Nya regler MC-parkering i Göteborg

Bodin

Kakmonstret é med MIG!!
Gick med
15 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GiXXer -02
Det känns lite som fel väg att gå genom parkera för att reta upp bilister som vill ha plats, men, det får iaf någon inverkan. Bilister klagar och vill förbjuda motorcyklar i city :confused:
Detta ska inte göras för att reta upp bilister, vi är många av oss här det likaså, utan för att öppna ögonen på politiker och framför allt chefen på trafikkontoret.
Värt att påpeka i MC parkerings ärendet är att rutorna som ska få plats någonstans i en stad där det redan är svårt att hitta parkeringar även ska stå och gapa tomma 6 månader av året... DET är irriterande när man sitter i bil och jagar parkering på höst kanten. Missbruk av mark luktar det.
Som några andra påpekat tidigare i tråden, Jag har iaf aldrig hört en cyklist klaga över att vi är i vägen!

Jag skrev på som 151.
// Bodin
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Men en auktion som får bilister att reagera kan vara en positiv aspekt för motorcyklisterna, eller? Vill bilisterna att motorcyklar ska ta upp onödiga parkeringsplatser, för agerar inte dom själva så kommer verkligheten att se ut så!

Frågan gäller inte enbart parkeringsplatser, utan även aspekter som miljö samt trängsel i Göteborgs centrum. SH är bara en liten del av antalet motorcyklar som finns på våra gator här i Göteborg. Många kör motorcykel till jobbet pga ekonomi samt smidighet, men om en del av det ekonomiska samt smidigheten försvinner kommer en del att välja bilen pga av praktiska aspekter. Helt plötsligt har en borttagen parkeringsmöjlighet blivit en miljöfråga samt trängsel, något som det har lagts en massa pengar på genom nya vägar samt Götatunneln för att få bort fordonstrafiken ut ur centrum.

Idag finns det speciella parkeringsplatser för motorcyklar, ganska gott om dom t.o.m! Men om ett alternativ till dessa parkeringsplatser tas bort finns det en risk för att utbudet av dessa utvalda parkeringsplatser minskar drastiskt. Åter igen kommer saknaden av närhet samt smidighet in i bilden, vilket kan medföra att en viss del väljer bilen som transportmedel. Detta i sin tur medför färre parkeringsplatser för bilisterna...

Även om detta inte är den rätta sanningen, så är delar av den hur verkligheten kommer att bli. Men, kommer den att märkas av i den mån man målar upp bilden? :va
 

F1eX

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2006
Ort
Linköping, eg. Göteborg
Hoj
Honda VFR -00 - såld, Yamaha XJ6 -09
Det känns lite som fel väg att gå genom parkera för att reta upp bilister som vill ha plats, men, det får iaf någon inverkan. Bilister klagar och vill förbjuda motorcyklar i city :confused:
Detta ska inte göras för att reta upp bilister, vi är många av oss här det likaså, utan för att öppna ögonen på politiker och framför allt chefen på trafikkontoret.
Värt att påpeka i MC parkerings ärendet är att rutorna som ska få plats någonstans i en stad där det redan är svårt att hitta parkeringar även ska stå och gapa tomma 6 månader av året... DET är irriterande när man sitter i bil och jagar parkering på höst kanten. Missbruk av mark luktar det.
Som några andra påpekat tidigare i tråden, Jag har iaf aldrig hört en cyklist klaga över att vi är i vägen!

Jag skrev på som 151.
// Bodin

Så jävla sant!
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Värt att påpeka i MC parkerings ärendet är att rutorna som ska få plats någonstans i en stad där det redan är svårt att hitta parkeringar även ska stå och gapa tomma 6 månader av året... DET är irriterande när man sitter i bil och jagar parkering på höst kanten. Missbruk av mark luktar det.
// Bodin

Värt att påpeka då är att man kan göra som på de flesta mc-parkeringar här i stockholm där det även står på en skylt under att det är mc-parkering från 1/4-31/10 eller nåt sånt... dvs att under vintertid är det bilparkering.
 

grozny

Vi är alla gröna, bara olika gröna.
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Partille
Hoj
gsxr 1000 k6
Känns som man kommer sätta på vingmuttrar på nummerplåten..


Ingen bra ide att ta bort plåten. En god vän till mig arbetar som lapplisa och jag bad honom ta reda på så¨mycket som möjligt om denna skitregel...

Om fordonet saknar regplåt så kan de och har rätt till att ringa på en fordonsflytt... Det hade ju vart lite snopet...
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Ingen bra ide att ta bort plåten. En god vän till mig arbetar som lapplisa och jag bad honom ta reda på så¨mycket som möjligt om denna skitregel...

Om fordonet saknar regplåt så kan de och har rätt till att ringa på en fordonsflytt... Det hade ju vart lite snopet...

Har du möjlighet att ta reda på under vilka kriterier dom faktiskt får transportera bort fordonet?

Kan inte regnr, chassi/ramnummer avläsas. Vad gäller då?

Jag vet att detta är lite långsökt, men VAD säger gällande föreskrifter samt lagar? Det finns inget som bevisar att detta är ett registrerat motorfordon, och skulle därför kunnas anses som en sparkcykel...rent teoretiskt! Och då gäller helt andra föreskrifter...

Bara en tanke :rolleyes:
 

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
Har du möjlighet att ta reda på under vilka kriterier dom faktiskt får transportera bort fordonet?

Kan inte regnr, chassi/ramnummer avläsas. Vad gäller då?

Jag vet att detta är lite långsökt, men VAD säger gällande föreskrifter samt lagar? Det finns inget som bevisar att detta är ett registrerat motorfordon, och skulle därför kunnas anses som en sparkcykel...rent teoretiskt! Och då gäller helt andra föreskrifter...

Bara en tanke :rolleyes:
Ska vi va rent krassa, så är det la knappt dyrare med bortforsling än böterna idag :rolleyes:

Så länge man ser hojen hela tiden och inte ska stanna så speciellt länge, som ex för en glass så kan det ju faktiskt vara värt det. Anser jag... Hinner de bogsera bort den innan jag flyttat på mig så får dem va jävligt snabba då :)

Förresten, vad händer om dem ringer efter bärgning, och bärgarn och jag kommer samtidigt till fordonet? Eller han kommer strax efter att jag startat och åkt?
Står P-lisan kvar och kollar hojen tills bärgarn kommit, eller hur funkar det? För jag behöver ju rent krasst inte ens svara på hennes tilltal om hon pratar med mig. Så chansen att hon ska veta vem jag är är ju minimal.

om ovanstående inträffar... vem står då för kostnaden av bärgaren dem ringt? Antar att det blir de själva som får stå för det då eller?? :hihi
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Ska vi va rent krassa, så är det la knappt dyrare med bortforsling än böterna idag :rolleyes:

Så länge man ser hojen hela tiden och inte ska stanna så speciellt länge, som ex för en glass så kan det ju faktiskt vara värt det. Anser jag... Hinner de bogsera bort den innan jag flyttat på mig så får dem va jävligt snabba då :)

Förresten, vad händer om dem ringer efter bärgning, och bärgarn och jag kommer samtidigt till fordonet? Eller han kommer strax efter att jag startat och åkt?
Står P-lisan kvar och kollar hojen tills bärgarn kommit, eller hur funkar det? För jag behöver ju rent krasst inte ens svara på hennes tilltal om hon pratar med mig. Så chansen att hon ska veta vem jag är är ju minimal.

om ovanstående inträffar... vem står då för kostnaden av bärgaren dem ringt? Antar att det blir de själva som får stå för det då eller?? :hihi

Bärgare samt uppställning är BETYDLIGT dyrare än en avgift!

Läser man s.26 här så finns exempel avsaknad av registreringsskylt. Men fråga är om kontrollanten verkligen har rätt att bedöma om det är ett fordon eller ej, dvs om det är registrerat som ett motorfordon.
 

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Ser Kaknästornet från köket
Hoj
RSV1000R
Bärgare samt uppställning är BETYDLIGT dyrare än en avgift!

Läser man s.26 här så finns exempel avsaknad av registreringsskylt. Men fråga är om kontrollanten verkligen har rätt att bedöma om det är ett fordon eller ej, dvs om det är registrerat som ett motorfordon.
Det står väl inget om just motorfordon, utan bara fordon. Till fordon räknas allt som man kan nyttja för att förlytta sig själv eller andra saker, till och med hästar räknas in i detta. Så ska man vara hård kan de bogsera bort din häst om den är felparkerad.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det står väl inget om just motorfordon, utan bara fordon. Till fordon räknas allt som man kan nyttja för att förlytta sig själv eller andra saker, till och med hästar räknas in i detta. Så ska man vara hård kan de bogsera bort din häst om den är felparkerad.

Är det inte registrerade motorfordon dom ska kontrollera så att olovlig parkering inte äger rum?
 

grozny

Vi är alla gröna, bara olika gröna.
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Partille
Hoj
gsxr 1000 k6
Har du möjlighet att ta reda på under vilka kriterier dom faktiskt får transportera bort fordonet?

Kan inte regnr, chassi/ramnummer avläsas. Vad gäller då?

Jag vet att detta är lite långsökt, men VAD säger gällande föreskrifter samt lagar? Det finns inget som bevisar att detta är ett registrerat motorfordon, och skulle därför kunnas anses som en sparkcykel...rent teoretiskt! Och då gäller helt andra föreskrifter...

Bara en tanke :rolleyes:

Naa asså om ett motorfordon är ute och saknar regplåt så bryter man ju mot lagen tror jag. Ioförsig så kör man ju inte med den när den är parkerad.... :confused:

Ska kolla upp det...
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Naa asså om ett motorfordon är ute och saknar regplåt så bryter man ju mot lagen tror jag. Ioförsig så kör man ju inte med den när den är parkerad.... :confused:

Ska kolla upp det...

HUR kan kontrollanten veta att det ÄR ett motorfordon?

Det är skillnad på att se ut som ett motorfordon OCH vara ett motorfordon!

Utseende är inte allt, det vet tex dom som stulit mobiltelefoner ur montrar för att sedan inse att det är en dummy :hihi

Jag menar inte sunt förnuft nu, utan vad regler och lagar säger ang deras förfarande när det varken finns regskylt eller synligt ramnummer. Ska det betraktas som ett fordon, fastän man inte har någon konkret fakta som påvisar detta mer än utseende.

Det finns idag tex mopeder som ser ut som motorcyklar. Får dessa parkeras vid cykelställ, eller finns det en risk att dessa kan bli bortforslade just pga av kontrollantens bedömning att detta är en motorcykel som saknar regskylt.
 

grozny

Vi är alla gröna, bara olika gröna.
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Partille
Hoj
gsxr 1000 k6
HUR kan kontrollanten veta att det ÄR ett motorfordon?

Det är skillnad på att se ut som ett motorfordon OCH vara ett motorfordon!

Utseende är inte allt, det vet tex dom som stulit mobiltelefoner ur montrar för att sedan inse att det är en dummy :hihi

Jag menar inte sunt förnuft nu, utan vad regler och lagar säger ang deras förfarande när det varken finns regskylt eller synligt ramnummer. Ska det betraktas som ett fordon, fastän man inte har någon konkret fakta som påvisar detta mer än utseende.

Det finns idag tex mopeder som ser ut som motorcyklar. Får dessa parkeras vid cykelställ, eller finns det en risk att dessa kan bli bortforslade just pga av kontrollantens bedömning att detta är en motorcykel som saknar regskylt.

Som sagt ska kolla upp det med han. Men har svårt att tro att de inte får lappa om de inte har bevis på att det är ett motorfordon. Varför leda in en mc dummy mitt i city o ställa den vid ett cykelställ, för att sedan leda tillbaka den hem? :banana
De jävlarna har mer makt än de förtjänar!!
 

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
Bärgare samt uppställning är BETYDLIGT dyrare än en avgift!

Läser man s.26 här så finns exempel avsaknad av registreringsskylt. Men fråga är om kontrollanten verkligen har rätt att bedöma om det är ett fordon eller ej, dvs om det är registrerat som ett motorfordon.
Återigen... Ironin är tydligen lika död som palme, här på sporthoj.... :(

Jag saknar den gammla atmosvären som va förr, när folk fattade skämt och inte tog illa upp över allt, tog livet med en klackspark... Det va tider de:)


När ni trasslat ut detta om fordon/motorfordon/dummys osv. så kan ni väl komma med en liten rapport som vi andra kan läsa. men sluta dribbla fram och tillbaks, kom till sak!
 

