skylten....

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
Funkar verkligen det???
Om man nu står på ett cykelställ och plockar av skylten tar dom inte och kollar ramnr eller nått sånt dumt.
Tänk om det är en riktig grinig vakt och han/hon forslar bort den???

Fast det är klart, man kan ju säga att nån snott skylten....
Det tror jag inte iallafall, du får väl sätta ett stort klistermärke över det i fall att.... Dem lär ju inte fatta det iallafall :)

DarkSun

raj raj
Gick med
21 Mar 2009
Hoj
not
Om de kollar upp ramen (det är väl inte synligt i de flesta fall), spåra tillbaka regnr, kolla upp vem som äger fordonet, skickar boten hem, och sen påminnelse så har de förtjänat sina pengar tycker jag... var får man tag på extra stark kardborre (man vill inte tappa skylten på vägen)?

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
många bilister lär ju bli redigt förbannade om de åker runt på en helt full parkeringsplats och letar efter en ledig ruta om de ser flera hojar som ställt sig mitt i varsin ruta, precis som lagen säger.

Kan tänka mig att folk t.o.m. kommer råka ut för skadegörelse på hojen pga att de följer svea rikes lagar

Mitt i rutan?? Reglerna säger "alla däck innanför eller på linjerna" så om jag ställer mig till vänster i min ruta ställer du dig i rutan till höger och på höger sida av den, då ser man ju hur lite plats en hoj tar när det kommer vara 1,5 parkeringsrutor emellan hojarna! Undrar hur många billister som kommer vilja gränsla linjen mellan våra rutor och fortfarande ha gott om plats!?

streetspank

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2008
Hoj
så jävla röd va
jag kom på en möjlig lösning men kan inte själv genomföra den.

Det någon behöver göra är att utge sig för att vara nån ännu högre myndighet eller chef över dom som tog beslutet, typ genom att sno någons email eller något sånt, och säga till dom att dom ska ändra tillbaka :)

GILBERT

Apotekarn
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
EX:XT 600-00, ZX6R-98, ZX9R-00, Nuvarande Ducce 750 Sport. Sexy Edition.
Chansen är stor att någon flippad bilägande parkeringsjägare som är stressad som fan på Heden välter omkull en hoj om han ser att flera hojar på rad tar massa onödig "plats". Alla vet hur mycket idioter det finns.

bakhjulet

...NNAAAeee Nuuu Jaääklar!!!!
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
H-D Chopper
Chansen är stor att någon flippad bilägande parkeringsjägare som är stressad som fan på Heden välter omkull en hoj om han ser att flera hojar på rad tar massa onödig "plats". Alla vet hur mycket idioter det finns.

...vi får ta med termos, kikare & solstolar,...
.......jag tar med baseball-trä :cdevil

...come get some...

Pathfinder5555

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Hoj
Meanie + KLR
Du Krister, har inte ni som enda kommun i landet rätt att köra i vissa bussfiler?
...jag kan dock ha fel där (dåligt påläst)...det borde de minsann ta bort *s

Allvarligt...vore det inte bättre att applicera ngt som funkar förhållandevis bra i en kommun till resten istället för tvärt om (tänker framförallt på bussfilerna) ....gällande parkering... förbjud mer än en mc vid kortsidan om varje cykelställ eller nåt...gå "halva vägen" om det är ett sånt stort problem....härinne i centrum har jag dock inte märkt av några problem med mc som står i vägen för cyklister än...

Kartan som finns på trafikkontoret skulle må fint av en uppdatering...jag såg ingen zoomfunktion vilket inte hade varit helt fel, för mig som är inflyttad ( samt alla turister) vore gps koordinater iiinte fel nu såhär 2009.

Pratade med en lapplisa på Heden idag, hon ville minnas en tidigare aktion med mc för några år sedan..på nån lönehelg tror jag....o ja den retade upp bilister den...

Intressant dedär med parkeringar.....blir exakt samma fenomen som med bilar...de bygger universeum, moderna museet, bergakungen etc etc mitt inne i stan...men iiinga nya parkeringar pga utsläpp...o vad händer...folk cirklar runt runt runt eller står på tomgång o väntar ....detta tillvägagångssätt ser man här i stan stora delar av dygnets timmar..& har man som jag firmabil med verktyg reservdelar etc som man måste ha tillgång till & inte kan parkera blir man tvingad att köra runt tills man hittar en parkering nästan oavsett hur lång tid det tar.
...& nu skall vi med mc börja cirkla som kåta måsar.....vilken härlig miljö får vi inte då.

Jag är dåligt påläst i sakfrågan men spontant känns det märkligt.

Kanske skulle maila detta till ovan nämnda grabb på trafikkontoret...vad tror ni...

Påskrivet & jag är gärna med & myser till det på en lämplig parkering i helgen....vore ju fördelaktigt om det drabbade nån lämplig myndighet eller nåt som garanterat skriker i högan sky direkt till rätt kanaler....men de jobbar ju sällan helger tyvärr...

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Du Krister, har inte ni som enda kommun i landet rätt att köra i vissa bussfiler?
...jag kan dock ha fel där (dåligt påläst)...det borde de minsann ta bort *s

Vet inte om vi är enda kommun eller inte men jo, i Stockholm och vissa kranskommuner så får man köra i vissa bussfiler, de är väl skyltade med att även MC får köra där.

Finns ju annars en tråd här i göteborgsforumet som bevisar att ert parkeringsläge inte riktigt funkar så bra... nån som gråter över 800:- i böter.
Sen att era kranskommuner klagar för att ni applicerar detta i kommuner som inte tillåter det gör inte läget bättre.

Tror faktiskt att om det hade funkat bra så hade man inte ändrat det, men nu finns det tryck på det hela från böter till MC-ägare som klagar, andra kommuner som klagar och förmodligen fotgängare och cyklister som inte vill ha MC på trottoarerna.

Anyway, lycka till med er aktion så får vi se om det funkar eller inte.
Tycker själv att parkering i GBGcity är ett helsike när jag väl är där (med bil än så länge)... inte ens hos frugans kusin är det gratis utanför kontorstid (vilket det är i nästan hela innerstan här i STHLM). Kostar skjortan gör det också.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping