Nya regler MC-parkering i Göteborg

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Som jag ser det finns det två aspekter av (mycke text).

Så, kort o gott: De två problemen är trängsel och samhällskostnader.. DEt är både smidigare och billigare för alla inblandade om vi kunde behålla de regler som varit..

// J

Precis, och då är det det vi borde jobba för och inte blanda in mc-parkerings rutor och annat för då öppnar vi ju för att diskussionen tar en annan väg än att behålla de föregående reglerna.

Det är mkt intressant med moped och scooter frågan, de kommer ju att bli ett stort problem framöver om vi inte lyckas omvända våra beslutande myndigheter iom att lär ju knappast ställa moppen på hedens parkering direkt....

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
jag tycker att ni e dåliga på att skilja på frågorna nu.

Hänger inte riktigt med vart du vill komma...

Jag får uppfattningen att du vill "vi" ska fokusera oss på en fråga som "vi" inte kan göra något åt. Vi ska vänta på att en organisation ska diskutera fråga åt oss, och hoppas på en positiv utgång.

Varför inte handla, och få med oss bilisterna i frågan?
(får vi inte med oss bilisterna så spärrar vi av Tingstadstunneln varje dag kl 15 )

Oj, förlåt....kom på att vi bor i Sverige. Här tar vi kölapp och ber om ursäkt att vi stör när det är våran tur... :glömdet

:rolleyes:

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Hoj
Hänger inte riktigt med vart du vill komma...

Jag får uppfattningen att du vill "vi" ska fokusera oss på en fråga som "vi" inte kan göra något åt. Vi ska vänta på att en organisation ska diskutera fråga åt oss, och hoppas på en positiv utgång.

Varför inte handla, och få med oss bilisterna i frågan?
(får vi inte med oss bilisterna så spärrar vi av Tingstadstunneln varje dag kl 15 )

Oj, förlåt....kom på att vi bor i Sverige. Här tar vi kölapp och ber om ursäkt att vi stör när det är våran tur... :glömdet

:rolleyes:

Nä inte så jag menar. Jag menar bara att jag tycker att vi borde ta en fråga isänder så att säga. Om vi vill ha kvar det här med att kunna parkera vid cykelställ ska vi driva det och protestera så att vi får tillbaka den möjligheten osv.
Men om vi vill ha fler mc-parkeringar, dvs uppmärkta, då e det det vi ska driva och protestera för osv.
Inte driva båda frågorna samtidigt.
E du med hur jag tänker?

Sen tycker jag definitivt att vi ska handla så att vi får så många personer med oss som möjligt och om vi inte får som vi vill protestera så mkt att de blir tvunga att ge med sig.:yoparty

hnric

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
S1000RR -11
Det hänger ju ihop, fler MC parkeringar gör ju ingen nytta under vintertid då merparten lämnar hojen hemma, eller tar bilen. Trångt på sommaren för att motorcyklar måste ta 'vanliga' parkeringar, och färre på vintern då MC parkeringar inte används.
Bättre att ha kvar de gamla reglerna och bygga fler cykelställ.

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Nä inte så jag menar. Jag menar bara att jag tycker att vi borde ta en fråga isänder så att säga. Om vi vill ha kvar det här med att kunna parkera vid cykelställ ska vi driva det och protestera så att vi får tillbaka den möjligheten osv.
Men om vi vill ha fler mc-parkeringar, dvs uppmärkta, då e det det vi ska driva och protestera för osv.
Inte driva båda frågorna samtidigt.
E du med hur jag tänker?

Sen tycker jag definitivt att vi ska handla så att vi får så många personer med oss som möjligt och om vi inte får som vi vill protestera så mkt att de blir tvunga att ge med sig.:yoparty

Nu förstår pojken! :tummenupp
Då ligger vi på samma våglängd.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Det hänger ju ihop, fler MC parkeringar gör ju ingen nytta under vintertid då merparten lämnar hojen hemma, eller tar bilen. Trångt på sommaren för att motorcyklar måste ta 'vanliga' parkeringar, och färre på vintern då MC parkeringar inte används.
Bättre att ha kvar de gamla reglerna och bygga fler cykelställ.

Skrev om en viss tidsbegränsande skylt förut men det gick tydligen inte fram.

file=89719

Och nej, jag menar inte att ni skall sluta er kamp för det ni vill utan snarare att inte använda vintertiden som argument då det inte håller.

Last edited:

grozny

Vi är alla gröna, bara olika gröna.
Gick med
3 Jun 2008
Hoj
gsxr 1000 k6
Känns som att det här tråden spårat ur lite.. Frågan kvarstår:
Vill vi påverka? Om vi ska göra det är en aktion på sin plats. Ett förslag är att tidigt en lördag åka till Heden och fylla dessa parkeringar med en MC per plats, ringa GP och se till att det finns gott om glass i kiosken intill. När det står 6-700 bågar på heden och detta innebär att 6-700 bilar måste hitta en annan plats tror jag folk kanske får upp ögonen så att det blir lite diskussion. ATt dessutom vara informerade och se till att bilister kan kontakta relevanta personer på vägverket för att registrera sin åsikt så tror jag det kan hända saker.. Det som måste göras är att sätta en dag och en tid och sedan sprida detta så mycket som möjligt! Via Metro, GP, GT etc Så, när är en lämplig dag? den 20e april då regelen träder i kraft är en måndag. Lördag den 18e kanske skulle vara lämpligt? kl 10.00 på Heden?

O kom ihåg att detta handlar inte om att göra folk irriterade, utan att uppmärksamma politiker på att våra parkeringar vid cykelställ inte stör någon och att det är bättre som det varit än att tvinga oss att ställa oss på parkeringsrutor..

// J

Grym idé :tummenupp

Räkna med mig.

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Hoj
BMWs
Jag håller med föregående om det gäller att skilja på frågorna. Fler mcplatser är en fråga medan förändringen med förbud att stå vid cykelställ är den som är mer akut och den viktigaste att driva. Plan A: behålla nuvarande regler. Plan B: Skjuta upp beslutet för utreda konsekvenserna.

25-26 april är nog bättre datum. Lönehelg :tummenupp ... då är de som mest som är inne i stan.
Krockar dock med Mcdagarna ute på Säve.... men man kan väl vara på Heden / Stora teatern den dagen man inte är där ? :)

Och en tanke... kanske vi kan ställa hojjarna på Heden.... och åka till MCdagarna :) De som ändå tänker ta bil dit kanske kan skjutsa? Eller så att vissa ställer sig och andra hälften ger lift ut till Säve?

Någon som har koll på moppefolket? Forum? Etc? För de nya reglerna gäller även dem.

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Hoj
Jag håller med föregående om det gäller att skilja på frågorna. Fler mcplatser är en fråga medan förändringen med förbud att stå vid cykelställ är den som är mer akut och den viktigaste att driva. Plan A: behålla nuvarande regler. Plan B: Skjuta upp beslutet för utreda konsekvenserna.

25-26 april är nog bättre datum. Lönehelg :tummenupp ... då är de som mest som är inne i stan.
Krockar dock med Mcdagarna ute på Säve.... men man kan väl vara på Heden / Stora teatern den dagen man inte är där ? :)

Och en tanke... kanske vi kan ställa hojjarna på Heden.... och åka till MCdagarna :) De som ändå tänker ta bil dit kanske kan skjutsa? Eller så att vissa ställer sig och andra hälften ger lift ut till Säve?

Någon som har koll på moppefolket? Forum? Etc? För de nya reglerna gäller även dem.

Håller helt med du!
E ju lite synd att det krockar men vi kan ju ha heden som mötesplats/utgångsplats för vidare transport till mc-dagarna osv. Om vi möts upp på heden vid 10-11 för att sen åka till säve så blir det ju kanon kul med bilarna som ska in till stan o helg handla :tummenupp
Vore ju riktigt bra om vi kunde få med lite mopedslynglar, de e ju den kommande generationen om inte annat. Vem kan fixa dit 2-takt molnet?

DarkSun

raj raj
Gick med
21 Mar 2009
Hoj
not
Det låter som en kanonidé, man kan trycka ut några explicativa lappar vi kan sätta på hojarna, så att bilisterna (som kommer att bli förbannade även om det inte är syftet) blir medvetna om problematiken.. något som
"undrar du varför det står en mc i varenda ruta?
sedan den 20:e april göteborgs kommun har bestämt att blah blah blah blah.."
ska bara komma på vart på hojen något sådant kan sättas fast..

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Hoj
BMWs
http://www.svmc.se/upload/Distrikt/V%C3%A4stra%20G%C3%B6taland/Dokument/mc-parkering%5B1%5D.pdf

SMC Väst har träffat Trafikkontoret. Tyvärr skjuter de lite vid sidan av målet. De har diskuterat fler mcplatser (fast bara där det inte finns plats för vanliga p-platser) men inte om de nya reglerna eller konsekvenserna av alla mopeder och mc kommer stå i vanliga p-rutor.

Det är även fortfarande olöst vad vi ska göra med biljetten när vi betalar och konstateras att det är vårt problem som hojjåkare. Förslag finns som vid låset, i packväskan, i tankväskan. Egen låsbar box på rutan. Samtidigt säger reglerna väl synligt i framrutan. Vart ska biljetten vara?

Självklart ska vi skriva lappar och sätta på våra hojjar! Kanske gärna ge till de bilister som vill parkera där. Så att bilisterna vet att det är en manifestation och varför. Någon som kan utforma några snygga lappar? :) Så ska vi nog se till att kopiera upp och ha många ex att dela ut och sätta både bak och fram på våra hojjar.

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Det är även fortfarande olöst vad vi ska göra med biljetten när vi betalar och konstateras att det är vårt problem som hojjåkare. Förslag finns som vid låset, i packväskan, i tankväskan. Egen låsbar box på rutan. Samtidigt säger reglerna väl synligt i framrutan. Vart ska biljetten vara?

Läser man här så står det på sidan 6 följande:

För parkeringsbiljett eller motsvarande gäller följande, oavsett om du ska betala avgift för parkeringen eller inte:
– Den ska placeras framtill i fordonet.
Om detta inte är möjligt placeras den
fordonet.

På fordonet är en lite lullig placering...

grozny

Vi är alla gröna, bara olika gröna.
Gick med
3 Jun 2008
Hoj
gsxr 1000 k6
Håller helt med du!
E ju lite synd att det krockar men vi kan ju ha heden som mötesplats/utgångsplats för vidare transport till mc-dagarna osv. Om vi möts upp på heden vid 10-11 för att sen åka till säve så blir det ju kanon kul med bilarna som ska in till stan o helg handla :tummenupp
Vore ju riktigt bra om vi kunde få med lite mopedslynglar, de e ju den kommande generationen om inte annat. Vem kan fixa dit 2-takt molnet?

Vid 10-11 tiden är det redan fullt med bilar på heden på lördagar.. Jag jobbar på avenyn på lördagar och parkerar på heden vid halv tio tiden.. Brukar vara rätt mycket bilar då..

DarkSun

raj raj
Gick med
21 Mar 2009
Hoj
not
fått svar från mr. hans magnusson, antar att det är andra som har fått det med, här kommer det i.a.f.
14 april 2009

Frågor och svar om MC parkering i Göteborg

Ett trettiotal personer har hört av sig brevledes och invänt mot att Göteborg återgår till den generella trafikregeln i landet; att det endast är cyklar och moped klass II som får parkera på en gångbana. Frågorna i breven är i många fall ganska lika och vi har därför valt att sammanställa svaren och skicka dem till alla er som haft synpunkter.

Trafikkontoret har hand om ungefär 11 000 avgiftsbelagda parkeringsplatserna som finns utmed stadens gator samt 15 000 tidsreglerade platser. Tänk på att det kan vara andra regler som gäller vid parkering på annan mark.

FRÅGA
Varför kan inte övriga kommuner införa Göteborgs regler som är så bra?

SVAR
Det finns i dagsläget inget kommunalt intresse för speciella parkeringsregler för motorcyklar. Vi har i Göteborg fått reaktioner från andra kommuner, såväl storstäder som grannkommuner, som framhållit att de inte vill tillåta att ”MC får parkera på gångbanorna”. Frågan om parkeringsvillkor för motorcyklar får ni driva genom era intresseorganisationer.

FRÅGA
Motorcyklar och EU-mopeder är miljövänliga alternativ till bilen. Varför vill ni försämra för dem att parkera?

SVAR
Vi anser inte att vi försämrar eftersom det inom staden finns flera avgiftsfria platser att parkera MC på. I centrala Göteborg finns totalt cirka 400 meter parkeringsutrymme som vi bedömer rymmer ca 400 motorcyklar.

FRÅGA
Det blir väl inte fler cykelparkeringar för att MC förbjuds parkera vid sidan av cykelställen?

SVAR
Genom att inga MC kan parkera bredvid cykelställen blir det ett större utrymme för cyklarna att parkera på gångbanorna t.ex. vid sidan av cykelställen Detta är grundskälet till att vi återgår till trafikreglerna som gäller i landet i övrigt.

FRÅGA
Vilka parkeringsregler gäller för MC?

SVAR
Ett enkelt svar är att det är samma regler som för ”vanliga bilar”. Där bilar inte får parkera får inte heller MC parkera. De parkeringsvillkor och skyltar som gäller för bilar gäller även för MC, såsom t.ex. tidsbegränsningar och avgiftsplikt. Klass I-mopederna är likställda med motorcyklar - också det en generell regel för landet.

FRÅGA
Kommer antalet avgiftsfria MC-parkeringar att utökas?

SVAR
Vi har drygt 60 särskilda ”MC-platser” spridda över Göteborg där tvåhjuliga motorcyklar och mopeder klass I utan sidvagn kan parkera avgiftsfritt. Varje plats rymmer ett flertal motorcyklar och vi bedömer att det får plats ca 400 motorcyklar.

Om vi upptäcker, eller får tips om, sådana platser som inte konkurrerar med behovet av andra prioriterade intressen har vi möjlighet att anlägga fler MC parkeringar

I City, inom vallgraven, har vi för närvarande 17 MC-parkeringar och i stråket Lilla Bommen-Götaplatsen finns 10 stycken. Totalt rymmer dessa parkeringar uppskattningsvis 175 motorcyklar. Vi planerar för ytterligare MC-parkering, just nu t.ex. en på Linnégatan. Var MC-platserna finns hittar du på kommunens webbplats www.goteborg.se under Invånare/Resor & trafik/Övriga fordon/MC.

FRÅGA
Blir det inte bara ännu mer ont om parkeringsplatser, då en MC tar upp en hel parkeringsplats på gatan istället för att parkera vid cykelställen?

SVAR
Vi är medvetna om att det kan bli lite sämre med plats. Men MC parkerar oftast ”på tvären” eller utnyttjar luckor mellan bilarna, då bilisterna inte alltid parkerar så effektivt.

FRÅGA
Får det stå flera MC i en bilparkeringsruta?

SVAR
Ja, det kan stå flera MC parkerade i en parkeringsruta. Men varje MC måste betala sin parkeringsavgift. Tänk på att det kan vara andra regler som gäller vid parkering på gator eller mark som trafikkontoret inte ansvarar för, t.ex. privat mark, parkeringsgarage eller större parkeringsplatser.