"Häggen"

Slutat krashträna och ska bli serriös...
Gick med
5 Oct 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900RR + saknar min skrotade husa =(
Köra protester och kasta gamla slitna däck och elda lite på gator och torg som alla politiska protester och gå runt med duk för ansiktet så de inte vet vilka vi är ;)
Hahaha...
Nej skämt och sido nått måste vi göra.
 

Tussilago

Jesus died so we could ride!
Gick med
1 Jul 2007
Ort
Göteborg(Tyvärr under ett gäng nötter som går inom
Hoj
GSX-R1000 K6
Ett bra sätt (om än vuxet..) är faktiskt att hålla utkik efter platser runt om i Gbg där det skulle funka med MC-parkering. Sedan skickar man in förslag till trafikkontoret med x-antal underskrifter...

Är det någon som har seriösa förslag på vart man skulle kunna ha mc-parkering?
 

oppfinnarn

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Honda VTR Firestorm
Känns som att det här tråden spårat ur lite.. Frågan kvarstår:
Vill vi påverka? Om vi ska göra det är en aktion på sin plats. Ett förslag är att tidigt en lördag åka till Heden och fylla dessa parkeringar med en MC per plats, ringa GP och se till att det finns gott om glass i kiosken intill. När det står 6-700 bågar på heden och detta innebär att 6-700 bilar måste hitta en annan plats tror jag folk kanske får upp ögonen så att det blir lite diskussion. ATt dessutom vara informerade och se till att bilister kan kontakta relevanta personer på vägverket för att registrera sin åsikt så tror jag det kan hända saker.. Det som måste göras är att sätta en dag och en tid och sedan sprida detta så mycket som möjligt! Via Metro, GP, GT etc Så, när är en lämplig dag? den 20e april då regelen träder i kraft är en måndag. Lördag den 18e kanske skulle vara lämpligt? kl 10.00 på Heden?

O kom ihåg att detta handlar inte om att göra folk irriterade, utan att uppmärksamma politiker på att våra parkeringar vid cykelställ inte stör någon och att det är bättre som det varit än att tvinga oss att ställa oss på parkeringsrutor..

// J
 

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
jag tycker att ni e dåliga på att skilja på frågorna nu.
Det som ni nu diskuterar är ju 2 frågor och diverse handlingsplaner.
Först och främst tycker jag vi ska fokusera på sakfrågan det gäller dvs att de nu tar bort möjligheten att parkera vid cykelställ. Det är prio 1 i min värld och det är det vi ska motarbeta.
Skulle vi mot all förmodan förlora :rolleyes: den frågan skall vi gå över till fråga 2 dvs fler mc-parkeringar.
Eller är det bara jag som tycker att detta är frågeställningarna?

Vidare har jag mailat smc och fått svar som ser ut enligt nedan;
"
Hej Jonas, som Maria skriver så ska jag träffa Hans Magnusson inom kort för att diskutera utökat antal MC-platser efter den 20 april då den nya bestämmelsen träder i kraft.
Det är många som skriver och ringer vilket är bra eftersom jag får många bra argument och kan visa på att vi har en stark intressegrupp bakom oss – så gå inte ur SMC för guds skull.

Jag vill ha mötet innan vi bestämmer oss för någon aktion av förklarliga skäl, och jag vill inte börja med att gå på konfrontationslinjen eftersom jag tror att det försämrar våra chanser till ett bra samarbete. De är mycket medvetna om det ökade behovet och ser fram emot att vi som är mc-burna kommer med idéer om platser och lösningar och vi kan också dra fram att mc-parkeringarna ofta är fulla både med eu-moppar och vanliga trampcyklar vilket gör att det i praktiken blir ännu färre platser över till MC. Det är något jag inte är säker på att är medvetna om den konsekvensen så det ska bli intressant att höra vad dom har att säga om detta.

Vi kommer att ha fortlöpande information på hemsidan och du får gärna komma med konstruktiva tankar om hur vi ska gå vidare.

