Nya regler MC-parkering i Göteborg

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
Håller med dig helt e hållet.. har de det inställningen och det bästa de kan göra är boka in ett möte med kommunen utan att få något resultat så finns det verkligen ingen anledning att vara med..
Hur går det med lapparna Miss_Orchidee?
jag skissar på här, men idag går inget nått vidare.. och defenitivt inte med alkohpol i kroppen.

lägger in det här, ör det är klart!

FRÅGA
Blir det inte bara ännu mer ont om parkeringsplatser, då en MC tar upp en hel parkeringsplats på gatan istället för att parkera vid cykelställen?

SVAR
Vi är medvetna om att det kan bli lite sämre med plats. Men MC parkerar oftast ”på tvären” eller utnyttjar luckor mellan bilarna, då bilisterna inte alltid parkerar så effektivt.

Vilket jävla svar på den frågan??!

Protestaktion skriker det långa vägar. . .
Är på vilken helg som helst...
parkerar ofta på tvären, ne jävlar heller. Från och meed nu ska jag bara parkera som "vanligt" som bilarna. fan heller att det sja sparas platrs. och ser jag en komum bil så ska jag parkera så nära jag bara kan så den jäveln inte kommer ut. :mad:

Last edited:

LilleTommy

Min hoj är en sporthoj va?
Gick med
15 Feb 2008
Hoj
Triumph Bonneville T100, Triumph Sprint ST, Husqvarna 256A
jag skissar på här, men idag går inget nått vidare.. och defenitivt inte med alkohpol i kroppen.

lägger in det här, ör det är klart!

parkerar ofta på tvären, ne jävlar heller. Från och meed nu ska jag bara parkera som "vanligt" som bilarna. fan heller att det sja sparas platrs. och ser jag en komum bil så ska jag parkera så nära jag bara kan så den jäveln inte kommer ut. :mad:

Hi hi:hihi ...nää, skriva med alkohol i kroppen ser inte ut att funka så bra :D
Men det är iaf roligt att läsa...

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Hoj
BMWs
Hi hi:hihi ...nää, skriva med alkohol i kroppen ser inte ut att funka så bra :D
Men det är iaf roligt att läsa...

Ja och inte helt fel att tänka lite kreativt :tummenupp Det går iaf 1 bra idé på 10 dumma man kommer på när man :fyllisar

Kanske inte alls en dum idé att när man ser en bil från Trafikkontoret parkerad (eller alla kommunala fordon) så ställer man sig på parkeringen bredvid... tätt inpå förardörren. Fullt lagligt förstås med betald biljett :rolleyes: Kanske med en lapp på vindrutan där de står varför :) Typ "Ni har själva beslutat att vi måste stå på bilparkeringar. Mvh Göteborgs mcåkare" :hihi

Kneedrag

Guest
Personligen tycker jag.... Att om SMC Inte engagerar sig i en sån här stor sak, så varför ska vi va medlemmar där över huvud taget?

Ett bra sätt att få SMC att lyssna på sina medlemmar är kanske också att en stor grupp människor droppar av från och med måndag.
Om att ringer in och säger upp sitt medlemskap på måndag, så lär deras växel vara full, samt att dom lär märka att det finns ett samband.

Det går ju alltid att bli medlem igen om man ångrar sig sen, men som en liten protest är det suveränt om vi är ett stort gäng som säger upp medlemskapet på måndag.

Håller med dig , blev riktigt besviken på SMC. Jag och min sambo kommer gå ur NU.:( Vad det här handlar om är pengar (eftersom kommunen kommer få in mycket lite pengar pga finnaskris och skatter i år) De småpengar som de kommer få in av felparkerade hojar kommer bli patetiskt lite (säkert någon som fått betalt och räknat på det också ,och fått till en glädjekalkyl sas- :(

Bättre att ändra så parkeringsvakter kan bötfälla för nedskräpning istället för det är alldrig någon som åker fast för det. men det är väll för jobbigt.

Tycker det är idiotiskt den nya mc-parkeringslagen finns ingen anledning för mig att ta hojen nu till jobbet (och ingen anledning att vara medlem i smc heller då de inte gör någonting.)

mvh Gixxertina

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
SMC´s passivitet i frågan är ju helt klart beklaglig, att den här Lillemor inte bemöter kritiken med ett öppet brev eller dylikt är ju kasst, det är ju trots allt en förening som skall verka för sina medlemmar.

Samtidigt så gör SMC centralt så mycket mer för mc-sverige så är verkligen ett urtåg rätt väg att gå? Du kommer ju inte kunna påverka mer för det... är det inte bättre att som betalande medlem kräva någon sorts dialog med SMC där det blir lite mer kött på benen om varför de agerar som de gör?

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
SMC´s passivitet i frågan är ju helt klart beklaglig, att den här Lillemor inte bemöter kritiken med ett öppet brev eller dylikt är ju kasst, det är ju trots allt en förening som skall verka för sina medlemmar.