FRÅGA
Hur skall jag fästa parkeringsbiljetten på avgiftsparkeringar?

SVAR
Varken trafikkontoret eller någon annan kommun eller privat parkeringsoperatör tillhandahåller någon ”anordning” för detta. För alla typer av ”öppna fordon” (även bilar) får fordonsföraren ordna detta, för att få parkera på den avgiftsbelagda platsen. Regeln säger i korthet: ”Parkeringsbiljetten skall placeras väl synlig och läsbar framtill i eller på fordonet.” Ett alternativ är att betala parkeringsavgiften via mobiltelefon.

skickade även detta

MC-parkering
(Uppdaterad 2009-03-31)

Adress Närmare beskrivning
Alfhemsgatan söder Olivedalsgatan, 6 meter
Basargatan vid kanalen mot Storan, 5 meter
Botaniska trädgården vid entrén
Burggrevegatan mitt emot Burggreveplatsen, 5 meter
Drakegatan nr 2, 6 meter
Engelbrektsgatan lokalkörbanan mitt emot hotell Opalen, 5 meter
Fiskkajen väster om "Feskekörka", 15 meter
Friggagatan P-plats, strax söder om Svingeln, 6 meter
Gamla Tuvevägen korsningen Långängen, 10 meter, högst 1 timma i följd
Gamla Varvsgatan vid Sjöfartsmuseet
Grönsakstorget mitt emot nr 2, 10 meter
Götabergsgatan söder om Vasagatan
Hotellplatsen baksidan Palace, 10 meter
Hvitfeldtsplatsen på norra delen vid Läroverksgatan, 6 meter
Kanaltorgsgatan öster om ingången till Nordstan, 4 meter
Kapellgatan vid Kapellplatsen
Kastellgatan i vändzonen, 6 meter
Kristinelundsgatan nr 12, mellan Avenyn och Heden, 10 meter
Kungsgatan nr 18, nordöstra sidan, 7 meter
Kungsportsavenyn nr 3, sydvästra sidan, 6 meter
Kungsportsavenyn nr 11, sydvästra sidan, 10 meter
Kungsportsavenyn nr 12, nordöstra sidan, 8 meter
Kungsportsavenyn nr 30, nordöstra sidan, 7 meter
Kungsportsavenyn nr 29, sydvästra sidan, 4 meter
Kungsportsavenyn nr 37, sydvästra sidan, 9 meter
Kungsportsavenyn nr 45, sydvästra sidan, 4 meter
Kungstorget östra körbanan på gångbanan mot Basargatan, 13 meter
Kusttorget i gatans mitt, vid Karl Johansgatan, 4 meter
Kyrkogatan väster om Korsgatan, 5 meter
Kyrkogatan vid Lilla Korsgatan, 20 meter
Lagerströmsplatsen i vändzonen, 8 meter
Lilla Stampgatan norra sidan före Stampgatan, 6 meter
Linnégatan nr 57, mellan träden, 8 meter
Lisebergs norra entré vid Mässan entré 2, mitt emot Liseberg, 10 meter
Lisebergs södra entré 40 meter
Nordstan P-hus under garaget från Spannmålsgatan
Odinsplatsen på gångbanan i rondellens södra sida, 19 meter
Operan vid vändzonen vid operans västra kortsida, 12 meter
Ostindiegatan vid Majstångsgatan, 6 meter
Polhemsplatsen vid Scandic Crown, 5 meter
Saltholmen bakom kiosken
Skanstorget vid korvkiosken, 10 meter
Skatås Parkeringen, vid motionscentralen
Skeppsbroplatsen nr 1, 4 meter
Skånegatan lokalkörbanan vid Mässan
Skånegatan lokalkörbanan vid Ullevi
Slussplatsen längs kanalen, 6 meter
Stenhammarsgatan bakom Konserthuset
Såggatan vid Hamneskärsgatan, 5 meter
Södra Hamngatan vid Korsgatan
Södra Vägen lokalkörbanan vid Universeum, 6 meter
Teatergatan vid Vasagatan
Åvägen vid Fokus mittemot Liseberg
Åvägen vid P-hus Focus, längs kanalen, 9 meter
Östra Hamngatan utanför varuhuset Femman
Östra Hamngatan sydvästra sidan, vid Kungsportsplatsen, 12 meter
Övre Djupedalsgatan vid Nordhemsskolan