Hojhälsningar
Lillemor

________________________________________
Från: Jonas Nilsson (RobotCraft AB) [mailto:jonas@robotcraft.se]
Skickat: den 2 april 2009 14:23
Till: smc@svmc.se
Kopia: ela.johansson@bredband.net; lillemor.holm@telia.com
Ämne: MC parkering i GBG

Hej.
Jag är medlem hos er sedan en tid. Nu överväger jag dock att gå ur.
Ni rapporterar, (http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=3398), om att den inte längre blir tillåtet att parkera intill cykelställ i GBG stan men vad jag förstår tar ni inga åtgärder mot att motarbeta förslaget/beslutet?!?
Varför denna flathet?
Jag har mailat Lars-Beril Ekman och Hans Magnusson på trafik kontoret dock utan att få svar
Mitt mail enligt nedan;

Hej.
Jag mailade din kollega, Hans Magnusson, häromdagen men får inget svar tyvärr. Testar nu med att maila dig istället.

Hej.
Mitt namn är Jonas Nilsson och jag bor i Kålltorp i Göteborg.
Jag kör motorcykel till jobbet dagligen, min tjej som jobbar på Apotek i stan kör scooter och fyrhjuling varje dag.
Det måste ju vara klart bättre för både miljö och trafiksituationen om fler kör motorcykel, scooter, fyrhjuling eller moped till jobbet så varför ta bort ett av de incitament som gjort det lönsamt kontra bil?
För vår del är kollektivtrafik EJ ett alternativ då vi har en 4,5-årig dotter som skall lämnas och hämtas vid Östra Sjukhuset där hon går hos dagmamma, vi bor som sagt i Kålltorp så då tar det orimligt lång tid att först åka åt ett håll och sedan åt ett annat med spårvagn/buss.
Alternativen är då bil eller 2 hjuligt färdmedel. Vi äger i familjen 2 bilar idag så kostnaden för att använda bilen är relativt låg dock kostar ju parkering men med motorcykel, scooter, fyrhjuling eller moped så har man ju kunnat byta obehaget med väder och vind mot nöjet att parkera gratis på cykelrutor samt kunnat motivera detta ekonomist och miljömässigt.

Varför skall man ta bort detta?
Vad vinner Göteborgarna på det kontra vad förlorar vi?
Personligen tycker jag att det endast är en förlust för alla göteborgare då biltrafiken kommer att öka och miljön bli sämre.

Jonas Nilsson



Tacksam för svar på hur era funderingar på detta ser ut.


Jonas Nilsson
RobotCraft Nordic AB | Ekenleden 11A | SE 428 36 | Kållered | Sweden
Mob: +46 (0)766-32 87 96| E-mail: jonas@robotcraft.se | www.robotcraft.se "

För övrigt har jag fortfarande inte fått svar från kommun idioterna på mitt mail, jag trodde de hade nån form av svars skyldighet i men enfald men det har de troligeninte..
Jag svarade även SMC damen att jag tyckte att de arbetade på felfrågeställning iom att de skulle diskutera mc-parkeingar och inte parkerings möjligheten vid cykelställen.

Så återigen, vad ÄR sak frågan?!?
 

oppfinnarn

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Honda VTR Firestorm
Som jag ser det finns det två aspekter av den:
1. Den ena är det minskade utbudet av parkeringar som kommer att leda till ökad trängsel för både MC och bilister då vi dels:
a. kommer ta platser i bilrutor som kunde använts av bilar
b. vi får en kedjeeffekt av att förbjuda cykelställsparkeringen eftersom det innebär att inte heller mopeder får stå där, och då får vi ännnu mer mopeder på dessa MC-parkeringar
2. Den andra är att det redan finns beslut från 1999 i Hovrätten där man fastslår att lokala föreskrifter inte bör gälla motorcyklar då dessa saknar attribut (stängd kupé) för att kunna förvara en p-biljett säkert. http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/Övrigt/hovrättsdom parkering.pdf
Att argumentera att de nya tele-parkeringarna skulle vara ett alternativ är i mina ögon likvärdigt med att säga att för att MC ska få parkera i GBG måste vi betala 500 kr/år för att ens KUNNA BETALA AVGIFTER. Om vi parkerar, köper en biljett, bär den med oss och får P-bot; vi överklagar, får rätt (finns massor av prejudikat) och detta kostar samhället massor..

Så, kort o gott: De två problemen är trängsel och samhällskostnader.. DEt är både smidigare och billigare för alla inblandade om vi kunde behålla de regler som varit..

// J
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Top