Samtidigt så gör SMC centralt så mycket mer för mc-sverige så är verkligen ett urtåg rätt väg att gå? Du kommer ju inte kunna påverka mer för det... är det inte bättre att som betalande medlem kräva någon sorts dialog med SMC där det blir lite mer kött på benen om varför de agerar som de gör?
Nu va väl inte tanken att vi egentligen skulle bjokotta SMC helt, då de faktiskt gör vissa bra saker också.

Hela iden va att en större grupp människor skulle avsäga sig medlemskapet samtidigt, kanske om man skickar dem en namnlista ooch en förklaring till varför man går ut.

Och det där skitsnacket om att inte kunna påverka, det är bara en ursäkt från folk som faktiskt är mer passiva. Vill man ha nånting gjort så får man göra nått åt det. Om SMC ser att en stor mägnd människor går ur. så kommer dem göra en reflektion över varför, och om det faktiskt då kommer med en förklaring till varför vi går ur (så dem nästan slipper tänka) så är ju saken biff. Det kommer att bli en motreaktion, och det är ju det vi vill uppnå.

SMC måste prioritera, och våran röst är väl absolut nödvändig för att ve ska börja prioritera rätt.

Betalande medlemmar har ju redan skrivit mail, utan svar. Hänger du inte med?

Ska skissa vidare ¨på informationslappen idag, samt att jag sätter mig och skriver ett brev till SMC, som jag bifogar en bilaga till GP mm, så kanske dem kan göra en fin fin artikel om detta. Förhoppningsvis så går det fortfarande att spela på att jag är tjej och att dem tycker att det är intressant att få en "udda" vinkel på det.

Det borde göra susen. :)

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
motreaktion, och det är ju det vi vill uppnå.

SMC måste prioritera, och våran röst är väl absolut nödvändig för att ve ska börja prioritera rätt.

/QUOTE]

jag kan säga att efter att ha vart på mötet i fredags med SMC Riks så ligger vi jävligt illla till med sporthojarna

exempel så förberder polisen att lag förslag på nr plåtfram läggs det förslaget fram till riksdagen så kan inte SMC stoppa det

förskringsbolagen får in 4 kr i förtjänst på en sporthoj men betalar ut 11 i premier för EN HOJ

Några av er är väl medlemmar i Kortedala MC som är en SMC ansluten klubb skäll på dem då och blanda inte in Riks dom har fullt upp iaf

jag tänker iaf inte gå ur smc dom gör tillräckligt

ni blåser upp det för mycket resten av sverige har ju dom här reglerna och det funkar ju........

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
M1100S
Jag vet inte vilken låtsasvärld man lever i om man inte inser att SMC gör väldigt mycket för motorcyklister i allmänhet och sporthojsåkare i synnerhet! Resurserna är nog ganska begränsade, så det känns inte speciellt konstigt att man måste prioritera. Trafiksäkerhet framför parkeringsregler, känns det fel?

Jag har inte läst hela tråden men det verkar vara mycket snack och lite verkstad här inne också. Är väl bara att kraftsamla och parkera 50 hojar på Heden en lördag om det nu är ett så himla stort problem. :confused:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
jag kan säga att efter att ha vart på mötet i fredags med SMC Riks så ligger vi jävligt illa till med sporthojarna

exempel så förbereder polisen att lag förslag på nr plåtfram läggs det förslaget fram till riksdagen så kan inte SMC stoppa det

Vad har detta med parkeringsfrågan?

Försäkringsbolagen får in 4 kr i förtjänst på en sporthoj men betalar ut 11 i premier för EN HOJ

Några av er är väl medlemmar i Kortedala MC som är en SMC ansluten klubb skäll på dem då och blanda inte in Riks dom har fullt upp iaf

Vad har en enskild klubb med parkeringsfrågan att göra?
Vad kan denna klubb påverka, mer än att föra vidare till SMC?

SMC Riks har för fullt upp ändå...EXAKT, därför få "folket" agera själva för sin sak!

jag tänker iaf inte gå ur smc dom gör tillräckligt

ni blåser upp det för mycket resten av Sverige har ju dom här reglerna och det funkar ju........

Är inte Göteborg en förebild som ska få resterande av Sverige att använda samma regler som fram till idag har fungerat och underlättat för mc-förare när det gäller parkeringsmöjligheter?

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
RSV1000R
Verkar det inte lite överilat att gå ur SMC? Klart är att SMC måste prioritera sin verksamhet, vilket antagligen är just det de gör fast med lite mer vidvinkelperspektiv än en del här på forumet. Bara för att de inte ger denna frågan tillräcklig uppmärksamhet betyder ju inte per automatik att de prioriterar "fel" och bör straffas, de kanske håller på med andra saker som på sikt kommer förbättra mer för kollektivet än just parkeringsplatser (och för att redan nu besvara den förutspådda frågan vad detta skulle kunna vara som är viktigare än att värna om sina medlemmar och deras parkeringar så svarar jag att det förhoppningsvis är relaterat till säkerhet i trafiken på olika sätt som enligt mig är lite viktigare än p-plats). Man skulle kunna visa dem sitt missnöje på ett mer lämpligt sätt, som exempelvis en namninsamling från betalande medlemmar. Då skulle man belysa just hur många som är intresserade av att den här frågan behandlas på ett mycket bättre sätt än att uppmana till massavslutande av medlemskap.