jag tycker att hans ton är nonchalant och inte samarbetsvillig.. protestaktion, absolut!

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
fått svar från mr. hans magnusson, antar att det är andra som har fått det med, här kommer det i.a.f.

skickade även detta

jag tycker att hans ton är nonchalant och inte samarbetsvillig.. protestaktion, absolut!

Jag fick samma svar och fick samma intryck!

Jag tycker han säger emot sig själv när han skriver:
Där bilar inte får parkera får inte heller MC parkera.

Och sedan skriver:
MC parkerar oftast ”på tvären” eller utnyttjar luckor mellan bilarna, då bilisterna inte alltid parkerar så effektivt.

:va

Protestaktion, absolut!

Kneedrag

Guest
När ska vi protestera?????? Villken dag???

Måste vara en dag då det är mycket folk i stan typ Landslagsmatch i fotboll ,konsert eller något annat.

MC-dagararna är alla ute på Säve ju och hur många vill stå med hojen i några timmar på Heden då? Vad tycker ni?

DarkSun

raj raj
Gick med
21 Mar 2009
Hoj
not

Måste vara en dag då det är mycket folk i stan typ Landslagsmatch i fotboll ,konsert eller något annat.

MC-dagararna är alla ute på Säve ju och hur många vill stå med hojen i några timmar på Heden då? Vad tycker ni?

Jag tycker att vi borde köra någonting ihop med SMC väst, då kan vi nog nå betydligt mer folk, ska kontakta hon ordförandet imorgon och höra när de tänker protestera, fanns det inte någon från SMC väst härinne?
jag håller med med GixxerTina att under MC-dagarna kan protestaktionen bli en flopp då många är ute i säve eller i trollhättan den helgen..

LilleTommy

Min hoj är en sporthoj va?
Gick med
15 Feb 2008
Hoj
Triumph Bonneville T100, Triumph Sprint ST, Husqvarna 256A

Jag tycker fortfarande att man kan ta den 30e april, under cortègen i Gbg, blir nog mycket folk som vill kika på den. :tungan

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
starta gärna en ny tråd när det är dags för själva akten.

Jag är på men orkar inte riktigt hänga med i diskussionen här i denna tråden. känns som jag inte är ensam om det. folk brukar vara mer vakna när det är dags att köra.

Vill någon ha dit lite moppefuckon så PMa mig i god tid med tid plats och övrig info så postar jag en tråd på moppenet.

Orka behöva ringa och ha sig för att betala parkering. Sen är jag inte så jävla sugen på att parkera min hoj utan tändningslås osv en halvmil bort för att gå in på et kafé en halvtimme.... Det känns som en fruktansvärt ogenomtänkt lag som fortfarande har många "buggar". Men det känns samtidigt som vi inte riktigt har konkreta argument att komma med. Lite av ett dilema...

Stödhjulet

Livsnjutare
Gick med
17 May 2008
Hoj
2003 Yamaha 1700 Warrior

Kan någon/några bestämma en dag så den här protest actionen blir av, för en betalande hoj på varje parkeringsruta skulle ge resultat om det bara blir en fyra-fem hundra hojar och det blir det säkert om vi använder alla kontaktnät som finns.
Jag kan te.x. säkert få med YCC;s medlemmar bara jag vet dag och tid.

Det finns ju många hojklubbar i Götet så ut och jaga folk. :mad: :mad: :mad:

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...