Initiativet med att ta upp parkeringar för bilister på en redan hårt belastad dag är en ypperlig aktion tycker jag för att visa sitt missnöje och få upp andras ögon för problemet, och samtidigt som man bedriver denna protestverksamhet kan man samla in namn från alla arja bilister som man sedan kan skicka till kommunen så även de får se resultatet.

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
"Lyckligtvis" så kör jag inte gata längre (av den enkla anledningen att jag inte fått tummen ur att köpa en ny).

Men Kortedala MK sköter inte dessa centrala frågor. Kortedala MK ser till sina medlemmars bästa och är det ett stort problem för medlemmarna så kommer KMK försöka lösa det.

Eftersom detta berör alla i göteborgsområdet så sköter SMC i Västra Götaland kontakten med kommunen. Se bifogad länk där SMC haft möte med trafikkontoret. http://www.svmc.se/templates/DistrictPage.aspx?id=326

Så jag rekomenderar att ni vänder er till SMC i Västra Götaland och kommer med konstruktiva förslag på hur antalet platser skall utökas.

Att parkera på heden kommer vara mycket effektivt. Bilister har ju inte märkt av motorcyklister innan, men att ta upp "onödig" plats (helt enligt de nya reglerna) kommer slå tillbaka mot kommunen :) .

AAA7

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2008
Hoj
Rsix
Känns som man kommer sätta på vingmuttrar på nummerplåten..

Disktuterade med en lapplisa om liknande situation. p.g.a. den nya regeln
Hon sa följande " finns det ingen reg skylt kontaktar vi bärgaren direkt, vi väntar inte"

Hon nämnde ett par gånger att detta förbud främst verkar ha kommit p.g.a. att mc blivit så populärt senaste :3freak

BLÄ!!!

:confused: Falskt regnr i form av klistermärke? skulle det funka tro?

Last edited:

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema

Vad har en enskild klubb med parkeringsfrågan att göra?
Vad kan denna klubb påverka, mer än att föra vidare till SMC?

SMC Riks har för fullt upp ändå...EXAKT, därför få "folket" agera själva för sin sak!

Är inte Göteborg en förebild som ska få resterande av Sverige att använda samma regler som fram till idag har fungerat och underlättat för mc-förare när det gäller parkeringsmöjligheter?

att det finns lite viktigare saker anser jag än att vi får stå vid ett cykel ställ.........

KMK är ju stor sätt SMC väst halva styrelsen är medlem i den klubben

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Hon sa följande " finns det ingen reg skylt kontaktar vi bärgaren direkt, vi väntar inte"

Hon nämnde ett par gånger att detta förbud främst verkar ha kommit p.g.a. att mc blivit så populärt senaste :3freak

BLÄ!!!

Jo jag vet det (nu). :3freak

Har också funderat på det där med att sätta upp ett annat reg-nr när man står parkerad...

AAA7

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2008
Hoj
Rsix
Jo jag vet det (nu). :3freak

Har också funderat på det där med att sätta upp ett annat reg-nr när man står parkerad...

Mmm, tänker bara på om man har oturen att farbror blå ser reg nr då den är "falsk" och tar den som stulen.

OBS! detta är en paranoid tanke! :död

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
Blev precis uppringd av Metro, dem ska skriva en artikel om detta imorgon och undrade om jag ville vara med :)

Självklart tackade jag ja.

Så ös på med saker som jag ska ta upp nu, och spring ut och plocka på er ett ex av metro på onsdag antar jag! :tummenupp

Kneedrag

Guest
Blev precis uppringd av Metro, dem ska skriva en artikel om detta imorgon och undrade om jag ville vara med :)

Självklart tackade jag ja.

Så ös på med saker som jag ska ta upp nu, och spring ut och plocka på er ett ex av metro på onsdag antar jag! :tummenupp

Var ska man sätta parkeringslappen? Utan risk för att den fösvinner.
Ur miljösynpunkt hur miljövänligt är det när mer bilister/motorcyklister som ska dela på färre p-platser. Är det ok att åka runt och leta p-plats i 30 min med bil /mc.

hnric

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
S1000RR -11
* Fler mc parkeringar i sig hjälper föga då det är väldigt säsongsbetonat. Antingen mc parkering mellan vissa datum och bil annars, eller fler cykelställ och gamla regler. Alt 2 tycker jag personligen verkar vettigast.

* Fantasikt dåligt att det inte finns några vettiga alternativ till p-biljett. Många städer som har sms biljetter tex.

arkefrän

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
R1 Streetfighter

BLÄ!!!

Vill inte hugga tillbaks, men har en släkting som är P lisa.
Om det ej sitter nummerplåt så går de bara vidare till nästa bil/mc.
Dock om fordonet står "farligt" parkerat så ringer de polisen och de i sin tur kontaktar bilbärgaren.
Jag bor i stan och har ofta svårt att finna parkeringsplats.
Har flertalet ggr ryckt plåtarna och parkerat på 10min utan att få böter eller bilen bortbärgad.
Tänk på alla dem som har fått sina plåtar stulna?
De kan ju inte bara bärga hur som ...

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...